2008.07.11.
Az élményszerűség varázsa
A
Tradíció Alapítvány, a Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége
– KÓTA, a Táborfalvi Közművelődési és Népzenei Egyesület
szervezésében idén augusztusban Lajosmizsén, a diákotthonban
rendezik meg augusztus 10. és 17. között a XXIII. Csutorás
Nemzetközi Népzenei és Néptánc Tábort. A
népzene mai szerepéről, a tábor jellegéről és jellemzőiről
Birinyi József néprajz- és népzenekutató, a Csutorás Nemzetközi
Népzenei és Néptánctábor vezetője, a Magyar Kórusok és
Zenekarok Szövetségének társelnöke nyilatkozott.
– Ön több mint húsz történeti és népi hangszeren játszik, népzenegyűjtéssel,
kutatással, tanítással, hangszerkészítéssel, koncertezéssel,
népzenei, néprajzi filmezéssel foglalkozik, s jelentős népi
hangszergyűjteménye van. Ez a gyűjtés öncélú volt, vagy
pedig az motiválta, hogy minél többen megismerhessék az elődök
népzenei világát?
– A gyűjtemény jelenleg 1100 darab hangszerből áll;
legutóbb Münchenből kaptam 120 darab instrumentumot ajándékba.
Maga a gyűjtés folyamatos. A közelmúltban Nagyváradra vittük
ki a Birinyi Gyűjteménynek nevezett kiállítást egy
hangszerbemutatóműsorral egybekötve. Ilyen alkalmakkor mindig
akadnak olyanok, akik felajánlják számunkra a régi, használaton
kívüli családi hangszereket. Az indíttatásról: édesapám
Birinyi András 16 évig volt prímás, hegedűvel, citerával, szájharmonikával
muzsikált, hangszereket készített. Tőle kaptuk kicsiny korunktól
Táborfalván testvéremmel a meghatározó élményt, az útravalót
a zene, a hangszerek szeretetéhez, a népzene műveléséhez. Zenét
magánúton tanultam. Jómagam modern céhlegény módjára végigjártam
a Kárpát- medence hangszerkészítőit, zenészeit. Tanultam tőlük
is, zenéltem velük és filmeztem, dokumentáltam hangszeres
titkaikat. A Néprajzi Múzeum Népzenei Gyűjteményének vezetőjeként
egy évtizeden keresztül – 1985-1995 – adatott meg számomra
a lehetőség, hogy a magyar nyelvterület hangszereit, népzenéjét
gyűjthessem, kutathassam. A múzeumot otthagyván ez a
foglalatosság nem szűnt meg. A szándék alapvetően az, hogy
minél hamarabb dokumentáljuk a régi és a születőben lévő népi
hangszereket. Sok érdekes új hangszer készül, mint pl. a
dudaszintetizátor. Nagyon kedvelem a hangszereket, s bátyámmal
együtt Táborfalván van egy közös vállalkozásunk, mit – főleg
filmes elfoglaltságom miatt – alapvetően testvérem üzemeltett.
Bátyám, Birinyi András táborfalvi műhelyében citerákat, bőrdudát,
tekerőlantot, ütőgardont, xilofont, pánsípot, tilinkót,
harangjátékot készítünk. Szlogenünk: A tiszta hang. Ennek
kettős értelme van. Egyrészt a zenei tisztaságra, másrészt a
tiszta forrásból való merítésre utal. A gyűjteményt nem zárjuk
el, ám nincs állandó kiállítási helyünk. Ezért a kiállítás
egy válogatott 300-400 darabból álló gyűjteményét szoktuk
vinni vándorkiállítás keretében a hangszerbemutató műsorral,
hangszerkészítő foglalkozásokkal, koncertekkel összekötve
Sevillától Szöulig, Rómától Stockholmig. Idehaza, határainkon
túl, szerte a világban turnézok, gyűjtök, filmezek, tanítok.
Két-három hetes szakaszokra visszük kiállításra ezeket a
hangszereket. A vándorkiállítás közben 4 órás filmválogatást
tekinthetnek meg az érdeklődők a hangszerkészítésről, zenélésről.
Rendhagyó tárlatvezetést szoktunk tartani. Ez azt jelenti, hogy
néhány hangszert a látogatók is megszólaltathatnak. A kiállításhoz
mindig hangszerbemutatóműsor kötődik. Sőt hangszerkészítő
foglalkozásokat is tartunk.
– Milyen pluszt tud adni az, ha valaki népihangszereken játszik,
mintha egy klasszikus instrumentumon? Gondolok arra is, hogy a népzenében
a hangszerek építése és a muzsikálás még nem különült el
egymástól.
