2008.01.25.
Felvidéki
kultúrmisszió
2007.
december 16-án, advent harmadik vasárnapján a Felvidéki Rockszínház
művészei is felléptek a lapunkat kiadó Ady Endre Sajtóalapítvány
adventi, karácsonyi műsorában. Részleteket adtak elő a
Megfeszített és a Napba öltözött lány c. rockoperákból és
két Kormorán-dal is felcsendült a produkció végén. A rockszínház
születéséről, múltjáról, működéséről az együttes
vezetője, Karkó Henriett nyilatkozott.
Karkó Henriett a felvidéki Bátorkeszin született. Zongorázni,
csellózni és énekelni általános zeneiskolában tanult, majd a
pozsonyi Népi Konzervatóriumban folytatta tanulmányait. Ezt követően
zongorát, éneket és zeneelméletet tanított zeneiskolában és
általános iskolában. 1999-ben, a bátorkeszi művelődési
otthon igazgatójaként alapította meg a Felvidéki Rockszínházat,
melynek vezetője lett.
-A klasszikus zene tanulásától mi vezetett a rock műfajáig?
-A zenei ismereteket Pozsonyban szlovák nyelven tanultam.
Sajnáltam, hogy Bartókkal, a Kodály-módszerrel és a magyar népzenével
csak említés szintjén foglalkoztunk. Magyarországról
szereztem be azokat a szakkönyveket, melyekből pótoltam zeneelméleti
ismereteimet. Megmagyarázhatatlanul mindig vonzott az autentikus
népzene. Általános iskolás éveimből egyébként sok népzenei
emléket hoztam magammal. Nem csak magyar, de szlovák, orosz, grúz
–s még sorolhatnám - népdalokat is énekeltünk. A Kormorán
muzsikája azért is ragadott magával, mert hangszerelésében,
és dallammotívumaiban jelen van benne a népzene, ugyan úgy,
mint Koltay Gergely rockoperáiban.
-Van hasonlóság a szlovák és a magyar népdalok közt?
- Természetesen igen. Minden nép zenéjének megvannak a
sajátosságai, motívumai és hangszerei. Ezért gyönyörűek.
Sok mindent elárul egy népről a zenéje. Az orosz, a grúz népdalok
többsége lágy hangnemben született. Ettől olyan szomorúak. A
szlovák, a morva, a cseh népdalokat csodálatosan lehet több szólamban
énekelni. Szólamokat improvizálni pl. a szlovák népdalokon
gyakoroltam. Soha nem gondoltam, hogy káromra lett volna.
-A rockszínház születése az István, a király Bátorkeszin
történő bemutatásához kötődik. Mikor és milyen körülmények
közt alakult a Felvidéki Rockszínház?
- Maga a társulat 1999-ben alakult. Bátorkeszin a művelődési
ház igazgatója voltam, mikor megszületett bennem a gondolat a
millenniumi évre készülve, hogy színre vihetnénk az István,
a királyt. Több mint fél évig próbáltunk 110 szereplővel.
Óriási feladat és felelősség nehezedett ránk, mivel
semmilyen gyakorlattal nem rendelkeztünk. Felvidéken nem is működtek
olyan társulatok, akiktől tanácsot kérhettünk volna. 2000-ben
az egész környék lázban égett; várta az előadást. Egyszeri
alkalomra verbuváltam össze a csapatot, de meglepetésünkre óriási
siker és érdeklődés követte a bemutatót. Aztán lassan kedvünket
is vesztettük, mikor láttuk, hogy a Szörényiék által
megszabott jogdíjakat hosszútávon lehetetlenség teljesíteni,
ugyanis a magyarországi színház -, illetve koncertjegyek árai
nem éppen arányosak a Felvidéken megfizetethetőekkel, nem is
beszélve arról, hogy a szerzőket sem érdekelte nagyon, hogy
egy amatőr csoportról és egy jelentős kultúrmisszióról van
szó.
-Honnan sikerült verbuválni a színészeket?
- Két-három faluból mindenkit felkerestem, akiről
tudtam, hogy tud énekelni. Természetesen figyelembe véve a
hangszínt, hangfekvést és azt is: ki milyen szerepre alkalmas.
-Egy rockopera előadásához
megfelelő tudású táncosok is kellenek…
-Kezdetben nem profi táncosokkal oldottuk meg a koreográfiát,
de 2003-ban, amikor a Megfeszített rockoperát vittük színpadra,
felvettük a kapcsolatot a somorjai Csalló Néptáncegyüttessel.
