vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.18. 

Remeteség, Mária-tisztelet és magyarságtudat

Bertalan pécsi püspök a Mecsekben, a Patacs fölötti hegyen, 1225-ben monostort emeltetett a környék remetéi számára, akik a püspök joghatósága alatt éltek jámbor életet, s később csatlakoztak Boldog Özséb közösségéhez. Özséb 1246-ban esztergomi kanonokként úgy döntött, hogy remeteségbe vonul a Pilis hegyeibe. Itt látomásban részesült: szélvihar támadt, mint Pünkösdkor, de a fák nem mozdultak, lángnyelveket látott szerteszét, melyek egyetlen nagy lánggá egyesültek. Miután megfejtette e látomást, rájött, hogy neki kell összegyűjtenie a szétszórt remetéket. S így épített a mai Kesztölc falu közelében a Szent Kereszt tiszteletére monostort és egy templomot. Az új rend védőszentjévé Remete Szent Pált választotta. A Szentszék 1308-ban engedélyezte számukra az ágostonos regulát, és pápai jogú renddé nyilvánította a pálosokat. Idén januárban hirdette meg az egyetlen magyar alapítású férfi szerzetesrend legfőbb vezetése a Pálos Évet abból az alkalomból, hogy 700 éve kapták meg a pápai engedélyt Szent Ágoston regulája szerinti önálló szerzetesrendként való életre. A 700. évforduló alkalmából a rend múltjának legfontosabb történéseiről, a mai remeteségről, a pálosok magyarságtudatáról és a Pálos Év rendezvényeiről P. Bátor Péter Botond, a Magyar Pálos Rend tartományfőnöke nyilatkozott.

1308 a rend születésnapja, vagy erre korábbi dátumot kell keresni?

 – Az utóbbi az igaz. 1308-ban a rend megkapta a pápa jóváhagyását, s így önálló szerzetesközösségként működhetett. Amikor Boldog Özséb megalapította a pálos rendet, még nem voltak meg a feltételek ahhoz, hogy bármelyik, már akkor érvényben lévő szerzetesi regulához kapcsolódjanak. 1215- ben, a IV. Lateráni Zsinaton határozták meg, hogy Szent Ágoston, Szent Benedek, vagy Szent Ferenc regulája szerint kell az újonnan alakult közösségeknek élni. Boldog Özséb az ágostonos regulát választotta, s 1308-ban ért meg a rend ahhoz, hogy pápai jogú közösségként működjön.

 – Különböző írásokban arról lehet olvasni, hogy a pálosok a középkorban az ősi magyar tudás őrzői voltak, sőt néhányan megemlítik a pálos rovásírást is. Ezek legendán alapuló tézisek, vagy megfelelnek a valóságnak?

 – A rendhez először azok csatlakoztak, akik az ország különböző elhagyatott részein magányban, remeteségben éltek. Köztük nagyon sok érdekes, különleges ember volt. Így, akár a Mecsekben, akár a Pilisben élő remeték életéhez nagyon sok legenda kapcsolódik. A pálos rovásírásra vannak utalások, de teljes bizonyossággal nem lehet róla beszélni. Mennyire voltak kapcsolatban az ősmagyar hitvilággal? Bizonyára voltak remeték, akik ismertek olyan embereket, akik még a pogány szokásokat őrizték. Boldog Özséb felszentelt, katolikus pap volt, aki az esztergomi érsek engedélyével ment ki a remeteségbe, s hozta létre a pálos közösséget a katolikus egyház előírásai szerint. Történetileg igazolt, hogy a pálosok kezdettől fogva katolikus püspökök szabályzatai szerint működtek. Arra pedig nincs bizonyíték, hogy a pálosok az ősmagyar hitvilág képviselői lennének.

 – A pálos rend az alapítástól töretlenül fejlődött a török megszállásig. A XV. századra az országban majdnem ezer pálos élt. Mi volt a fejlődés oka?

