2008.07.18.
Mária királyné kincsei nyomában
Július
elején két napon át fürkészték egy speciális műszerrel az
Esztergomnál lévő dunai vizeket a búvárrégészek, akik a mohácsi
vészt követő időszakban itt elsüllyedt, a legenda szerint
kincsekkel megrakott királyi flotta hajóit keresik. A kutatás
pontos helye az önkéntes kincsvadászok miatt titkos, az első
eredmények azonban biztatóak: a szonár több, olyan – egyelőre
részletesen meg nem vizsgált – víz alatti tárgyat jelzett,
amelyek az eddigi információkkal összevetve akár a királyi
flotta hajói is lehetnek.
A magyar történelem egyik legviharosabb korszakának emlékeit,
kincsekkel megrakott hajókat, felbecsülhetetlen régészeti
leleteket rejthet a Duna mélye Esztergomnál. Egy búvárrégész
csapat kétszer már megkísérelte felkutatni az értékes
leletet, és az első, csak részsikereket hozó próbálkozás után
most vissza tértek Esztergom partjaihoz. Céljuk megtalálni a
mohácsi csata után Budáról menekülő Mária királyné elsüllyedt
kincseit, és felszínre hozni a hullámsírba veszett hajókat. A
szenzációgyanús hír még 2006. augusztus elején röppent fel
a hazai médiában, akkor azt olvashattuk több helyen, hogy egy búvárrégész
csoport megkísérli felkutatni az Esztergom és Pilismarót közötti
Duna-szakaszon azokat a kincseket, melyek egy ötszáz éves
legenda szerint errefelé süllyedtek el.
Tóth János Attila, a búvárrégészek vezetője az első
expedíciók után csupán annyit tudott megállapítani, hogy
nagyjából hol lehet az a hely, ahol keresniük kell a kincseket,
megfelelő eszközök és anyagi lehetőségek híján azonban
akkor nem tudtak továbblépni, ráadásul tovább nehezítették
dolgukat a bulvárhírek nyomán a környékre érkező önjelölt
kincsvadászok is. A kutatás folytatásához egy tapogató műszer,
a szonár, a speciális régészeti munkához pedig engedély is
kellett. Januári cikkünkben arról írtunk, hogy a búvárrégész
csapat külföldi, egészen pontosan amerikai támogatást kapott
a munka folytatására. A tengerentúli szponzor, a Hungarian
Nostra Foundation of Los Angeles Incorporation nevű társaság,
melyet egy Amerikában élő magyar alapított. Ez a kompánia
figyelt fel az említett régész-team kutatásaira és az Örökségvédelmi
Hivatal projektjére. Az amerikaiak segítsége nélkül jó ideig
nem folytatódhatott volna kutatás, de így mégis sikerült a szükséges
eszközöket és felszereléseket beszerezni.
A Duna esztergomi szakaszánál lévő víz alatti kutatásra
két héttel ezelőtt kapta meg az engedélyt az Oktatási és
Kulturális Minisztériumtól az esztergomi Balassa Múzeum. Az
expedíció vezetőjétől, Tóth J. Attilától megtudtuk, hogy
nemcsak az esztergomi intézmény, de a Magyar Régészeti és Művészettörténeti
Társulat Búvárrégészeti Szakosztályának a szakmai pártfogását
is élvezik a Mária királyné kincseit szállító hajók kutatói.
A jogerős minisztériumi engedély felhatalmazza a csoportot,
hogy a Duna Esztergom környéki, adott szakaszán vizsgálatot és
merülést végezzen. Az engedély mellé rendkívül fontos volt
annak a szonárnak a beszerzése, mely a kutatási munka egyik főszereplőjének
is nevezhető. A kutatók a szonár megérkezése után egy már jól
ismert helyen ki is próbálták a műszert: Győrnél vetették
be elsőként a berendezést, ott, ahol már régóta tudták,
hogy török kori falmaradványok találhatók a folyó mélyén.
A külföldi kütyü jól vizsgázott, a szonár pontosan jelölte
meg az amúgy már ismert történelmi falrészlet helyét, és
mutatta meg a képernyőn annak alakját.
A tesztmérést követően az elmúlt hetekben az esztergomi
dunai vizeken végeztek mérést Tóth J. Attiláék. Az
esztergomi kutatási helyszín (melynek pontos adatait a kincskalózok
miatt nem lenne tanácsos közzétenni) szép reményekkel
kecsegteti történetünk hőseit, hiszen viszonylag nagyméretű
testről, vagy testekről lévén szó hamar egyértelművé válhat
a szonáros pásztázáskor, hogy megtalálták-e az egykori Mária
királyné-féle flottát, illetve annak részeit. A kutatócsoport
az elmúlt hetekben két alkalommal végzett méréseket itt, ez
idő alatt 4–5 négyzetkilométernyi területet sikerült átvizsgálni.
