2008.06.06.
Moliére:
Tartuffe
(Pesti Magyar Színház)
A francia
klasszicista tragédiák ma már kevésbé hatnak a színpadon.
Moliére vígjátékai azonban ma is elevenek. Moliére színpadán
már korabeli polgári konfliktusok jelentkeznek. Moliére általában
olyan embereket mutat be darabjaiban, akik valamilyen szempontból
eltértek az átlagos, egészséges, józan embertípustól, akik
átlépték az „értelem” és a „természetesség” által
szentesített és szokványos magatartásformák határait. Az
ilyen emberek mindig a komikum és a tragikum határán mozognak:
ha nem tragikusan nagy egyéniségek, akkor kacagnivalóan
komikusak. Moliére komolyan fogta föl írói hivatását. Célja
nemcsak a nézők megnevettetése, hanem az emberek hibáinak
megjavítása, olykor veszélyes bűnök leleplezése, ostorozása.
Művei gyakran inkább megrendítőek, amint amennyire nevetségesek.
Egyik legjobban sikerült vígjátéka a Taruffe. Meséje és szerkezete világos, könnyen áttekinthető: egy
rokonszenves, jómódú polgári családba befurakodik egy démoni
gazember, s körmönfont ravaszságával, mindenre elszánt aljasságával
csaknem végső romlásba dönti őket. A darab felépítése követi
a klasszicista szabályokat. Moliére elfogadta és megtartotta a
hármas egység követelményeit. A színhely végig Orgon párizsi
házának szobája, az időtartam pedig néhány órára tehető:
egyetlen nap alatt peregnek le a színpadon az események. Az
akkori drámai szabályok szerint egy-egy darab legföljebb 24-26
órát ölelhetett fel. A nézők előtt „egyetlen eset” játszódik
le. Moliére kész, kiforrott jellemekkel dolgozik, mint az olasz
commedia dell’arte. Jellemalkotási módszere, hogy kiválaszt
egy-egy sajátos típust, lelki tulajdonságot, társadalmi hibát,
mellőzi kifejlődésének ábrázolását, ugyanakkor módszeresen
végigviszi következményeit. Hőseit több oldalról, több,
egymással ellentétes szemszögből vizsgálja meg, s az egyes
jelenetek és felvonások a változatlan jellemek újabb és újabb
vonásait villantják fel. Moliére a Tartuffe című művében az
álszenteskedés, a farizeusság társadalmilag különösen veszélyes
bűnét leplezi le. Az álszent valamilyen tiszteletre méltó erény,
nemes magatartás leplébe burkolózva, pozitív értékeket színlelve
képmutató módon olyan tetteket hajt végre, amelyek önzőek,
egyéni, anyagi haszonra törők.
Az
álszenteskedés tehát másokra ártalmas tulajdonság, míg le
nem lepleződik, míg környezetét meg tudja téveszteni, amíg a
látszat elkendőzi a valóságot.
Tartuffe az őszinte vallásosság, jámborság pozitív erkölcsi
értékeit használja föl aljas céljai elérésére, s ezzel egy
ideig félrevezeti, megtéveszti a valóban vallásos Orgont és
édesanyját. Ők viszont éppen a vallásosság erényét viszik
a józan ész határait is meghaladó módon túlzásba, s így
naiv hiszékenységükkel, bigottságukkal áldozatául esnek
Tartuffe-nek mindaddig, amíg nyilvánvalóvá nem válik előttük
is az, ami a család többi tagja és a néző előtt már régóta
ismert. A Tartuffe szereplői úgynevezett rímes, páros rímű
alexandrinusokban beszélgetnek, a darab tehát verses mű, éppúgy,
mint a kor tragédiái. Ez a mű nagy vihart, botrányt kavart a
vallási és erkölcsi képmutatást ostorozó mondanivalójával.
Moliére a királyi udvar előtt 1664-ben mutatta be az akkor még
három felvonásos komédiát. Az egyházi körök azonnal támadni
kezdték, s Párizs érsekének követelésére XIV. Lajos király
kénytelen-kelletlen betiltotta az előadást. Az első változatban
a címszereplő még szerzetei ruhát viselt. A tilalmat csak
1669-ben oldották föl, s ettől kezdve az ötfelvonásos komédiát
elsöprő sikerrel játszották. A Napkirály tetszése ekkor már
védelmet jelentett a legdurvább támadások ellen. A Pesti
Magyar Színház 2006. március 24-én újította föl a vígjátékot.
Ez az előadás megtartja az eredeti szöveget, a rendező, Csiszár
Imre alig-alig hagy ki valamit belőle, viszont a jelmezek a mához
igazodnak: napjaink öltözetét viselik a színészek. Nemcsak
ettől, hanem a vígjáték örök érvényű mondanivalója miatt
is érezzük, hogy mennyire nekünk és rólunk szól ez a darab.
Tartuffe-féle nagy
hitetők önmagukat másnak – szépnek – mutató idegenek
mostanság is itt járnak-kelnek közöttünk, és mi bedőlünk mézes-mázos
szavaiknak, sőt amilyen gyanútlanok vagyunk, beengedjük
magunkhoz, szállás adunk nekik, etetjük, itatjuk, ajnározzuk
őket, a végén mindenünkből kiforgatnak bennünket, és csak
az isteni szerencse menthet meg minket. A Pesti Magyar Színház társulata
igencsak pergő, elejétől a végéig izgalmas produkciót varázsol
a közönség elé. A címszerepet Őze Áron alakítja, az ő
Tartuffe-je nem annyira démoni figura, inkább egy nagyra nőtt
gonosz fiú, aki kényére-kedvére játszadozik az emberekkel. A
hiszékeny Orgont Mihályi Győző olyan családapának alakítja,
aki saját szemének is nehezen hisz. Elmirát, Orgon szép és kívánatos
feleségét Benkő Nóra okos, kedves, megértő asszonyként
viszi színre. A nagyszájú komornát Csomor Csilla a figurához
illő cserfességgel és talpraesettséggel személyesíti meg.
Orgon lányát Szauter Dominika,
Orgon fiát ifj. Jászai László
kelti életre. A bigott, az orráig sem látó Pernelle
asszonyt Moór Marianna vérbő humorral adja elénk. Moliere-nek
és a Pesti Magyar Színház előadásának végső üzenete az,
hogy az emberek lelkében élő rend és harmónia utáni vágynak
két démonikus ellensége van: a fanatizmus és a gonoszság.
Ezek ellen küzdeni pedig mindenkori emberi kötelesség.
Dr.
Petővári Ágnes
|