2008.07.13.
A legnagyobb ajándék: a hit
Beszélgetés
Pregitzer Fruzsina színművésznővel
– Édesapja majdnem nyolc évet töltött a Gulágon.
Milyen váddal vitték oda?
–
1946-ban joghallgatók és cserkészek egy csoportja szervezkedni
kezdett az új hatalom ellen. Visszanézve, talán szervezetlen
akció volt. Olaffson Placid atya volt a cserkészparancsnoka édesapámnak.
Lelepleződtek; így édesapámat hazaárulás és egyéb vádak
alapján ítélték el a többiekkel együtt.
– Szabadulása után zaklatták az itteni hatóságok?
–
Lehet, de édesapám nem beszélt erről. Annyit tudtunk, hogy
orosz fogságban volt. Ennek ellenére a szűk családban soha nem
szidták az oroszokat. Édesapám – aki szabadulása után orosz
nyelvű rádióelektronikai könyveket is olvasott – különbséget
tett az orosz nép és a gyilkos ideológia között. A mai napig
is nagy tisztelője és rajongója az orosz kultúrának és tudománynak.
Azt mondta: a Gulágnak köszönheti, hogy jobban megismerte
Csajkovszkij és Dosztojevszkij műveit. Jól tudott hegedülni, s
ez mentette meg az életét; a börtönzenekarban muzsikálhatott.
– A zene tartotta benne a lelket?
–
Elsősorban a hit adott neki erőt, másodsorban a muzsika. Azt is
tudjuk, milyen összetartó ereje van az együttmuzsikálásnak.
– Mi a legnagyobb ajándék, amit szüleitől kapott?
–
A hit.
– Ezt az ajándékot próbálja meg továbbadni kisfiának?
–
Igen, mert ez a legtöbb, amit adhatok neki. A tudást az iskola
is beleplántálhatja. A hit által csak gazdagodhatunk. Pénzünket
elvehetik, kisemmizhetnek minket, de a hit egy egész életre
megtartó erőt ad. Aki hisz, az soha nem lesz egyedül a világban.
– Budapesten, a Radnóti Miklós Gimnáziumban tanult.
Már középiskolás korában elhatározta, hogy színésznő
lesz?
–
Eleinte balerina akartam lenni. Édesapám azt szerette volna,
hogy leányai muzsikával foglalkozzanak. Ezért nagyon sokáig a
színpad számomra a balettet jelentette. Később rájöttem,
hogy alkatom nem teszi lehetővé a balettozást. Általános
iskolában és a gimnáziumban kezdtem el szavalgatni nagyszerű
tanáraim biztatására. Nagyon sokat köszönhetek Zsuffa Zoltánné
Zsóka néninek, aki magyartanárom volt. Akkoriban kiváló tanárok
dolgoztak a Radnótiban. Vérbeli pedagógusok voltak. A színházzal
nyolcadikos koromban „fertőztek meg”. A színjátszókör
vezetője, Bársonyné Vera néni egy csodálatos Karinthy-műsort
rendezett. Ekkor lett a kedvencem Karinthy Frigyes, s ekkor vettem
részt először egy igazi kulturális csapatmunkában. Sajnos
Karinthy Frigyes munkásságát a nagyközönség nem ismeri
teljes egészében. A Tanár úr kérem, és az Így írtok ti című
munkáin kívül még nagyon sok megrendítő művet alkotott, pl.
ilyen az egyik kedvencem, a Reformnemzedékhez c. poémája. A
mostani előadóestembe éppen ezért szerkesztettem bele – a nézők
legnagyobb csodálkozására – ismeretlen Karinthy-műveket.
– Érettségi után nem vették fel a Színművészetire,
hanem a Nemzeti Színház Stúdiójába került. Ott Bodnár Sándor,
Simon Zoltán és Tatár Eszter avatták be a szakma rejtelmeibe.
Visszatekintve: ez az egy év ért annyit, mint a főiskola egy
adott esztendeje?
