2008.01.18.
Egy
plebejus patrióta
Agárdi László színész, parodista 1953-ban született Budapesten. 1971 és 1973 között a
Nemzeti Színház Stúdiójának növendékeként játszott a
Marat halála, a Czillei és a Hunyadiak, a Csák végnapjai, a
Neveletlenek, a Revizor és a Mózes c. drámákban. 1973-1977: a
kaposvári Csiky Gergely Színház tagja. A somogyi megyeszékhelyen
fellépett – többek közt - az Állami Áruház, az Egy lócsiszár
virágvasárnapja és az Ahogy tetszik darabokban. 1977 és ’79
közt katonaidejét a Honvéd Együttesben töltötte, majd egy évad
idejére a Szegedi Nemzeti Színházban játszott (Doktor úr,
Bajadér). 1981-1982 : a Miskolci Nemzeti Színház tagja (Lila akác,
Olasz szalmakalap). 1982-1983: Thália Színház tagjaként játszott
a Pesti emberek, Magyarországi fenevad és a Szent kísérlet c.
darabokban. 1983-tól 1995-ig szerepelt a Budapesti Játékszín
produkcióiban is (Margit kisasszony, Néma levente, Jakobowski és
az ezredes). Jelenleg szabadúszóként fellép az Újpest Színház
( Csárdáskirálynő ), a Klub Színház (Isten éltessen, Drágám!),
és több pesti „nem hivatalos” teátrum produkciójában. Tv:
Barátok közt, Hotel Szekszárdi, Petőfi a vándorszínész,
Kismaszat és a gézengúzok. Hanghordozók: Paródia kazetta, önálló
verses CD.
-Tizennyolc éves korában már a Nemzeti Színház Stúdiójának
a tagja. Megpróbálkozott a Színház-és Filmművészeti Főiskolával
is?
-Természetesen. Nagyon sokan jelentkeztek a főiskolára, ahol
akkor két tízfős színész osztályt indítottak. Akik kiestek
a harmadik felvételi fordulón, kaptak egy meghívót a Nemzeti
Színház Stúdiójától. Egy olyan bizottság döntött az
ottani felvételről, melynek Major Tamás, Marton Endre, Zsolt
István, Bodnár Sándor, Pós Sándor, Tatár Eszter és Simon
Zoltán voltak a tagjai. Önéletrajzomban leírtam, hogy
NB.III-ban futballozom, a Telefongyár csapatában. Akkor még a
labdarúgásunk is magasabb szinten állt, akárcsak a színházi
kultúra. Azt is leírtam, hogy kedvenc színészem: Garas Dezső.
A felvételin Major megkérdezte tőlem: „Hogyan akarja
egyeztetni a labdarúgást és a színészetet, mert a kettő kizárja
egymást?” Azt válaszoltam, hogy színészként majd erősíteni
tudnám a színészválogatottat. Ezt követően József Attila A
kanász c. versét mondtam el. Majd Major megkérdezte: „Mondja,
maga szerint Garas Dezső milyen futballista?” Azt feleltem,
hogy jobb színész, mint focista. Ennyi volt a meghallgatás. Azt
hittem kirúgtak, de jött egy levél, mely az ellenkezőjét
tartalmazta. Gondolom a karakteremet és a rátermettségemet
figyelték, mert 18 éves korban még senkiről sem lehet megállapítani,
hogy milyen színész.
-Ha Major nem kérdezte meg, úgy én teszem fel a kérdést:
mi sodorta a színi pálya felé?
-A
Bezerédi Gimnáziumba jártam, ahol nagyon aktív és kreatív színjátszó
csoport működött. Érdekességként mondom, hogy osztálytársam
volt Máté Ottilia , s évfolyamtársam Csákányi Eszter. Részt
vettem a színjátszó csoport munkájában, főleg, mikor
szalagavatók alkalmából a végzősöknek tartottunk előadásokat.
- Először Bodnár Sándorról szeretnék szólni. Mára is
érvényes mondását idézem: „Gyakran összetévesztik a
tehetséges embert és a gátlástalant.” Nála mindenért meg
kellett hitelesen szenvedni. Senkinek nem engedte meg azt, hogy a
könnyebb utat válassza. A versmondás terén pedig „fejünkbe
verte”, hogy csak olyan költeményt szavaljunk, ami korban,
pszichében hozzánk való. Nem is engedte meg, hogy 20 évesen az
Őrizem a szemed c. Ady-verset adjam elő. Major Tamás pedig azt
mondta: „a színészet először is egy magatartásművészet.
Nem mindegy, hogyan jövünk be a színpadra, s ott hogyan állunk
meg. Az igazi színész, akkor színész, amikor nem beszél.”
Az utóbbi megvalósítása nagyon nehéz…Major azért volt jó
rendező, mert színész volt. Értette a nyelvünket. Ezért
mindig is szerettem a színészrendezőket. A rendezőknek az a
nagy tragédiájuk – persze, akadnak kivételek - , hogy színészek
szerettek volna lenni, de nem sikerült megvalósítani álmukat.
Ez a probléma pedig néha kihat az előadások légkörére…
-Katonaidejét a Honvéd Művészegyüttesben töltötte.
Ez milyen kötelezettségekkel járt?
-Különböző állami ünnepségeken léptünk fel, és orosz
laktanyákban adtunk műsorokat. Az állami ünnepségeket olyan művészek
rendezték, mint Horváth Ádám, Iglódi István vagy Fazekas
Lajos. A színészcsoporttal betanultunk három Csehov-egyfelvonásost
is, s azzal a produkcióval jártuk a laktanyákat. Ezen időszak
alatt szerettem meg a versmondást. Ennek az oka, hogy rá is
voltam kényszerítve arra, hogy szavaljak.
