2008.07.11.
Átverik az ügyfeleket a bankok
A
legnagyobb romániai bankok átverik az ügyfeleiket – vonták
le a következtetést az Országos Fogyasztóvédelmi Hatóság (ANPC)
szakemberei egy nemrégiben kiértékelt ellenőrzési akció után,
amelyben a top20 romániai bankot vették nagyító alá. Körülük
tizennégyet meg is büntettek, egyenként 150 ezer lejre.
Legtöbbször
a futamidő alatt megváltoztatott kamat okozza a problémát.
“A módszer igen egyszerű: figyelemfelkeltő reklámokkal csábítják
magukhoz az ügyfeleket, amelyekben alacsony kamatot ígérnek, de
a kamat a futamidő alatt megváltozik a régi kliensek számára,
az újaknak alacsony marad egy bizonyos ideig.” – magyarázta
Dan Vlaicu, a hatóság vezetője.
Hogy véget vethessenek az átveréseknek az ANPC egy törvénytervezetet
készít elé, amely többek között kikötné, hogy egységes
kamat legyen a teljes futamidő alatt, átláthatóbbá tennék a
formanyomtatványokat és a kamatszámítási módszereket. A jelzáloghitel
aláíratása előtt az új tervezet szerint lehetőségük lenne
a klienseknek 10 napig tanulmányozni a szerződést.
„A Romániában
jelenleg érvényben lévő szabályozás sok hiányosságot
tartalmaz, és a klienseket nem lehet megvédeni a visszaélésektől.”
– nyilatkozta az hatóság elnöke egy sajtótájékoztató
keretében. Szeretnék megszüntetni a változó kamatot, és az
általuk előkészítet tervezetben már az szerepelne, hogy kamat
az adott bank által alkalmazott alapkamatból vagy az Euribor
mutatóból (az európai bankok közötti kapcsolatokban az euróban
lévő kölcsönök esetében használt kamatok), árbevétel-arányos
nyereséghányad és kockázati ráhagyás.
Természetesen a bankok határoznák meg ezentúl is az
alapkamatot, de meg szeretnék akadályozni azt, hogy a bankok a
futamidő alatt megváltoztathassák a feltételek egy részét.
Fontos része a készülő tervezetnek, hogy a késedelmes
fizetők nem kerülnének fel azonnal a Kredit Iroda fekete listájára.
A határidő lejárta után lehetőséget kapnak a harminc napos türelmi
idő alatt befizetni az elmaradt részletet, s ha ezt követően
sem fizeti be, a banknak írásban kell értesítenie arról ügyfelét,
hogy felkerül az úgynevezett rossz fizetők listájára.
Az ellenőrzés ideje alatt az alábbi szabálytalanságokra
bukkantak az hatóság szakemberei: nem értesítették az ügyfeleiket
mielőtt a késedelmes fizetők listájára kerültek volna; néha
akkor is a listára kerültek ügyfelek, ha nem is volt a bank felé
tartozásuk; a futamidő alatt megváltoztatták a kamatot; nem
vették figyelembe a futamidő lejárta előtti előtörlesztési
összegeket
(Forrás: erdon.ro)
|