2008.01.25.
Kiss
József: Az angyalok nem sírnak
(Főnix Művészeti Műhely)
Kiss
József drámájának ősbemutatóját a Turay Ida Színház
produkciójaként, a szerző rendezésében az 56-os Forradalom
jubileumi évében, 2006. október 15-én tartották a pesterzsébeti
Csiliben, majd a díszbemutatóját október 20-án az akkori nevén
KUSZÁ-ban, a
mai Klauzál Gábor
Művelődési Központban. Kiss József neve ismerősen csöng a
színházat szeretők körében, játszik is, ugyanakkor rendez
is, darabokat is ír, jelenleg a Szolnoki Szigligeti Színház művészeti
vezetője. Nem ezzel a színművével debütált, jó tíz évvel
ezelőtt, 1994-ben a Fantomok és rajongók című drámájával
megnyerte a Tatabányai Jászai Mari Színház drámapályázatát.
Az angyalok nem sírnak című drámáját, aminek a „Játék az
élettel, 1956 emlékére” alcímet adta, 2005-ben, önmaga
„gyönyörűségére” írta. Adatgyűjtés közben járta a könyvtárakat,
így számtalan visszaemlékezést olvasott el, felkereste a még
élő szabadságharcosokat, elbeszélgetett velük, és ezután állt
össze a fejében ez a mű. Nem csak a Forradalomnak szeretett
volna emléket állítani, hanem általános emberi viselkedésformákat,
a győzelem és az együvé tartozás felemelő, boldog perceit,
ugyanakkor a vereség, a rabság és a kiszolgáltatottság okozta
jellembeli torzulásokat is akarta vizsgálni. A Forradalom 51. évfordulója
tiszteletére, 2007 októberében egyidejűleg három teátrum is
műsorára tűzte Kiss József ( alsó képünkön) alkotását: a
szolnoki színház, ahol a rendezés feladatát is magára vállalta,
a Főnix Művészeti Műhely, amelynek előadását Bicskei Kiss László
rendezi és a Soproni Petőfi Színház, ahová a Turay Ida Színház
produkcióját vitték el. A Főnix Művészeti Műhely társulata
2006. október 24-én, a fővárosi Gutenberg Művelődési
Otthonban tartotta Kiss József darabjának a premierjét, és
2007 októberében három alkalommal újra eljátszották, egyszer
Szentendrén és kétszer az R. S. Színházban, mivel nincs önálló
épületük, ezért tartják előadásaikat más-más helyen.
Az
angyalok nem sírnak története az 1956-os Forradalom fényes
napjaihoz kötődik, cselekménye ugyanabban a térben, egy szép
nagypolgári lakás tágas szobájában zajlik mégpedig két időpontban.
Az egyik dátum – az első felvonásé – október vége, a
diadalt arató forradalom bizakodással, reményekkel teli ideje,
amikor a szabadságukat visszaszerző emberek öntudatosan,
felemelt fejjel tekintenek a jövőbe, a második felvonás időszaka
pedig december eleje, amikor már csak a legelszántabbak
bizakodnak és hiszik el, hogy van még értelme a harcnak, a
lakosság zöme azonban elvesztette minden reményét. Mayer Ernő,
az ÁVH kötelékébe tartozó magas rangú tiszt az első részben
menti az irháját, ezért csomagol pánikszerűen és semmisít
meg iratokat. Ez az ember engedelmes, nem gondolkodó, hű szolgája
a Rákosi-rendszernek, nem érzi magát bűnösnek, és csak a revánson
jár az esze. A hozzá hasonlóan elbutított, 20 év körüli lánya,
Ilona is a megbukott diktatúra feltétlen híve. Ennek a
darabjaira hullott famíliának tagja még Mayer igencsak mutatós
második felesége, Zsuzsa, aki ezt a velejéig romlott, hazug világot
nem bírja elviselni, ezért az italozásba menekül. A családfő
távozása után két felkelő toppan be: Hadközeg, aki a húszas
éveit éppen csak elhagyta, és a még kiskorú Göndör. Kinézték
ezt a lakást, mert az ablakból tökéletesen rálátnak a széles
utcára, ahol a szovjet tankok jöhetnek, és ők molotovkoktéllal
várják azokat. Két homlokegyenest más világ feszül egymásnak,
és mégis, a két fiatal, Ilona és Hadközeg között szerelem
szövődik. A második felvonásban már csak a forradalom utóvédharcai
zajlanak, Mayer alezredes visszatért a hatalomba és a lakásába,
fröcsög a gyűlölettől, sistereg benne az indulat és a bosszúvágytól
liheg. Ilona lelki beteg, mert az orvlövészek a szeme láttára
terítették le az ablakukban álló Göndört. Apja nem képes
felfogni, hogy az „ő lánya” miként állhatott át az
„ellenforradalmi csőcselék” oldalára, nem érti Ilona fájdalmát,
női szeszélynek gondolja, ezért hol ráripakodik, hol meg
babusgatja. A súlyosan sebesült Hadközeg Nyugatra akar szökni,
visszajön Ilonáért, aki elmenne a fiúval, de Mayer nem engedi
el a lányát, inkább mindkettejüket lelövi. Az angyalok nem sírnak
elementáris erővel hat a nézőre, de ezt nem csupán tartalmával,
hanem a színészek játékával éri el. Bicskei Kiss László
elismerésre méltóan alakítja a fafejű, korlátolt Mayer Ernőt.
Boldizsár Tünde személyesíti meg az iszákos Zsuzsát. Ilonát,
az életét a szerelem hatására átértékelő egyetemistát
Hartai Laura ( felső képünkön) nagyszerűen jeleníti meg. A két
különböző korú felkelőt Makay Gábor, Farkas Zoltán viszi
fel a színre. Kiss József drámája két napba sűríti bele a
Forradalom történetét. Ez a kétszer 24 óra azonban mint
cseppben a tenger, úgy mutatja be a szabadságharcot megelőző
terrort, az „emelkedő nemzet” akaratnyilvánítását és a
kommunisták kíméletlen megtorlását. Ezért nem lehet csodálkozni
azon, hogy miért játsszák egyszerre három színházban is.
Dr. Petővári
Ágnes |