2008.01.11.
„Vissza
fogjuk csinálni”
Dr.
Mikola Istvánt (országgyűlési képviselő, az egészségügyi
bizottság alelnöke, a Magyar Tudományos Akadémia elnökének főtanácsadója,
a Magyar Egészségügyi Társaság elnöke, a Fidesz - Magyar
Polgári Szövetség Egészségügyi Egyeztető Fórumának elnöke)
az Orbán- kormány egészségügyi miniszterét kérdeztük a
parlament álltál elfogadott egészségbiztosítási törvényről.
Miniszter úr, kérem értékelje a december 17-i
parlamenti napot…
Erre számítottunk, az előzetes hírek alapján valószínűsíthető
volt az, hogy meg fogják szavazni. Ami meglepő volt, hogy azok
az MSZP-s képviselők, akik ágáltak ellene, azok is beadták a
derekukat. Nyilvánvaló, hogy óriási agymosás történhetett
az utóbbi hetekben a szocialista pártban, hiszen Karsai József,
Havas „Szonja”, aki véres szájjal agitált az egészségbiztosítási
rendszer privatizációja, az üzleti biztosítási rendszer kiépítése
ellen, megszavazta a törvényt. Suchman Tamást is említhetem,
és azokat az orvos-képviselőket, akik az egészségügyi
bizottságban ülnek és tudjuk, hogy ellene voltak. Megzsarolták,
megvették őket, nem ismerjük pontosan ezeket a mechanizmusokat,
de egyhangúlag szavaztak. Ami a legfájdalmasabb számunkra,- és
a vitát is ez jellemezte - hogy nem lehetett szakmai érvekkel élni,
mert ez egy hatalmi kérdés lett. Az egészségbiztosítási
rendszer átalakítását szolgáló törvénytervezet elfogadását,
úgy állították be, mintha a kormánykoalíciónak és a kormányzásnak
és az egész hatalmi politikának a nagy kérdése lenne. Az is
lett egyébként, hiába érveltünk szakmailag, lepergett, mint a
borsó a falról és végül, mivel előre eltökélték,
megszavazták a törvénytervezetet.
Én még ilyen ingerültnek nem láttam önt.
Voltak
ennek az ülésnek ideges időszakai, például, amikor Szili
Katalin, aki állítólag mást gondol erről a törvénytervezetről,
mint ahogy az MSZP szavazott, megvonta tőlem a szót teljesen
indokolatlanul. Kétségtelenül erőteljes kifejezéseket használtam,
ezeket most is vállalom, volt egy nagy izgalom a Parlamentben,
ami rám is átragadt. Elfogadhatatlannak tartottam azt a
helyzetet, hogy öt perccel a felszólalásom előtt adnak a
kezembe egy hatalmas mennyiségű módosító javaslatot, amit az
alkotmányügyi bizottság akkor küldött meg. Az elnök asszony
azt mondta, hogy reggel óta rajta volt a honlapon, hát nem volt.
Hazudott az elnök asszony. Egyetlen képviselő sem tudta, még a
szavazáskor sem, hogy néz ki ennek a törvénynek a végső változata.
A szakma egyetlen egy érvét vagy álláspontját nem
vették figyelembe. Elfogadnak egy olyan törvényt, amelyet az
ország többsége elutasít, hogyan lehet ezek után fellépni
ellene?
Most egy új helyzet van, a parlament alkotott egy törvényt,
de további lépések kellenek ennek a megvalósításához. Először
is a köztársasági elnök úrnak alá kell ezt írnia, remélem,
hogy alaposan megfontolja, hogy mit tesz, hiszen a népakarat egyértelműen
az egészségbiztosítás privatizációja ellen van. Megmozdult
az istenadta nép, erre figyelemmel kell lenni. A törvényben számos
alkotmányossági aggály vélhető, tehát ott van még az Alkotmánybíróság.
