vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.13. 

Párizs, szeretlek!

(svájci-német-francia rövidfilm összeállítás)

Párizsról, a francia fővárosról számtalan film született. Mondják a fény, a szerelem, a divat városának is. Olyan játékfilmes munka azonban még nem készült, amelyik Párizs húsz kerületének mindegyikét bemutatta volna, ezért határozta el a két producer, Emmanuel Benbily és Claude Ossard, hogy felkérnek a világ minden tájáról 20 rendezőt, akik közös filmjükben elmesélhetik az általuk kiválasztott területhez kötődő történetüket. Végül 22-en vállalkoztak erre a nem mindennapi feladatra. Nem úti magazint vagy dokumentumfilmet akartak forgatni, hanem elmondani egy-egy sztorit, aminek a háttere, hangulati meghatározója az adott kerület. A producerek az összes kerületet végig akarták járni, de a már kész alkotásba azonban csak 18 rövidfilmet válogattak be, habár a 11. és a 15. kerületről szóló részeket is leforgatták, a végső változatba azonban nem tették bele. A rendezők között vannak Oscar-díjasok, például a Cohen testvérek, a színészek között is akad egy-két hollywoodi nagyágyú, mint Nick Nolte, Willem Dafoe, Natalie Portman, Elijah Wood, de szerepelnek francia sztárok is: Juliette Binoche, Fanny Ardant, Gerard Depardieu. A film jeleneteit 2006-ban vették fel, külföldön 2007-től játsszák, hozzánk ebben az évben jutott el, április 24-től vetítik az Art mozihálózatban. Egy-egy kisfilm cselekményideje 5-7 perc, a 22 rendezőnek eme röpke idő alatt kell előrukkolnia valamiféle kerek, egész történettel, amik ugyan mind egy szálig különböznek egymástól, csak egy valamiben hasonlítanak, hogy a szerelem vezérmotívuma halad végig rajtuk. Természetszerűen nem lehet elvárni, hogy az összes történet filmes megfogalmazásmódja egyenletesen magas színvonalú legyen. Nem is az. A sztorik néha túl cukrozottak, meghökkentők, viszolyogtatók, komikusak, Murphy törvénykönyvébe illők, szociológiai ihletésűek. Tulajdonképpen magukba foglalják a férfi és a nő kapcsolatának, ennek a pokolba és a mennybe emelő, Madách Imre megfogalmazása szerint a világ abroncsát jelentő érzelemnek egész spektrumát, így a boldog szerelemtől a kínokat okozó egymás gyötrésén át az önfeladó hűségig. Fiatal lányok és fiúk, harmincas nők és férfiak, idős öregurak és érett asszonyok a szereplők.

Van két rész is, amiből hiányzik a szerelem. Az egyikben, a 16. kerületben az egyedülálló, spanyol ajkú Ana látható aki kora hajnalban óvodába viszi kisfiát, bölcsődallal ringatja álomba a síró csöppséget, majd bemetrózik a munkahelyére, ahol egy tehetős nő babájára kell vigyáznia. Ezt a csecsemőt is ugyanazzal a kedves dalocskával nyugtatja meg, mint amivel saját gyermekét. A másik, az utolsó rész, ami a 14. kerületbe viszi el a nézőket. Itt Carole, a Denverben lakó dundi postásnő élete álmát valósítja meg, amikor turistaként Párizsba érkezik. Egyedül, útikönyvvel a kezében fáradhatatlanul rója Párizs utcáit, keresi fel nevezetességeit, és tőmondatokra futó csekélyke francia nyelvtudásával írja be naplójába élményeit, aminek utolsó mondata a film címét is adja: Paris, je t’aime! A legborzongatóbb jelenet a 8. kerületi Madelaine városrészhez kötődik, ahol két vámpír esik szerelembe, és nagy érzelmi felbuzdulásukban felfalják egymást. Két, költőien szép rész is van, az egyik a 10. kerületben, a Faubourg Saint Danis-ben játszódik, amiben a vak fiú meséli el a mutatós amerikai színésznőjelölttel megélt szerelmét. A másik az 5. kerület, a Quais Seine, ahol a fejkendős, csinos lány elesik, Francios gavallérosan felsegíti, beszédbe elegyednek, a lány elmegy a mecsetbe, a fiú megvárja őt, és a leányzó apjának a felügyelete mellett hazakíséri. A túl édes sztori a 12. kerületben, a Bastille-ban csöpög, ahol a negyvenes férj éppen elhagyni készül feleségét, mert szenvedélyes kapcsolatot folytat egy tüzes légiutas-kísérővel, de kiderül, az asszony utolsó stádiumban lévő rákos. A lelkiismeretére hallgató férfi azonnal szakít szeretőjével, hónapokon át gondosan ápolja haldokló asszonyát, és döbbenten tapasztalja, újra beleszeretett. A legmulatságosabb helyzetbe az a középkorú amerikai férfiturista bonyolódik, aki az 1. kerületi Tuileries metróállomás felirata alatt böngészi útikönyvét. Nem elég, hogy a szomszéd padon ülő kövér, szemtelen kissrác köpőcsőjéből időnként képébe fújja papírgalacsinjait, egyszer csak a szemben lévő peronon csókcsatát vívó fiatal pár hölgytagja átjön hozzá, és vele is heves nyelves puszit vált. Ez annyira feldühíti a lány hepciáskodó partnerét, hogy átviharzik, és alaposan helybenhagyja szegény amerikait. Kedves történet az, ami a 20. kerületben, a Pére Lachaise-ben látható. A versek elbűvölő szavaira vágyó újházas fiatalasszony temetői sétája alatt szakítani akar sótlan párjával. De Oscar Wilde segítségére siet a hivatalnokszerű férjnek, súg neki egy-két érzelmes idézetet, és az asszonyka eláll szándékától. A legérthetetlenebb jelenet a 9. kerületben, Párizs szimbólumának, a Tour Eiffelnek a tövében esik meg. Egy pantomimművész riogatja a torony környékén hömpölygő embereket, de a rendőrök elfogják, bezárják a dutyiba, ahol megtalálja a szintén letartóztatott pantomimes nőben élete szerelmét. Amikor kiszabadulnak, ketten hozzák a frászt a turistákra. Mindent egybevetve, érdemes megnézni a filmet, mert különleges élménnyel gazdagítja azokat, akik jártak már Párizsban, és azokat is, akik még ezután szeretnének odamenni.

Dr. Petővári Ágnes