Velük mai napig együtt dolgozunk és a rockszínház koreográfia
csoportjával egyetemben hozzák mozgásba a színpadot.
-Zenei alapokra énekelnek rá a színészek?
-Ha van technikai lehetőségünk rá, akkor igen. Élő
zenei kíséretben nem gondolkodtam, nem is igazán szokványos. Még
az is költséges, ha mikroportokkal énekelünk.
-Hány előadást élt meg az István, a király?
-Az előadásonkénti több mint 100 ezer forintos jogdíjak
miatt nem sokat; talán húszat. Azt, hogy nem szűnt meg a társulat,
azt egyedül Koltay Gergelynek köszönhetem. Már eldöntöttük,
hogy feloszlik a csapat, mikor egy lemezboltban rátaláltam a
Megfeszített videofelvételére. Az egész csapatot magával
ragadta a mű. Bátortalanul, de mégis reménykedve felkerestem
Koltayt. Közöltem vele nem éppen rózsás anyagi helyzetünket
és lehetőségeinket. Korábbi tapasztalataimmal ellentétben,
minden segítséges megkaptunk tőle. Már a következő héten
megtörtént a szereposztás és az első próba. Koltay az egész
zenekart elhozta a premierre, s ha csak teheti, megnézi előadásainkat.
Azóta ő a társulat lelki és szakmai támasza. Soha nem mondjuk
ki, de érzem, hogy egy-egy felkészülés során neki akarunk
megfelelni, és ez egy nagyon erős motiváció.
-Ön
rendezi a darabokat, vagy felkér valakit erre a feladatra?
-Nem kérek fel senkit. Színházunkban műhelymunka folyik.
Mindenkinek meghallgatom az ötletét, s ha azt jónak tartjuk és
kivitelezhető, akkor beleépítjük az adott előadásba.
-A díszletet megépíteni, a színpadelemeket
beszerezni, és a jelmezeket elkészíttetni sem filléres
dolog…
- A színrevitel és az előadások utaztatása az én
feladatom. Mindenképpen figyelembe kell vennünk, hogy az ön által
említettek egy kamionra ráférjenek. Egy kilenc színpadelemből
álló rendszerünk van, s azokat akkor visszük magunkkal- a
mindenütt szükséges kosztümökkel, kellékekkel, hang-és fénytechnikai
eszközökkel együtt - , ha az adott település nem rendelkezik
megfelelő játszóhellyel. A kosztümöket, jelmezesünk, Remes
Vera készíti, kellékeink Szabó Tünde keze munkáját dicsérik.
-Intézményes keretek között mikortól működik a színház?
A nevükben nem az szerepel, hogy szlovákiai, hanem felvidéki…
-2003-tól működünk hivatalos társulatként. Nevünkben
a felvidéki sem szerepel. Gondjaim voltak a fordításnál,
ugyanis a felvidéki kifejezést földrajzilag nem tartották helyénvalónak
az engedélyeztetők. Akkor úgy döntöttem, hogy már más
meghatározást nem jelölök meg a rockszínház elé. A köztudatban
akkorra már úgyis Felvidéki Rockszínházként ismertek, s az,
hogy hivatalosan mi áll a pecsétünkön, nem érdekelt senkit.
-A Napba öltözött leányban kezdetben „csak” a
rockszínház tánckara szerepelt. Mennyiben volt tanulságos a csíksomlyói
ősbemutató? Arra gondolok, hogy ott ismert, pesti, profi művészekkel
dolgozhattak együtt…
-A majdani szereplőket is magunkkal vittük, negyven öten
indultunk egy autóbusszal. Mindenkit sajnos nem tudtunk elvinni,
hiszen így is költséges volt az út. A tánckar minden
bizonnyal élvezte a fellépést. Az ősbemutató előkészületén
való részvétel számomra volt a legtanulságosabb, mert Koltay
Gábor rendezői munkáját figyelemmel tudtam kísérni, és a végeredményt
a helyszínen megtapasztalhattam. Azt elmondani sem lehet, mit érzetem
akkor, mikor ott a csíksomlyói nyeregben láthattam a hatalmas díszleteket,
a több száz szereplőt, a gyönyörű jelmezeket, lovakat és a
megszámlálhatatlan érdeklődőt. S akkor, amikor megszólaltak
az első taktusok, aztán azok visszhangjai a hegyekből, és
amikor a fénytechnika segítségével az égbolton megjelent a
kettős kereszt fényárnyalata. Ezeket soha nem lehet
elfelejteni.
