2008.01.25.
Babitsról,
Csurkáról, Einsteinről
Az
álmokkal mindig baj van, jobb nem álmodni. Mondják, meg aztán
tapasztalhatta bárki, aki eleget élt már, hogy a megvalósult
álom a lehető legnagyobb büntetése az álmodni merőnek: nincs
sivárabb és kiábrándítóbb tengerpart, mint az, amelyben
hirtelen vágyaink netovábbjára ismerünk rá. A megvalósult álomnál
csak egy borzalmasabb fintora létezik a sorsnak, a meg nem valósult
álom. Szegény Babits, szinte az idegi összeomlás szélén állva,
1916 tavaszán, az első világháború véres dúlásai közepette,
a Nyugatban közzéteszi döbbenetes erejű, expresszív
zaklatottságú remekművét, a Húsvét előttet, amelyben leghőbb
vágyának így ad hangot:
hogy
béke! béke!
béke!
béke már!
Legyen
vége már!
Aki
alszik, aludjon,
aki
él, az éljen,
a
szegény hős pihenjen,
szegény
nép reméljen.
Aztán
néhány év múltán – látszólag – meghallgatást nyert a költő
imája, elhallgattak a fegyverek, és eljött a drágaszent,
annyira várt és hiányolt rend, amely még egy külön epitheton
ornanst is kapott a megdöbbent utókortól: trianoni békének hívjuk.
Azóta is attól koldulunk, ugyanis az emberi gonoszság, az álszentség
és az önzés totális diadalaként sikeresen elbékélték tőlünk
a nemzeti jövőt a cinikus győztesek – a békepártiak.
Babits, ha csak legcsekélyebb fogalma lett volna, hogy békéért
síró versét a trianoni békére való áhítozásként fogja értelmezni
és beteljesíteni az agg, s talán kissé már szenilis Teremtőisten,
inkább levágta volna a kezét, semhogy megírja ezt a verset. Ez
nyilvánvaló, miképpen az is, hogy nem tekinthető épeszűnek
az a magyar, aki Babitsot, és a Húsvét előtt békét követelő
hangját tartja felelősnek mindazért, amit a trianoni béke
hozott.
Hogy
miért is írom ezt? Voltaképpen keresem, hogy ki tekinthető még
hitelesnek ebben a csonkára amputált, nyugdíjas Hungáriában?
Na és azt is, hogy lehet-e súlyos következmények, rágalmak, vádaskodások,
köpködések szükségszerű elszenvedése nélkül álmodozni ma
ebben az országban?
Valójában
a Magyar Nemzet egy rövidke tájékoztatója váltott ki belőlem
sok kérdést, melyekre nem nekem kellene megadnom a választ,
viszont tartok tőle, hogy az illetékesek nem feltétlenül
vannak olyan szellemi szinten, hogy ezt megtegyék helyettem. Szóval,
azt írja a nemzeti konzervatív oldal zászlós médiuma, hogy a
MIÉP január 26-án esedékes országos tisztújító gyűlésén
minden jel szerint, végre-valahára „először nyílik lehetőség
változásra a MIÉP vezetésében”, ugyanis az elnöki pozíciót
Csurka Istvántól szeretné átvenni Zsinka László. De rajta kívül
is sokan készülnek még a párt feletti hatalom átvételére, a
jelenlegi elnökség menesztésére: Bükkfalvy Beatrix igazságügyi
orvos szakértőnő – akinek nyilván igen fejlett lehet az
igazságérzéke –, Dancsecs György, Szabó István, Schmidt Árpád
stb., stb. Néhány éve még mindahányan kivétel nélkül
nagyhangú, megbízható, intranzigens munkatársai voltak Csurkának,
és a becsületükön esett legnagyobb foltként élték volna át,
ha valaki azzal gyanúsítja meg őket, hogy szervezkednek az elnök
ellen. De hát az akkor volt, most meg most van.
Ami
számomra a legérthetetlenebb az egészben, az egy mondat Zsinka
László nyílt leveléből: „Nem a MIÉP politikai irányultságán
akarunk változtatni, hanem a pártszerű működés, a párton
belüli demokrácia biztosításával az országos elismertséget
szeretnénk növelni.” Több mint érdekes ez a program,
ugyanis, ha a MIÉP politikájával egyetértenek – márpedig
egy párt esetében ez a lényeg, semmi más! –, akkor miért
akarják lefejezni a pártot? Egy kicsit arra emlékeztet ez
engem, mintha bizonyos egyetemi körök azt mondanák, hogy a
relativitáselméletet azt igen, de Einsteint nem! Merthogy
Einsteinnek rossz a modora, meg kinyújtott nyelvvel fényképeztette
le magát, és egyáltalán: már olyan régen vezeti a tanszéket,
hogy ideje lenne a frissítésnek. Csupán egy dologról
feledkeznek meg ezek a lelkes kandidátusok: ha menesztik is
Einsteint, amíg a világ világ, ama bizonyos összefüggésrendszer
neve „Einstein-féle relativitáselmélet” marad. És a tanszéket
száz év múlva is úgy fogják emlegetni, hogy „ez volt
Einstein tanszéke”. Kínos és kellemetlen, de bizony már csak
így működnek a dolgok, kedves Beatrix.
A
MIÉP ab ovo Csurka pártja volt és lesz: ő találta ki, ő
merte létrehozni, ő alapozta meg ideológiailag, politikailag, pénzügyileg
és szervezetileg. Ő áldozta rá az életét. Csurka egy és
azonos a magyar nemzeti radikalizmus rendszerváltó pártjával.
Azt,
hogy erőszakkal, törvénytelen taktikázással elrabolják tőle
a MIÉP-et, hogy azután Zsinka László vagy Bükkfalvy Beatrix pártjaként
adják el a magyar politikai vertikumban – felnövelt „országos
elismertség” reményében –, kizárólag akkor tartom lehetségesnek,
ha ezzel egy időben elérik, hogy a penicillinről senkinek nem
jut eszébe Flemming, az atomsúlytáblázatról Mengyelejev, és
a relativitáselmélet hallatán a kutya sem gondol már
Einsteinre.
Viszont,
ha ezen apró feltételeket nem tudják teljesíteni, jobb, ha
belenyugszanak a makacs valóságba: a MIÉP Csurka pártja. És
tartok tőle – pedig megrögzött nemzeti radikálisként, Szabó
Dezső tanítványaként fájó szívvel írom le ezt –, hogy
csak addig lesz MIÉP, amíg ő vállalja a vezetését.
Akik
tehát el akarják távolítani, valójában a MIÉP-et akarják
likvidálni. Ezt nem szabad elfelejtenie a XV. Országos Gyűlésére
készülő párt egyetlen tagjának sem.
Szőcs Zoltán
|