2008.01.18.
A
szeretet szegényei
2007
decemberében jelent meg az Új Ember Kiadó gondozásában Kály-Kullai
Károly Utak - útkeresők - szenvedély - betegség című könyve
Beer Miklós püspök, az MKPK Egészségügyi Bizottságának
referense ajánlásával.
Kály-Kullai Károly tanulmányai mellett négy életinterjú is
szerepel a kötetben, melyeket olyan magyar papokkal készített,
akik szenvedélybetegekkel foglalkoznak, illetve ketten közülük
saját életük tapasztalatából ismerik az alkoholbetegség
pusztítását és a szabadulás útját. A kézikönyv mindezen kívül
tartalmazza II. János Pálnak a drogproblémáról szóló öt
beszédét, melyek először jelennek meg magyar nyelven, illetve
Mario Picchi atya írását az Olasz Szolidaritási Központ
szeretetszolgálatáról, amelyet munkatársaival az Isten adta
emberi méltóság védelmében és kibontakoztatásáért
tesznek. Kály-Kullai Károllyal az általa vezetett Sziget
Droginformációs Alapítványról és legújabb könyvéről beszélgettünk.
-Mikor és milyen céllal jött létre a Sziget Droginformációs
Alapítvány?
-Az alapítvány jogelődje, a Sziget Klub 20 évvel ezelőtt
alakult, s a VII. kerületben, a Rottenbiller utcai Szabó Ervin Könyvárban
kezdte el működését. Ennek a könyvtárnak akkor megbízott
vezetője voltam. A Sziget Klub volt Magyarország első ún.
alacsony küszöbű intézménye. Ennek a lényege az volt, hogy kábítószer-problémával
kapcsolatban bárki megkereshetett minket. Az anonimitás volt az
egyik legfontosabb értékünk. Drogosok, hozzátartozók, pedagógusok
és egyházi személyek is gyakran megkerestek minket. Ebből fejlődött
ki az 1991 és 1999 között működő Sziget Ifjúsági Segítő
Szolgálat, mely közvetlenül a könyvtár mellett, egy szuterénben
kapott helyett. Ez a szolgáltatás a VII. kerületi önkormányzat
intézményeként működött. A Sziget Droginformációs Alapítvány
pedig 1996-ban jött létre – a sziget nevet megőrizve – bővülő
tevékenyégi körrel. A legfontosabb, továbbra is az alacsony küszöbű
szolgáltatás volt, és a Droginfo c., évente - két évente
megjelenő információs kötet gondozása, szerkesztése. Már az
alapítvány bejegyzése előtt két évvel napvilágot látott a
kötet első száma. Próbáltunk a teljességre törekedni:
minden kábítószer-problémával foglalkozó intézményt
bemutattunk, s ajánló bibliográfiával láttuk el a kötetet.
2000-től alapítványunk elindított –egy nemzetközi pályázat
megnyerése után - egy egészségfejlesztő programot, „Életvezetési
központ” címmel. Hangsúlyozom, direkt nincs benne a kábítószer,
vagy a drog szó az elnevezésben. A program lényege: óvódás
kortól, az általános iskola 8. osztályáig terjed az a
foglalkozás, amit egy kamion utánfutójában, egy ún. mobil
osztályteremben tartunk. Az élethez, egészséghez, önmagunkhoz,
kapcsolatainkhoz való pozitív viszonynak a kialakítása, megerősítése
egy-egy foglalkozásnak a témája. Újabb szolgáltatás – ez
viszont támogatás függvénye - : a filmkészítés. A filmekben
segítőket mutattunk be portrékon keresztül. A legfontosabb
filmünk egy, azóta már elhunyt kliensünkkel készült. Ebben
megpróbáltuk egy szenvedélybeteg szemével bemutatni a világot.
Ami most az átalakulást jelenti a szolgáltatásban, az a
szenvedélybetegek közösségi és nappali ellátása. Jelenleg
éppen erre készülünk. Ez is engedélyezés- és pénzfüggő
dolog…
-Tudjuk, mennyire fontos, hogy a pedagógusok megismerjék
eszközeiket, lehetőségeiket a prevenció kapcsán. Tréningekkel
és továbbképzési programokkal is foglalkoznak?
