2008.01.18.
Legyen
idegen nyelv a román!
Az
új oktatási törvénytervezet módosítását kéri a Romániai
Magyar Pedagógusok Szövetsége (RMPSZ), a Hargita megyei tanfelügyelőség
és az RMDSZ Udvarhely-, Gyergyó- és Csíkszéki szervezete. Az
RMPSZ már többször is szorgalmazta a jogszabálytervezet módosítását,
elsősorban azért, mert nem tartja elfogadhatónak a kisebbségi
nyelven tanulók román nyelv oktatására vonatkozó cikkelyét.
A
jelenlegi törvény szerint 1–4. osztályban speciális tanterv
és tankönyv szerint folyik a román nyelv oktatása, 5–8. osztályban
a tanterv azonos a román anyanyelvű diákokéval, csak a tankönyv
más, középiskolában pedig a tanterv és a tankönyv is
egyforma. „Idegen nyelvként, sajátos tanterv és tankönyv
szerint kellene tanítani végig a nem román anyanyelvűek számára
az ország nyelvét. A magyar diákok többsége a 12. osztály
elvégzése után sem tud románul – jelentett ki a Krónikának
Lászlófy Pál RMPSZ-elnök. – Ideje lenne felismerni, hogy a
mostani törvényes módszer nem vált be”. Az RMPSZ tiltakozásul
a magyarlakta területeken aláírásokat gyűjt a szülőktől
február 10-éig. A szignókat elküldik az oktatási minisztériumhoz.
Lászlófy szerint, bár sokat javítottak a törvénytervezeten,
a román nyelv idegen nyelvként való oktatására vonatkozó módosító
javaslatukat még nem fogadták el. „Ha az aláírásgyűjtésnek
sem lesz hatása, más eszközökhöz folyamodunk, európai
szervekhez fordulunk segítségért” – mondta Lászlófy.
A
Sapientia–EMTE docense, dr. Balázs Lajos kollégái segítségével
már kidolgozott egy alternatív tantervet a román nyelv idegen
nyelvként való oktatására az általános iskolában és a gimnáziumban,
derül ki az RMDSZ Csík területi szervezetének szerkesztőségünkbe
eljuttatott közleményéből. A csík-, udvarhely- és gyergyószéki
szervezetek képviselői levélben fogalmazták meg törvénymódosítási
javaslataikat. Szakemberek bevonásával hat pontban indokolják a
román nyelv oktatására vonatkozó módosító javaslataik szükségességét.
Ebben kijelentik, amennyiben a miniszter nem fogadja el a
parlamenti vita előtt a tanügyi törvénytervezet módosítására
benyújtott javaslatukat, úgy a vita alatt tiltakozó tanulókat
és szülőket visznek be a parlamentbe, és az ő segítségükkel
nyomatékosítják kérésüket. „A román politikusok és a román
nyelvű média segítségét is kérem az ügy támogatásához”
– mondta a Krónikának Borboly Csaba, az RMDSZ Csík területi
elnöke. A román nyelv idegen nyelvként való oktatásának szükségességét
hangsúlyozta Kónya László főtanfelügyelő-helyettes is a törvénytervezet
tegnapi, első Szatmár megyei közvitáján, ahol záporoztak a
javaslatok és a kifogások. A tanfelügyelő-helyettes ugyanakkor
azt is kérte, hogy vezessenek be próbaévet a tanerők végleges
munkaszerződésének a megkötése előtt. A közvitán elsőként
Corina Chereches miniszteri tanácsos vázolta a tervezet leglényegesebb
újdonságait, a kilencéves általános iskolai oktatás (1–9.
osztály), valamint a 3–6 évesek számára kötelező óvodai
oktatás bevezetését, illetve azt, hogy a tanfelügyelőségek
helyét a tanügyi igazgatóságok veszik át. Elmondta, az általános
iskolákat a helyi, a középiskolákat a megyei önkormányzatok
finanszírozzák majd, míg a felsőoktatási intézményeket és
a regionális szintű szakközépiskolákat a minisztérium támogatja.
A polgármesteri hivatalok képviselői kérték, kapjanak nagyobb
beleszólási jogot az iskolák döntéseibe, ha úgyis a „mi pénzünkön
élnek”. Adrian Micovschi nagykárolyi alpolgármester sérelmezte,
hogy az önkormányzatok nem szólhatnak bele abba, hogy kik
lesznek a tanintézetek igazgatói. Azt javasolta, hogy ne csak véleményezési
jogkörrel rendelkezzenek, valóban legyen súlya a jóváhagyásaiknak,
kifogásaiknak. Viorel Solschi szatmárnémeti alpolgármester a
kisebbségi oktatást illetően voltak észrevételei. Szerinte,
ha a gyereklétszám nem elég nagy, akkor nem kellene minden
iskolában kötelező módon kisebbségi tannyelvű osztályt indítani,
ahol a törvény ezt lehetővé teszi, és a szülők kérik. Például,
ha 60 gyerek tanulna hat iskolában, elég volna két harmincfős
osztályt indítani, állította. A diákság képviselői elégedetlenségüket
fejezték ki, szerintük a tervezet nem szolgálja a javukat, mindössze
néhány hangzatos elvet tartalmaz. A Hans Lindner Alapítvány
igazgatója, Koczinger Tibor azt kifogásolta, hogy a tervezet nem
beszél a tanárok felelősségéről, pedig a gyerekek napjaik jórészét
a felügyeletük alatt töltik. Nemtetszését fejezte ki amiatt
is, hogy az oktatási korhatárt egyre lejjebb szállítják. A
tanügyi alkalmazottak teljes körű autonómiát kértek, hogy ők
dönthessenek az anyagi források felhasználásáról, a munkaerő
felvételéről és esetleges elbocsátásáról. Ghiran Vasile
avasfelsőfalui tanár úgy vélte, a minisztérium rossz politikát
folytat az oktatói gárda kialakításában. Szerinte a méltatlanul
alacsony bérezés miatt a tanári pálya nem vonzó a felkészült
fiatalok számára, és ez az oktatás színvonalának rovására
megy.
(Forrás:
kronika.ro) |