 – A tatárjárás utáni kor elég zűrzavaros volt mind politikai, mind szellemi értelemben. A keresztény hitvilág is összekeveredett a régi mítoszokkal. Egy tisztázási időszak vette kezdetét a pálosok megjelenésekor. Sokak számára vonzó volt a már meglévő remetemozgalom szervezett formája. Fontos tényező: egy magyar földön létrejött szerzetesközösségről van szó, amely a magyarság megerősítését, a népért való vezeklést tűzte ki céljául. Ez nagyon sok fiatal számára tette vonzóvá a pálos rendet. A középkorban a pálosok főleg hegyes vidékekre építették kolostoraikat. Nem zárkóztak el a többiektől, aki akarta, felkereshette őket. Így tettek a középkor és a reneszánsz nagy magyar uralkodói is, akik a magányban élő bölcs szerzetesektől sok jó tanácsot kaptak. Nagy Lajos királyunk nagyon kedvelte a pálosokat. Nemcsak lelkileg, de fizikailag is fontos volt neki Márianosztra, hiszen itt gyógyult ki leprás betegségéből. Mátyás királyunk is szerette a pálosokat; többször ellátogatott a rend budaszentlőrinci monostorába. A magyar lélek és a magyar szellemiség megtestesült formáját jelentette a pálos szerzetesközösség. Akkor büszkeséggel töltötte el a magyarok szívét a rend hazai és külföldi fejlődése. A rend Európában is sok helyen elterjedt: Lengyelországban, német földön, Itáliában, Isztriában, Portugáliában és Franciaországban. Horvátországban mind a mai napig több olyan pálos kolostor látható, ami átvészelte a történelem viharait, s így tanújelei a hajdani rendi életnek.

 – 1786-ban II. József rendeletben feloszlatta a pálosokat, s csak 150 év múlva sikerült újraéledniük Magyarországon. Mi ennek az oka?

 – A fő ok: egy olyan magyar alapítású rend a pálos, melynek tagjai nagyon sokat tettek a magyarságért. Ezt a Habsburgok nem nézték jó szemmel, s megakadályozták a rend újraéledését. Török József professzor egyik előadásában megemlítette, hogy a Magyar Tudományos Akadémia kezdetleges formáját is a pálosok hívták össze. Budapesten, a pálos kolostor könyvtárába hívták össze azokat a rangosabb tudósokat, akik a magyarság összefogó szellemiségét képviselték. Az uralkodó osztály tehát azt szerette volna, ha ez a közösség magyar földön teljesen kipusztul.

 – 1934-ben nyílt lehetőség a hazatelepülésre…

 – A láng lengyel földön maradt meg. Ott elsősorban világi papok erősítették meg a pálos közösséget. A ’30-as években, amikor a megcsonkított Magyarországból ezer sebből folyt a vér, s azt keresték az ország vezetői, honnan lehetne erőt meríteni, hazahívták a pálosokat. Ehhez az időszakhoz kapcsolódik a Gellért-hegyi Sziklatemplom létrehozása. A Lux Kálmán tervei szerint, a Lourdes mintájára épült templomot Pfeiffer Gyula városházi képviselő, Serédi Jusztinián hercegprímás és Zichy Gyula kalocsai érsek együttes döntése alapján a pálosoknak szánták. Ez a sziklatemplom mind hangulatában, mind jellegében erősen visszatükrözi a pálos lelkiséget, remeteséget. Visszatértek tehát a pálosok, s számuk olyannyira megnőtt, hogy szűknek bizonyult a budai sziklakolostor, így Pécsett is létrejött egy közösség. Az újabb virágzás 1950-ig tartott.

 – Akkor a kommunista államhatalom visszavonta a működési engedélyt, de működtek az ún. klandesztin pálosok. Ők kik voltak?

