2008.01.11.
Jézus
származásáról
A
Havi Magyar Fórum 2007 júliusi számában megjelent cikkemmel
kapcsolatos válasz főtisztelendő B. G. s. j. úr néhány észrevételére.
„Néhány
észrevétel” c. írását szeretném megköszönni, amellyel Végh
Alpár Sándor cikkéhez írt hozzászólásomhoz Ön is megjegyzéseket
kívánt tenni.
Az
alábbi cikk szerves folytatása a fent említett címen és időben
megjelent írásnak. A cikk „laza” felépítése, az Ön kérdéseinek
egyetlen föltevéséből adódott. Ez abból is következett,
hogy e cikkben már nem csak Jézusról van szó, bár az új témák
szorosan kapcsolódnak hozzá. Ismétlen, hogy a Jézus szerepével
foglalkozó szerzőknek két évezred óta általában határozott
koncepciójuk, céljuk van, ezért „csak” a céljainknak
megfelelő forrásokat említik, illetve hallgatják agyon. Ez alól
úgy látszik, sem Ön, sem én nem vagyunk kivételek.
Ön
főképpen (Saul) Páltól idéz írásában. Pl. hogy „test
szerint Dávid nemzetségéből született Jézus” (Pál. Rom.
1:3.). Megemlíti, hogy a dávidi „leszármazás” legalább húszszor
(?) szerepel az Újszövetségi Szentírásban. Itt viszont Ön már
nem idéz számokat, hogy hol találhatók ezek. A Babiloni Talmud
és az Ószövetség szerint egyaránt a Messiás csakis Dávid
leszármazottja lehet (kétezer év alatt majd százévente
jelentkeztek önjelölt Messiások, akik Dávid fiának vallották
magukat). Az Újszövetségben említett koldusok, bénák, vakok,
bélpoklosok, stb. a csodatételek tényei alapján tartották Jézust
Messiásnak, Dávid fiának. Tehát a tömeg nevezte így Őt az
Újszövetség szövegében számtalanszor. Ebben a kérdésben
csak Jézus szavait vehetjük szó szerint irányadónak, aki
kijelentette, hogy ő nem Dávid fia (Máté 22:41-45, Márk
12:35-37, Lukács: 20:41-44, János 8:58). Ha visszaemlékezünk Jézus
születésének körülményeire, a Dávid házából való József
nem a vér szerinti apja Jézusnak, mert Máriát áldott állapotban
fogadta magához.
Megemlítem,
hogy Ön azt írja, „a zsidóknál csak Áron fiai, Lévi törzsének
tagjai lehettek papok. Éppen ezért Jézus se volt, nem is
lehetett pap, mivel ő Juda törzséből született”. Ezt ugyan
Ön nem támasztja alá „idézettel”, de akkor hogyan értelmezhetjük
(Saul) Pál (Zsid. 6:20) írását, kijelentését, miszerint:
„…Jézus , aki örökké való főpap lett Melkizédek rendje
szerint”. (Saul) Pál hivatkozik az Ószövetség Zsoltárok Könyvének
110:4 részére, ott azonban Jézus nevével kifejezetten nem találkozunk,
hanem csak „általánosan” Messiás nevével. Ilyen önjelölt
Messiásokkal azonban az elmúlt két és félezer év alatt számtalanszor
találkozhattunk.
Ami
Mária életével kapcsolatos forrásokat illeti (mert erről Ön
semmi újat nem írt), a következő könyvet ajánlom:
WEHRLI-FREY: „Jesat Nassar genannt Jesus Christus” (Drei
Eichen Verlag, München, 1965.) Ami pedig Jézus „testvéreit”
és Mária közeli rokonai illeti, idézem Lukács evangélista írását,
az magyarul egyértelműnek látszik (Lukács 8:19-20): „Jövének
hozzá az Ő anyja és atyjafiai”, …„A te anyád és atyádfia
künn állnak, téged akarván látni”. A kereszténység
(katolicizmus) „intenzív” bírálói az utóbbi száz év
alatt többször is igyekeztek „megtalálni” Jézus és testvéreinek
„csontládáit”, de sikertelenül, mert az eddig „többször”
megtalált ásatási leletekről kiderült, hogy hamisítványok
(lásd Magyar Nemzet Magazin 2002. nov. 9.). Mária származása máig
kiderítetlen. Mivel az „írások” szerint Mária „nem
ismert férfit”, ezért csak így érthető Jézus isteni származása.
Minden más „elmélet”, pl. Dávidtól való származtatása,
ha igaz volna, ezt vonná kétségbe.
