vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.25. 

Halálfélelem és halálvágy

Szerencsés Károly: Ahogy rendeltetett és Koller Edit: Naplótöredelmek c. könyvéről.

 Két könyv a Vadló Könyvkiadóból. Koller Edit naplója magánügyi írásmű, mégis különös és érdekes korképet ad egy világról, amelyik elmúlt. Megismerjük a magyar közélet szereplőit, és a festészet, a szobrászat zsenijeit. Nem különleges eszmefuttatások ezek, de összességében mégis képet adnak egy letűnt világról. Szerencsés Károly könyve, a regény már címéből ítélve is keresi az utat a transzcendenshez. Egy Amerikában élő, magyar származású, híres író, aki hallani sem akart Magyarországról, lelkiekben hogyan honosul vissza egy váratlan budapesti látogatás alkalmával őseinek világába, Magyarországra. Mielőtt e két könyvről néhány keresetlen szó papírra kerülne, szívesen foglalkozom a Vadló Kiadóval. Manapság könyvkiadással foglalkozni nem üzlet. Nem üzlet a kicsiknek, akik szívből szeretnének valamit nyújtani. Üzlet a nagyoknak, meg a szponzorok által támogatott óriásoknak. A Vadló Kiadó igazgatója Földesi Margit történész. Földesi Margitot történész körökben jól ismerik, tehetségét méltányolják, doktori rangot szerzett tudományában, történészként mégsem érvényesülhetett. A közvélemény az Echo tévéből ismeri meg a kiadó igazgatót. Talpraesett, keresetlen egyszerűséggel kérdező és vitatkozó riporter-műsorvezető a fiatal hölgy. Jó érzékkel csinálja műsorait, jó érzékkel választotta eddig is meghívott vendégeit. A hazai világ neuralgikus pontjáról bátran beszél. Aki eddig látta Földesi Margitot a képernyőn, mindenki dicsérően szólt munkájáról. Engem is ez tett kíváncsivá a két általa kiadott könyve iránt. Földesi Margit figyelemre méltó fiatal tehetsége a kultúrvilágnak, ezért olvastam el két könyvét. Kezdjük a Koller Edit-féle könyvvel.

 Ki Koller Edit? 1928. június 9-én született a brassói származású Erdős Ida és a kecskeméti születésű Szabó Gyula első és egyetlen gyermekeként, szerelemgyerekként jön világra Kecskeméten. Anyja első férjével Bergenyei Soós Károllyal lépi át a román–magyar határt az 1910-es évek végén. Magyarországon telepednek le. Szabó Gyula magánzó, nagypolgári családból való. A későbbi Koller Edit amolyan házasságon kívül született gyermek, vér szerinti apja lesz a keresztszülője. Na ez így, ugye eléggé bonyolult? De hát ez a sorsa a gyönyörűségesen szép, rassz zsidó lánynak, Koller Editnek. A Koller név sem az övé, későbbi férje nevét vette fel. Koller Edit anyja először csak depressziós volt, majd megőrült. Nyolc éven keresztül bolondokházában élt, így írja róla a szép zsidó lány. Zsidó származása anyjától való. A mama a beteges rossz házasságból depresszióba, majd egy másik szerelembe menekül. A gyerek édesanyját vajmi keveset látja. Egész életében lelkében hordja a szülői örökséget. Koller Edit saját depressziójával, életuntságával, haláltól való félelmével és halálvágyával végig foglalkozik naplójában. A keresztapa édesapa élete féltett kincse. Leánya ápolja, félti és gondozza, valamint neveli a nevelhetetlen édesapát. Emiatt is rázúdul a depresszió. Fél apja betegségétől, és amikor megsimogatja az öreg fejét vagy kezét, utána rohan azonnal kezet mosni. Fél a haláltól. Aztán jön a nagy szerelem, Koller György, feleségül veszi a feltűnően szép Editet. Edit volt banktisztviselő, ORI-tagként előadóművész előadóesteken és televízióban, és Koller György kizárólagos tulajdonaként háziasszony is meg boltvezető is. Ki volt Koller György? Mert hogy az ő halálát is teljesen végigszenvedte Edit asszony. Koller György egy budapesti világfi volt. Galériát illetve galériákat szerzett és alapított. Mecénása volt pénzével és munkájával a magyar festőknek. A magyar festők kétségkívül szerették „Gyurit”. Koller György minden követ megmozgatott érdekükben, életükért és létükért, amit csak tehetett. A feleség naplótöredelmekbéli vallomása szerint a Gyuri fáradhatatlan volt. A házaspár mindenkivel barátságban volt, aki számított. Borsos Miklóstól kezdve Szőnyi Istvánig, Aczél Györgytől Honti Hannáig, mindenki baráti társaságához tartoztak. Nem tipikus, de jellemző szocializmusbeli összkép egy különös házaspár életéből. Jellemző, hogy Koller Editnek Aczél György csak per Gyuri. A zseni Borsos Miklós mellett M. C. P. is nagyon közel állt szívükhöz. A művészeket pártfogoló házaspár Koller Edit és Koller György szívbéli barátságban volt „magával” Honti Hannával is. A történet jellemző epizódja, hogy Honti Hanna annyira megszerette Kolleréket, hogy sebtiben nekik ajándékozott gyémánt-, vagy briliáns-, vagy a fene tudja milyen ékszerkollekciót. Na, ez nagy pénzt ért. Ebből Koller György újabb galériát vásárolt. Nem nagyon szokásos életmódot éltek a depresszió ellenére Kollerék. Egy héten kétszer-háromszor, talán négyszer is a Gundelban, a Fészekben és egyéb exkluzív helyeken vacsoráztak, nagy társaságok körítésével. Olvastam a naplót, és csak pislogtam. Micsoda élet. És mégis mennyi depresszió. A hölgy, Koller Edit, a napló szerzője a könyv megjelenésekor 80 esztendős volt. Azt állítják róla – a kiadó, a szerkesztő és a munkatársak –, hogy ma is feltűnő szépség az ideggyengeséggel küszködő hölgy. Végül is örülök neki, hogy ezt a könyvet elolvastam, mert egy furcsa koalíciós időszak freskóját ismerhettem meg. Ez a koalíció volt az az időszak, amikor Aczél György együtt kártyázott egy magángaléria tulajdonossal, ami azért mégiscsak ritkaságszámba ment. Hálás vagyok a kiadónak azért, hogy ezzel az élményvilággal is megismerkedhettem.

