2008.06.06.
Kezet
hátra, piszkos fasiszták!
Éjszaka
felkeresték az „ürgét” a lakásán, és udvarias hangon 2-3
ávós felszólította a jelöltet, hogy kis beszélgetésre
menjen velük az Andrássy út 60-ba. Megérkeztek, és „kezet hátra,
piszkos fasiszták!” üvöltéssel falhoz állították a beszállítottakat.
Innentől kezdve ezeknek a magyar állampolgároknak csak „ürge”
volt a neve az ávósok között. Az útvonal: Délbudai gyűjtő,
Kistarcsa, Recsk. Kik voltak az ürgék, milyen élet alatti életet
éltek éveken keresztül, erről szól Böszörményi Géza Recsk
című könyve. Recsk tábori életéről hatalmas irodalom gyűlt
össze 1989-től napjainkig. Az írások, a memoárok, a könyvek
egytől egyig személyes vallomásokra épülnek, senki, de senki
tudományos igényű feldolgozást még nem tett le az elmúlt 20
esztendőben. Recsket ma is leplezik, „bújtatják” a
hivatalosak. A képanyagot Gyarmathy Lívia adta a gyűjteményhez.
Annak idején, valamikor a „rendszerváltás” első éveiben,
egy filmszemlén magam is láttam a Böszörményi-Gyarmathy-féle
dokumentumfilmet. A könyv a dokumentumfilmben látott vallomások
alapján készült, de bővül, egyre bővül a tényanyag, egyre
több név kerül nyilvánosságra, így a harmadik kiadás már lényegesen
többet mond el nekünk erről az infernóról, mint az eddigiek.
Ismerjük a recski irodalmat. Böszörményi Gézáé a
legalaposabb. Érdeme, sőt mindenekfölötti erénye, hogy
indulatmentesen ír arról, amiről nem lehet beszélni lázadás
és felháborodás nélkül. Érdeme a könyvnek, hogy a szerző
nem tolja saját személyét előtérbe, pedig Böszörményi Géza
is lakója volt a megsemmisítő recski tábornak. Hogyan is kezdődött?
Szikár, pontos adatokat közöl a könyv. Az ideiglenes nemzeti
kormány rögtön a „felszabadulás” után megalkotta a 81/45.
számú rendeletét a népbíróság felállításáról. Bevezették
az internálás és a rendőri felügyelet rendszerét. Tartósan
azokat a személyeket internálták, akik ellen nem volt népbírósági
eljárás. Lényegében Rákosi Mátyás szavaival élve 9 millió
fasiszta élt Magyarországon. Mindenki internálhatóvá vált. Már
1945 októberében 10 460 személyt internáltak, 1946 februárjára
már 16 949-en voltak. Azután többen lettek százezernél. Az
50-es évek elején Magyarországon az ÁVH 30 internálótábort
működtetett. Recsk a borzalom szinonimája. Recsk a reménytelenség
kőbányája. Recsk a pusztulás színhelye. Valamikor 1988 vagy
89-ben interjút készítettem Farkas Vladimirral, az ÁVH egykori
párttitkárával és mindenesével. Ő nekem akkor azt mondta,
hogy Recsk lerágott csont, már mindent tud róla a közvélemény,
miközben semmit nem hallott Tiszalökről, Lengyelről (Tolna
megye), és a többi koncentrációs táborról. Akkor említette,
hogy Tiszalökön például néhány lázadó német nevű
Szovjetunióból hazatért lágerlakót az ávósok agyonlőttek,
és bebetonozták a holttesteket a tiszalöki erőmű falába.
Recskről ma is kevesebbet tudunk, mint amennyit tudnunk kellene.
Böszörményi Géza könyve alapossága és tisztessége révén
e több tudáshoz juttatott el bennünket. Különös a történet
ívelése. Először bekerültek a „rohadt, piszkos fasiszták”,
aztán odaszállították a „megtévedt” szociáldemokratákat,
akiket jobboldalinak neveztek, noha ezek csak a kommunista és a
szociáldemokrata párt egyesülését kifogásolták. Néhány részlet
a vallomásokból. Ez az önvallomás szinte mindenkire érvényes
volt. Úgy kezdődött, hogy az Andrássy út 60-ban faggatták a
lefogottakat. Dr. Benkő Zoltán recski fogoly volt, fiatal
szocdem. Világrekordot állíttattak fel vele. Őt kötötték a
legtöbbször gúzsba Recsken. Tehát így vallott dr. Benkő Zoltán:
„Az Andrássy út 60-ban a legkegyetlenebbek az úgynevezett
harmadfokú vallatási módszerek voltak, ami talpalás, verés,
pofozás, ütlegelés, de ezeken kívül még saját élményből
elmondhatom, hogy nekem egyszer valami villanydróton lévő
csipeszeket tettek a szememre. Először nem tudtam, mit jelent
ez, de aztán elkezdtek a szoba sarkában egy aggregáton
forgatni, amire természetesen ezer csillagot láttam, és
hirtelen letéptem ezeket a csipeszeket magamról, persze
borzalmas verést kaptam utána.” Györgyey F. Aladár vallomásából:
„Az Andrássy út 60-ból elvittek Budadélre. Bevágtak a szűrőből
a negyedik ezredbe, ott a 73-as szobába, amire az volt kiírva:
„Demokráciaellenesek”. A táborparancsnok – lánynevén
Dreifuss – Rustyák Lajos volt. Budadélről mindenki átkerült
Kistarcsára. Dr. Zimányi Tibor rövid vallomása: „Kezdetben a
kistarcsai tábor a szürke rendőrök – ruhájuk színéről hívtuk
így – parancsnoksága alatt volt. Ezektől a rendőröktől
vette át a hatalmat az Államvédelmi Hatóság.” Hogy a kettő
között mi volt a különbség – mármint a szürke rendőrök
és a kék ávósok között –, Zimányi e helyen nem részletezi,
de a Recsk című könyvből erről teljes képet kapunk. És
Kistarcsáról elindultak a járatok, hogy a Mátrában, Recsken kössenek
ki a demokrácia ellenségei. Mondom és írom, nincs tudományos
feldolgozottsága Recsknek. Nem tudjuk pontosan, hogy a recski kényszermunkatábor
gondolata kinek a fejében született meg. Nem tudjuk, mert az ÁVH
vezetői, Péter Gábor és Décsi Gyula, akik ma is élnek, nem
hajlandók erről nyilatkozni. (Azóta békésen elhunytak.) Ehhez
a társasághoz tartozott még Princz Gyula. Magam telefonon személyesen
kerestem Décsi Gyulát, aki később igazságügyi
miniszterhelyettes lett a Rákosi-időben. Két dolog miatt: egyrészt
azért, hogy megtudjam, hogyan volt Mindszenty József hercegprímás
bíboros letartóztatása azon a bizonyos karácsony második napján,
és hogyan alakították ki Recsket. Fáradt, öreg ember szólt
vissza. Mondta, hallotta az interjúmat a Kossuth Rádió Vasárnapi
újságjában, amit kollégájával, Farkas Vladimirral készítettem,
de ő már nem beszél, annak idején fiatal volt, hülyeségeket
csinált, de már fáradt, beteg, öreg ember, és elköszönt tőlem.