–
Amit tudok a színjátszásról, azt főleg az ön által
felsorolt tanároktól tudom. A Nemzeti Stúdiójában lett pontos
fogalmam arról, hogy mi a színész technikája, mert a Színművészetin
erről már nem esett szó. A főiskolás évek alatt leginkább
egymástól tanultunk, s próbáltunk alkalmazkodni egymáshoz. De
ne legyünk igazságtalanok: nagyszerű tanáraink voltak. Nádasdy
Kálmán és Gáti József nevét emelem ki. Utóbbi a beszédtanárom
volt. Egy-egy sikeres előadóestem után mindig hálás szívvel
emlékszem rá vissza. Akkoriban más volt a Színművészeti,
mint jelenünkben. Sokkal nagyobb volt a békesség, a másikkal
való törődés és a kölcsönös odafigyelés. A tanároknak több
idejük volt a növendékkel foglalkozni. A főiskolával
kapcsolatban azonban a mai napig egy – főleg a Nemzetiben eltöltött
évek alatt tapasztalt – erős hiányérzet él bennem: alapvetően
nem készítettek fel a szakmai életre, nem fejlesztették az állóképességünket.
Már a diploma megszerzése előtt szerződtettek a Nemzeti Színházhoz,
de sajnos a teátrummal kapcsolatos reményeim nem váltak valóra.
Azért adódtak szép feladatok. És persze szívesen emlékszem
vissza arra, hogy a budapesti Játékszínben gyönyörű előadásokban
lehettem benne. A Játékszín mellett a szinkron és a rádiózás
tette teljessé szakmai életemet. Kiemelem: soha nem élek a múltban.
Nem mondom azt: ez kár volt. A múlt kapaszkodóit és buktatóit
adta az Isten ahhoz, hogy meg tudjak felelni a belső és külső
elvárásoknak.
– Úgy tudom: a főiskolás évei alatt ismerkedett meg
Mezei Máriával.
–
Nem, hanem negyedikes gimnazista koromban. Nemcsak az iskolában,
hanem a templomban, misék alatt is szavaltam. Az egyik hittanos társam
hívta fel a figyelmem Mezei Máriának a Vigíliában folytatásokban
megjelent Valamit hoztam a hegyekből című írására, melynek
elolvasása után elhatároztam: lesz, ami lesz, felkeresem a művésznőt.
Levelet írtam neki, s ő a válaszában meghívott a lakására.
Többször vendégeskedtem nála, s mielőtt eltávozott tőlünk,
meghagyta férjének, hogy kísérje figyelemmel pályafutásomat.
– Igaz, hogy először vidéken, vendégként próbálhatta
ki magát nagyobb szerepekben?
–
Igen. Miskolcon megkérdezték tőlem: mit akarok játszani. Azt
feleltem: O’Neill Boldogtalan holdjában Josie Hogan szerepét.
Nem szerződtem le akkor Miskolcra, így még maradtam Pesten
1990-ig. 1989-ben Csiszár Imre, az új igazgató azt mondta
nekem: te egy potenciális Ilma vagy. Ezek után meghívta az
egyik kolléganőmet a Csongor és Tünde Ilmájára. Ez volt az a
pillanat, amikor úgy döntettem: fel kell állni. Ekkor sokan
mondták nekem: na végre, hogy eljössz a Nemzetiből, s valamit
kezdesz az életeddel.
– Miért pont Nyíregyháza felé váltott? Eger után
tán a szabolcsi megyeszékhely az, melynek színházi életéről
a fővárosban alig lehet hallani.
–
Alig??? Most kaptuk meg a legjobb társulat kitüntetését a
POSZT-on, s folyamatosan jelen vagyunk Budapesten, a Vidéki Színházak
Fesztiváljain. Amennyire közvetlenül képes vagyok megítélni,
a Móricz Zsigmond Színház tényező lett és társulatunknak
nagyon jó összetartó ereje van. Ráadásul egy olyan korban,
amikor a kultúra szerepe teljesen átértékelődött. Szerencsére
nagyon sok fiatal rendező dolgozik a színházban, így az én
„érő alkatom” nem lustulhat el.
– Miért pont Nyíregyháza?