 Szerencsés Károly – Ahogy rendeltetett című – regénye jó könyv. Meg is kérdeztem a kiadótól, hányban született a fiatal szerző, hiszen Balzac szavai szerint harminc év alatt nem is létezik próza. Szerencsés Károly regénye vérbeli prózai alkotás. Szerencsés Károly 1960-ban született, és gazdag az élményvilága. Majd a könyvismertetés végén megírom, hogy miért. Ott kezdődik a furcsa regény, hogy az 1241-ben, a tatárdúlás idején Koid vezér 500 magyar élén szembeszáll a több tízezres tatársereggel, és a földig leverik őket. Igaz, Koid vezér és sok hős magyar életét áldozta Magyarország védelméért. Ahogy írja Szerencsés, „a magyar hősöket eltemették, kardjukkal és pajzsukkal, ahogy illett. Koidnak bent az egyházban készítettek méltó sírhelyet, ott a fal mellett, ahol meghalt. Öccse erős kardjával kis fülkét nyitott a falban, s egy kereszt mellett oda tette bátyja nyakából azt a bronz gömböt, amelyet apjától kapott, és amelyben egy kis arany nyelv együtt dobbant oly sokszor viselője szívével.” A könyv szerzője nagyon szépen ír. A könyv címe – Ahogy rendeltetett – egyértelműen arra utal, hogy Szerencsésnek köze van a transzcendentálishoz. Mi a történet? Amerikában él a híres író és publicista. Magyar származású. Egyszer csak levelet kap az Egyesült Államok külügyminisztériumától, amelyben felkérik magyarországi utazásra, közszereplésre, gyaníthatóan a Szent Korona visszaszolgáltatásának idején. A híres bostoni magyar származású író Budapesten az írószövetség vendégeként szerepel majd, és találkozik nagy magyar írókkal, politikai tényezőkkel, magával Kádár Jánossal is. (A találkozó végül nem jött össze.) A híres író talán a kényelmét félti, talán az idegenség zavarja, semmiképpen sem akar Magyarországra utazni. Nincs köze a magyarsághoz. Rokonai, ha vannak, nem érdeklik az amerikait. Magyarország még kevésbé. Nincs szüksége erre a messzi földre történő kiruccanásra. Egyszerűen a bostoni író kiborult a magyaroktól. Így adja át gondolatait Szerencsés Károly: „Reménytelen népség. Halott nép, kihalófélben lévő nép. Pusztuljon a nép. Űr a szív helyén nép. A bordáik közt csupa kő. Kemencébe bújó gyermek nép. Ott a folyónál szart eszik a magyar. Milyen szarevők a magyarok. Megrekedt nép, nyirkos lehelettel. Lucifer népe. Tolvaj nép. Most lopják a nyugalmát, a gondolatát, földjét; parazita nép, beköltöznek, mindig beköltöznek valahova; most a fejébe, elfoglalják a kamrákat, cellákat, kiszorítanak onnan minden mást, minden értéket, könnyű álmot, ringató jövőt. S marad a reménytelenség, a halál, a bűn, a szégyen, a rossz lelkiismeret, mosdatlan test és száj, marad a nyafogó halál.” Szép kép a magyarságról, ahogyan Amerikában gondolják. Aztán végül a híres bostoni író mégiscsak megérkezik Budapestre. A