2008.01.25.
Eszünkben
sincs együttműködni
–
Elnök úr, milyen éve volt az egészségügynek 2007, hiszen
végigmentünk egy úgynevezett reformon, illetve volt egy
parlamenti szavazás az egészségügyi biztosítás átalakításáról.
-
Éger István, a MOK elnöke: - A 2007-es év – nyugodtan
mondhatjuk – a magyar egészségügy válságának kezdete,
illetve kibontakozása nem volt valódi reform. A politika távol
tartja magát attól a logikus és elvárható döntéshozatali
folyamattól, amely alapelveket határozna meg, ehhez képest tűzne
ki célokat, ennek tükrében határozná meg a rendszer működését
és a hozzávaló struktúrát. Azt éljük meg folyamatosan és
egyre inkább, hogy állandóan a struktúrába piszkálnak bele,
gondolok itt kórházbezárásokra, ágymegszüntetésekre, aktuális
gazdasági és pártpolitikai érdekek mentén. Ez pedig abszolút
nem jó és nem növeli, hanem kifejezetten rontja a beteg biztonságát.
Megjelentek a várólisták és sok minden egyéb, ami a betegnek
nem kívánatos, és nem utolsósorban megfélemlíti az egészségügyben
dolgozókat, mert nemcsak az egzisztenciájuk van egyre inkább
veszélyben, hanem a mindennapi munkavégzés körülményei is
napról napra elviselhetetlenebbek.
– Esetleg más
országban vállalnak munkát?
– Pályaelhagyók lesznek, más országban keresik a
boldogulásukat. Óriási a kereslet a magyar egészségügyi
munkavállalókra Európa-szerte.
– Ez most azt
jelenti, hogy esetleg Kelet-Európából fognak szerződtetni olcsóbb
munkaerőt?
– Nem nagyon, mert Erdély kiürült, illetve aki ma onnan
elindul, egyértelműen nem ide jön, hiszen európai uniós tagként
mehet ugyanoda, ahova mi is megyünk sokkal nagyobb bérért. Kárpátaljáról
sem várhatunk számottevő utánpótlást. Ezek a források
kiapadóban vannak, ki is apadtak.
– A december 17-ei parlamenti szavazás napja után azt
mondta, hogy ott tartanak be ennek a rossz törvénynek, ahol
tudnak.
– A végszavazás után volt egy élő televíziós műsor,
ahol engem is megszólaltattak, és megkérdezte tőlem a
riporter, hogy a törvény már hatályos, szakmailag együttműködünk-
e, mire én azt mondtam, hogy eszünkben sincs, mert tudniillik,
ha egyszer az alapfilozófia tisztességtelen, rossz és káros,
Magyarországot történelmileg zsákutcába fordítja, számára
veszélyeket rejt, akkor annak a részletkimunkálásaiban sem
lehetünk partnerek, hanem minden eszközzel meg kell akadályozni
azt, hogy ez a törvény hatályosuljon. Ez van annak a hátterében,
amit utána úgy hozott le a sajtó, hogy betartunk ott, ahol
tudunk. Igenis, minden eszközt meg kell ragadni, hogy megakadályozzuk
ennek a lehetetlen rendszernek a megvalósulását és kiteljesedését.
– Gusztos Péter
szerint Éger Istvánnak le kell mondania azon a napon, amikor ez
a törvény
hatályba
lép. Mit szól hozzá?
– Gusztos Péter egy törpepárt politikusa, én pedig nem
vagyok politikus. Sok tízszer vagy százszor több embert képviselek,
még ha csak a 40 ezer orvosra gondolok vagy a 35 ezer kamarai
tagra. A magyar emberek, a magyar betegek érdekében szólalok
meg legjobb szakmai tudásom és hitvallásom birtokában és
tudatában, akkor pedig azt hiszem, hogy sok ezerszer több ember
nevében tudok beszélni, mint ahogy ezt a politikus úr teszi. Mi
nem árulunk egy gyékényen, nemcsak ideológiailag, hanem
strukturálisan sem, mert én nem vagyok politikus, ő pedig az.
Ilyenformán azt gondolom, hogy inkább neki kellene levonni a
konzekvenciát abból, hogy milyen dolog az, mikor valaki, aki a választók
bizalmából kerül az ország házába, a választók többségének
akarata ellenére hoz az egész nemzetre nézve káros döntéseket.
Eszem ágában nincs lemondani.
- Az jutott eszembe, hogy az SZDSZ és az MSZP nagyon tárgyaláspárti.
Leültek-e önökkel tárgyalni, kíváncsiak voltak-e az önök véleményére?
