2008.07.11.
Optimista évadzáró
Remény, derű, optimizmus a vidék leglátogatottabb színházában
– a kirekesztettség ellenére. Röviden és tömören így összegezhetők
egy mondatban a szolnoki Szigligeti Színház június 21-i évadzáróján
elhangzott beszédek. Egy évvel ezelőtt színházi berkekben
nagy vihart kavart Balázs Péter kinevezése a szolnoki teátrum
élére.
Az ún. szakma tagjai felhorkantak: hogy-hogy nem az ő emberük nyert!
Képtelenek voltak lenyelni a békát. Ezért a „mélyen”
tisztelt színházi lapokban a sértegetés határát súroló
kritikákat olvashatunk a Szigligeti Színház produkcióiról, s
a teátrum egy előadását sem hívják meg a Pécsi Országos Színházi
Találkozóra, a POSZTra. Ennek ellenére a színház tagjai
boldogok. Nagyon kevés színész távozik idén a társulattól,
s nagyon sokan boldogan jönnek a következő évadra Szolnokra.
Honnan eredeztethető ez a boldogság? Egyrészt a hitből.
Hisznek abban, hogy munkájuk nem csupán szerepfelmondás, hanem
lélekmentés, sőt léleknemesítés egy olyan korban, amikor a
kultúra ócsítása a hatalmon lévő izmus. Másrészt a
direktor személyiségéből. Balázs Péter – ahogyan Dózsa László
színművész fogalmazott – nem egy megközelíthetetlen, rideg
színházvezető, hanem lelki vezetője, atyja is a társulatnak.
Az évadzáró rendezvény elején a jelenlevők egyperces néma felállással
adóztak a tragikus körülmények közt elhunyt kolléga,
Selmeczi Roland emlékének. Ezt követte Balázs Péter évértékelője:
„Majdnem napra egy esztendővel
ezelőtt
itt álltunk egy hamis információkkal bombázott
társulat
előtt. Bár voltak elképzeléseim a jövőt illetően, mégis némi izgalmat éreztem
a
gyomrom
tájékán. Egy meglehetősen szűk kör még ma is piszkálódik, és diszkriminatív módon
viszonyul
hozzám,
s rajtam keresztül a színházhoz. Erre példa: a színházi pályázatok
elutasítása, s
az,
hogy a POSZT-ra nem választják be egyetlenegy előadásunkat sem. Az állami kitüntetésekre
való
felterjesztéseinket sem veszik figyelembe. Így
végül
is azoknak ártanak, akiket ellenemben féltettek. Ennyit – s csak ennyit – színházi és
szakmai
szeretetükről!
Reméljük, hogy ez már a múlt, s egy lejárt, protekcionista, elfáradt színházi
társaság óbégatásáról van szó. Nem vettem fel a kesztyűt,
de
ennyit el akartam mondani a becsületembe gázolóknak. Nem vagyok süket és jó az
emlékezetem! Ezért aztán tisztán emlékszem arra a
diadalmenetre,
ami Kálmán Imre Zsuzsi kisasszonyával kezdődött, folytatva a sort Kiss József
Az
angyalok nem sírnak c. drámájával, a Goldoni-darabbal, a sikeres Oliver!
musical-lel, a Duna Tv-vel közös szilveszteri gálával, a Feketeszárú
cseresznyével,
végül Maugham Színház c. vígjátékával. Impozáns, velünk élő értékes
hagyomány,
melyet a szolnoki színház magáénak mondhat. E tradíció a fiatal Szigligeti
Színházat
a
legnagyobb hatású, legizgalmasabb színházak sorába emelte. E hagyomány tiszteltre méltó
és
hasonló
erejű teljesítményekre ösztönöz. A színház arculatában változás lesz – írtam a pályázatomban egy évvel ezelőtt. Változás lesz, mert más
művészek
jegyzik majd a produkciókat. Ez így természetes. Én a művészi, de mégis szórakoztató népszínház modelljét kívántam Szolnokon meg valósítani,
ami természetesen nem zárja ki a korszerű eszközökkel operáló szabad színházcsinálást sem. Ez volt az az esztendő, amely az első
igazán
bátor évadot hívatott előkészíteni. Felsorolok
néhány
szerzőt, kinek műveit szívesen játszanánk: Molnár Ferenc, Zilahy Lajos,
Lengyel
Menyhért,
Szép Ernő, Heltai, Krúdy, Tamási, Németh László, Bródy Sándor, Katona
József.
