vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.11. 

Gabriele Kuby : Kulturális forradalom a nemiség átértelmezéséért

A köztudat háta mögött egy olyan „kulturális forradalom” zajlik, amely a társadalmon belső szerkezetének leglényegét akarja megváltoztatni. A cél: fokozatosan fellazítani a nő és a férfi identitását, a házasságon, családon, anyaságon és apaságon alapuló szexuális normákat és társadalmi formákat. Ezt a kulturális forradalom a társadalmi nemeket a szakpolitikák segítségével egyenlővé akarja tenni, de a valóságban azonossá tenné. Magyar kifejezés híján, sok helyen az angol „gender mainstreaming” kifejezést találjuk.Ennek az irányvonalnak az a lényege, hogy aktív politikai tevékenységen keresztül társadalmi élet fősodrába a nemiség terén egy új felfogást állít: nincsenek többé férfiak vagy nők, csak új „nemiséggel rendelkező személyeket”. Korábban a „nem” (latinul genus) nyelvtani szakszó volt, amely a szavak hím-, nő-, vagy semleges nemére utalt, míg a „sex”a férfi, illetve a nő férfi, illetve női identitására vonatkozott. Ez az új nemi perspektíva éppen ezt az identitást akarja megszüntetni. Ez a meggyőződés egy önmagában zárt rendszer: Azt állítja, hogy a két nem csupán társadalmi konstrukció. Véleményük szerint a biológiai különbségeknek nincs jelentőségük a személyiség alakulásában, sem a szexuális orientációban, vagyis szerintük a társadalmi nem eltérhet a biológiai nemtől. Úgy gondolják, hogy ennek megfelelően minden egyes ember személyi szabadságának része saját nemének és szexuális orientációjának megválasztása. Ennek eredményeképpen nem kettő, hanem legalább hat nem létezne: férfi és nő, és mindkettő heteroszexuális, homoszexuális és biszexuális változatban. Az eredmény egy természeti adottságaitól megfosztott, emancipált emberi lény.

 A valóság ilyen mértékű torzításának, a természet figyelmen kívül hagyásának filozófiai háttere a relativizmus, amely az objektív valóság létezését tagadja. (További olvasnivalót a relativizmusról itt található). Marx és Engels társadalmi osztály nélküli utópiája is, amely a férfi és a nő egyenlőségét hirdette, ebben az ideológiában gyökerezik. Engels ezzel kapcsolatban azt írta, hogy a történelem folyamán az első társadalmi osztályok kialakulása a monogám házasság kifejlődésével és azon belül a férfi és a nő ellentétével esik egybe, az első társadalmi szintű elnyomás pedig a férfiak a nőkön való elnyomásával. Simone de Beauvoir nem elégedett meg a férfiak és nők közötti egyenlőség küzdelmével, hanem a férfi és a nő biológiai nemének létezését is tagadta. Ezzel kapcsolatosan úgy fogalmazott, hogy a nők nem annak születtek, hanem azzá váltak. Korunk jellemzője, hogy tagadja a két emberi nem biológiai identitásának egzisztenciális, társadalmi és kulturális jelentőségét, és társadalmi szintű machinációval minden lehetőséget felhasznál arra, hogy egy felülről lefelé, hierarchikus módon működő kulturális forradalommal önkényesen megsemmisítse a férfi és a nő identitását, amely a történelem folyamán több ezer év alatt alakult ki.

 Ha a férfi és a női biológiai identitás leépült, már semmi sem gátolja az intézmények és társadalmi szerepek megszűntetését. Minthogy a bipoláris szexualitás a társadalom minden terén jelen van, a pusztítás mindent veszélyeztet: a házasságot, a családokat, az apaságot, az anyaságot, a nevelést, a nyelvet, a munkát, a kultúrát és a vallást. Nevezzük ezt nemtelenítésnek.

 Az 1995-ben Pekingben az ENSZ negyedik alkalommal rendezett konferenciát a nők helyzetéről. Ezen elfogadtak egy cselekvési programot, amely ugyan a nemzetközi jognak szerint nem kötelező érvényű, azonban az azt követő tíz évben 191 ország aláírta azt, és konkrét politikai lépésekkel gyakorlatba is ültette. Ennek a programnak egyik célkitűzése az, hogy teljes egyenlőség alakuljon ki a férfiak és a nők között mind a munkához kapcsolódó területeken, mind a háztartásban és gyermeknevelésben. Ennek megfelelően a nőknek kell betölteniük a munkahelyek 50 százalékát, amely érvényes a vezető állásokra is, a férfiakat pedig ugyanilyen arányban kényszerítenék arra, hogy gyermekük mellett legyenek. Az egyenlőség jogos kérdése a matematikai egyenlőség erőltetésével mára a nők identitása ellen fordult. A különbözőséget egyenlőtlenséggé értelmezték át, az egyenlőtlenség pedig igazságtalanságot jelent számukra.