-Természetesen. „Eszközeim, lehetőségeim, határaim a
drogprevencióban” címmel futott egy akkreditált programunk.
Egy 40 órás bentlakásos tréninget tartottunk a pedagógusoknak.
Jelenleg az akkreditáció újraindításának fázisában
vagyunk. Az alapítvány ügyvezetőjeként pedig számtalan olyan
országos képzésben voltam benne, ami a pedagógusokat célozza
meg.
-Régebbi és a még fejlesztés alatt álló új
honlapjukat tekintve az az érzésem támadt, hogy valamilyen
anyagi problémával küzd az alapítvány. Jó látom?
-Tökéletesen. Ez a civil sorsnak az egyik velejárója. Egyszer
az átalakulás folyamatában, szűkös anyagi lehetőségeink
miatt az utcán kellett fogadnom a klienseket. Olyan szélsőségek
között élünk, mint általában hazánkban a civil szervezetek.
1999-ben, az Életvezetési központ elindításához nyertünk 92
ezer dollárt. Ezt még kimondani is sok. Csakhogy, ebből a pénzből
3 hónapig Londonban kellett képeztetnünk két kolleganőnket,
ill. Leedsben legyártották a már említett mobil osztálytermet,
s ezzel a megnyert összeg elfogyott. A projektet viszont működtetni
kellett. Jelenleg Budapesten két helyen: a II. és a XVI. kerületben
folyamatosan jelen vagyunk, vidéken pedig Alsónémedin és Tiszaújvárosban
tudunk megjelenni.
-A többi civil, hasonszőrű egyesülettel vannak
kapcsolataik? Gondolok itt pl. a RÉV Szenvedélybeteg-segítő
Szolgálatra…
-Nem csak az alapítványban, hanem a katolikus egyházon
belül is dolgozom alkalmanként. Akkor, amikor a Magyar Karitász
német támogatással, egy projekt keretében elkezdte egy hálózat
létrehozását hazánkban, amelynek célja az volt, hogy felvállalja
a szenvedélybetegséget, benne voltam a szakmai koordináló
csapatban. A RÉV-es munkatársak tréningeken való felkészítése
és elindítása fontos része volt eddigi tevékenységemnek. Több
RÉV-szervezettel élő a kapcsolatunk, sőt az egyiknek
szupervizoraként is dolgozom.
-Könyvében szerepel egy 2003-as statisztika a fiatalok
dohányzási szokásairól, s arról, hogy miképp rangsorolják
az őket érintő legfontosabb társadalmi-gazdasági folyamatokat
és ellentmondásokat. 2005-ben pedig majdnem 15 ezer drogfogyasztót
regisztráltak. 1989 előtti időszakról vannak-e adatok a hazai
drogfogyasztással kapcsolatban?
-Vannak, de nem tudok pontos számokat mondani.
Most már hozzá lehet jutni ezekhez az adatokhoz. Hangsúlyozandó,
hogy sokáig nem volt megszervezve az adatgyűjtés, s csak az utóbbi
2-3 évben jött létre egy autentikus adatbázis, mert addig nem
voltak olyan intézmények, amelyek kifejezetten ezzel
foglalkoztak. 1989 előttről rendőrségi, egészségügyi és vám-és
pénzügyőrségi adatokhoz lehet hozzáférni. Az ESPAD-kutatásokról
is szólni kell, melyek nálunk már a ’90-es években
elindultak. Egy nemzetközi attitűd-kutatásról van szó,
melynek célpontjában a 15-16 éves diákok állnak. Ez egy európai
iskolavizsgálat az alkohol- és egyéb szenvedélykeltő szerek
használatáról, fogyasztásáról. Így összehasonlítási
alapunk van Európa többi országával is.
-Mely országokban tapasztalható a szenvedélybetegségek előretörése?
-Ott, ahol nagy, dinamikus átalakulásokat
„szenved el” a lakosság, vagy olyan diktatúrában élnek az
emberek, ahol a társadalmi problémák kezeletlenek. Az általános
társadalmi és kapcsolati problémák a legnagyobb veszélyeztető
tényezők lehetnek.
