vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.25. 

Hamvai Kornél: Vesztegzár a Grand Hotelben

(Nemzeti Színház Nagyszínpad)

Ez az utolsó darab, amit még Jordán Tamás igazgatósága alatt mutatott be 2008. április 6-án, a Nagyszínpadon a Nemzeti. Rejtő Jenő azonos című regényét dolgozta át Hamvai Kornél, a színház dramaturgja, a kortárs drámairodalom egyik legmarkánsabb hangú képviselője. Elmondása szerint 12 évesen találkozott először ezzel a regénnyel, és már akkor elhatározta, „hogyha nagy lesz”, akkor színre viszi. Önmagának tett ígéretét 28 esztendő múlva tartotta be. Először a Nemzeti kérte fel őt a Vesztegzár dramatizálására, de az ősbemutató mégsem a fővárosi teátrumban volt, hanem Ascher Tamás rendezésében, 2006-ban a Kaposvári Csiky Gergely Színházban. Ott szerette a közönség, ennek ellenére Hamvai változtatott a pesti előadáson, ugyanis Garas Dezső szeretett volna játszani a Vesztegzárban, és az író egy átpoharazott este után úgy gondolta, új szereplőt emel be a történetbe, mégpedig a 70 éves albán trónörökös figuráját, mert ez a karakter illik a Nemzet Színészéhez és Rejtő Jenő szelleméhez. Hamvait még egy motívum vezérelte, méghozzá az, hogy őszintén kívánta, legyen olyan produkció, amiben Molnár Piroska és Hollósi Frigyes romantikus szerelmespárt alakíthat. Mindezeket Hamvai az Erzsébet körúti Corinthia Grand Hotel Royalban tartott rendhagyó olvasópróbán vallotta be az újságíróknak. Az 1905-től 1943-ig, mindössze 37 évet élt Rejtő Jenő – folytatásokban – P. Howard név alatt 14 légiós regényt, Gibson Lavery álnévvel 16 humoros és bűnügyi meg 3 western regényt tett közzé. Fordulatos cselekményvezetése, egzotikus helyszínei, sajátos karakterei, bölcselkedéssel telített komikuma miatt sokan kedvelik őt, de legalább ugyanannyian csupán hatásvadász ponyvaregény- vagy lektűrírónak tartják. Rejtő Jenő fellépett a világot jelentő deszkákon, ennek ellenére színpadi művet nem alkotott. (Biztosan azért, mert – a kortársak véleménye szerint – csapnivaló színész volt.) Ő maga is tudta, regényeit egyáltalában nem – vagy csak üggyel-bajjal – lehet dramatizálni, azon egyszerű oknál fogva, mert mindkettőnek más a műfaji követelménye. Ami regényolvasás közben „ütős” és hatásos, az a színpadon eljátszva megközelítően sem az. Hamvai Kornél is szembetalálta magát ezzel a feloldhatatlannak tűnő feladattal, amit úgy oldott meg, hogy a cselekmény fővonalait, fontosabb jellemeit, néhány szállóigévé vált mondatát meghagyta, és inkább Rejtő Jenő stílusához maradt hű. A Vesztegzár a Grand Hotelben című regényét a szerző 1939-ben jelentette meg, és amolyan hamisítatlanul Rejtő Jenő-s munka. Egyszerre bűnügyi történet és mosolyt fakasztó olvasmány. Jáván, az egyik pazar hotelben múlatja az időt sok-sok kétes alak, köztük a korosodó koronaherceg, a feleségétől rettegő szállítmányozó, a hajdan szebb napokat látott operettdíva, az elkényeztetett milliomoscsemete, a hiszékeny kutatási asszisztens, a minden hájjal megkent szállodatulajdonos, a számító orfeumcsillag és a szerzetesnek öltözött szélhámos. A túlbuzgó egészségügyi felügyelő bubópestis miatt vesztegzár alá helyezi a hotelt, lélek se ki, se be. Ebben a zárt térben esik meg a gyilkosság, tűnik el szőrén-szálán a számtalan titkot rejtő kockás füzet, és a hotel éves bevétele. Ezeket akarja kinyomozni a kissé bohókás detektívfelügyelő. A végén persze mindenre fény derül, a jók elnyerik jutalmukat, a rosszak megkapják a magukét. Hamvai Kornél igyekszik a Rejtő Jenő-i sajátosságokat megtartani. A Vesztegzár az a fajta krimi, aminek a végén lepleződik le a tettes, a nézőnek együtt kell haladnia a cselekménnyel és törnie a fejét a nyomozóval. Sokféle karakter jelenik meg, ezeknek a jelleme és története egybefolyik, egymást erősítik, vagy gyengítik. Nem minden eseményt játszanak el, Darvas Benedek zenéjére a Varró Dániel által írt dalszövegek kipótolják a történetben keletkező réseket. Horesnyi Balázs díszletei pedig arra az elegáns miliőre emlékeztetnek, amiket egy ilyen luxushoteltől elvár a közönség. Füzér Anni jelmezei is a kor hangulatát, atmoszféráját idézik fel. A Nemzeti színészgárdája, összes stúdiósa kitesz magáért, hollywoodi képességeikről tesznek tanúbizonyságot. Nem csak játszani tudnak, hanem énekelni és táncolni is. Hollósi Frigyes, Molnár Piroska meg Benedek Miklós viszi a vállán az egész előadást, de a fiatalabbak is, köztük Hevér Gábor, Nagy Cili, László Zsolt, Marton Róbert, Spindler Béla is derekasan helytállnak. Az álnok dizőz szerepét Malek Andera és Kovács Patrícia kettős szereposztásban énekli. A marosvásárhelyi születésű, mindössze 37 éves rendező, Béres Attila által színpadra állított Vesztegzár a Grand Hotelben is azt bizonyítja, napjainkban egyetlen – még a Nemzeti – színház sem tudja kivonni magát ama kor-és tömeghatás alól, hogy mind anyagi és közönségsikert arató előadás csak olyan lehet, amiben énekelnek és táncolnak is.

 Dr. Petővári Ágnes