 – Ez a kifejezés a ’90-es években született meg. Azokat a pálos atyákat nevezzük klandesztineknek, akik titokban tették le a rendi fogadalmat. Voltak olyan egyházmegyei szeminarista kispapok, akik azokon keresztül ismerték meg a rendünket, akik 1950 előtt pálos szerzetesi közösségben éltek. Tudjuk, hogy Bolváry Pál, pálos atya nagyon sokat tett azért, hogy az egyházmegyés kispapok közül minél többen megismerjék a rend lelkiségét. Ez nem volt veszélytelen vállalkozás, a börtönt kockáztatta az atya, hiszen sok besúgó volt a szemináriumokban is. Bolváry atyának és társainak köszönhetően voltak, akik titokban tették le a fogadalmat, de úgy, hogy szerzetesi képzésben nem részesültek. Nem is élhettek szerzetesi közösségben. Az ún. fehér napokon jöttek össze, mikor titokban a pálos szellemiséggel kapcsolatos írásokat olvastak, s próbálták a testvéri kapcsolatot építeni. Amikor 1990-ben újraindulhatott a rend, azok, akik titokban tettek fogadalmat, választhattak: közösségben akarnak-e tovább élni, vagy egyházmegyés papok maradnak. Tudjuk, hogy egy bizonyos kor felett már nagyon nehéz megszokni a szerzetesi életformát. Az akkori generális atya ezért felajánlotta az ún. klandesztin pálosoknak, hogy egy évig éljenek közösségben, ismerjék meg egymást és a modern kor remeteségét.

 – Az egyetlen magyar alapítású férfi szerzetesrendnek Lengyelországban van a központja. Nincs rá esély, hogy újra Magyarországról irányítsák a rendet?

 – Természetesen nagyon szép lenne, ha hazánkból irányítanák a pálos rendet. Egy szerzetesközösség nemcsak egy szép eszme körül él, hanem a valóságban is. A realitás talaján állva azt mondjuk: Magyarországon sajnos általános probléma a hivatások hiánya. Ahhoz képest, hogy nekünk a – történelemben már nem először – a nulláról kellett kezdeni, a mostani 22 fős létszám bizakodásra ad okot. Szerzeteseinknek több mint a fele a fiatal nemzedékhez tartozik, ők már örök fogadalmasok, és komolyan szeretnék szolgálni édes hazánkat, magyar nemzetünket. Az, hogy Lengyelországban van a rend központja, abból ered, hogy a czestochowai kolostornak hatalmas vonzásereje van, s így nagyon sokan léptek be a lengyelek közül a pálos közösségbe. A másik ok: lengyel földön a kommunizmus ideje alatt is működhetett a pálos rend. Így ott fogalmazták meg a II. Vatikáni Zsinat szellemiségével megegyező új szabályzatot. A világon kb. 500 pálos él, s ebből 22 Magyarországon. Horvátországban, Ukrajnában, Szlovákiában, az USA-ban, Ausztráliában is vannak kolostoraink. Így a világ különböző részein megismerhetik Boldog Özséb atyánkat, a pálosokat, Magyarországot, s hazánk gyönyörű tájait és a régi pálos romokat. Csak akkor lehet arról beszélni, hogy magyar legyen a generális és hazánkban legyen a rend központja, ha Magyarországon több fiatal választja a közösségünket.

 – Úgy tudom, hogy a rend tagjai régebben szürke habitust viseltek, s csak később váltottak a fehér színre. Ez a Mária-tiszteletből adódik?

 – A színváltoztatásnak több okáról is lehet olvasni. Az első – s szerintem ez a valós ok – : a pálos név alatt több kóbor remete házalt, koldult, s ezt többen nem nézték jó szemmel. A rend vezetői ezért úgy döntöttek: meg kell változtatni a ruha színét, hogy ne tudják mások pálosnak kiadni magukat. Egy fehér posztót nehezebb volt előállítani, mint a szürkét. Van egy olyan elképzelés is, hogy a domonkosok iránti tiszteletből lett a habitus színe a fehér. Ennek előzménye: amikor Boldog Özséb Rómában járt, Aquinói Szent Tamás, aki domonkos szerzetes is volt, segítette abban, hogy a pápa fogadja őt. A harmadik ok: a Szűzanya iránti tisztelet. A fehér ruha mindig a tisztaságot és az Istennek szenteltséget is szimbolizálta.

