2008.07.25.
Egy univerzális tehetség
Beszélgetés
Pándy Piroska operaénekesnővel
– Zeneszerető családban nőtt fel?
–
Igen, otthon nagyon sokat énekeltünk. Hangi adottságomat édesanyámtól
örököltem. Igaz, ő már súlyos beteg, de még mindig nagyon
szép hangja van. A régi brigádkirándulások közkedvelt énekesnője
volt, ezért Gencsi Sárinak becézték. Édesapám pedig a bányászzenekarban
pozánon játszott. Sajnos őt tizenhárom évvel ezelőtt veszítettem
el. A BM Szimfonikus Zenekarral volt egy bérletes koncertem,
melyen Richard Strauss Négy utolsó énekét kellett énekelnem.
S pont aznap halt meg édesapám. Sajnos senkit nem találtam, aki
elvállalta volna helyettem ezt a fellépést.
– Amikor a 10 éves Pándy Piroskától megkérdezték:
mi leszel, ha nagy leszel? – mit felelt rá?
–
Eredetileg tornatanárnak készültem, és a salgótarjáni Madách
Imre Gimnázium testnevelés tagozatán tanultam. Zenei tanulmányaim
mellett aranyjelvényes sportoló voltam, jól atletizáltam, így
előfelvételit tehettem volna a Testnevelési Főiskolára.
Sajnos egy csúnya sérülés – egy éven belül kétszer műtötték
meg a Sportkórházban a bal térdemet – meghiúsította
gyermekkori álmom beteljesülését. 1980-ban, már énekes
produkcióval vettem részt az Országos Diáknapokon, ahol a döntőbe
kerültem, s első helyezést értem el. Sapszon Ferenc karnagy úr
volt a zsűri elnöke. Akkoriban a salgótarjáni zeneiskolában
tanított Guthy Éva tanárnő, aki sok ígéretes tehetségnek
segített az érvényesülésben. Addigra már három zeneiskolai
osztályból volt meg a bizonyítványom, de ez nem volt elég a
konzervatóriumhoz. Így egy év alatt kellett elvégeznem még három
esztendő anyagát. Nem volt egyszerű, de sikerült. 1981- ben
bekerültem a budapesti konzervatóriumba, igaz, kellett hozzá
Sapszon Feri bácsi ajánlása. A zenei szakközépiskolában találkoztam
egy kiváló korrepetitorral, Kármán Gyuri bácsival, akitől a
legtöbbet tanultam, s nem csak zenei téren. Akinek szintén
sokat köszönhetek – sajnos ő sincs már köztünk – egy
nagyon jó pedagógus: Vályi Éva. A helyes hangtechnikát sajátítottam
el nála, így hála neki: a hangom megőrizte homogenitását és
még mindig nagyon jól szól. A helyes hangtechnika az oka annak,
hogy már fiatalon nagy szerepeket kaptam. Remélem, azért még a
Jóisten kegyelméből újabb szerepek is várnak rám.
– A nagy szerepek először a Fővárosi Operettszínházban
találtak rá művésznőre.
–
Ezért hálával tartozom a színház két híres rendezőjének,
Seregi Lászlónak és Vámos Lászlónak. Amikor bekerültem a Fővárosi
Operettszínházba öt primadonnája volt a társulatnak. Ezért a
szólista karkötelezettséggel státuszt kaptam. Tehát kóristaként
dolgoztam, mikor megkaptam a Mosoly országa női főszerepét. Közben
sok darabban volt egyegy mondatos szerepem a kórusban való éneklés
mellett. Ez számomra –kezdetben még nem volt megalázó, mert
a szakmát ott tudtam igazán megtanulni.
– Miért intett búcsút a Nagymező utcának?
–
Keszler Pali bácsit Németh Sándor követte az igazgatói székben.
Ő közölte velem: nem kívánja megváltoztatni a státusomat.
Nem vagyok egy köntörfalazó típus: ez a kijelentés számomra
megalázó volt. Hétköznap a kórusban kellett volna énekelnem,
majd hétvégén készenlétbe állnom, hátha az egyik nagy
primadonna megbetegszik. Volt is olyan hétvégém, mikor három
Mosoly országát énekeltem le. Erről a Lehár-operettről tudni
kell: igényes és már-már Puccini-szintű és nehéz zenemű.
Ezek után jól tudtam, hogy mennyit érek. Erre sokan azt mondják:
nagyképű vagyok. Mindig azt felelem az ilyen vádaskodásra: egy
kis faluból, Baglyasaljáról, Salgótarján peremkerületéről
jöttem, s azt nevelték belém, hogy sose alázkodj meg, s ne
keresd azt a társaságot, ahol nem becsülnek meg.