A pásztázások eredményeképpen kiderült, hogy a szonár képes
elsüllyedt bóját, aljzatba temetődött villanyoszlopot is észlelni.
A készülék természetes kibukkanásokat, például mederben lévő
sziklákat is kimutatott. A kutatócsoport ezek mellett olyan
alakzatokat is talált a szonár segítségével, melyek egyértelműen
sem az előbb említett „modern”, sem a természetes kategóriába
nem sorolhatók. Tóth J. Attila úgy véli, ezek azok a tárgyak,
melyek nagy valószínűséggel régészeti leletek, és reménykeltő
százalékban a célként megjelölt Mária királyné elsüllyesztett
flottájának részei lehetnek. A mostani kutatás során két
ilyen objektum is a kutatók látóterébe került, ezek
elhelyezkedése, alakja, valamint a lelet helyéről előzetesen
meglévő információk alapján arra lehet következtetni, hogy a
kutatók jó nyomon vannak. A tereppont-koordináták megvannak, a
búvárrégészek vezetője úgy gondolja, ezeken a pontokon
mindenképpen merüléseket kell majd végezni, hogy testközelből
is igazolni tudják a szonár által kimutatott eredményeket. A régész
csoport célja, hogy a szonárral minél nagyobb, lehetőleg több
tíz négyzetkilométeres területet átvizsgáljanak, illetve
letapogassák azokat a zónákat, ahol a búvárfelszereléssel végzett
felderítés idő- és munkaigényes lenne.
Tóth J. Attila kellemes tapasztalatairól számolt be
lapunknak, amikor a Balassa Bálint Múzeummal, illetve annak
vezetőjével, Horváth Istvánnal való kapcsolatáról
faggattuk. Mint a búvárrégész szakembertől megtudtuk, az
igazgató nagy lelkesedéssel pártolja az expedíciót, eddig
minden segítséget felkínált a királyi flotta után kutatóknak.
A majdani leletmentések eredményeit is minden valószínűség
szerint a Balassa múzeumba kerülnek, itt áll rendelkezésre
eszköz és raktár, ahol a „kincseket” a megfelelő régészeti
körülmények között tarthatják. A szonárvizsgálatok után
azonosító merüléseket és szondáztató ásatásokat kell végezni
majd a folyó alján. A régészek ebben a fázisban tudnak meggyőződni
arról, hogy tulajdonképpen mely korból származik az elsüllyedt
hajó. Mint a vezető búvárrégész meséli, a tényleges ásatáskor
kutatóhajóval érkeznek majd az esztergomi vizekre, akkor a szárazföldi
ásatásokhoz némileg hasonlóan ki kell majd bójázni a vizsgált
területet, kutatószelvényeket alakítanak ki, rétegenként végzik
majd a munkát, mellyel párhuzamosan a teljes írásos, fényképes
és mozgófilmes dokumentáció is elkészül. A szakember úgy
gondolja, hogy az első víz alatti feltárást követően a hajó
visszatemetésre kerül, a kisebb tárgyakat természetesen ekkor
már nem hagyják a víz alatt, és azokat felszínre emelik. A
visszatemetésre azért van szükség, mert a hajótestek kiemelése
előtt minden tekintetben biztosítani kell a teljes lelet helyét,
egy felszerelt műhelyt és a raktárakat, hiszen nem kis mennyiségű
faanyagról és egyéb matériáról van szó.
Az elmúlt hetek esztergomi kutatásait a szonár meghibásodása
akasztotta meg, a csoport emiatt kénytelen volt leállítani a
vizsgálatot, Tóth J. Attila re ményei szerint a készüléket
forgalmazó külföldön lévő cég három héten belül elkészül
a javítással. Amikor a berendezés újra a régészek rendelkezésére
áll, a szakemberek visszatérnek, hogy folytassák a kutatást.
Ennek eredményeiről remélhetőleg elsők között, a Hídlap
olvasói fognak értesülni.
Kis magyar búvárrégész história
Kis túlzással vehetjük úgy, hogy 1052-ben indult a
magyar búvárrégészet története, hiszen ez évben fúrta meg
a víz alatt Zotmund Kund III. Henrik hajóit a Dunán. Búvár
Kund persze nem archeológiai céllal süllyesztette el a királyi
hajókat, de tény, hogy a hazai régészet egyik legnagyobb
falatjának számító leletegyüttest „állította elő” akciójával.
