2008.07.11.
Elüldözve
Galgagyörkről
két család költözött el. Az egyik család három éve vette
az ingatlant. Ezen a telken áll egy száz négyzetméteres ház,
abban lakott a család, s a telek másik részén található egy
húsz négyzetméteres épület, amit nyári konyhának használtak.
Ebbe költöztek be a cigányok, három éve. A tulajdonos fizette
a cigányok rezsijét is, de nem élhettek békében. A rendőrség
semmit nem tett a törvénytelen lakásfoglalók eltávolítása
érdekében, akik naponta fenyegették azzal a tulajdonosokat,
hogy „meg lesznek ölve, ki lesznek irtva”.
– Mint jogvédőnek mi a véleménye a történtekről? –kérdeztem Dr.
Gaudi-Nagy Tamástól.
– Az esemény általános jellege miatt kell minden felelős
jogvédőnek állást foglalni. Ebben az esetben egy magánjogi
vita áll a háttérben. A tulajdonosok nem tudták elérni, hogy
a tulajdonukat képező ingatlant elhagyják a jogcím nélküli
használók, majd ez a vita csapott át tettlegességbe. Lényegében
elüldözték őket az otthonukból. A rendőrség reakciói
vitathatóak. Nem érkezett időben rendőrjárőr egy olyan családhoz,
amely életveszélyben volt, házukban bezárva, fegyveres támadásnak
kitéve.
– Ezek az esetek mennyire jellemzőek a mai magyar társadalomra?
– Ezek nem egyedi esetek, sajtóban is lehet ilyesmit
olvasni, hozzánk is érkeznek ilyen ügyekben megkeresések. A
munkáját végző orvos szenvedett hasonló cselekményektől,
vagy iskolákban oktató tanárok váltak áldozataivá ilyen
jellegű erőszakos támadásoknak. A közös nevező az, hogy
vannak olyan tagjai a társadalomnak, és ezen belül is a cigány
kisebbségnek, akik a társadalmi együttélés írott és íratlan
szabályait nem kívánják betartani, és olyan módon lépnek
fel, ami valóban megfélemlítő, erőszakos és jogellenes.
Ezzel a jelenséggel szemben mindenkinek a feladata a közös fellépés.
A rendvédelmi szervezeteknek az, hogy ilyen esetekben azonnal és
leghatékonyabb formában intézkedjenek, mindent megtegyenek az
elkövetők elfogásáért, illetve felelősségre vonásáért.
Felelősségünk, feladatunk, hogy részrehajlás nélküli hatósági
intézkedést sürgessünk, mert ha ezek az önhatalmú, erőszakos
magatartások megtorolatlanul maradnak, akkor ennek nagyon rossz következményei
lesznek.
– Mit kell tenni, hogy ilyen esetek ne forduljanak elő?
– Felelőssége a kormányzatnak van. Olyan társadalompolitikát
és ezen belül olyan cigánypolitikát valósítson meg, amely a
társadalomba beilleszkedni kívánók felemelkedését szolgálja.
Továbbá azt is biztosítsa, hogy azokat, akik ezt már megtették,
megvédjék azoktól, akik megpróbálják őket visszatéríteni.
Egy olyan támogatási, segélyezési, szociálpolitikai rendszert
kell megalkotni, ami kifejezetten a társadalmilag hasznos szereplőket
segíti, és teremtő munkára ösztönöz. Továbbá
munkahelyeket kell teremteni a főleg cigányok által lakott válságövezetekben.
Olyan igazságszolgáltatást, bűnüldözési rendszert kell létrehozni,
amiben az ilyen kirívó események elkövetői gyorsan, részrehajlás
nélkül megkapják büntetésüket. A jogvédőknek és a cigány
jogvédőknek is az lenne a feladatuk, hogy társadalmi párbeszédet
kezdeményezzenek ezekben az ügyekben, és oldják a kialakult
feszültséget.
– Önök milyen ügyeket karolnak fel?
– Szervezetünk, jogi háttérsegítséget ad a minket
megkereső dolgozói csoportnak. Már hónapok óta ismert, hogy
az egri Markoth Ferenc Megyei Kórház egészségügyi szakember-
gárdája, az ott dolgozó munkatársak túlnyomó többségének
közössége milyen embert próbáló küzdelmet folytat azért,
hogy a kórház működtetése ne kerüljön magánkézbe. A kórházvédők
megkeresték a Nemzeti Jogvédő Alapítványt, mivel a Megyei Önkormányzat
és a HospInvest Zrt. között létrejött vagyonkezelői szerződés,
valamint ezen szerződés következményei számos jogi problémát
vetnek fel. Ráadásul ez az első eset, melynek során a magántőke
egy súlyponti kórház irányítását kívánja megszerezni. Az
NJA felismerte a felkérés szakmai, emberi súlyát, és rövid tájékozódás
után létrehozta az általa működtetett Nemzeti Jogvédő Szolgálat
együttműködő ügyvédei közreműködésével azt a
munkacsoportot, amely az ügy jogi, jogvédelmi problémáit
hivatott megvizsgálni. A kórházprivatizáció adott formája a
jogi aggályok sorát veti fel, különösen a betegellátással
és a kórházi dolgozók munkajogi helyzetével kapcsolatos
alapjogok körében. Jelenleg az a helyzet, hogy az aktív dolgozói
létszámból, 1100 emberből több mint 900-an nem voltak hajlandóak
aláírni a munkaszerződést azzal a társasággal, amelyet a
vagyonkezelő munkáltatóként kijelölt. A vagyonkezelői szerződés
több ponton sérti az államháztartási és az önkormányzati törvény
konkrét előírásait, és ezért jogszabályba ütközés okán
érvénytelen.