Majd ezt követi 123 végrehajtási jogszabálynak, az elkészítésének
kényszere, amelyeknek még a koncepciójáról sem tudunk. Össze-vissza
beszél a hatalom, hogy hogyan akarja a fejkvóta-rendszert
rendezni, a díjtétel bizottságokat működtetni, hogy fog például
a magánbiztosító volumen meghatározást kötni a kórházakkal,
vagy éppen hogy fog az ehhez nem értő pénzügyi biztosító
ellátásszervezést, beteg utakat kimunkálni, tehát vannak még
kérdések, amelyeket jogszabályokban kell rögzíteni. Hosszú
az út ennek a változásnak a gyakorlatban történő véghezviteléig.
Abban reménykedek, hogy ez nem is fog így sikerülni. Mindent
meg fogunk annak érdekében tenni, hogy a társadalombiztosításhoz,
szolidaritáshoz, gyógyításhoz való hozzáférés egyenlő esélye
inkább kiteljesedjen hazánkban és ne szakadjon szét az ország
szegényekre és gazdagokra, ellátottakra és ellátatlanokra.
Ezeknek az üzleti rendszereknek sajnos mindig ez az utóbbi a következménye.
Horváth Ágnes miniszter asszony azt nyilatkozta, hogy
továbbra is az a cél, hogy tisztán magánkézbe kerüljön az
egészségbiztosítás, Kökény Mihály erre csak azt mondta,
hogy ez csupán Horváth magánvéleménye. Mi az igazság?
„Megeszik egymást.” Azt látom, óriási koalíciós
feszültség van, ami nem oldódott meg. Most nyugvópontra
jutott, de újra fel fog éledni, hiszen az SZDSZ kezdettől arra
tör, hogy tiszta üzleti rendszert vezessen a társadalombiztosítás
helyébe, az MSZP - úgy néz ki- nem akarja, de a kis koalíciós
partner folyamatosan zsarolja és meg tudja zsarolni.
Mihály
Péter a liberális kis pártnak, szellemi atyja mondta néhány
nappal ezelőtt, hogy mindegy, hogy mit fogad el a Parlament
december 17-én, úgyis tiszta rendszer lesz. Valóban, Mihályi Péternek
ebben sajnos igaza van, hogyha beengedik, ha 49%-ig is a
tulajdonba a pénzügyi befektetőket, át fogják venni a
hatalmat a társadalombiztosítás felett, tiszta üzleti rendszer
lesz, hiszen őket ebben megállítani nem lehet. Mert ők pénzemberek,
profitra törnek, ahová beteszik a lábukat, mindenhol az üzleti
szellem uralkodik el, a magyar egészségügyben volt már erre példa,
nem is egy. Privatizálták a művese ellátást, gyönyörű művese
állomásokat építettek, jól ellátják a beteget csak irtózatos
pénzért. Azt a pénzt pedig a többi területről kell elvonni,
a belgyógyászatról, az idősellátástól, a szülészettől, a
csecsemőellátástól, a művese kezelések nemzetközi díjtételekkel
folynak. miközben a többi helyen a nemzetközi díjtételek töredékéért
folyik a gyógyítás. Ez olyan átrendeződést hozott a szakmába,
ami viselhetetlen mára.
A kormány előszeretettel hivatkozik Hollandiára, sőt még
újságírókat is kiutaztattak annak idején, hogy bemutassák,
milyen ott a helyzet a privatizált egészségbiztosításnál.
Ön
hogyan tudja értékelni a holland példát Magyarországra nézve?
Sokszor jártam Hollandiában, hosszabb időt is töltöttem
abban az országban, bár nem a biztosítói rendszerekkel, hanem
a szabad szellemi orvoslással, mint jogállással foglalkoztam.
A
holland rendszer egy nagyon drágán működő rendszer, a holland
egészségbiztosításnak, magánbiztosítási rendszerről van szó,
az évi költségvetése többszöröse a magyar egészségbiztosításénak.