- Hadd mondjak erre egy nagyon jellemző példát. Horváth
Ágnes jelenlegi egészségügyi miniszter, amikor újdonsült egészségügyi
államtitkárként, a második Gyurcsány- kormány hivatalba lépését
követően megkezdte munkáját Molnár Lajos oldalán, aki akkor
egészségügyi miniszter volt, az első nyilatkozatai egyikében
szó szerint így fogalmazott: óva intettek bennünket attól,
hogy bármilyen átalakítást, reformot orvosok ellenében végezzünk,
mert az kudarcra van ítélve. Mi meg fogjuk mutatni, hogy mégis
megcsináljuk. Ebben gyakorlatilag benne van minden, és meg is
csinálják. Én azt gondolom, hogy egy olyan üzenettel
nekiindulni egy egészségügyi közigazgatás vezetésének,
amelyben eleve tudatosan szembehelyezkedünk a gyógyító
orvoskar véleményével és akaratával, az enyhén szólva is
botor dolog. Természetesen látszategyeztetésekre törekedett a
tárca, ezek azonban jóindulattal sem voltak érdemiek. Többször
fittyet hánytak a véleményezési jogunkra, mert ilyen is volt,
és összességében a véleményünket abszolút nem akceptálták,
ami azért szomorú, mert a mi véleményünk megegyezik
Magyarország értelmiségének a véleményével, szakmai alapon
kidolgozott alapvetéseivel. Minden arra mutat, hogy nem az a
helyes út, amit ők minden ellenvélemény
dacára
követni akarnak.
- 1971-ben néhai Nixon elnök az alábbi nyilatkozatot
tette: „Azt akarom, hogy Amerikáé legyen a világ legjobb ellátórendszere,
s azt akarom, hogy minden amerikai hozzájusson az ellátáshoz,
amire szüksége van.” Nem tudta szegény, hogy a magántőke
beengedése az egészségügybe azt eredményezte, hogy 37 millió
ember azonnal ellátás nélkül maradt. Ma Amerikában már több
mint 50 millió ember van biztosítás nélkül.
– Ez így van, de nagyon nehéz összehasonlítani az
amerikai rendszert bármelyik másikkal. Egy biztos: Amerika egy főre
vetített egészségügyi ráfordítása toronymagasan első az egész
világon, ehhez képest az amerikai egészségügyi ellátás színvonala
és hadrafoghatósága legfeljebb a középmezőnyben kullog, tehát
messze nincs kimutatható összefüggés a nagy ráfordítás és
a hozzá tartozó hatékonyság között. És ez nemcsak abban
mutatkozik meg, hogy közel 50 millió amerikai abszolút ellátatlan,
illetve semmiféle biztosítása nincsen, hanem abban, hogy a többiek
is csak korlátozottan ellátottak. Éppen a héten vetítette a
televízió a Végszükség című filmet, mely pontosan erről szólt,
és azt gondolom, hogy egy európai gondolkodású, humán beállítottságú
embernek, orvoskarnak vagy akár nemzetnek nem feltétlenül kell
ezt a farkastörvényt magáévá tennie.
- A köztársasági elnök úr visszaküldte a parlamentnek
ezt a csapnivaló törvényt.
– A parlament magatartása felől nincsenek illúzióink.
Meg fogják szavazni változatlan formában ezt a törvényt, be
is jelentették. Talán szerencsésebb lett volna, ha az Alkotmánybíróság
elé kerül előzetes normakontrollra, hiszen ez azért időfaktor
kérdése is, és minél később kerül elfogadásra, annál több
sansz van rá, hogy a következő parlamenti megmérettetésig nem
tud kibontakozni. Ez a lehetőség sajnos úgy látszik, elúszott,
viszont nagyon komoly a társadalmi összefogás és bízom abban,
hogy a népszavazás ebben a kérdésben különösen fontos, mert
tényleg nyugodtan mondhatjuk, hogy a rendszerváltozás óta,
beleértve magát a rendszerváltás eldöntését is, nem volt
ehhez fogható horderejű, súlyú döntés Magyarországon. Ez a
törvény olyan mélyen befolyásolja a nemzet jövőjét, az egészségügyét
és sok társadalmi alapkérdést, hogy ebben az esetben a népszuverenitás
elve különös hangsúlyt kap, és igenis, mondják meg a
lakosok, hogy mit akarnak.
– Tudja a nép vajon, hogy milyen következménnyel jár,
ha a magántőkét beengedik ebbe a rendszerbe?
– A kormányzati politika egyik hamis, demagóg eleme,
hogy az ingyenesség látszatát kell megszüntetni. Magyarországon,
aki 6 elemit végzett, az tudja, hogy aki dolgozik, a béréből
komoly egészségügyi járulékot vonnak. Alig másfél éve
emelték másfélszeresére az egészségügyi hozzájárulás mértékét.
Akkor négyről hat százalékra nőtt az ilyen bérlevonás. Tehát
az ellátás nem ingyenes. A magántőke pedig önmagában nyilván
nem old meg semmit, bár nem az ördögtől való, de közgazdasági
alaptörvény, hogy megtérülésre, sőt profittermelésre törekszik.
Miből remélheti a profitot? Pontosan a járulékfizetők befizetéséből,
közpénzből, az pedig nem arra való, hogy magánvagyonokat
gyarapítson. Hangsúlyozom, ez a biztosítói oldalra igaz. Az
ellátó, tehát a szolgáltatói oldalon sokkal inkább lenne
helye szektorsemlegesen a banktőkének is, de tegyük hozzá, ott
is csak akkor, ha ott normális megtérülésre számíthatna,
magyarul, ha ott a biztosító garantálná azt, hogy az elvégzett
egészségügyi ellátás, tehát a szolgáltatás maga legalább
az elvégzés bekerülési költségén ellentételezve lesz.