-A diktatórikus rendszerek általában tiltják a drogfogyasztást,
s keményen odacsapnak?
-Vagy
sehogyan sem csapnak oda…Ismerünk egy anekdotát a ’89 előtti
időkből egy akkori magasrangú rendőrtiszt és egy pszichiáter
között. A dialógus arról szólt, hogy a rendőr üldözi a
drogosokat, s a pszichiáter megpróbálja meggyógyítani őket.
A kábítószeresekkel a rendőrség a bűnüldözés szintjén
foglalkozott, s az akkori pszichiátriákon pedig terápiás kezeléseket
alkalmaztak elsősorban a nagyon súlyos ópiátfüggőkkel
kapcsolatban. Igazából az, amit ellátásnak, ellátási láncnak,
hálónak mondunk, arról akkor még nem lehetett beszélni.
Sajnos, még most is vannak ezen a téren hiányosságok…
-Nem csak drogfüggőség,
hanem alkoholfüggőségről, nikotinfüggőségről, szex függőségről,
játékszenvedélyről, társszenvedélyről is lehet olvasni,
hallani. Hol az a határ, amikor valaki pl. nikotinfüggővé válik?
-Vannak természetesen tudományos definíciók. Nemrég egy egyházi
iskola tanulói hívtak meg, mert feltűnt nekik, hogy nagyon nagy
probléma van a cigarettával. Találkozásunk során több kérdést
is feltettem a diákoknak, többek közt azt is, hogy kik azok,
akik úgy ébrednek, hogy máris cigarettára gyújtanak, vagy gyújtanának
rá. Ők a nikotinfüggők. Amíg a függők nem azonosulnak
azzal, hogy mit tesznek, addig csupán dohányosként, vagy kábítószerhasználóként
élnek. Több kábítószer rabságából kiszabadult mondja:
onnantól lett problémás az élete, amikor azt már nem ő,
hanem az anyag irányította,és erre rájött. Térjünk rá egy
másik esetre. Magyarországon az alkohol használatából van
mindenkinek a legnagyobb személyes élménye. Több, mint
egymillió alkoholfüggő él hazánkban. Tegyük fel a kérdést:
hányan jutnak el közülük egészségügyi kezelésre? Ez egy óriási
probléma, ami megoldásra vár.
-A számokat hallva, az az érzésem, hogy hazánk felnőtt
lakosságának majdnem kétharmada függő…
-Pontos számot nem lehet mondani, azért sem, mert lehetnek
átfedések. Egy alkoholfüggő lehet nikotinfüggő is. Az
egymillió alkoholfüggő mellett 3-3,5 millióra teszik azoknak a
számát, akik naponta min. 15 szál cigarettát szívnak. Nálunk
nagy tabutéma a gyógyszerekkel való visszaélés. Esetünkben
az illető a gyógyszert szándékosan a hatása miatt használja.
A tizenévesek között ez újra egyre jelentősebb probléma. Azt
pedig nem is tudjuk megbecsülni, hogy a játékszenvedély mennyi
embert érint. Talán a játékszenvedély az, amely minden társadalmi
rétegből egyformán vonz embereket. Egy biztos: hazánkban alig
akad család, ahol közvetett érintettségben ne szembesülnének
valamilyen függőséggel. A családot érintve pedig szólni kell
a társfüggőségről. Ezzel is foglalkozni kéne. A család
tagjai a szerhasználó ember függőségének a viselkedésétől
válnak függővé.
-Jól látom, hogy Magyarországon a kábítószer-fogyasztókkal
szemben háromféle attitűd a legjellemzőbb? Az egyik, hogy nem
törődöm velük, mert nem az én problémám. A másik megveti
őket, s a drogosok szigorú büntetését szorgalmazza, míg a
harmadik megengedőbb, liberálisabb, s nem szól bele a másik életébe.