-Egyetlenegy színházban sem töltött huzamosabb időt.
Miért?
-Egy súlyos műtét után, a betegágyon elkészítettem addigi életem
„leltárját”. Bizony bennem volt a hiba. Nem kellett volna
Kazimirt, Csiszárt megbántanom. Volt, ahonnan elküldtek, s
volt, ahonnan én mentem el. Nem azért, mert tehetségtelen,
hanem mert szókimondó, nyílt és fiatalon igen csak
meggondolatlan voltam. Csupán az elmúlt 20 év óta,amióta megnősültem
és apa vagyok olyan „normális ember”, aki nem éjszakázik,
s így – mivel elillant a bor gőze – tudom kontrollálni
mondandómat. Sosem a képességeimmel, hanem a mentalitásommal
volt a baj.
-Térjünk vissza a paródiához. Színészeket parodizál?
-Igen. Kabos Gyulát, Csortos Gyulát, Major Tamást,
Latinovits Zoltánt, Pécsi Sándort, Bánhidi Lászlót , Feleki
Kamillt és Kállai Ferencet.
-Mi ennek a műfajnak
a lényege?
-Azok tévednek, akik szerint csak hangutánzásról van szó,
pedig a paródia is egyfajta magatartásművészet. Nekem úgy
kell bejönnöm a színpadra, mint az a színész tette, akit
parodizálok. Ha ezt jól csinálom, már akkor tapssal
jutalmaznak, amikor még egy szót sem szóltam. A jó paródiához
három dolog nélkülözhetetlen: a mozgás, a mimika és a hang.
-Régebben több reklámfilmben láthattuk…
-Castingolni kellett ezekre a filmekre, s úgy válogattak
ki. Ez főleg anyagiak miatt jelentős, hiszen egy színésznek
sem az az álma, hogy mondjuk mosóport reklámozzon. Van úgy,
hogy majdnem egy éves színházi keresetnek megfelelő gázsit
adnak egy reklámfilmért. Ez természetesen annak a függvénye,
hogy ki készíti a filmet, mit reklámoznak benne, s milyen műsoridőben
fogják leadni.
-Hol láthatjuk mostanában?
-A Klub Színház Isten éltessen, Drágám! c. vígjátékában
Marconi bíró szerepét játszom. A darabnak 2007. decemberében
volt a premierje a Stefánia Palotában. Februárban vidéken tájolunk.
A színház fiatal és neves művészekből álló társulata a
Leszállás Párizsban című nagysikerű előadását követően
ismét egy fergeteges vígjátékkal jelentkezett. A napjaink
Olasz Riviéráján játszódó temperamentumos történetben van
minden, ami egy hamisítatlan vígjáték sajátja…A félreértésekben
bővelkedő, inkább mókás, sem mint véres leszámolásokkal
„fűszerezett” történet könnyed kikapcsolódást jelent az
egész család számára…
-Azt szokták mondani, hogy egy színész ne politizáljon,
hanem végezze a színpadon a dolgát. Egyet tud ezzel érteni?
-A színpadon ne is politizáljon…A 2006-os politikai eseményeket
követően összeállítottam egy füzetet, mely irodalmi idézeteket
tartalmaz kommentárokkal együtt. Az idézetek az aktuálpolitikai
helyzethez igazodnak. Az anyag címe: Egy plebejus patrióta
intelmei. Kérdésére a füzet mottójával válaszolok: „Ha
nem tartozol sehova, akkor számkivetett és földönfutó leszel,
de ne a tükröt okold, ha a képed ferde.” A hazai eseményeket
tekintve azt veszem észre, hogy a politika lényegében annak a
gyakorlása, hogy hogyan tegyék a hamis hangot őszintévé.
Egyszóval: legyünk meggyőzően hazudozók. Ahogy nézem a
demokráciánk aluljáróiban fekvő hajléktalanokat, akiket
mostanában már miniszteri szinten is leállatoznak, lebunkóznak,
eszembe jut, hogy megállt az „Időkerék” „az 56-osok terén.”
A szerkezet használhatatlanná vált, így lett uniós csatlakozásunk
szimbóluma, 350 millió forintért. Kérdem: ennyi pénzért
vajon hány időtálló menedékhelyet lehetett volna építeni?
„Deja vu érzésem van”, mintha a londoni színben lennénk,
Az ember tragédiájában. Budapest ugyanakkor rendre megtartotta
magamutogató báljait, kirakatta elöljárói erejét, gazdagjai
ragyogását. Ezekben a bódult dáridókban nem kérdezi meg magától
senki, hogy mit csinálnak ma éjjel a szegények a fővárosban?
A fedél nélküli és a bérkoldus ma a pesti utca igazi
publikuma. Én ne politizáljak, amikor azt látom, hogy a döntéselőkészítő
és javaslattevő testületekbe egy olyan magát egyháznak nevező
társaság tagjai ültek be, akinek céljuk a gazdasági és
politikai hatalom megszerzése? A hatalom megszerzésére és
megtartására pedig olykor pusztító ürügyekre, és rafinált,
ördögi forgatókönyvekre van szükség. Az öngondoskodó
karvalytőkéseknek, az empátia nélküli, cezaromániás űrlényeknek
– tehát idegeneknek - pedig nem számít az ember. Mi pedig,
ahogy Ady Endre írja a Vén diák üdvözlete c. költeményében
: „…másokért élünk, mi mindig csak adunk. Így rendelte
ezt a végzet Isten.”
Medveczky Attila
|