– Ezt követte az Interoperett, majd a németországi
sikerszéria.
–
Elénekeltem – németül – az operettirodalom összes nagy főszerepét,
s nem csak egyegy alkalommal. A Denevér Rosalindáját majdnem
3000 alkalommal énekeltem el. A Víg özveggyel debütáltam
1995-ben a hannoveri Theater am Aegi-ben. Ott ismertem meg azt a
rendezőt, aki 1996-tól a hofi opera intendánsa lett. Ő megígérte
nekem: ha lesz rá alkalma, akkor szerződtet engem. Betartotta az
ígéretét, így lettem 1998-tól két évig Hof város operájának
vezető szopránja. Németországban sosem éreztem magam kiközösítve.
Sőt, ha valahol meghallgatás volt, még az „ellenérdekelt”
kolléganők is biztattak, hogy én is próbálkozzam meg a
szereppel.
– Magyarországon mégsem hívták operettelőadásokra.
–
Itthon utoljára a Cigányszerelemben Ilonát alakítottam. Azóta
sem volt rám szükség. Mégsem vagyok elégedetlen, mert nagyon
sokat szerepeltem külföldön. Előfordult, hogy Németországban,
egy szezonban 38-42 alkalommal énekeltem el az Álarcosbál, a
Traviata vagy az Aida szoprán főszerepét. Olyan világsztárokkal
léphettem színpadra, mint Placido Domingo, vagy Giorgio Aristo.
Utóbbival 38 alkalommal léptem fel a hofi operaház színpadán
Verdi Traviátájában. Amikor először felkínálták nekem a
Traviata főszerepét, kissé megijedtem, mert nem voltam egy vékony
alkat. Felhívtam Németországból Vályi Évát, aki
megnyugtatott: a hang számít, s ne törődjek vele, hogy a cérnavékony
énekesnők vannak divatban. Rendezőm pedig azt mondta: nem kell
magának lefogyni, hanem egy jó ruha szükséges. Nagyon jó
kritikákat kaptam. Ennek tudható be, hogy meghívtak a pesti
Operaházhoz; itthon is énekeljem el a Traviatát. Előtte csak
hitegettek. Nagy szerencsém volt, hogy Medveczky Ádám volt az
előadás dirigense. Számomra a Medveczky név egy világszínvonalat
takar – s ezt minden elfogultság nélkül, s nem az interjú
miatt mondom. Neki köszönhetem, hogy egy zongorás próbával,
zenekari próba és színpadi lejáró próba nélkül meg tudtam
oldani a szerepet. Csupán egy videokazettát kaptam, hogy
tanuljam meg a színpadi mozgást. Nem szeretem magam dicsérni,
de az előadás után olyan visszhangokat hallottam: ez az est túlságosan
jól sikerült. A folytatásból azonban nem lett semmi.
– A tengerentúl is koncertezett.
–
Két alkalommal vettem részt az USA-ban gálakoncert-sorozaton. A
második azért volt számomra igen nagy megtiszteltetés, mert
Szalay Antal világhírű cigányprímás zenekarával utaztam körbe
az Egyesült Államokat. Nem csak opera, operett és filmslágerek
alkották a műsor részét, hanem a magyar nóta gyöngyszemei
is. Ekkor egy olyan magyar nóta-repertoárra tettem szert, mely a
jelenlegi művészi életem részét képezi. Itthon nagyon
sokszor hívnak el magyar nótát énekelni. Egy olyan műfajról
van s, mely ki van rekesztve a hazai médiumokból.
– Teljesen?
– Nem, de az még rosszabb, hogyha boldog-boldogtalan énekli.
Vannak olyan televíziók, ahol olyan alacsony a színvonal, hogy
nem adhatom a nevem egy-egy produkcióhoz. Pedig hívnak. A mai
világban kimondani azt, hogy Medveczky Ádámmal dolgozom együtt:
rangot jelent. Ezek után nem vagyok hajlandó gagyi, színvonaltalan
műsorokban részt venni.
– Miért jött haza Németországból?
– Nem azért, mert kinn nem kaptam szerződéseket. Az ok:
negyvenhat éves korában meghalt a nővérem, s árván maradt
fiairól gondoskodnom kellett. Külföldi szerződéseket
bontottam így fel, s az impresszáriók, intendánsok jóindulatának
köszönhetem, hogy nem pereltek be. Wagner Bolygó hollandi c.
operájában Senta szerepét énekeltem el volna. Hiába voltam
addig megbízható énekesnő, ezután már problémás primadonnává
váltam. Öt éve élek újra Magyarországon, igaz, néha visszajárok
Németországba koncertezni, de már nem vagyok a „tűz közelében”.