Nem szabad elfelejteni, hogy 2005-ben a holland magánbiztosítók
nagy hiányokkal küszködtek, majdnem csődbe mentek, akkor a
holland állam az adófizetők pénzéből óriási összeggel segítette
meg a magánbiztosítókat. Ez az összeg a magyar egészségbiztosítás
éves költségvetésének a két és félszerese volt. Nem kívánjuk
ezt Magyarországon. De nem kell Hollandiáig menni, elég a
szomszéd Ausztriát megnézni, ahol éppen a napokban jelentették
be, hogy hiányossá váltak a biztosítók, és az államnak óriási
pénzekkel kell őket konszolidálni. Magyarországon is ez lesz a
helyzet. Ebből a pénzből, amit ma egészségügyre fordít az
állam, és amelyikből folyamatos kivonások történnek az utóbbi
időben, az nem lesz elég a magánbiztosítós, üzleti biztosítós
rendszereknek a működésére, sokkal több pénz kell hozzá,
ezt a pénzt pedig egy helyről tudják beszedni, a lakosságtól.
Amennyiben a lakosság pedig nem képes fizetni, akkor a gyógyító
szolgáltatásokat fogják megkurtítani.
Mit tartalmaz az önök egészségügyi programja? Mi
lesz akkor, ha a Fidesz megnyeri a választásokat?
Az egészségbiztosítás átalakítására vonatkozóan,
nekünk van programunk és ez már a parlament elé került, törvénytervezet
formájában. Ezt civil kezdeményezésre, a Nemzeti Egészségügyi
Kerekasztal, aminek mi is része voltunk, alkottuk meg ezt a
tervezetett, ami az egészségbiztosításnak a továbbfejlesztéséről
szól, nem a szétveréséről. A megszavazott törvénytervezettel
mit fogunk kezdeni, azt ma még nehéz megmondani, nem fogjuk ezt
tétlenül a kibontakozásában szemlélni. Amennyiben a hatalom
területén fordulat lesz és mi kormányzati szerepbe kerülünk,
akkor végig kell gondolni, meddig jutottak ezzel a privatizációval,
hogy tudjuk ezt visszacsinálni, mert vissza fogjuk csinálni.
Magyarországon társadalombiztosítási rendszer van, az emberek
több mint 90%-a ragaszkodik ehhez. Kötelességünk a társadalombiztosítást
megvédeni.
Amennyiben arra szükség
lenne, akár vissza „államosítanák”?
Igen, de a járulékfizetésen alapuló szolidaritást, a
nemzeti kockázatközösséget, tehát az ember emberért, ember közösségéért
viselt, vállalt felelősségét hangsúlyozva.
Romokban az egészségügy,
hogyan lehet ezt rendbe tenni?
Kétféle rombolás
történt most az egészségügyben. Az egyik épületekben, kórházbezárásokban
nyilvánul meg, amit lehet visszaállítani, bár nyilvánvaló,
hogy sok energiába, pénzbe kerül. A másik az egy nehezebb kérdés,
ami a szakmában történt, hiszen eltávolítottak állásukból
kiváló orvosokat, orvosprofesszorokat, agysebészeket, pszichiátereket,
szétvertek orvos teameket, az Országos Idegsebészeti Tudományos
Intézetet, ma egy nőgyógyász-főigazgató vezeti, az
orvosigazgató urológus, elképesztő dolgok történtek, szinte
cinikus, pimasz módon verték szét a szakmát. Ezt nagyon nehéz
lesz visszaállítani, több évtizedet fog igényelni, hiszen egy
összeszokott gyógyító csoportot, mondjuk egy agysebészt és
annak a teamjét felállítani újra, ez egy sokéves újratanulást
jelent. Nagyon sok kártétel van a szakmában, de nincs más választásunk,
nem keseregni kell efölött, hanem el kell kezdeni építkezni,
hogyha erre lehetőségünk lesz téglát téglára rakva. El kell