–
Egyszer az egyik színészkollégámmal a Nemzetiben olvastuk,
hogy Nyíregyházán pályázni lehet az igazgatói posztra. Megkérdeztük
Schlanger Andrást, aki akkor a Radnótiban játszott, hogy nem
akar-e pályázni, mert ha igen, akkor mennénk vele. Végül is
nem igazgatóként, hanem művészeti vezetőként ajánlott nekem
szerződést Nyíregyházára. Mielőtt odakerültem volna, nagyon
leegyszerűsített, pesties, szemellenzős, sztereotip képem volt
hazánknak erről a fertályáról: homok, alma, cigány és a színház,
ez utóbbit mi fogjuk csinálni – gondoltam akkor. Ilyen
gondolattal keltem útnak. S most 18. évemet töltöm lent színészként.
Feladatomnak érzem, hogy munkámmal, s azzal, hogy itt vagyok,
segítsek megváltoztatni a térségről kialakult képet.
– Tudjuk, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg nem tartozik a
leggazdagabb megyék közé. Az emberek pedig először a kulturális
javak fogyasztásáról mondanak le. Mi a küldetése ebben a
helyzetben a Móricz Zsigmond Színháznak?
–
Ha olcsóbb, szinte csak jelzésértékű díszlettel, de akkor is
működnie kell a színháznak, melynek tagjai missziós feladatot
látnak el. Ha hívnak, még a legkisebb településre is el kell
mennem az előadóestemmel, még akkor is, ha csak az útiköltséget
tudják fizetni. Előfordult, hogy néha kis kerámiákat, vagy gyümölcsöt
kaptam „fellépti díjként”. Elmondhatjuk: Déryné időszakához
tértünk vissza.
– Egyszer azt nyilatkozta, hogy aki ma felelős művész
akar lenni, annak nagyobb súly van a vállán, mint Dérynének.
Megmagyarázná ezt a kijelentést?
–
Akkor a magyar nyelv létéért küzdöttek. Most az a feladatunk,
hogy az igaz – de elhallgatott, elfeledett –, magyar, keresztény
értékek ismét közkinccsé váljanak. Egy sekélyes kultúra
ellenében kell igazi értéket megfogalmaznunk. A kereskedelmi médiában
olyan sorozatokkal, műsorokkal bombáznak minket, melyek nem késztetnek
gondolkodásra. Egy vershez, egy drámához viszont már másféle
szellemi erőket kell mozgósítani, mint a tv-kben látott képsorok
befogadásához, de erre jelenünkben kevesen hajlandóak. Ha nem
teszünk ez ellen valamit, akkor el fogunk felejteni gondolkodni.
Ezért nehezebb a dolga korunk művészének.
– 1990-ben állította össze első előadóestjének
anyagát. Ennek a produkciónak nem is Magyarországon volt a
bemutatója, hanem Erdélyben. Miért?
–
Abban az évben ment tönkre egy fontos erdélyi kapcsolatom. Vőlegény
és mennyasszony voltunk, de nem lett belőle semmi. Ekkor Szávai
Géza író barátom azt mondta nekem: most kimégy Erdélyt önmagáért
megszeretni, s nem egy pasas miatt megutálni. Az alapgondolat: míg
mások gyógyszer-, ennivaló- vagy könyvsegélyt visznek ki Erdélybe,
addig én egy előadói esttel fogom járni a vidéket adomány
gyanánt. Szávai Géza segített nekem összeállítani azt a
produkciót, mely Nagy Gáspár egyik költeményének címe alapján
Táncreakciónak lett elkeresztelve. A Méta együttes tagjai
pedig az összekötő népdalok kikeresésében voltak segítségemre.
Erdélyben két hónapon keresztül harminchét előadást
tartottam. Szándékosan olyan, kevésbé ismert anyagot raktunk
össze, ami nem „jól hangzó”, eleve sikert arató költeményekből
állt. Miért? Arra voltam kíváncsi, hogy kellek- e, mint művész,
hatok-e rájuk.
– Később a Táncreakció átalakult. Más címet is
kapott az est. Miért?
–
1993-ban kaptam meg a Domján Edit-díjat. Minden kitüntetett
felajánlja a Domján Alapítványba egy előadóestjének bevételét.