-Jól, s erre akarok válaszolni a könyvemmel, amikor
felsorolom a legalapvetőbb modelleket. A könyvemben fontos, hogy
bemutassam a Vatikán drogpolitikáját is, melyet úgy nevezhetünk:
multidiszciplináris-erkölcsi-pasztrorális modell. Ez a modell
figyelembe veszi az egyén, a közösség, a társadalom sérüléseit,
a tudomány megállapításait. Az erőteljes társadalomkritika
mellett ugyanakkor mindig a hívő ember az egyház pasztorális
szempontjait állítja a középpontba. Hogy egy modellből mikor
válik egy olyan lehetőség, mely egy jó folyamatot képes elindítani,
az egy olyan dokumentum függvénye, melyet stratégiának hívnak.
Magyarországon 2000 decemberében fogadta el a parlament a
Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítása érdekében
c. határozatot. Ez a dokumentum a hazai drogpolitika elméleti és
gyakorlati iránytűje. Az akkori kormány és országgyűlés a
multidiszciplináris modellt fogadta el. Mindaddig, amíg az aktuálpolitika
a kábítószer-kérdést eszközként használja fel, addig a szélsőséges
modellek csak keményednek. Szakmapolitikai válaszoknak kell születniük,
s azok mögé kéne az aktuálpolitikának beállni. Még az
olyan, korábban keresztény országnak nevezett helyen, mint
Olaszország is harcolnak egymással a különféle modellek követői.
Csak az a modell vezet eredményre, amiben van egy egységes tudományos
alap, és a kábítószer-probléma teljességére válaszokat ad.
-Mik az egyházi modellnek a főbb ismérvei?
-A legfontosabb az, hogy tudományos alapon álljon. A kábítószer-problémának
minden szintjére valamilyen választ adjon. Tudjuk: az egyház álláspontja
mindig a tanításokon alapul. Könyvemben megtalálható egy idézet
az Egyház, kábítószer, drogfüggőség c. pasztorális kézikönyvből.
Ez választ ad arra, hogy miért is kell az egyháznak foglalkozni
ezzel a problémával. „Erkölcsi szempontból a kábítószer-fogyasztás
nem megengedett, mert lefokozza az ember méltóságát. Ez az erkölcsi
alapvetés nem jelenti azt, hogy ítéletet mondunk a kábítószert
fogyasztó ember felett, aki szinte elkerülhetetlenül elveszíti
szabadságát, menekülni akar ebből a helyzetéből. A pasztorális
tevékenységet ezért megsokszorozott erővel kell végezni, hogy
megszabadítsuk ezeket az embereket, kivezessük őket a kábítószer-függőség
hálójából. A kábítószeresek gyakran olyan környezetben élnek,
mely nem hagyja, hogy kiszabaduljanak a függőség gépezetéből.”
Ahol az emberi méltóság megkérdőjeleződik, ott az egyháznak
egészen biztosan van teendője. A szabadság elkerülhetetlen
elveszítése pedig nem más, mint az ún. drogkarrier kiteljesedése.
Az idézetben említett környezet nem csak a családi környezetet
jelenti, hanem a makro-társadalmat is. A kábítószer terjesztés
büntetéséről a vita már nemzetközi porondon zajlik. A lényeg:
ne legyen az államok között egy olyan megosztott gondolatiság,
ami azt eredményezi, hogy az egyik országban könnyebb a kábítószert
előállítók működése, mint a másikban. Ebben is vannak veszélyek.
Ilyen a drogháború, amikor az USA pénzzel, fegyverrel próbálja
letörni az előállítást. Ez eddig nem járt komoly eredménnyel.
-Akik a büntetést szorgalmazzák, a drogfogyasztók és
a bűnözés kapcsolatából indulnak ki. Valóban nem filléres
dolog hozzájutni a különböző narkotikumokhoz. Ha már nincs
otthon pénz, értéktárgy, akkor kézenfekvő, hogy elvesszük a
másét…
-Valóban, létezik ilyen kapcsolat, de csak a kábítószerrel
kapcsolatban hangsúlyozzák ki ezt a tényt. Gondoljunk vissza az
elmúlt századforduló Magyarországára, s vizsgáljuk meg, hogy
a különböző szenvedélyes magatartások milyen családi tragédiákhoz
vezettek. Ezt a témát több regényben is feldolgozták. A
dzsentrik lezüllését vizsgálva megtaláljuk a játékszenvedélyt,
az alkoholfüggőséget és a prostitúció iránti vonzalmat. Először
a családot rövidíti meg a szenvedélybeteg, majd utána másokét.