– Megszületett az első ítélet a délvidéki magyarok állampolgársági
próbapereiben. A felpereseket ön képviselte.
– Igen, mert egy szabadkai magyar házaspár 2005 októberében
indított közigazgatási pert a belügyminiszter, valamint a BM
Bevándorlási és Állampolgársági Hivatala ellen azért, mert
esetükben azt állapították meg, hogy ők magyar állampolgárságukat
1945- ben elvesztették. Magyar állampolgárságuk fennállását
megállapító állampolgársági bizonyítvány kiadása helyett
a kérelemre válaszul a BM Bevándorlási és Állampolgársági
Hivatala csupán egy tájékoztató levelet küldött, ami azonban
a bíróság értékelése szerint nemleges tartalmú állampolgársági
bizonyítványnak minősült, így bírósági felülvizsgálatára
volt lehetőség. A házaspár, továbbá négy délvidéki magyar
az NJA-t kérte fel jogi képviseletre. A Fővárosi Bíróság
2008. június 6-án hozott jogerős ítéletével megsemmisítette
a BM Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal által az NJA
által képviselt szabadkai Kiss házaspár ügyében kiállított
nemleges állampolgársági bizonyítványt, egyúttal új eljárásra
és ötvenezer forint perköltség megfizetésére kötelezte az
igazságügyi és rendészeti miniszter alperest. Az indok hatásköri
hiba: a hivatal anélkül járt el önállóan az ügyben, hogy
hatáskörét jogszabály megállapította volna. Az ítélet tehát
nem a magyar felperesek állampolgárságának fennállását,
hanem az állampolgárságuk elvesztését megállapító okirat
érvénytelenségét állapította meg. A magyar állampolgárság
kérdésében ezért érdemben nem is tudott állást foglalni a bíróság,
erre csak azt követően lesz mód, ha szabályszerűen kiadott
bizonyítvány képezi a per tárgyát.
– Sikerült elérni az 1956 után kivégzett Komjáti Ferenc ítéletének
semmissé nyilvánítását és rehabilitálását.
– Komjáti János – Komjáti Ferenc testvére – jogi képviselője,
Dr. Zétényi Zsolt, a Nemzeti Jogvédő Alapítvány kuratóriumi
elnöke útján nyújtott be kérelmet Komjáti Ferenc elítélésének
semmissé nyilvánítása iránt. Komjáti Ferencet a Magyar Népköztársaság
Legfelsőbb Bíróságának Népbírósági Tanácsa 1957. július
17. napján kelt és ugyanekkor jogerős ítéletével a népi
demokratikus államrend megdöntésére irányuló mozgalomban való
tevékeny részvétellel elkövetett bűntett és gyilkosság bűntette
miatt összbüntetésül halálbüntetésre, mint főbüntetésre
és teljes vagyonelkobzásra, mint mellékbüntetésre ítélte. A
halálbüntetés végrehajtására 1957. július 20-én került
sor. A bíróság rendelkezésére álló elítélést tartalmazó
korabeli bírósági határozatokból egyértelműen megállapítható,
hogy Komjáti Ferenc cselekményét az eljáró bíróságok a
forradalommal összefüggésben elkövetettnek tekintették.
–Talán a legtöbb ügyet, a
2006-os események szolgáltatják önöknek. A rendőri brutalitások
áldozatait is képviselik.
–A 2006 őszi rendőri jogsértéseket követően a hozzánk
forduló, rendőri intézkedésekkel összefüggésben jogsérelmet
szenvedett károsultak érdekében több lépést tettünk. Elértük
a hozzánk forduló hetven ember többségének felmentését vagy
az ellenük folyó eljárások megszüntetését. Kezdeményeztük
az illetékes rendőri szerveknél az előterjesztett áldozatok kárügyeinek
peren kívüli egyezséggel történő lezárását. Mint emlékezetes,
2006 szeptemberében és októberében több száz személyt érintő
önkényes fogva tartásokra és súlyos testi sérüléseket is
okozó, közte látáselvesztéssel is járó bántalmazásokra
került sor Budapest utcáin, rendőrségi fogdákban. Az őszi
rendőri brutalitások áldozatainak jóvátétele érdekében már
öt perben nyertek első fokon a károsultak, peren kívüli
egyezség továbbra sincs.
Oláh János
|