Ezért arra gondoltam, hogy a Táncreakciót az idő, s saját
magam változásaihoz képest átszerkesztem. A dátum:
1995. A
Móricz Zsigmond Színház igazgatója Verebes István volt, aki
az Uram, nem látta Magyarországot? c. estemet – amivé a Táncreakció
változott – felkarolta, és repertoárdarabot csinált belőle.
– A 100 éves Nyugat folyóirat előtt a Nem viccelek,
csak játszom! c. előadóestjével tiszteleg. Azt írja a műsorról:
„mulassanak jól, és vegyék véresen komolyan!” A díszletek
és a jelmezek pedig a századforduló kabaréjának világát idézik.
Megfér egymással a véres komolyság és a kabaré?
–
Olyan nevetésben hiszek, ami mögött tudom, hogy nem csak humor
van, hanem elcsöndesülő gondolkodás. A műsorban pl. van egy
olyan Karinthy-írás, ami humorral indul, de a végét elcsukló
hanggal bírom csak elmondani. Boldognak és kivételesnek
mondhatom magam, mert ezzel az esttel megvalósult az egyik
legszebb álmom. Az évad elején kezdtem el gondolkodni ezen. Kísérőnek
felkértem egy fantasztikus muzsikust, zongoratanárt, Tamás
Attilát, aki az est folyamán nem csak passzív zenészként van
a színpadon. Megkértem az egyik kollégámat, Olt Tamást, hogy
a kiválasztott műveket fűzze rá egy „dramaturgiai szálra”.
Tamás kiváló ötlete, hogy a versek és a dalok segítségével
játsszam el, hogy egy színésznő miként éli meg a színházban
az első ügyelői figyelmeztetés és a színpadra lépés közti
időszakot. Már évek óta foglalkoztat engem, hogy a méltatlanul
elfelejtett sanzonokat, versfeldolgozásokat előadhassam. Ezek a
sanzonok ma nincsenek benne a köztudatban, pedig óriási
kincsekről van szó. Hiszek abban, hogy a szerelemről, az őrületről,
a háborúról és a mindenségről a közönségnek is valami
hasonló jut az eszébe, mint nekem. Műsoromban a tizenhárom
sanzonon kívül Ady-, Juhász Gyula-, Kosztolányi-, Móra
Ferenc- és Szép Ernő-műveket adok elő, és a kedvencem,
Karinthy Frigyes sem hiányozhat a sorból.
– Hogyan viszonyul a kritikákhoz?
–
Attól függ, hogy ki mondja, vagy írja. Főleg kollégáim
kritikájára adok. Az, hogy a különböző érdekeket képviselő
lapok szerzői mit írnak rólam, már kevésbé érdekel.
– Miután kisfia, Farkas megszületett, három évig
nem lépett színpadra. Nem mondták önnek: miért adja fel a színpadot
a gyerek érdekében?
–
De mondták! A kisfiam miatt egyes programokra nem mehettem el,
nem űztem a szakmámat, de mégsem azzal törődtem, hogy miről
maradok le. Tudom: egy színésznőnek a gyereke mindenképpen hátrányos
helyzetű, hiszen keveset lehet vele az édesanyja. Nagyon csúnya
és prózai dolgot fogok mondani, de ezzel a három évvel egy
kicsit előre tudtam törleszteni. Másik oldalról: az első három
év az az időszak, amikor egy édesanyának a gyermekébe el kell
ültetnie az érzelem és az értelem magvait. Azt mondtam:
igenis, van időm, hogy megfigyeljem: kisgyermekem miként csodálkozik
rá világunk egy-egy részletére. Nincs az a szerep, az a siker,
ami fölér ezzel az élménnyel.
– Nem okozott kellemetlenséget, hogy nyíltan felvállalta
politikai elkötelezettségét?
–
Nem politikai elkötelezettségről van szó. Nem politizálok,
hanem a keresztény és magyar hagyományt és értékeket képviselem.
Lehet, hogy ért emiatt kellemetlenség, csak éppen nem vettem észre.
A Jóisten kegyelméből főleg a felém áramló jóságot és a
simogatásokat érzem, míg a rosszat kevésbé. A bátorság és
a szeretet lelkét adta nekünk az Isten, s erre próbálom rávezetni
a magam eszközeivel közönségemet.
Medveczky Attila
|