2008.06.06.
Reginald
Rose: Tizenkét dühös ember
(Nemzeti Színház, Gobbi Hilda Színpad)
Az
1920-ban New Yorkban született és 2002-ben a Connecticut államban
lévő Norwalk városában elhunyt Reginald Rose legismertebb és
a világ számos színpadán játszott drámája a Tizenkét dühös
ember. Először tévéfilmként láthatta a közönség 1954-ben,
aminek a forgatókönyvét Andre Obey írta, majd három évre rá,
1957-ben készült el az első játékfilmes változata, amit a
szerző nem csak a társproducerként jegyez, de forgatókönyvíróként
is. Ezt a filmtörténeti alkotást Sidney Lumet rendezte, és a főszereplője a 8. esküdtet alakító Henry
Fonda. Majd 1997-ben újabb nagyjátékfilmes feldolgozása készült,
amiben Jack Lemon személyesíti meg a kételkedő esküdtet. Ez a
film – parádés szereposztása ellenére – nem éri el az első
feldolgozás művészi értékét. Az első, a tévés bemutató
után nem sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Tizenkét
dühös ember színdarab formában is a publikum elé kerüljön. Magyarországon
1959-ben volt a premierje az akkori Bartók teremben, a mai Pesti
Színházban, és azóta viszont se szeri, se száma a különböző
felújításoknak, a közönség nem tudja megunni, mindenütt
telt ház előtt megy. A Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán,
az egykori Stúdiószínpadon 2006. április elsején mutatták
be, és azóta is műsoron tartják. A Nemzeti Színház-i előadás
dramaturgja Hamvai Kornél, és
az új fordítást is ő készítette el, így a szöveg a mai köznyelvi
szóhasználatot tükrözi. Ez
a nyelvi fiatalítás határozottan jót tesz a darabnak,
frissebb, aktuálisabb lesz tőle. A Tizenkét dühös ember
igazi, hamisítatlan bulvárdarab, de annak nemesebbik fajtájából.
A dráma New Yorkban, 1957 nyarának egyik forró délutánján játszódik,
amikor a bíróság egyik helyiségébe bezárnak tucatnyi, különböző
korú, társadalmi hátterű, anyagi helyzetű, vérmérsékletű
férfit, akiknek dönteniük kell arról, hogy a mexikói származású,
mindössze 17 éves, apagyilkossággal vádolt fiút a villamosszékbe
küldik-e vagy sem. A szavazás sima ügynek látszik, ugyanis hárman
egybehangzóan állítják a srác bűnösségét, az egyik fültanúja
volt, amint összeszólalkozik az apjával, és azt ordítja neki,
megöllek, a másik hallotta kiszaladni a szobából, a harmadik
pedig a metrókocsi ablakán keresztül látta, amint felemeli a
rugós kést, és döf. Az esküdteknek egyhangú döntést kell
hozniuk, és az első szavazás rögtön érvénytelen lesz, mert
csak tizenegyen állítják a bűnösséget. A 8. esküdt nemmel
szavaz, mert nem hisz a tényeknek. Szelíden, kristálytiszta
logikával érvel, végtelen türelemmel kérdez, aminek hatására
szép sorjában mindenkiben kétségek támadnak. Végül, közel
három óráig tartó, alapos odamondogatásokkal, heves egymásnak
feszülésekkel, vad indulatokkal tarkított viaskodás után mind
a tizenketten megállapítják, a fiú nem ölte meg az apját.
Nem csak az a folyamat okozza az izgalmat, ami alatt az esküdtek
az egyöntetű bűnösség-kinyilvánítástól eljutnak a felmentő
ítéletig, hanem az is roppantul érdekes, ahogyan ez a 12 különböző
karakter saját előítéletének, félelmének, gyöngeségének
megfelelően viselkedik.
Egy
ilyen közismert és sűrűn játszott darabbal, mint amilyen a
Tizenkét dühös ember, elég
nehéz valamiféle újat, különösen nagyot dobni. Balikó
Tamásnak, a dráma rendezőjének azonban sikerül ez a
mutatvány, ami a produkciónak sajnos nem a javára, hanem a kárára
válik. Horesnyi Balázs díszlettervező még csak nem is üvegből, hanem plexiből gyártott
fallal választja el a két oldalt ülő nézőket a játéktértől.
Így, ha a publikum egyik-másik tagja távolról látja ezt az átlátszó
kalitkát, akkor olyan érzése támadhat, hogy most egy New
York-i felhőkarcoló akárhányadik emeletén folyik a cselekmény,
de ha közelről veszi szemügyre, akkor csak egy átlátszó
falat lát, amiben saját tükörképében gyönyörködhet. A
legbizarrabb az, hogy a színészek hangja eltorzul, mert
mikrofonon keresztül jut el a nagyérdemű füléig, és a hangosítás
sok kívánni valót hagy maga után. Az sem ideális, hogy
bizonyos szereplőknek az egész előadás alatt csak a hátát
lehet látni. A színészek teljesítményére egy rossz szó nem
mondható, a 12-ből ketten viszik vállukon az egész produkciót,
a hörcsögtermészetű és erőszakos 3. esküdtet alakító Sinkó
László, valamint az események katalizátora, a nyugodt és
megfontolt 8 esküdtet megszemélyesítő Kulka János. Trokán Péter,
Schmied Zoltán, Marton Róbert Hevér Gábor, Spindler Béla,
Stohl András, Garas Dezső, Szarvas József, Csankó Zoltán
és Bródy Norbert viszi színre a többi esküdtet, ők inkább
csak statisztálnak a két főszereplő játékához Reginald Rose
örökzöld drámája most is megteszi a hatását. A műanyag
faltól való kezdeti idegenkedés után a nézők megszokják ezt
a furcsa dobozt, majd az onnan kijövő fals bádoghangokat, és
miután már sem a fémes hangzás, sem a plexiketrec nem zavarja
őket, egy kis idő múlva figyelni tudnak a cselekményre és a
színészekre is.
Dr. Petővári Ágnes
|