Igaz, a családtag megrablása is bűncselekmény, hiába nem
jelenti fel pl. egy szülő a gyerekét. Ezzel a problémával
naponta találkoznak az ifjúságvédelemmel foglalkozó rendőrök
és a gyermekjóléti szolgálatok munkatársai. Azért azt is
vizsgáljuk meg, milyen család az, ahol egy tizenéves eljut egy
szenvedélybetegség miatti bűncselekményig? Egy biztos, nem
harmonikus. Nagyon sokszor egy tizenéves gyermek a családi problémák
tünethordozója. Ezért a büntetőjog eszközei kevésnek
bizonyulnak, fontos a komplex segítség a probléma kezeléséhez.
-Magyarországon létezik egy olyan egyesület, mely céljául
elsősorban a könnyű drogok legalizálását, és minden drog
dekriminalizálását tűzte ki. A média által híressé tett írók,
zenészek, művészek nyilatkoznak arról, hogy a könnyű drogok
nem ártalmasak. Mennyire tartja veszélyesnek ezt az akciót?
-Nem értek egyet teljesen sem ezen egyesület céljaival,
sem azokkal, akik a legsúlyosabb büntetést szabnák ki a kábítószer-fogyasztókra.
Mindkettő szélsőségre törekszik, ami nem jó, s nem segíti
elő egy jó drogpolitika kialakulását.
-A kötet elején
olvashatunk egy interjút Szabó János gödöllői káplánnal.
1989 előtt egyházi berkekben ő foglalkozott először a
drogfogyasztókkal. Sajnos igen fiatalon elszólította a földről
az Úr. Súlyos „szeretetsérülteknek” nevezte a kábítószereseket.
Egyetért ezzel a megállapítással?
-Abszolúte, sőt! A könyv Miért segítsünk fejezetében található
egy idézet II. János Pál pápától. „A Krisztus követésére
elszánt ember kötelessége, hogy elvigye az örömhírt a szegényeknek,
minden szegénynek, megkülönböztetés nélkül. A kábítószerfüggő
ember a szeretet szegénye, mert nem tudja tisztelni önmagát és
az életet. Rossz képet alakított ki magáról és a társadalomról.”
Valóban, ha egy függővel beszélgetünk, az öngyűlölet és
az önsajnálat vetekszik egymással. A prevencióban ezért
fontos, hogy nagyon jól fel kellene készíteni a fiatalokat a szülői
szerepre. Először hozzuk a saját családi mintákat, s ha abban
negatívumok vannak, nagyon nehéz egy kamasznak úgy átalakulni
egy olyan szülővé, aki csak a jót képes örökíteni. Ezért
a legfontosabb, ha gyermekeinket abban segítjük, hogyan lehet jó
szülővé válni.
-Mi teszi alkalmassá a vallási csoportokat a segítségnyújtásra?
Mi az a plussz, amit az egyház adni tud, s mivel az orvostudomány,
a pszichológia, vagy egy adott civil intézmény nem rendelkezik?
-Nem akarok általánosságokban beszélni, ezért inkább
arra hívom fel a figyelmet, hogy a könyv végén található egy
olyan tanulmány, mely egy olasz közösségnek a megszületését,
majd abszolút egy európai szintű elfogadottságát mutatja be.
Néhány civil és néhány pap úgy gondolta, hogy már elég abból,
hogy a drogról csak beszélünk, s nem teszünk semmit a segítségnyújtást
illetően. A legfontosabb az elfogadás-befogadás kérdése.
Ahhoz, hogy ezt elérjük, nem szabad túlságosan misztifikálni
a kábítószer-ügyet, ami szerintem egy a sok társadalmi probléma
között. Az ön által említett plussz eredője az, hogy
krisztusi magatartással viszonyul az egyház a kábítószer-használóhoz.