A
korabeli Palesztinában (Galilea, Samaria, Judea) a köznép valóban
nem görögül, vagy latinul beszélt, de nem is héberül vagy
jiddisül, hanem arameus nyelven és Jézus is ezen a nyelven tanított
a tömegeknek. A névszármazás dolgát pedig hagyjuk a nyelvészekre,
a genealógusokra és a történelemkutatókra.
Ön
nem jól idézi (Saul) Pált, aki Ön szerint Jézust zsidónak
tartotta. Ő szó szerint ezt írta (Roma 15:8): „Mondom pedig,
hogy Jézus Krisztus szolgája lett a körülmetélkedésnek az
Isten igazságáért, hogy megerősítse az atyák ígéreteit”.
Jeruzsálemben
gyűlést tartottak az apostolok és a presbiterek, hogy döntést
hozzanak, mert némely hívők a farizeusok szerzetéből valók a
körülmetélkedés és a Mózes törvényeinek megtartását
akarták kötelezővé tenni (Ap. Csel. 15:5). Szent Péter
apostol az egybegyűlt apostoloknak és presbitereknek a heves vitát
lezárva azt mondta (Ap. Csel. 15:7): „az Isten… kiválasztott
engem …, hogy a pogányok az én számból hallják az evangéliumnak
beszédét…”. „Most azért mit kísértetitek az Istent,
hogy a tanítványok nyakába oly igát tegyetek, melyet sem a mi
atyáink, sem mi el nem hordozhattunk?” (Ap. Csel. 15:10). Ez is
bizonyítja a 11 apostol nem zsidó voltát.
Jézus
halála és a négy evangélista (akik nem egy időben éltek), az
Apostolok Cselekedetei, valamint (Saul) Pál leveleinek lejegyzése
között az egyháztörténészek szerint kb. 10-100 év telt el,
talán ezért is jelentős különbségek vannak köztük (személyi,
szellemi, stiláris, fordítási stb.) Említésre érdemes, hogy
a négy evangélista mindig harmadik személyben ír a zsidókról,
a farizeusokról, a főpapokról, az írástudókról, a főemberekről
stb., mintha nem őközülük valók lennének, azaz nem többes
szám első személyben (pl. Jézus társaival Jeruzsálembe ment,
a zsidók ünnepét ünnepelni, tehát nem a sajátjukat, mert
nyilván prozelita, felvett zsidó vallásúak voltak.)
Ami
a „szemet-szemért” elvét illeti, nagyon meglep, hogy egy
egyházi ember azt hangsúlyozza: „ez meglepő humánus törvényhozásról
árulkodik: semmivel sem nagyobb büntetés, csak amennyi a kár!”
Bizony a keresztény lelkület, az irgalmasság, a megbocsátás
(„hetvenhétszer”) szelleme nagyon-nagyon messze áll ettől.
Bizonyítja ezt az Újszövetségben, fontossága miatt számtalan
helyen idézett Jézus szavai: …„Szeressétek ellenségeiteket…”
(Máté 5:44, 5:25, Lukács 6:28, 6:35), továbbá „Nem azért jöttem,
hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket a megtérésre”
(Lukács 5:32, Márk 2:17). A köztörvényes bűnözők elzárása
nem bosszú és gyűlölet kérdése. Ahogy Ön mondja, az Ószövetség
használatát XI. Pius pápa az 1800-as években). De ez a Jehova
megmaradt a Talmudban.