A XX. század második felének magyar szerzői közül pedig Weöres, Sarkadi
Imre, Hubay,
Csurka,
Sütő, Szakonyi, Örkény, Jókai Anna darabjait játszanánk örömmel. Micsoda
lehetőség! Milyen élvezetes évadokat lehet összeállítani
ebből
az irodalmi alapanyagból! Egy valami közös a felsorolt szerzők alkotásaiban,
ami
legalább
olyan fontos, mint az anyanyelv: a jobbító szándék, a tükör felmutatásán túli
alkotói
magatartás,
példamutatás. Ezekből a művekből sugárzik a szeretet, a másik ember sorsa
iránt érzett aggodalom. Ezek az alkotók bátran teszik le
a
voksukat egy-egy magas rangú, nagyformátumú emberi magatartás mellett. Nem csak ábrázolnak, de formálnak is. Formálják a közönség
emberségét,
ízlését, igényeit. Ez a mi szándékunk is. A rendszerváltás óta sok fogalom átértékelődött. Így a bátorságé is, mely most mást jelent,
mint
régen, az állampárt ideje alatt. Akkor egy állampárt zsarnoksága, intézményrendszere
ellen
kellett
a színház sajátos, áthallásos eszközeivel harcolni. Ma a közösségtől rafinált módszerekkel elszakított individuum manipuláltsága a
legfőbb
ellenség. A magányos, sodródó egyéneket újra bátor, autonóm személyiségekké
szeretnénk formálni.” Ezek után a
direktor kikérte magának, hogy egy szűk réteg állapítsa
meg, mi a
korszerű, s mi nem. Véleménye szerint elsősorban
a gondolatokkal kell újat teremteni,
mert a néző érti a dolgokat, s magas fokú
asszociatív
képességgel bír. „Sokan feszegetik:
nehéz
színházat csinálni ebben a nagy szabadságban. Mi ellen lázadjunk? Az örök emberi
gyávaság,
az elvtelenség, a behódolás és a közöny ellen. Feladatunk, hogy mi is megtaláljuk
a válaszokat ezekre a problémákra a magunk művészi
és
magánemberi hite szerint. Büszke vagyok rátok,
s
megtisztelésnek és szolgálatnak tekintem munkámat!” – mondta az igazgató. Ezt követően
Balázs Péter szomorúan jelentette be,
hogy a reklámoktól eltérően, mégsem vesz
részt a szolnoki színház egyetlenegy produkcióval
sem a pesti szabadtéri játékokon. A
pontos okokról az évadzáró után kérdeztem
Kiss József művészeti vezetőt, aki a Szabad
Tér Színházzal való megállapodásra hivatkozva
nem beszélt a részletekről. A direktor
szerint sajnálatos technikai okai vannak
a szabad téri produkciók elmaradásának. Reméljük,
hogy csak ez van a háttérben, s nem
egy újabb kirekesztési akció technikai okoknak
álcázva.
A direktor beszéde után Bor Zoltán
produkciós
igazgató összefoglalója következett:
„2007
nyarán nagyon sajnáltam, hogy önmagát szakmának kikiáltó ájtatos manók össztüzében kellett elkezdenünk dolgozni. Aztán két hétre rá
arra
kellett rájönnöm, hogy nem kell ezzel foglalkozni,
hanem
a szeretet erejével kell munkálkodni, s kinyújtani mindenki felé a kezünket.”
Ezt követően Bor
úr számokkal bizonyította be, hogy az adott város lélekszámához,
a játszóhelyek
számához, az előadásszámhoz, s a
nézőtér befogadóképességéhez mérten a
szolnoki
Szigligeti Színház a magyar vidék leglátogatottabb
teátruma. Egy év alatt 100 165
néző látogatta meg a Tisza-parti teátrumot.
Az sem mellékes, hogy 2007. szeptemberéhez
képest átlagosan 30,1%-kal nőtt a műszaki
dolgozók bére. Kiss József művészeti
vezető elmondta: „egészen döbbenetes tapasztalatokra tettem szert
ennek
az országnak a mélyre süllyesztett és fertelmes szellemi állapotáról. Ebben a viharban,
nekünk,
színházi embereknek meg kell őrizni magunkban a gyermeket, a tisztaságot. A mi esetünkben semmiféle kirekesztés nem volt tapasztalható.
Ránk
viszont mérhetetlen mennyiségű gyűlölet és szenny áradt. Az emberiségnek van egy
olyan része, mely megérti az igaz szót, s egy olyan is, mely elvesztette
a
képességét ahhoz, hogy bizonyos hangokat meghalljon. Azt kérem, hogy ti ahhoz a részhez
tartozzatok,
aki odafigyel a másikra.”
