2008.07.11.
Húsz óránál többet ült Isten a szekerén
Szabó
Dezső írta, hogy a zsenik halálakor sírjukon gizgazok és barátok
nőnek. Azt hiszem ezen mondás a kiváló, karizmatikus, nagy erkölcsiségű
alkotókra is vonatkozik. Sánta Ferenc sírján azonban biztos
mindig lesz virág, nem növi be elburjánzó gaz, de már sejteni
lehet, hogy némely nálánál fiatalabb korosztálybéli a hozzá
fűződő közeli kapcsolatukról, netán barátságukról fog
beszélni. Éppen ezért most igen csak összeszorult szívvel és
félve írom le azt a néhány emléktöredéket, amely eszembe
jutott evilági távozásakor, hiszen személyében – és nem
csak számomra – az 1950-60-as évektől számítandó magyar
irodalom bizonyos tekintetben legigazabb, legerkölcsösebb íróját
veszítettük el. Nála érzékenyebben, pontosabban szinte senki
nem fogalmazta meg, és magas művészi szinten ábrázolta a társadalmi
és politikai hálók szövevényében vergődő egyént, az
egyesegyedüli embert a maga mindennapos döntéskényszereiben,
elgyávulásaiban, vagy éppen önmaga lelki korlátain is fölülemelkedő
cselekedeteiben. Nála parancs volt: csakis erkölcsös ember,
magas erkölcsiséggel töprengő, föltétlen társadalmi igazságosságra
törekvő ember lehet jó író. Saját személyével, magasra állított
írói mércéjével önmaga igazolta ezt. Halálakor leemeltem a
polcról nékem dedikált munkáit, s elsőül akadt kezembe az
1993-ban megjelent „A szabadság küszöbén” című kötetecske,
mely közéleti írásainak kicsiny gyűjteményét fogja össze.
Olykor a Fennvaló vezérli kezünk. Nem véletlen, hogy ez a kötet
került elsőként a kezembe, s az sem, hogy pont egy 1974 januárjában
vele készült interjúnál nyitottam ki ebben a mai értékválságban
szenvedő, szegények és gazdagok között már-már
elviselhetetlenül mélyülő életszakadékos korszakban, a jobb-
és baloldalnak nevezettek csakis saját bandázásukkal, egyéni
érvényesülésükkel foglalatoskodó, a közösséget, a népet
csupán eszközként fölhasználók korszakában. „Hogyan
alakult ki a világnézete, erkölcsi világképe?” – kérdi
Vasy Géza az interjú első mondatában. – „Ebbe igen nagymértékben
belejátszott, mondhatnám, hogy egész életemnek, gondolkodásomnak,
magatartásomnak egyúttal meghatározó körülménye az – válaszolta
Sánta Ferenc –, hogy szegény családba születtem és szegény
emberek között éltem végig gyermekkoromban, ifjúságomban és
felnőtt életem java részében is. Tulajdonképpen szerencsésnek
is mondhatnám ezt a terhet, mert a szegény emberek világában
– a munka és a nélkülözés világában – a legalapvetőbb
erkölcsi törvények és kötelességek szinte észrevétlen természetességgel
válhatnak a növekvő ember sajátjává. A jobb körülmények közé,
vagy éppenséggel gazdagnak született embernek, ha mondjuk a jó
természete erre biztatja, akkor is sok stúdium, szerencsés hatás
és valamiféle kegyelem is kell ahhoz, hogy ezeket a parancsokat
felfedezze, megismerje és aztán szerintük próbáljon élni.”