Már ha meglennének azok a bizonyos hajók. A víz alatti régészkedéshez
persze nem elég Kund testvér módszere, az „egy nagy levegő”,
a folyók és tavak mélyén végzett kutatásokhoz komoly
ismeretekre van szükség, így a két szakma illetve annak története
mindenképpen összefügg. A magyar búvárok története a múlt
század elején, Hévízről indult, elsőként ekkor nehézbúvár
felszerelésben geológiai és hidrológiai megfigyelések céljával
merültek le 22 méteres mélységig.1924-ben a koppenhágai cserkész
világtalálkozón Szemenyei László elsőként ér célba a búvárúszók
között. 1944-ben, miután a németek felrobbantották a
budapesti Margit hidat, Türr Ferec búvármester és Potári István
búvár víz alatt vizsgálták a műszaki hiba miatti robbanás
okait. Hazánkban az 1950-es évek elejétől kezdődött el a könnyűbúvárkodás,
melynek köszönhetően számtalan véletlen, vagy tudatos régészeti
kutatásra irányuló búvárakció indult. Ezekben a víz alatti
munkákban még nem vettek részt szakemberek. Az első ilyen
kutatásnak számító munka az Egri vár kútjának kitisztítása
volt. Később, Rómer Flóris, a magyar régészet egyik
kiemelkedő alakja a múlt század második felében a „szárazföldben”
nyugvó kincseket rejtő területek mellett a Balatonban és a Dunában
lévő romokat, régészeti szempontból fontos tárgyi emlékeket
sem felejtette el. Feltérképezése során említést tett a fenékpusztai-
és a tétényi romok vízbe nyúló részeiről is. 1964-ben
jelent meg Rádai Ödön Ásatások a víz alatt című könyve,
melyben a magyar könnyűbúvárkodás megalapítójaként, az első
magyar békaember összegezte és lajstromba vette az akkor ismert
víz alatti régészeti lelőhelyeket, megemlítve számos víz alól
előkerült leletet. Szakmai berkekben többen úgy vélik, hogy Rádai
Ödön aktív és gyakorlatias ember lévén könyve megjelenése
utáni évtizedekben sokkal több információt szerzett a lelőhelyekről.
Ezt támasztja alá az, hogy 1990-ben kiadott Régészek a víz
alatt és a levegőben című könyvében számos, az első,
harminc évvel korábban megjelentetett könyvben nem szereplő víz
alatti helyszínre, eseményre, illetve leletre utal.
Mi is az a szonár?
A szonár egy olyan, ultrahanggal működő letapogató műszer,
mely felméri a meder alját, a visszaverődő ultrahangok sebességéből
és irányából pedig lehet tudni, hogy mi van a víz alatt. A készülék
felülnézeti képben mutatja meg felhasználójának, hogy a
meder földjéből milyen tárgyak állnak ki. A műszer hatékonyságára
jellemző, hogy nemcsak a mederfenékből kikandikáló dolgokat,
de elhelyezkedés esetén még azok árnyékát is kirajzolja a
monitorra. A szonár egyetlen hátránya, hogy eltemetett, föld
alatt lévő objektumokat nem észlel.
Búvárrégészek Magyarországon
Hazánk víz alatti kutatásokban részt vevő archeológusait
a Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat Búvárrégészeti
Szakosztálya foglalja magába. A szervezet 1993-ban alakult, de közel
tíz éven át nem volt túlzott az ilyen jellegű munka
Magyarországon. S bár 2002-ben új lendületet kapott a hazai búvárrégészet,
a meglehetősen ritka szakmában ma is csak négy-öt szakembert
jegyeznek az országhatárokon belül. A búvárrégész nem
egyszerűen archeológus és búvár, hanem egy sajátságos kutatási
módszer ismerője, a víz alatti leletmentések, a szárazföldi
viszonyoktól nagyban eltérő munka végzője. A tó- és folyómedrek
alján kutakodó szakembereket közel húsz búvár is segíti, az
önkéntesek a szakfeladatokban tüsténkedők nélkülözhetetlen
munkatársai.
A
kincsek históriájáról Horváth István, a Balassa múzeum régész
igazgatója mesélt a Hídlapnak. A mohácsi vészt követő
napokban Mária királyné hajókra rakatta a Budai Várban lévő
királyi kincseket, hogy azokat Pozsonyba menekítse. Mindezt az
akkori kancellár, Brodarics István jegyzeteiből tudjuk, aki a
királyi udvar meneküléséről és a hajótörés részleteiről
is beszámolt. A dokumentum szerint az Esztergomhoz érkező királyi
hajókat, az akkori esztergomi várkapitány, Orbánczy András ágyúkkal
kezdte lövetni. Orbánczy volt ekkor Szalkay érsek helyetteseként
a várkapitány, de áruló, rabló szándéka miatt kibújt
tisztsége alól, és a királynő ellen fordult. Eddig igazolt a
történet, az pedig már a legenda része, hogy a tüzérségi támadás
eredményeképpen egy vagy két, kincsekkel megrakott hajó itt süllyedt
el. A titok megfejtése a régészekre vár.
(Forrás:
hidlap.net)
|