-Önöknél hogyan zajlik a próbafolyamat?
-Sajnos mi nem tudunk folyamatosan 8-10 napot próbálni,
mert mindenki dolgozik a saját munkahelyén. Azonkívül a csapat
bizonyos változásokon ment keresztül. Már vannak Pozsonyból,
Dunaszerdahelyről, Komáromból és Budapestről is énekeseink,
a Csalló székhelye is kb. 130 km-re van tőlünk. Ezért a
szereposztás után először mindenki otthon dolgozza ki saját
feladatát az eredeti hanganyag, filmfelvétel, szövegkönyv és
zenei alap segítségével. A tánckar saját maga dolgozza ki
koreográfiáját, a koreográfiai csoportban pedig szintén műhelymunka
folyik. Ez egy 25-30 fős, koedukált csoport. Ezt követik a főpróbák,
majd jön a bemutató, és azután még mindig „csiszolódik”
az előadás.
-Tudtommal nincsen kőszínházuk, sem állandó próbahelyiségük.
Ez mennyire nehezíti meg a művek elsajátítását?
-Nem nehezíti meg, mivel a főpróbát követő első előadás
után útra kelünk, járjuk az országot, hiszen az a küldetésünk,
hogy elvigyük a rockoperát a maga gondolatiságával együtt a
legkisebb falvaktól a nagyobb városokig mindenhová, ahol szívesen
fogadják.
-Egyik interjúban egy 100-120 fős csapatról beszélt.
Egy ekkora társulatot működtetni nem olcsó dolog. Kik támogatják
munkájukat szlovákiai és magyar részről?
-A létszám mindig az adott játszóhely befogadóképességétől
és a színpad méretitől függ. Egy művelődési ház színpadára
képtelenség felvinni száz embert, míg egy szabadtéri előadás
esetén ez már megoldható. Vannak kiemelkedően nagyobb előadásaink,
pl. ha többkamerás filmfelvételt forgatattunk egy-egy alkalmas
környezetben: templomkertben, várudvarokban. Ilyenkor lovasokat
is bevonunk a produkcióba. Sidó Emese, Seregi Zoltán és lovas
barátai szokták táltos paripáikkal megállítani a közönség
lélegzetét. Ami az anyagiakat illeti: támogatja működésünket
a Szlovák Kulturális Minisztérium és a magyar Szülőföld
Alap. Magánszemélyeket, szponzorokat nem keresek. Nem vagyok
olyan habitusú ember, hogy kilincseljek. Pártoktól sem szeretnék
függeni annak ellenére, hogy vannak olyan politikusok, akiket szívesen
látok egy-egy rendezvényemen, s akikről tudom, hogy politikai
eszközökkel ugyan arra a célra törekednek, mint mi a missziónkkal.
Történetesen a Magyar Koalíció Pártának mostani vezetésére
gondolok. De ugyanúgy, mint azelőtt, most sem érdekel, hogy kinél
van a „kasszakulcs”. Így év elején optimista vagyok az
anyagiakat illetően, de év végére mindig tudatosul bennem,
hogy a Szlovák Kulturális Minisztérium és a Szülőföld Alap
segítsége nélkül valószínűleg nem is működhetnénk.
-A rockszínház egyfajta történelmi, kulturális missziót
is betölt a Felvidéken…
-Felvállalunk történelmi eseményekre való megemlékezéseket
nagyszabású rendezvények keretén belül. Március 15-ei,
trianoni, augusztus 20-ai, október 23-ai ünnepeken, megemlékezéseken
veszünk részt. A sort a december 5-ei népszavazás megalázó végeredményére
való megemlékezés zárja. Nevünkhöz fűződik a felvidéki
rockszínházak találkozójának megszervezése, ahol kb. 200
szereplő találkozik a színpadon évente egyszer, valamint az a
segélykoncert, amelyet az erdélyi árvízkárosultak megsegítésére
szerveztünk.
-Csak magyar zenés műveket visznek színpadra?
-A történelmi értékeink közvetítésére vagyunk hívatottak.
Kötelez a nemzeti hitvallásunk. Soha nem gondolkodtam amerikai
musicalekben. Nem mintha azokat zeneileg nem ismerném el, de igazából
nincs közöm hozzájuk.
-Elképzelhető, hogyha az angolszász „kultúra” felé
orientálódtak volna, akkor a kereskedelmi tévék pártfogását
élveznék?