Itt
becsuktam a könyvecskét. Eszembe jutott az első, 1974-es találkozás,
amikor a rádió irodalmi osztályán dolgozó Dénes István
(akkor volt készülőben első novelláskötetem, s ő mutatta be
egyik írásom) az éppen nála látogatóban lévő Sánta
Ferencnek megmondta ki vagyok, és néhány szóval jelezte fogékonyságomat
a társadalom peremére szoruló emberek sorsa iránt. A rádióból
kijőve Sánta határozottan azt mondta: most elmegyünk a Múzeum
kávéházba és beszélgetünk. Délután két óra tájban jártunk,
s este hét óra körül álltunk föl az asztaltól. Ezen idő
alatt úgy éreztem, mintha igen magas fokú szellemi beavatáson
vennék részt, és nem csak a tíz évvel korábban alkotott „Húsz
óra” című regény írójával, a belőle készült film
katartikus élményével szembeni elfogódottságom miatt, hanem
mert úgy beszélt „Ferenc” – egy idő múlva így kellett
szólítanom – olyan pengeéles logikájú tanácsokkal,
figyelmeztetésekkel látott el erkölcs és közélet, egyén és
közösség viszonyáról, összetartozásáról, közölve, hogy
lehetek ugyan író, akár sikeres is – ekkor derült ki, hogy Dénes
István már megmutatta neki egy-két megjelent novellám, többek
között azt, amely a hortobágyi kitelepítésről is szól (Kortárs,
1970 novemberi szám!) –, de ha nem egy magasabb erkölcsi tartásból
nézem a világot, akkor jó író sohasem lesz belőlem,
legfennebb jól fogalmazó, közepes. Akkor közölte azt is, hogy
görög filozófusokat kell olvasnom, és Marcus Aurélius elmélkedéseit,
vagy Epiktétos kézikönyvecskéjét, ezeken pallérozzam a
gondolkodásom, és főként felelősségteljesen kell néznem a
világot. Akkor talán a generációmnak egy jó írója is lehet
belőlem. Persze szóba került az is, hogy én Pestszentlőrincen
éltem a gyermek- és ifjúkorom, sőt, néhány száz méterrel
odébb jártam iskolába, mint ahol ő akkor a Vörös Csillag
Traktorgyárban dolgozott a kispesti sorompó túloldalán, már
nem Lőrincen, bár ott lakott. Elmondtam azt is, hogy tudom, a
pestszentlőrinci Gyöngyvirág utcai, akkor Ságvári Endre utcai
Szabó Ervin Könyvtárba író-olvasó találkozóra ellátogató
Szabó Pálnak mutatta meg „Sokan voltunk” című novelláját,
akkor robbant be az irodalmi életbe ezzel az írással, és így
mindketten „lőrinciek” vagyunk. Lehet, hogy apró szellemi
rezdülésekkel az a régi emlék is felelevenített benne
valamit, hogy olyan gondoskodóan, atyaian oktatott akkor
1974-ben, azon a délutánon. Azok után találkoztunk még jó néhányszor,
sőt a rendszerfordulás után részt vettem (a dátumot sajnos
elfelejtettem) azon a nemzeti, demokratikus indíttatású szövetség-féle
alakuló ülésén, melyet ő kezdeményezett Pozsgay Imrével közösen
a budai, egykori kaszinó Corvin tér 8. szám alatti épületében,
de a felhabozott politikai légkörben sajnos nem lett semmi abból
a szervezkedésből. Talán ezután nem sokkal, egy újabb találkozáskor
mondta: Magyarország soha, még a második világháború után
sem volt olyan erkölcsi, szellemi válságban, mint most. A
magyar nép nem vált soha ennyire közömbössé a saját sorsának
irányításában. És akkor még csak a kilencvenes évek elején-
közepén éltünk. Tudom, hogy sok fiatal, kezdő író, költő
fordult hozzá, küldte el neki írásait, s ő rendre mindenkinek
válaszolt, vagy legalábbis az arra érdemeseknek. Emberi nagyságára
és az ország kétségtelenül egyik legnagyobb írójának szerénységére
utal, hogy amikor egyik könyvemet 2000-ben számára postára
adtam – már régóta visszahúzódva élt, nem találkoztunk
–, néhány hónap elteltével egyszer csak kaptam egy sűrűn
teleírt csobánkai képes levelezőlapot (Csobánkán épített
magának házat), amelyben tanulmányaim, publicisztikám erkölcsiségét
taglalja, ezzel mintegy felidézve bennem ama első találkozásunk
intelmeit. Itt nyilván nem csak arról van szó, hogy újabbkori
irodalmunk egyik legnagyobbja értékelően válaszol egy
magamfajtának, hanem elballag Csobánkán a postára, vesz egy képeslapot,
és úgy válaszol. De hiszen megmondta már az első találkozásunkkor:
csakis erkölcsös ember lehet jó író. Az az emberi lélek
lakozott benne, mint abban a parasztemberben, akit „véletlenül”
Sánta Ferencnek hívtak az „Isten a szekéren” című novellában
és a szekér hátuljába telepedő öregnek leteríti,
eligazgatja a pokrócot, feje alá teszi a saját kabátját, hogy
jól essék a fekvése az öregnek, aki Istennek mondja magát, és
aztán éjszakára megszáll náluk. Sánta Ferenc írói élet-szekerére
azonban nem egy éjszakára, még csak nem is húsz órára ült
fel az Isten, vagy erdélyiesen, ahonnan származik, a Fennvaló,
hanem halála pillanatáig. Hiába volt ő, úgy mondjuk baloldali
érzelmű, az Isten sem nem bal-, sem nem jobboldali, hanem annak
a szekerére ül föl, akit kiválaszt magának. Sánta Ferenc a
kiválasztottak közé tartozott. S talán pont ezért hallgatott
el, húzódott vissza, sokunknak nagyon hiányozva, már több
mint másfél évtizede a mindennapi életünket és irodalmi létünket
irányító szellemi bűnszövetkezetektől.
Györffy László
|