 – Ahogy a rend honlapján olvastam: a pálos szerzetes elsősorban nem magáért, hanem nemzetéért, hazájáért imádkozik és vezekel. Pázmány Péter, egy régi pálos mondást idézve, írja: „Te is Magyarország, édes hazám, a pálosokkal fogsz növekedni és ugyanazokkal fogsz hanyatlani.” Tehát a magyarságtudat mindig jellemzője volt a rendnek?

 – Így van. Az alapítástól kezdve a magyarságért küzdöttek a rend tagjai. Elsősorban Isten országát akarjuk hirdetni, s másodsorban nagyon fontosnak tartjuk a magyarságért, hazánkért való imádságot és engesztelést.

 – Egy lengyel pálos – gondolom – Lengyelországért vezekel…

 – Igen. A saját nemzetükért vezekelnek és imádkoznak. Itt kell megemlíteni: az utóbbi 18 évben egyre erősebb a magyar eredethez való ragaszkodás. Az idei nagykáptalanon is többször elhangzott az anyatartomány kifejezés, melyet a magyar tartományra értenek. Ezen a káptalanon külön megemlékeztek az 1994-ben meghalt Bolyos Ákos atyáról. Ákos atya ült a legtöbbet a pálosok közül börtönben a hitéért és a rendért. 1990 után pedig nagyon sokat tett a rend újjáéledéséért, ezért idén posztumusz kitüntették őt. Lehetőségünk lett volna bekerülni a legfőbb rendi tanácsba, de ezt jelenleg a hazai létszámhiány miatt – hiszen ez elvonást jelentett volna – nem tudtuk elvállalni.

 – Mit jelent ma remeteként élni? Mennyire lehet elzárniuk magukat a külvilágtól?

 – Lelkipásztorok vagyunk, így ez utóbbi elég nagy kihívást jelent számunkra. A jelenlegi kolostoraink szerkezetét tekintve kijelenthetem: nincs nagy plébániánk. A budapesti Sziklatemplomban és a pécsi templomainkban sincsenek plébániai kötelezettségeink. Egyedül Pálosszentkúton és Márianosztrán működik plébánia. Ezek nem nagy hivatalok, így a lelkipásztori munka mellett képesek vagyunk a közösségi életforma megélésére is. A magány, a csend lehetősége kolostorainkban adott. Ezenkívül ún. remetenapokat is tartunk. Ilyenkor elvonulunk a természetbe. Mára kialakult a külső aktivitás és a belső csendes visszavonultság közti harmónia.

 – Végezetül kérem, szóljon néhány mondatot az idei Pálos Évről.

 – Idén, Remete Szent Pál ünnepén hirdettük meg a Pálos Évet, s a programsorozat 2009. január 15-éig tart. Megpróbáljuk minél színesebbé tenni a Pálos Évet, így pl. július 25- ére Pálosszentkútra motoros zarándoklatot szervezünk. Reméljük, így minél többen megismerhetik Jézus tanítását és a magyarságtudat helyes megélését. Július 27-én Pécs mellett tartjuk meg a Jakab-hegyi búcsút. Ott előadásokat hallhatnak a résztvevők a Jakab-hegyről és a pálosokról. Augusztus 10-én a budaszentlőrinci kolostorrom mellett tartunk búcsút és ünnepi szentmisét. Nagyboldogasszony ünnepén, augusztus 15-én a volt politikai foglyok márianosztrai zarándoklatára kerül sor. Részt szeretnénk venni az Esztergom–Mátraverebély– Szentkút gyalogos zarándoklaton, ami a márianosztrai kolostorunkat is érinti. Szeptember 14-én Klastrompusztán – ahol Boldog Özséb az első kolostorát építette – a településsel együtt közös búcsút, ünneplést tartunk. A többi programról a honlapról tájékozódhatnak az érdeklődők.

 Képünkön: A pálosszentkúti kolostor felszentelési ünnepsége. P. Bátor Péter Botond (középen)a rajzverseny díjazottjait köszönti. Balra: Seres Lajosné, Petőfiszállás polgármestere

 Medveczky Attila