mondani az embereknek, hogy nem lesz Kánaán egy-két év alatt,
de egy folyamatos építkezés lesz az egészségügyben. Nem abból
áll az egészségügyi reform – már nem is szeretem ezt a szót
-, hogy mindent szétverünk, a múltat végképp eltöröljük. Régi
kommunista szlogen jön most elém, a múlt nem mögöttünk van,
hanem alattunk, azon állunk, ha ezt eltöröljük, akkor a
semmibe süllyedünk. A feladat az, hogy a meglévő rendszer megújításával
foglalkozzunk. A polgári kormány annak idején ezt tette, egészséges
nemzetért népegészségügyi programot csinált, gyógyszerpiaci
megállapodást kötött, gyógyszertörvényt hozott, én szignáltam
annak idején, amelyben a magántőke bevonását is lehetővé
tette, szakmai vállalkozások alapján, így alakultak át a háziorvosi
praxisok magánpraxisokká, a gyógyszer kiskereskedelem magánszemélyjogú
gyógyszertárakká. Bevezettük az amortizáció elszámolást az
alapellátásban, mert az a bázisa a progresszív egészségügyi
ellátásnak, de mondhatom tovább a térítésmentes fogmegtartó
kezelésekig, hogy ne legyen az ország a fogatlan emberek országa,
mi ezt a folyamatot folytatnánk. Ezek lépéseket jelentenek látszólag
apró, nem mindent megváltoztató lépéseket, de ezeken a lépéseken
keresztül vezet az út egy folyamatosan jobb, a lakosság számára
jobb ellátást nyújtó rendszer felé.
A Liga és a Munkástanácsok
bejelentése alapján ügydöntő népszavazást kezdeményeznek
az egészségügyi biztosítási törvény ellen. Önök, támogatni
fogják?
Csak a magam nevében beszélhetek, mert nem tudok arról,
hogy a polgári oldalnak lenne ebben egységes álláspontja. Én
a magam részéről támogatom és remélem, hogy a Fidesz-KDNP is
támogatni fogja. Minden ilyen kezdeményezés fontos, amikor a
parlamentben ilyen, a demokráciát megcsúfoló törvényhozás
folyik, ahol a képviselők egyike sem tudja, hogy fog kinézni az
a végső törvénytervezet, amire szavaz. Lóhalálába, ámokfutásszerűen,
a vak ló bátorságával rohanás nem méltó egy parlament törvényalkotó
munkájához, az elnök szerepe sem volt méltó ehhez, aki még
megnehezítette a dolgunkat és nem szavazott, pedig meg lett
volna a lehetősége, hogy ő is kinyilvánítsa a véleményét.
Nagyon nehéz úgy a törvényhozásban dolgozni, hogy kétszeres,
háromszoros rendőrkordon veszi körbe a Parlamentet, borzasztó
látvány volt, át kellett verekednünk magunkat a különböző
kapukon, ellenőrzéseken. Milyen demokrácia ez? Így nem mehet
tovább, ezért természetes, hogy a nép népszavazásokon kívánja
a véleményét kifejteni, hiszen a hatalmon lévő képviselők már
nem képviselik. Azok, akik odaküldték ezeket a képviselőket,
akik igennel szavaztak az üzleti biztosítási rendszerre, nem
akarják ezt. Akkor kiket képviselnek ott? Kinek a nevében nyomják
meg az igen gombot, illetve nyilvánítottak egyenkénti szavazással
egyetértő véleményt a törvénytervezetre? Nincsenek erre fölhatalmazva.
Ilyen körülmények között természetes, hogy a népszavazás
intézménye, mint a demokrácia egyik lehetősége, kicsúcsosodik
és egyre inkább terjed mint igény. A nép, ha már a képviselőjén
keresztül a népképviseleti országgyűlésben nem tudja a véleményét
érvényre juttatni, akkor ezt más formában, népszavazás formájában
tegye meg.
Oláh János
|