Meg
kell még említenem röviden, hogy a zsidó (izraelita) nép vallása
Mózes öt törvényén (Tora) alapszik és ennek részletes „végrehajtási
utasítása” a babiloni Talmudban található. A Talmudot már Jézus
előtt több száz évvel elkezdték írni és folyamatosan számtalan
rabbi véleménye foglaltatik benne Mózes törvényeiről és az
élet minden területéről. Pl. a goj nem ember, hanem állat, a
gyilkosság nem bűn, ha azt zsidó követi el nem zsidó ellen, a
nem zsidóval való hitvestársi kapcsolat paráznaság, stb. A
Talmud már Jézus idejében is megvolt és azóta a zsidó
(izraelita) fiatalok a mai napig ezen nevelkednek. A Talmudon –
ami a mindennapi életben irányt mutat – évszázadokon keresztül
nem változtattak, a társadalmi változásokat nem követték a
kiigazítások, a reformok. Próbáltak néha korrigálni rajta
pl. 1603-ban a (zsidó) Frankfurti Zsinaton, de sikertelenül. Ezért
írhatta 1939-ben Tábor Béla, a magyar zsidóság egyik képviselője:
A zsidóság két útja c. könyvében, hogy „…A zsidóság az
egyetlen jelentős nép a történelemben, amely az utolsó két
és fél évezredben egyetlenegyszer sem vívta meg belső tisztító
forradalmát, egyetlenegyszer sem kísérelte meg történeti méretekben,
hogy szellemileg és erkölcsileg korrupt rétegeit kirekessze magából
– s ezáltal passzív szolidaritást vállalt minden betegséggel,
amely egészséges fejlődését gátolta.” Mindezekből az következik,
amíg a Talmud bizonyos részletei nem lesznek korrigálva,
megreformálva és a zsidó (izraelita) fiatalok nem korrigált,
megreformált Talmudon fognak nevelkedni, addig nehéz lesz a világméretű
megbékélést megvalósítani. Ezt látja Tábor Béla idézett könyvében
is, hogy … „A gyűlöletet és idegenséget, amellyel a zsidóság
– bármilyen okból is – találkozott, csak egyetlen
fegyverrel győzhette volna (és győzhetné ma is) le: az áldozatkészséggel
és szeretettel – az igazi zsidó szellem vállalásával”.
A
keresztény vallások azonban a két évezred folyamán a társadalmi
változásoknak megfelelően az újabb és újabb zsinatokon vallási
tanaikat hozzáigazították e változásokhoz. Így a legutolsó,
második Vatikáni Zsinat előkészítését 1962. július 1-jén
XXIII. János pápa nyitotta meg. Bevezető beszédéből fontossága
miatt egy rövid kivonatot idézek:
„A
szemináriumainkban alig van ékesszólástan és a hívek kénytelen
végig kínlódni az újpapok gyatra beszédeit és naiv pietózus
meséit. Tele a fejük spekulatív dogmával és az Ó-szövetség
idejétmúlt és megcáfolt antropomorfista nacionalizmusával, s
beleizzadnak szegény elneveltek, hogy kihozhassák az isten
egyetemes szeretetét, minden népeknek adott természeti jogokat
és a Krisztusi-univerzalitást! Vagyis hamis és ókori nívón
mozgunk ma is, amikor a pozitív tudományok és az archeológia
és geológia, nem különben a megtalált Sumír Első-Biblia (Úr,
1954. Dr. N. Kramer: Paralellel Biblia, 1956) is minden világosan
feltártak és megmagyaráztak.
Senki
nem érti ezt a maradi és már kimúlt ószövetségi fontosságot,
ami nagyrészt egy összelopkodott és átírt ókori hagyománynak
és letűnt népnek (sumír, akkád, káld, babiloni) megmásított
történelme. Szóval, kötve vagyunk valami ósdi judaizmussal és
nekünk nem elég Krisztus, az Isten Fia!…” (XXIII. János pápa
ezt a beszédét 1962. július 1-jén mondta el a II. Ökumenikus
Zsinat megkezdésekor és a római „Azione Cattolica Italiana”
(Via Concilliazione 1. Roma) adta ki egy nyomtatott füzetben a következő
címmel: „Novena Allo Spirito Santo” di GIOVANNI XXIII. I.”
luglio 1962. per il Concilio Ecumenico Vaticano II.”
Ehhez
nem kell kommentár! Egyúttal állítom, hogy elolvasva a négy
evangélista munkáját és (Saul) Pál nagyszámú leveleit (az
Újszövetség több mint harmada), az összehasonlítás alapján
bátran mondhatjuk, hogy a kereszténységben található, domináló
judaizmus főképpen (Saul) Pál munkásságának eredménye.
Úgy
gondolom, hogy XXIII. János pápa e bevezető beszédével
teljesen új irányt mutathatott volna a XX. és a XXI. század
kereszténységének. Sajnálatos, hogy e beszéd után pár hónappal
meghalt (véletlenül?) és VI. Pál pápa nem vállalta elődje
korszakalkotó kezdeményezésének befejezését. Ez látható a
zsinaton hozott határozatokon és a befejezésekor (1965.) közzétett
írásban (lásd Marcell Lefebvre érsek: Nyílt levél a tanácstalan
katolikusokhoz /Lettre ouverte aux catholiques perplexes Albin
Michel 1985. Paris/)
Azzal
fejezem be írásomat, amivel biztosan egyetértünk Jézus szerepét
illetően, amiről Ő maga így vallott: „Én vagyok az út, az
igazság és az élet; senki sem jut az Atyához, másképp mint
én általam” (János 14:6)
dr. Horváth László
(Forrás: Havi Magyar
Fórum) |