-Nem tartom fontosnak, hogy különböző médiumokban
futtassanak minket. Nagyon jó és hálás a közönségünk, látogatottak
az előadásaink. Nem vagyok más kultúrák ellensége. Éppen
ellenkezőleg az a véleményem, hogy ma Európában minden
nemzetnek erős kulturális gyökérrel és hitvallással kell
rendelkeznie. Az a gond, ha egyesek politikai karriert kovácsolnak
nemzeti kérdésekből, hogy így súlyos gazdasági gondokról
tereljék el a közvélemény figyelmét. Ezek azok a bizonyos
szlovákiai magyar kártyák. A kis nemzeteknek a kulturális
globalizáció ellen kéne megvédeni magukat, hogy ne vesszenek
el egy teljesen színtelen, íztelen, idegen kultúrmaszában.
-Nem kapták még meg a nacionalizmus vádját szlovák részről?
-Talán érdekesen hangzik, de a szlovákok soha nem bántottak
bennünket. Nem is volt rá okuk. Viszont Magyarországról már
érkeztek hangok. Gondolom azért, mert az általunk színpadra
vitt gondolatok pontosan azon emberek arca elé tartanak tükröt,
akik szemen köpték saját nemzetüket, nemzeti mivoltukat 30 ezüstpénzért.
-Azt mondják, szép hangja van. Koltay Gergely nemrégiben
megjelent szerzői albumán ön énekli a címadó dalt, s
tudtommal a Kormorán zenekar örökös tagjának is megválasztották.
Viszont nem szívesen áll színpadra. Miért?
-Egyrészt
a szervezői és a szereplői tevékenységet nehezen tudom összeegyeztetni,
a másrészt úgy érzem: nem születtem színpadra. Nekem annyi
elég, és lelkileg teljesen kielégít, ha gyönyörködhetek
csapatomban. Nagyon büszke vagyok a társulat tagjaira.
Kiripolszky Péter, Sas Tibor, Kerekes Levente, Szász Krisztián,
Bedőcs Imre, Somogyi Mária és Varga Mária a rockszínház
jelenlegi énekesei. Ők azt hiszem, már bebetonozták magukat
ebbe a műfajba.
-Hány előadáson szerepelnek évente?
-Körülbelül húsz előadást sikerül rendeznünk. Ezen kívül
szólóénekeseink sok esetben képviselik egy-egy rendezvényen a
rockszínházat az általunk előadott rockoperák legszebb részleteivel.
Ilyen volt az Ady Endre Sajtóalapítvány ádventi műsora is,
vagy az esztergomi határnyitási ünnepség, melyet Orbán Viktor
és Csáki Pál vezetett fel. Talán az eddigi legnagyobb kihívást
jelentette, mikor Kiripolszky Péter, Sas Tibor, Kerekes Levente,
Bedöcs Imre, valamint a Csalló együttes Koltay Gergely meghívására
a teljesen megtelt Budapesti Körcsarnokban rendezett Kormorán
koncert vendégeiként adtak elő rockopera-részleteket. Az
interjú megjelenése idején utazunk Szatmárnémetibe és Nagykárolyba.
-Mondhatni, hogy egy előadás alatt a szavak máshogy szólnak
határainkon kívül, mint az anyaországban?
-A nemzeti öntudat megtartása és múltunk megidézése az
elszakított, kisebbségi sorban élő magyaroknál sokkal erősebb,
mint a csonkaországban. Ezáltal azok a gondolatok, amit Koltay
megfogalmaz műveiben talán hitelesebben hangzanak el a trianoni
határon kívül rekedt területeken. Amikor a Megfeszített, vagy
a Napba öltözött leány rockoperát otthon bemutattuk, úgy éreztem,
hogy a művet hazahoztuk. Ez olyan, mint egy bumeráng. Minket a
sors már eléggé megedzett, így pontosan a csonkaországban
maradt nemzettársainkat kell nemzeti hitvallásukban megerősítenünk,
illetve erőt adnunk kitartásukhoz. Ők most vívják végső
harcukat saját országukban, saját magukért. Nem gondoltam
volna, hogy valaha idejutunk.
-Milyen tervek vannak még a tarsolyában a Felvidéki
Rockszínházzal?
-A magyar szabadságharc 160. évfordulója előtt a Zúgjatok
harangok c. rockopera színrevételével tisztelgünk. Jövőre
lesz megalakulásunk tizedik évfordulója, s ezt a születésnapot
egy Koltay Gergely rockoperáinak legszebb részleteit tartalmazó
lemez megjelentetésével szeretnénk megünnepelni.
Medveczky Attila
|