Az évadzárót megtisztelte jelenlétével
Szalay Ferenc, Szolnok város polgármestere
is. A
városvezető beszédében kitért arra, hogy Balázs
Péter kinevezése után ezt kérdezte tőle
Jordán Tamás: „»nem félek-e attól, hogy
ide
Szolnokra
nem fognak jönni színészek és rendezők, mert nem engedik.« Ilyet mondani már magában
is
vérlázító dolog. Tragikus, hogy a művésztársadalom
egy
része úgy áll hozzá egy vidéki színházhoz: azt inkább tönkretesszük,
s nem
hagyjuk,
hogy megmutassa mire is képes. A színház vezetői és dolgozói ebben az évadban méltó
választ
adtak az ellenséges hangokra. Nekünk muszáj volt azt bemutatni, hogy egy város
tudja,
hogy
mit akar, s mit szeret. Ennek a színháznak nem nőtt jelentősen a költségvetése,
ellenben
ugyanabból
a pénzből sokkal több mindenre jut, mint a régebbi vezetőség idején. Telik
30%-os bérfejlesztésre, a szobaszínház átépítésére, légkondicionálás
beindítására
és vidéki programokra. Vajon hol az a pénz, ami eddig ebben a színházban
volt?”-
tette fel a kérdést a polgármester, aki
arra kért mindenkit: aki nem tud segíteni, az
legalább ne ártson a szolnoki Szigligeti Színháznak.
Még az évadzáró
előtt színművészeket kértem meg arra, hogy értékeljék a színház
és a direktor munkáját.
– Minek titulálod a tavaly kialakult
helyzetet? – kérdeztem Dózsa László színművészt.
– Egyértelműen műbalhénak. Sokaknak nem tetszett, hogy
egy olyan ember bontott bele a nómenklatúrába, akinek kisujjában
van a szakma.
– Egy év alatt Balázs Péter be tudta
bizonyítani, hogy nem csak kiváló színész, de jó igazgató
is?
– A válasz: igen. Kérdezz meg bárkit itt a büfében,
nem fogsz más véleményt hallani. És nem azért, mert félnek!
Volt egy legendás színigazgatója a kecskeméti színháznak,
Radó Vilmosnak hívták. Fantasztikus türelemmel és empátiával
viszonyult a színészekhez. Balázs Pétert hozzá tudom hasonlítani.
– Az empátia esetünkben azt jelenti,
hogy a direktor atyja is a társulatnak?
– Atyja, barátja, lelki vezetője és szellemi teremtője.
Mindenkihez van egy jó szava, s törődik a színész lelkével
is! Ez nagyon-nagyon fontos! Tudom, mert színészek közt ülök:
a művészek rajonganak igazgatójukért, s hisznek benne. Nagyon
sokat kínlódtam az egyik jelenetemmel. Ezt Péter észrevette,
odajött hozzám, s két mondattal megnyugtatott, tanácsot adott,
s máris ráleltem a megoldás kulcsára.
– Az elmúlt évadban melyik produkcióban
láthatott a nagyérdemű?
– Vendégként játszottam Kálmán Imre Zsuzsi kisasszony
c. operettjében. Falsettit osztották rám, ami egy bonvivánszerep.
Meg ne kérdezd! Nem tudok énekelni. Ezért úgy lett megrendezve
a darab, hogy nem kellett énekelnem. Nagy sikerrel, telt ház előtt
ment ez az operett. Ez volt az első bemutatója a Balázs Péter-érának.
Már az első próbák ideje alatt sorban álltak a pénztár előtt.
Ez azt mutatja, hogy a publikumot teljesen hidegen hagyta a
„szakma” tiltakozása. Már akkor tudtam, hogy itt csakis egy
jó színház működhet. Szolnok 100 km-re van a fővárostól. A
statisztikák szerint akik „fele úton laknak” nem Pestre,
hanem ide járnak színházba. Ez sem a véletlen műve. A
budapesti színházak – tisztelet a kivételnek – ráálltak a
puszta pénzkeresetre, s ez a szórakoztatás rovására megy. Ha
pl. dömpingszerűen adjuk a közönségnek a musicalt, akkor már
nem lehet szórakoztatásról beszélni.
– Közönségszínház, művészszínház,
kísérleti színház?
– Hál’Isten nem kísérleti, hanem közönségszínház.
Egy színház ne kísérletezzen, hanem teremtsen csoda dolgokat.
Amikor egy színház vezetése már kínjában nem tud magával
mit kezdeni, akkor találja ki, hogy kísérleti, vagy dekadens.