– Óriási lehetőség a népi hangszerek világa. Csak az
tud jó népi hangszert készíteni, aki játszani is tud rajta. Bízunk
abban, hogy sokak kezében válnak hangszereink a test, a lélek
önkifejező, élményeket adó meghosszabbításává. Ha az
ember a hangszerével együtt rezdül, együtt lélegzik, csak
akkor képes csodatételre zenéjével. A legfontosabb, hogy az érdeklődőnek
meghatározó élményben legyen része. Kihangsúlyozandó: a
zene benne él a környezetünkben. Mindennek van egy alaprezgése.
Ezzel meg kell ismerkedni a felnövekvő nemzedéknek. Természetesen
nem kötelező, száraz tananyagként, hanem a népzenére jellemző
őszinte élménnyel. Amikor valaki azt mondja: nem szereti a népzenét,
az nem elsősorban az illető hibája. A gond az, hogy nem is
ismeri a folklórt és nem kapott népzenei élményt. Ma a nem
tudás dönt és az ebből fakadó megalapozatlan előítélet.
Optimális esetben a tömegkommunikáció és az oktatás feladata
az élményszerű példák bemutatása. Jelenünkben ezt nem
tapasztalhatjuk. Az utóbbi két évben a Magyar Rádió a népzenei
műsorok többségét a hajnali órákban sugározta, ami nem a
legszerencsésebb időpont. A közelmúltban szüntették meg a népzenei
szerkesztőséget, csökkentették a műsorperceket, ami óriási
hiba, hiszen ma már nem apáról fiúra, nagyszülőről unokára
száll a népdal, ezért fontos, hogy intézményes keretek közt
ismerkedjenek meg az emberek a népzenével. A tendencia azt
mutatja, hogy pont a népzene élményszerűségétől akarják
megfosztani a felnövekvő nemzedéket. Az meg egyenesen bűn,
hogy a közszolgálati rádióban nem nyilatkozhatnak meg a népdalkörök,
citerakörök, s nem adnak hírt a magyar népzenei „újhullám”
országos eseményeiről. Ezért most írunk a KÓTA-val együtt
az ORTT-nek egy felszólító levelet, melyben azt kérjük, hogy
tiszteljenek meg minket a közszolgálatiságnak megfelelően.
Hamis az a szöveg: nincs igény a népi kultúrára. A kultúra
popularizálódik és a giccs felé hajlik, ha a közszolgálati médiumok
átveszik a kereskedelmi adók bevett szokását: a tömegigény
kiszolgálását. Ha sokszor, sokáig adnak a nézőnek színvonalon
aluli, értéktelen, vizuális-audiális környezetszennyezés
kategóriájába tartozó történeteket, műsorokat, akkor
bizonyos pont után sokan tudomásul veszik és be-, sőt el is
fogadják azokat. Vannak azonban pozitív példák is: a Tengertánc
nevű minisztériumi pályázati program keretén belül jelentős
összegeket nyerhetnek a hagyományt ápoló, művelő közösségek,
műhelyek.
– Idén szervezi meg a XXIII. Csutorás tábort. Ez azt jelenti, hogy
már a rendszerváltás előtti években is engedélyezték egy
hagyományőrző tábor szervezését?
– A ’80-as évek közepén elsők között hoztunk létre
közművelődési, népzenei egyesületet az országban. A Táborfalvi
Közművelődési és Népzenei Egyesületet másfél évig nem
jegyezték be, pedig szó sem volt direkte politizálásról.
Sajnos ma is túlpolitizált a hagyomány kérdésének megítélése.
Legtöbbször balról – korábbi reflexek alapján – „népnemzetinek”
vélik, jobbról sokszor a kalap mellé akarják tűzni a hagyományos
kultúrát „pántlikának”. Nagyon jó lenne, ha
politikusaink, döntéshozóink is szakmai alapon ítélnék meg a
kultúrát, a tradíciók továbbélését is, hogy reális
megbecsülése lehessen azon értékeknek idehaza is, amelyeket
csak mi tudunk vinni az EU-ba.
– Hogyan határozná meg a tábor jellegét?
– Ez komplex népművészeti, népzenei tábor. A népdaléneklést
és a néptáncot egyfajta alapnak tekinthetjük, akár kezdő
szintről is indulhatunk, olyanok jelentkezésére is számítunk
a haladók és „profik” mellett, akiknek semmilyen előképzettségük
nincs. Hangszeres zenében olyan az oktatók összetétele, hogy
igény szerint szinte bármit tudunk tanítani. Csak néhány
hangszert emelek ki: vonósok, citera, tekerőlant vagy más nevén
nyenyere, koboz, a furulyafélék minden válfaja, tilinkó,
cimbalom, duda. Az érdeklődés függvénye, hogy melyik hangszer
oktatása kerül előtérbe. Táborfalván 1975-ben, Budapesten
1978-ban hoztam létre népzenei műhelyt. Nyaranta megrendezzük
a Csutorás Nemzetközi Népzenei és Néptánc Táborokat,
amelyekbe korhatár nélkül jönnek a népzene, a zenei anyanyelv
ápolása iránt érdeklődők. Tanítványaim kétszer voltak Ki-
Mit-Tud döntősök, elérték a legmagasabb elismeréseket, közülük
többen professzionális zenészek, hangszerkészítők,
zenekarvezetők, zenetanárok lettek. Természetesen fontosak az
eredmények, de a legfontosabb, hogy több ezer gyerekkel sikerült
megszerettetnünk a népzenét, a hangszereket.