Új kapcsolatokat nem tudtam kiépíteni. Olyan világot élünk,
ahol nem az számít, kinek milyen hangja van, s milyen színházi
tapasztalatokkal rendelkezik, hanem az: milyen kapcsolatokkal
rendelkezik.
– A világ több országában is koncertezett, turnézott. Mit
tapasztalt: külföldön az állam, az önkormányzatok, s a tehetősebb
magánszemélyek többet áldoznak a kultúra támogatására,
mint hazánkban?
– Jóval többet! Amikor hazajöttem, szembesülnöm
kellett azzal, hogy az emberek élete meg van nyomorítva, és az
önkormányzatoknak nincs pénzük nagy költségvetésű rendezvényeket
szervezni. A kultúrától folyamatosan elvonják a pénzt. Ennek
következménye: kevesebb a fellépési lehetőség, s kevesebb a
gázsi. Néha akkora fellépti díjat ajánlanak fel, mint nyolc
évvel ezelőtt…
– Jelenleg a Madách Színházban láthatjuk az Operaház fantomja c.
musicalben.
– Nem volt egyszerű bekerülni ebbe a produkcióba. Éppen
külföldön vendégszerepeltem, mikor felhívott Makláry László,
az Operettszínház zenei vezetője – aki a Madáchban is vezényel
–, hogy énekeljek próbát a Fantomba. Hat jelentkezőből
engem választottak ki a szerepre. A színház igazgatója, s a
darab rendezője, Szirtes Tamás telefonon közölte velem ezt a jó
hírt, no meg azt is, hogy egy hét múlva be kell állnom a
szerepbe. Reggel 10 órától éjjelig ment a próba. A Madách Színházban
éreztem azt, amit Németországban; mindenki segít nekem. Senki
nem hátráltatott a szerep megformálásában, így egy nagyon jó
légkörben dolgozhattam.
– Nem volt fura operaénekesnőként operaénekesnőt alakítani?
– Nem, mert a Fantom Carlottáját csak egy nagyon képzett
operaénekes tudja elénekelni. Ebben a szerepben több háromvonalas
C van, mint egy operában. A darab nagyon mozgalmasra van
rendezve, így nagy énekesi, fizikai és szellemi felkészülést
követel. Ezért a Fantom ideje alatt nem vállalok el más felkérést,
noha nekem is, mint minden külföldről hazatért művésznek
bizonyítanom kell, hogy újra a köztudatba kerüljek.
– Nem hívták újra az Operaházhoz?
– A magyar színházakban beindult egy fiatalítási
folyamat, s ennek tudható be, hogy egy negyvenéves énekest
sokszor már kutyába sem vesznek. A Magyar Állami Operaházban
az utóbbi időben csak beugrónak használtak. Előfordult, hogy
tizenkét napom volt arra, hogy a Nabucco Abigéljét megtanuljam.
Két éve ígérték meg a Turandot címszerepét, de mind a mai
napig nem tudom, hogy mikor kerül rám sor. Kezdem már unni a
folytonos ígérgetéseket.
– Milyennek látja a magyar művészéletet?
– Ma a hazai művészvilág a politika mezsgyéjén
igencsak megosztott, s ezt nem tartom jónak. Össze kéne
fognunk, s közösen megvédeni érdekeinket. Nem tartozom egyik
politikai táborhoz sem – bár megvan a véleményem, – művészember
vagyok. Mindenhová elmegyek fellépni, ha érzem a tiszteletet.
Az a dolgom, hogy mindent odaadjak magamból a közönségnek, s
szórakoztassam a publikumot! Erre esküdtem fel.
– Vannak még szerepálmai?
– Hogyne! Ilyen a Senta a Bolygó hollandiból és a
Turandot, amit Magyarországon nem énekelhettem el. Hiszem, hogy
negyven év felett is terem még nekem babér. Jóval több fellépést
tudnék vállalni, hogy itthon is jobban megismerjenek. Kiderült,
hogy komikai vénával is rendelkezem, mégsem hívnak az
Operetthez énekelni. Az emberi tartásom, amit kis falumból
hoztam, nem változott meg az idők folyamán. Ismerem emberi és
szakmai értékeimet, de mégsem könyörgök és kilincselek. Nem
szoktam hazudni, s kertelés nélkül megmondom a véleményemet.
– Boldog?
– Igen. Az elmondottak ellenére béke él a lelkemben,
felnőttek a gyerekeim, van színház, ahol számítanak rám, s több
rendezvényre kimondottan engem kérnek fel.
Medveczky Attila
|