vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.18. 

Márai Sándor: Válás Budán

(M’art Színház)

A Mamut Bevásárló- és Szórakoztató Központ hat éve, azaz 2002-től rendezi meg nyaranta prózai és zenés művekből álló rendezvénysorozatát. Szerdánként az egyes előadásoknak az éjszakai bár, a Kaméleon Club ad otthont. 2008 áprilisáig Mamut Színház név alatt működtek, azóta viszont az M’art nevet vették fel. Az idén tovább bővítették kínálatukat: prózai, zenés és gyermekszínházi előadások, irodalmi estek, koncertek mellett kerekasztalbeszélgetések, könyv-és lemezdedikálások színesítik a programot. Július 2-án játszották Márai Sándor: Válás Budán című regényéből készült színpadi adaptációt. Márai (alsó képünkön) kevés színjátékot alkotott. Kaland című művét 1940-ben mutatták be a Nemzeti Kamaraszínházában, A kassai polgárok című drámáját pedig 1942-ben, a Nemzetiben. Mind a kettőt a méltatlanul elfeledett, a szovjet megszállás után vidékre száműzött színháztudós, Németh Antal rendezte. A rendszerváltásnak nevezett hatalmi átrendeződés óta valóságos Márai-reneszánszot élünk át. Nem csak itthon tűzik műsorukra Márai darabjait a teátrumok, hanem a tengeren túlon is, Európában pedig ő az egyik legünnepeltebb magyar szerző. Olaszországban – főképp Salernóban, ahol Márai hosszabb ideig lakott – valóságos Márai-kultusz alakult ki, műveit egymás után dobják piacra, drámáit sorra állítják színpadra. Miután nem írt sok színpadi művet, ezért dramatizálják regényeit. A gyertyák csonkig égnek című regényéből készült drámaváltozatot évekig tartotta műsorán a Pesti Magyar Színház. A Piccolo Színház is hosszú esztendőkön keresztül játszotta a Válás Budán című regényből készült színjátékot. Mindig nagy és rendezőt próbáló feladat olyan művet színpadra vinni, amit szerzője nem színpadi előadásra szánt. Más a műfaji követelménye a regénynek és más a drámának. Ami elgondolkodtat bennünket olvasás közben, ami meghatja és átjárja szívünket, lelkünket, megmozgatja képzelőerőnket, az nem biztos, hogy színpadon ugyanezt váltja ki belőlünk. Egy lassú sodrású, szélesen hömpölygő regény cselekménye nem garantálja az élvezetes, feszes és pergő előadást. Amíg a betűket olvassuk, aközben jut időnk elmélyülésre, gondolataink folytatására, elrendezésére. Amikor színházban ülünk, akkor kevesebb időnk marad gondolataink rendezésére, mindezeken felül a látvány is megköti fantáziánkat, tekintettel vagyunk a díszletre, a jelmezre, a színészi játékra, mindemellett a zene és hanghatások sokasága megosztja figyelmünket.

Kőváry Katalin rendezi a Válás a Budánt, és egy felvonásban állítja színpadra. Kőmíves Kristóf bíró, a válóperek specialistája kényelmes otthonában másnapi tárgyalásának aktáit nézegeti. Késő estére jár az idő, de ő még mindig dolgozik, lelkiismeretesen készül feladatára, precízen eltervezi ezt a sima ügyet, imitt-amott nyugtalanító gondolatok jutnak eszébe, ilyenek például, hogy mi a bírói tevékenység értelme, feladata, felelőssége. Hivatás-e, vagy csak olyan munka, mint a többi, mint bármelyik más kenyérkereső foglalkozás? Szabad-e az egyik embernek ítélni embertársa fölött? Kitől kapjuk a bíráskodás jogát? Istentől? Embertől? Mindeközben fölidézi magában a holnapi per résztvevőit. A feleséggel, a dekoratív Annával évekkel ezelőtt tartózkodó, szívélyesen semmitmondó kapcsolatban állt, ami felszínes társalgásban, tétnélküli teniszmérkőzésekben merült ki. A férjre, Greiner Imre orvosra alig emlékszik, a külsejét sem tudja maga elé képzelni, habár ugyanabba a gimnáziumba jártak nyolc esztendeig, sőt egymás mögött ültek a padban. Mélázását egy váratlan látogató zavarja meg. Ez az éjfél körül szobájába toppanó vendég nem más, mint a holnapi ügy alperese: a férj, aki igen zaklatott, és gondolatait szeretné megosztani vele, gyötrő kérdéseire akar választ kapni. Kőmíves bíró mindvégig hűvös távolságtartással, elnéző szigorral bánik volt osztálytársával, még az a tény sem tudja kizökkenteni egykedvűségéből, leereszkedő atyáskodásából, hogy a csupán futó ismerősnek hitt, válófélben lévő asszony többet érzett iránta puszta sportbarátságnál.

Ez, a bő egy óráig tartó előadás olyan katartikus élményt nyújt, amit a néző elvár egy Márai-darabtól. Újfent bebizonyosodik, a kivétel erősíti a szabályt, ugyanis általában a jó regény nem biztosíték a jó előadásra, de itt a filozofikus eszmefuttatások, szellemi mélységek és tartalmak nem teszik vontatottá és unalmassá az előadást, mert megfelelő arányban keveredik egymással a cselekmény és a gondolatgazdagság. Schell Ádám olyan önmagába fordult, emberi kiválóságoknak híjával lévő férfinek ábrázolja Kőmíves Kristóf bírót, aki Gogol és Tolsztoj csinovnyikjainak hasonmása: félszeg, begyöpösödött és merev. Erről a jólfésült alakról minden eszünkbe jut, csak az nem, hogy hivatásának magaslatán álló, sziporkázó, elbűvölő jellem, akibe halálosan bele lehet szeretni. Ellinger Edina játssza Herthát, a bíró hitvesét, és Kecskés Karina pedig Annát, a válni készülő feleséget. Greiner Imre orvost Széles Tamás robbanásig feszülő indulatokkal formálja meg. A M’art Színház előadása méltó Márai Sándor szelleméhez.

 Dr. Petővári Ágnes