– Miért esett a választásuk Lajosmizsére?
– Tudatosan Táborfalva közelében rendezzük meg ezt a tábort.
Hívtak minket Balatonra, Hajdúszoboszlóra, tehát olyan fürdőhelyekre,
ahol az üdülési szempontokat figyelembe véve rangosabb nyári
tábort lehetne szervezni. Viszont nálunk az üdülés mellett a
fő szempont az együttmuzsikálás öröme.
– Kik lesznek az oktatók?
– A már említett Csutorás Együttesen kívül Budai
Ilona és Polgár Lilla népdalénekes, a Csutorás Együttes
tagjai Táborfalváról, Gajdos zenekar Egerből és a lajosmizsei
Flótás Együttes. A táncoktatásban segítségünkre lesznek a
Kecskemét táncegyüttes tagjai, de Gyimesből, Moldvából és
Székelyföldről is várunk táncosokat, zenészeket, énekeseket.
Elfogadta felkérésünket Pál István tereskei dudás, furulyás
és énekes. Játékát még mindig jellegzetes táncával kíséri,
pedig már elmúlt nyolcvanéves. Meséje is magával ragadó.
Hangszerkészítést tanít Birinyi András népi iparművész és
hangszerkészítő, Bodnár Ferenctől pedig a játék hangkeltők
és a ritmuseszközök készítését sajátíthatják el a tábor
résztvevői. Agyagozást, nemezezést és kosárfonást is
tanulhatnak az érdeklődők.
– Nincs korhatár. Ez azt jelenti, hogy az ötévesek ugyanolyan
foglalkozáson vesznek részt, mint az ötvenévesek?
– Nem, mert kezdő, haladó és közép-haladó
csoportokban folyik az oktatás. Mindenkit a saját szintjéhez képest
tanítunk. Vannak, akik érkezésükkor még soha nem vettek kezükbe
hangszert, s a tábor végére már négyöt dalt el tudnak játszani
– természetesen nem valami bonyolult – instrumentumukon. A lényeg:
érezzék meg, hogy mit jelent az, mikor a hangszer az ember testének
meghosszabbítása. Nem szabad lebecsülni az egyszerű
hangszereket és a hangkeltő játékeszközöket sem. Erről is
írok a hamarosan megjelenő, s már a táborban megvásárolható
„Készítsünk népi hangszereket.” c. könyvemben.
– Nemzetközi táborról van szó. Tehát külföldről is jönnek
oktatók, tanulók?
– Népművészek, zenészek, énekesek, táncosok jönnek
Erdélyből, Moldvából, Gyimesből, Felvidékről, Délvidékről,
Palócföldről sőt Kínából is. Jönnek táborozni – a határon
túli magyar területek mellett – Írországból, Németországból,
Svájcból, Norvégiából, Kanadából és Mongóliából is. Így
nagyon vegyes, összetett és gazdag programokkal várjuk a
jelentkezőket.
– Hol lehet jelentkezni, s mennyibe kerül a részvételi díj?
– A legegyszerűbb a www.tradicio.hu internetes címen elérhető
honlapunkon kitölteni a jelentkezési ívet, de e-mailben is bárki
felveheti velünk a kapcsolatot a csutoras@tradicio. hu címen.
Postacímünk: Tradíció Stúdió, 1024 Budapest, Keleti Károly
u.8. Telefonon pedig a 315-1322-es budapesti telefonszámon
kereshetnek meg bennünket. A tábor költsége – ami nem változott
jelentősen az elmúlt évekhez viszonyítva – fejenként kb. 33
ezer forint, s a 10 főnél nagyobb csoport esetében a
csoportvezető, szervező, kísérőtanár tábordíját elengedjük.
Főbb támogatóink a Bács-Megyei Önkormányzat, Pest Megyei Önkormányzat,
Lajosmizse Város Önkormányzata, Városi Művelődési Ház és
a Nemzeti Kulturális Alapprogram. Hálásak lehetünk a diákotthon
vezetőségének, akik mindent megtettek egy „baráti ár”
kigazdálkodásáért. Külön köszönet a lajosmizseieknek, akik
sokszor terményadományokkal segítik a Csutorás tábor létét,
sikerét, eredményes munkáját.
Medveczky Attila
|