nagy fekete Volga beviszi a repülőtérről az írószövetségbe, és végigjárja a létező szocializmus különös, furcsa útjait, amúgy híres amerikai íróként. Meghallgatja az elvtársi beszédeket az írószövetségben, bujdokol különböző füstös pesti presszókban, ahol mindenféle írók társaságában unikumot és meleg sört isznak. Vidékre is elkeveredik, ahova természetesen és titokban elkísérik az elhárításbeliek. Vidékről még haza is kísérik őket, mert hát ez így szokás. Jó képet kap a létezett szocializmusról, és azon veszi észre magát, hogy elszakíthatatlanul magyar és itthon van. Ezt így leírni persze egyszerű, de ezt bámulatos technikával érzékelteti is Szerencsés Károly. Nagy metamorfózis, ahogy rendeltetett – szól a regény címe, és úgy rendeltetett, hogy bármennyire elszakadt a bostoni író őseitől, onnan szabadulni nem tud. Van a regény második felében egy fiú és egy lány. Különleges kapcsolat alakul ki a híres amerikai és a két budapesti fiatal között. Elszakadunk a földtől, a presszóktól, a meleg söröktől, és valahol a magasságos égben járunk. Azt írja Szerencsés Károly: „Majd ott, azon a félszigeten kapaszkodok föl a katedrálishoz, csakhogy fent legyek, a felhőkhöz közel, segítséget kérve szentektől, az Istentől, mert olyan nehéz a halál elől futni éveken át. Majd ott, a hegyen elvesztem a látásomat, mert már nem láthatnak úgy, ahogy eddig. Majd ott fenn a katedrálisnál elvesztem a hallásomat, mert már nem hallhatom a hangodat olyannak mint eddig. Majd ott fent madarak közt, nap ragyogásában elvesztem a szavaimat, mert már nem szólnak hozzád úgy, ahogy eddig. Mert már nem is érted őket, nem is hallasz engem, nem is látsz. És tehetetlenségemben csak sírok, könnyeim sója a tengerrel ölelkezik, özvegynek és árvának érzem majd magam az utolsó órán, amikor búcsúzom tőled. Majd akkor elindulok a kijelölt úton, hajón, egyedül mosolyogva, mindentől és mindenkitől elhagyatva, majd akkor elindulok az utolsó utazásra, tengeri országba. Ott áll majd a kikötőben az ellentengernagy, a boldogtalan király, a Csermanek főtitkár, és én szorongva nézem, ahogy felém intenek, magukhoz intenek. És menekülnék onnan is, tőlük is oda, ahol még egy kicsit nem fog rajtam a halál, de már nem lesz menedék.” A megélt élet jogán ír így Szerencsés Károly. Fiatal ember, 1960-ban született. Rengeteget küszködött az életéért, birkózott és birkózik a gyötrő betegséggel, és érti a halált. Talán nem is fél tőle, csak leírja. Mert a halál, amikor közeleg, összeomlik a keringési rendszer, az ember eszméletét veszíti, és semmit nem tud a világról, semmi nem fáj, csak az, ami előtte volt. Ez a keserves, gyönyörű élet, annak elvesztése. Szerencsés Károly jó könyvet írt. Ez az írásmű benn marad könyvtáramban.

 Győri Béla