Jelen pillanatban ugyanis az a paradoxon, és ezért került válságba
az ágazat, mert elvégzett százforintnyi beavatkozásért jó
esetben hatvanat vagy hetvenet fizetnek meg a költségvetésből,
tehát a kórház vagy a gyógyító intézmény akkor jár a
legjobban, ha nem végzi el a beavatkozást.
- A kormány zsarol. Bejelentették: ha a sikeres népszavazás
eredményeként eltörölnék a vizitdíjat, akkor ennek az
orvosok látják a kárát, mert az így kieső pénzt sehonnan
nem kaphatják meg.
– Sajnos a baj ott van, hogy az emberek ezt el is hiszik,
illetve a kormány elhiszi, hogy ezt megteheti. Valójában erre
semmiféle felhatalmazása nincsen. A kormány egy végrehajtó
szerv, amelynek a mindenkori államhatalmat gyakorló parlament döntéseit
kell végrehajtani. Most pedig önálló életre kel és úgy csinál,
mintha ő generálná tulajdonképpen a szabályokat. Ez nagy tévedés
és szereptévesztés, aminek minél hamarabb véget kellene
vetni, mert kárt okoz. Nyilvánvaló, hogy amennyiben az a pénz,
ami jelen pillanatban járulékfizető forintokból kerül be a közös
kasszába, mint vizitdíj vagy kórházi napidíj, kiesik, azt
nagyon sok intézmény csődként fogja megélni. És ezzel nem
azt mondom, hogy valaha is egyetértettünk a vizitdíjjal vagy a
kórház napidíjjal. Igazságtalan a rendszer, de arra a pénzre,
ami ilyen módon megjelent, sőt annak a többszörösére nagyon
nagy szükség volna, amit igazságosan is el lehetett volna vonni
a lakosságtól, ha már a lakosságot akarom terhelni, hiszen,
ahogy említettem, ötvenszázalékos járulékemelés történt,
nem is olyan régen. De ha már mindenáron ezt a pénzt, ami
jelenleg a vizitdíj és a kórházi napidíj formájában folyik
be a lakosság részéről, továbbra is lakossági teherként óhajtják
megjeleníteni, minden további nélkül meg lehet tenni egy mérsékelt
járulékemelés formájában, ami jelen esetben, az összeg mértékét
ismerve, csak néhány tized százalék járulékváltozást
jelentene – és ugyanúgy a lakosságot terhelné –, csak
akkor igazságos és kiszámítható módon. Mert ugye, akkor
kereset- vagy jövedelemarányosan, tehát közteherviselés
jelleggel jelenne meg.
– Az egészségügyet mindig meg akarják gyógyítani,
de ez nem nagyon sikerül. Miért?
Azért, mert ahogy ezt korábban, még a Medgyessy-kormány
idejében el is ismerték, folyamatos forráskivonás terhelte az
ágazatot. Ahogy mondtam, egyszerűen nem lehet úgy működtetni,
nemhogy prosperálóan, de még rentábilisan sem valamit, ha állandóan
pénzt vonunk ki belőle. Mivel nincsenek meghatározva az
alapelvek és a célok, tehát nincs meg az a társadalmi szerződés,
ami alapján számon kérhető lenne az egészségügy működése
objektív adatok alapján, ebből egyenesen az következik, hogy
önkényesen lehet bánni a ráfordításokkal, a rátervezett költségek
mértékével, az éves országos költségvetés meghatározása
alkalmával, ami folyamatos hiányt szül, és ezt látszatintézkedésekkel
próbálják palástolni. A több-biztosítós történet is arról
szól, hogy hozzájuttassanak állami pénzekhez vagy társadalmi
pénzekhez bizonyos magánbefektetőket, magánfölhasználókat.
-A népszavazást támogatják?
-Egyértelműen.
– Továbbra is tartják a kapcsolatot a Ligával?
– Valamennyi társadalmi szervezettel folyamatosan tartjuk
a kapcsolatot.
-Milyen fellépésre
számíthatunk 2008-ban az önök részéről?
– 2008 mindenképpen a hatékonyabb érdekérvényesítés
és érdekkifejezés éve kell hogy legyen, mert ha szép szóval
és szakmailag nem tudtuk megállítani a folyamatot, akkor saját
érdekünkben, a megélhetésünk érdekében, és ezáltal a
betegek érdekében is a leghatározottabban fel kell lépnünk és
fel is tudunk lépni. Most már 14 ezer főt számláló önálló
szakszervezetünk van, és a szakszervezetnek joga van bármilyen
törvényes érdekérvényesítő eszközt használni. Tehát nem
fogunk ezektől visszariadni.
– Elnök úr. A Magyar Fórum olvasói az önök biztos
támogatói ebben a küzdelemben.
Oláh János
|