Ezt követi a profizmus, a szakmaiság, majd az intézményesülés.
Van egy olyan téveszme, mely azt mondja, hogy az egyház téríteni
akarja a szenvedélybetegeket, holott a profin kábítószer-problémákkal
foglalkozó katolikus közösségek lehetőségként ajánlják
fel a megtérést. Egy ilyen közösségnek a célja, hogy a kábítószeres
fogadja el saját magát, de az csak akkor lehetséges, ha őt is
elfogadják, s szeretik. Ez nem egy „szirupos, rózsaszín,
amerikai-filmes szeretetet” jelent, hanem azt, hogy egy
csoportba, egy közösségbe befogadnak, el is fogadnak, s abban
segítenek, hogy tudjak a változásra igent mondani. Ha emellett
valaki hívővé is válik, az már a saját elhatározásából
fakad.
-Ha már a „szirupos szeretetet” említette…Könyvében
olvastam egy érdekes kifejezést: hamis együttérzés veszélye.
Itt abból indulunk ki, hogy a kábítószer használók kultúrája
sokak számára egyfajta egzotikum?
-Igen. Senkit nem lehet arra kényszeríteni,
hogy segítővé váljon…Érdekes és megdöbbentő, hogy a
szociális munkás hallgatók közül először a legtöbben kábítószer-problémával
akarnak foglalkozni, majd a diplomához érve egyre kevesebben
szeretnének ezen a téren dolgozni. A hamis együttérzés egy álságos
dolog lehet. Ha valakit befogadnak egy közösségbe, de úgy,
hogy –már gyógyultan is – mindig emlékeztetik arra: „egy
feketebárány vagy, s a mi jóságunkat jelzi, hogy velünk
lehetsz”, könnyen visszatérhet a kábítószer rabságába.
Miről van szó? „Annyira jó vagyok, hogy lehajolok hozzád.”
A könyv, és II. János Pál tanítása nem erről szól. Jézus
sem hajolt le az emberekhez, hanem együtt élt velük, s úgy segített
rajtuk. A megértés, és az elfogadás viszont nem jelenti azt,
hogy mindent ráhagyok a szenvedélybetegre, mert a hamis együttérzésből
kialakulhat egyfajta cinkosság is. Ha nem tudunk követendő, jó,
vagy nemes eszményeket, erkölcsi értékeket hitelesen
felmutatni, akkor segítésünk nem lehet hiteles, s ez vonatkozik
az egyházi intézményekre, iskolákra is, ahol, -legnagyobb sajnálatomra
– alig létezik a szenvedélybetegségekkel kapcsolatos prevenció.
Félnek attól a problémától ami a kereszt(y)én iskolákat is
érinti, érintheti. Nem jó válasz az, hogy a droghasználót
kicsapjuk az iskolából. Az csupán a probléma lerendezését, s
nem a megszüntetését jelenti. Ezért fontos, hogy a keresztény
értékeket meg is élje egy katolikus iskola tantestülete, s példamutató
magatartást gyakoroljon. Egy tizenéves pedig leginkább a szülői
és a pedagógusi mintát követi. A kortársi is hat rá, de már
egy másik fejlődési szakaszban.
-Nem az a megoldás, ha egy droghasználó diákot kicsapnak az
iskolából, s II. János Pál pápa szerint sem jó, ha valaki azért,
mert szenvedélybeteg, elveszíti állását. Most az „ördög
ügyvédje” leszek. Ha egy vállalkozó szempontjait nézem,
akkor neki az a célja, hogy a lehető legjobb szakemberekből a
legtöbbet hozza ki. Ha valaki ezt szenvedélybetegsége miatt fékezi,
annak először szól, majd , ha ez hatástalan, elbocsátja az
illetőt, mert az a morált is tönkreteheti. Ez egy elítélendő
vezetői magatartás?