 Az ideológusok nem törődnek a férfiak, a nők, a gyermekek vágyaival és személyes elképzeléseivel. Olyan szavak, mint a házasság, a család, az anya, az apa vagy a gyermekek már említésre sem kerülnek a cselekvési programhoz tartozó dokumentumokban. A nemi egyenlőséget hangsúlyozó irányvonal minden nőre a dolgozó, családi kötelékkel nem rendelkező női "ideált" akarja ráerőltetni. Az 1999-es Amsterdami Szerződés 2. és 3 cikkelye szól a nők és a férfiak egyenlőségének elérésről, illetve az egyenlőtlenségek megszűntetéséről. A 2000-ben Nizzában előterjesztett alapvető jogok chartájának 23. cikkelyében már célkitűzésként szerepel a férfiak és a nők közötti egyenlőség biztosítása. A férfiak és nők lehetnek egyenlők, de ugyanakkor nem egyformák. (A férfi és a nő természete eltér egymástól, és céljaik sem azonosak.)

 2006. január 11-én az Európai Parlamentben elfogadásra került a homofóbiáról szóló határozat. Ebben a homofóbia, amely "idegenkedés a homoszexualitástól és a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LGBT) személyektől", ugyanarra a szintre került, mint a rasszizmus, az idegengyűlölet és az antiszemitizmus. Nem egyenlő dolgok váltak ezzel egyenlőkké. A szexualitás - a faji hovatartozással, a bevándorlói státusszal vagy a vallással ellentétben - a morális-normatív valóság része, amelyről egy szabad társadalomban minden személy magánéletétől függően szabadon dönthet. A határozat ezzel kapcsolatosan úgy fogalmaz, hogy "mind uniós, mind tagállami szinten további intézkedésre van szükség a homofóbia megszüntetése érdekében" "oktató jellegű tájékoztatással – mint például az iskolákban, az egyetemeken és a médiában a homofóbia ellen tartott kampányokkal –, valamint közigazgatási, bírósági és jogalkotási eszközök révén". Ilyen módon a társadalom aktív "homoszexualizálódásával" szembeni ellenállás bűnténynek lesz tekinthető.

 A nemi egyenlőségért való küzdelem mai irányvonala 1995 óta példanélküli előretörést mutat. Ma már a legtöbb nyugat-európai egyetemen oktatják a nemek közötti egyenlőség elméletét. Minden állami bürokráciában és intézményrendszerben létezik már nemek közötti egyenlőséggel foglalkozó ügynökség.

 A valódi csatát a következő generációk fogják megvívni. Ebben az összefüggésben fontos jelentősége lesz a szexualitás oktatásának: a gyerekeket már általános iskolás kortól kezdve fogják a hivatalos oktatási kereteken belül szavakkal és képekkel korai szexuális tapasztalatra motiválni és a védekezés szakembereivé kiképezni, és itt az abortusz biztosan mint a problémamentes lehetőség fog megjelenni.

 A nemek közötti egyenlőség ideológiája a tudományos racionalitás ideáljával visszafejlődés a felvilágosodáshoz képest. A nemek közötti egyenlőség elméletének tudományos volta mindössze abban áll, hogy képviselői - akik többségükben nők – egyetemei oktatók. Azonban figyelmen kívül hagyják az agykutatás, a szociológia és a pszichológia eredményeit, amelyek mind a férfi és a női nem közötti tagadhatatlan különbséget és a két nem egymást kiegészítő voltát támasztják alá.

 A nemek közötti egyenlőség mai irányvonalának idelógiai jellege kitűnik a következő ellentmondásokból. Küzdenek a férfi és nő közötti házasság ellen, ugyanakkor a homoszexuálisok közötti együttélést a házassággal egyenrangúvá akarják tenni; küzdenek a családok ellen, ugyanakkor ki akarják harcolni a homoszexuálisoknak az örökbefogadás jogát; azt hirdetik, hogy a nemiség és a nemi irányultság mindenkinek a magánügye, ugyanakkor minden olyan lehetőséget, amely a homoszexuális hajlam gyógyítását segítené, meg akarják szűntetni.

 A nemek közötti egyenlőség mai irányvonala egy totalitárius jellegű kulturális forradalom, amely a családok felbomlását tovább erősíti, és ilyen módon a következő generációk jövőjét még inkább besötétíti.

 (Forrás: Igen)