Egyébként nyugodtan kísérletezzen egy művész, de ne az adófizetők
pénzéből! Szolnokon egy elég tág repertoárral kell dolgozni.
Nem csak musicalt és operettet, hanem komoly prózai műveket is
bemutatott a színház. Ha jó egy prózai darab, akkor arra is
bejön a néző.
– Pedig él egy olyan sztereotípia: a
vidékieknek jó az operett és a komédia is.
– Azt tapasztaltam, hogy vidéken sokkal kulturáltabb a közönség.
Olvasottabb, műveltebb az itteni publikum a fővárosinál.
– Jövőre is játszol Szolnokon?
– Sajnos a következő évadban máshol fogok fellépni.
Sopronban fogjuk játszani a Szabin nők elrablását. Ennek a
produkciónak az az érdekessége, hogy a rendező, Huszti Péter
ezt az előadást a Madách Színház „munka nélkül maradt”
prózai tagozatára építi.
– Az Újpest Színház főrendezője is
vagy.
– A most véget érő évadban Újpesten a Rómeó és Júliát
rendeztem meg, s valószínűleg jövőre színpadra állítom
O’Neill Hosszú út az éjszakába c. drámáját is.
Gombos Judit, színművésznő
– Mióta tagja a szolnoki színháznak?
– 1985 óta. Számos kis és nagyobb karakterszerepben láthatott
a közönség. Szerepeimet lehetetlen felsorolni, olyan sok volt.
Komikaként remélem sok mosolyt csaltam és fogok is csalni a nézők
arcára, ha még a rekeszizmokat is megmozgattam, már megérte!
2002-ben az a megtiszteltetés ért, hogy a Bodex-gyűrű boldog
tulajdonosainak sorába léphettem, ez egy szép szolnoki elismerés!
Büszke vagyok arra, hogy szolnoki színésznő vagyok!
– Több igazgatót is
„elfogyasztott”.
– Volt, akit duplán is. Schwajda György ugyanis kétszer
volt Szolnokon igazgató.
– Azt olvastam, hogy a tavalyi igazgatóváltást
követően több színész megvált a Szigligeti Színháztól.
Mivel magyarázható művésznő maradása?
– Egyrészt a hűségemmel, másrészt a kíváncsiságommal.
Nem vagyok egy „felugráló” művész. Az elmúlt huszonhárom
év is ezt bizonyítja. Színész vagyok és nagyon szeretek
dolgozni. Minden igazgatóváltást izgalommal és kíváncsisággal
éltem át. Ami jó és szép, arra nyitott vagyok.
– Nem is vágyott rá, hogy pesti színésznő
legyen?
– Pestre csak azért mennék el játszani, hogy a családomhoz
– hatéves gyermekemhez és férjemhez – közelebb legyek. Mégis:
nem vágyok el ettől a színháztól. Remek a hangulat, s nagy
szerencsénk, hogy színész-igazgatónk van, mert átérzi a
problémáinkat. Balázs Péter jól tudja, hogy mitől lesz egy
színész boldog, s nem csak a honoráriumra, hanem néha egy-egy
jó szóra is szüksége van az érzékeny művésznek.
Visszatekintve az elmúlt évadra, el lehet mondani, hogy a
szolnoki Szigligeti Színház méltó régi, nagy hírére.
– Kinevezésekor ezt mondta Balázs Péter:
„szeretném, ha a színészek a mosolyt és a reménységet
hordoznák magukban.” Megvalósult az igazgató álma?
– Remélem. Kollégáim nevében nem tudok nyilatkozni. Azt látom,
hogy színésztársaim most sokkal boldogabbak, mint az elmúlt időszakokban.
– Milyen színház a szolnoki?
– Egyrészt egy nagyon színvonalas közönségszínház.
Másrészt: direktorom polgári színházat akart megvalósítani
Szolnokon. Az egyik ismerősöm megtekintette nálunk Hunyady Sándor:
Feketeszárú cseresznye c. színjátékát. Ezt a darabot Balázs
Péter rendezte. Az előadás után azt mondta: ha ez a polgári
színház, akkor nagyon közel áll hozzám. A színház nem zárkózik
el attól, hogy alternatív megközelítésű darabok is színre
kerüljenek. Ezeknek a helyszíne a szobaszínház. Nálunk tehát
mindenki megtalálja a kedvére való előadást.
– Jövőre milyen szerepek várnak művésznőre?
– A dada a Rómeó és Júliából és Franz Arnold- Ernst
Bach: Apa csak egy van? c. bohózatában egy írónőt fogok játszani.
Medveczky Attila
|