-Nem hibáról van szó, hanem hiányosságokról
és szemléletbeli problémákról. Ezért fontos a munkahelyi
prevenció. Fel kell tenni a kérdést, hogy egy munkáltatónak
érdeke-e az, hogy ha látja: egy kiváló beosztottjával komoly
problémák vannak, akkor segítsen rajta. Egyáltalán van-e
olyan kapcsolat főnök és dolgozó közt, hogy az előbbi szóba
álljon a másikkal? Egy olyan őszinte beszélgetés, ahol lelki
problémák is szóba kerülnek, nagyon sokat számít és megelőzheti
a függőséget. Érdekes: kiderült, hogy azok a munkahelyek,
ahol tréningeket tartanak, ahol ki lehet beszélni a problémákat,
ott a hatékonyság növekszik.
-A könyvben részletesen ismerteti az Ottawai egészségfejlesztési
chartát. Annak első pontja az egészség előfeltételeiről szól.
„Az egészség alapfeltételei és forrásai: béke, lakás,
oktatás, élelem, jövedelem, stabil ökológiai rendszer,
fenntartható erőforrások, társadalmi igazságosság és egyenlőség.
Az egészségi állapot javítása megkívánja ezen alapvető előfeltételek
alkotta biztos alapot.”
-A chartát nem politikai okból idéztem, hanem a prevenció
miatt. Abban akarunk segíteni, hogy a különböző oktatási intézmények
a gyakorlatban tudják megvalósítani az Ottawai charta értékeit.
Míg a dokumentumot nem is ismerik, addig nagyon nehezen tudunk előrelépni.
- Térjünk rá a játékszenvedélyre. Több olyan
fiatalt ismerek, akik keresetük tekintélyes részét játékgépbe
dobálja be. Tudja, hogy kicsiny esélye van a nyerésre, mégis…Itt
is szeretethiányról van szó, vagy pedig olyan emberek ők, akik
az élet területén vesztesek, s itt szeretnének nyerni?
-Ez egy óriási tévedés. Hihetetlen, de a játékszenvedély a
veszteségre játszik. Azért játszik az illető, hogy a veszteséget
megtapasztalja. Kialakul közben egy olyan érzület, melyben a
remény és a reménytelenség „libikókázik”. Ki kell hangsúlyozni:
a játékszenvedély is ugyanolyan függőségi tüneteket mutat,
mint bármelyik szerfüggőség. Ha valakit eltiltunk a játékgéptől
akkor pszichoszomatikus eredetű betegségek alakulnak ki nála. A
„tiltásnak” csak akkor van értelme, ha az egyén önmaga jut
el odaáig, hogy nem akar többé játékgépezni.
-Könyvében négy életinterjú is szerepel segíteni
akaró papokkal. Megdöbbentő, hogy mennyi falba ütközik az,
aki segíteni szeretne a szenvedélybetegeken. Férfiasan
bevallom, a helyükben valószínű feladtam volna, s visszatértem
volna egy nyugalmas plébániára…
-Ha a négy interjút elolvassa a kedves olvasó, akkor
nagyon egyszerű gondolatokkal fog találkozni négy bonyolult életútról.
Az interjúk arra is rávilágítanak, hogy szinte ragaszkodunk a
saját tabuinkhoz. Amíg tabuként kezeljük –esetünkben- a
papi alkoholizálást, a fiatalok kábítószer-használatát,
addig ezeket a problémákat eltávolítjuk magunktól. Pont
tabu-voltuk miatt. Ma már nagyon kevesen emlékeznek arra, hogy a
beszélgetésünk elején említett Szabó Jánost a ’80-as években
még Lékai bíboros úr függetlenítette,s az egyik nem publikus
megbízatása, a szenvedélybeteg papok rehabilitációjának
megszervezése volt. Az, hogy ma Magyarországon a püspöki kar
által támogatva létezik egy olyan intézmény, ahol szenvedélybeteg
egyházi személyek rehabilitálódnak, egy óriási előrelépés,
csak 20 évnek kellett eltelnie…Aminek viszont csak örülhetünk,
hogy az intézményben olyan papok – köztük két interjúalanyom
- is dolgoznak, akik a változás élő példái. Ez is egyfajta
munkahelyi prevenció…
Medveczky Attila
|