Recsk megalapítói mindvégig hallgattak, minthogy a könyvben is
hallgatnak és félrebeszélnek az ott szolgálatot teljesítő ávósok.
Egyet tudunk: ismerjük Garasin Rudolf nevét. Így ír róla a könyv:
„Őt kifejezetten azzal a feladattal bízták meg, hogy a
Szovjetunióban tanulmányozza a lágereket, és tanulja meg,
hozza haza a szisztémát. Garasin Rudolf egy nagy
internacionalista, élt már előbb is kint a Szovjetunióban, a háború
alatt magas rangú szovjet tiszt volt, a felesége is orosz volt.
Ő jól ismerte a szovjet gulágrendszert, ő adaptálta
Magyarországon.”Az első lakók szedett-vedett népség volt,
tanárok, professzorok, orvosok, jogászok meg egyéb „kétes”
egzisztenciák. A Recskre utaztatott második turnus jobboldali
szociáldemokratákból állt. Mondom, dehogy voltak ezek
jobboldaliak. Idézet Balázs István rabtól: „Megérkeztünk,
augusztus vége lehetett. A táborparancsnok felállt egy magasabb
kőre, hogy ő a táborparancsnok, és elkezdett beszélni:
Emberek, maguk vétettek a népi demokrácia ellen, ezt maguknak
csak munkájukkal lehet jóvátenni. Ha maguk úgy dolgoznak, hogy
karácsonyig megcsinálják azokat a munkákat, amit kiszabunk,
akkor a nem olyan jól dolgozók is írhatnak haza a családjukhoz,
és majd mi megmondjuk, hogy ki a jó dolgozó, azok pedig
szabadulni fognak, és visszakerül mindenki a munkahelyére, vagy
oda, ahol el tud helyezkedni. És én nagyon kérem magukat, hogy
senki ne próbálkozzon szökéssel, mert a szökésnek az ára
nagyon-nagyon magas, mert a hatalom a mienk, és mindenkinek mi
parancsolunk. Aki megszökik, annak először a szüleit fogjuk
ebbe a táborba elhelyezni, és megtaláljuk a testvért, a rokont
is.” Tehát a jobboldali szociáldemokraták eleinte csak megtévedt
emberek voltak. Nem kellett hozzá sok idő, már ők is csak ürgékké
váltak, rohadt fasisztákká. Recsken mindenki fasiszta lett, még
azok az ávósok is, akik valamilyen függelemsértés révén
maguk is rabok lettek. Arra vigyáztak az ávósok, a hatalom
parancsára, hogy a két tábor között alapvető bizalmatlanságot
keltsenek. Milyen érdekes. Rákosiéknál mindenki fasiszta volt.
Mintha ma történne. Először csak a nemzeti radikálisok voltak
nálunk a rendszerváltás után rasszisták, extremisták és a
liberálbolsi baloldalon kiérdemelték a fasiszta jelzőt. Aztán
manapság már ott tartunk, hogy a kormányon lévők egymás között
lefasisztázzák Orbán Viktort, Kövér Lászlót, Bihari Mihályt,
és Sólyom László köztársasági elnököt. Mindenkit, akik
nem az ő oldalukon állnak. Színtiszta bolsevik szokás és
gyakorlatfolytonosság ez. Aztán megérkeztek a hatvani vasutasok
is Recskre. Kalauzok, szertárosok, pályamunkások, ártatlan,
nehézsorsú magyar emberek. Szép kis történet ez, kerek és egész.
A hatvani Zsákai família családfője Recsken raboskodott, az édesanya
meg a két gyerek Hortobágyra került. Több évet így töltött
el a család. A hatvani vasutasoknak egy bűne volt: a templom elé
mentek akkor, amikor az ávósok teherautóra dobálták a
ferences szerzeteseket. Különös jelenségei voltak a tábornak.
Tabódy István huszárszázados, későbbi római katolikus plébános.
Ütötték, vágták a keménykötésű fiatalembert. De mivel ízigvérig
keresztény volt – hiszen pap is lett végül –, azt mondta az
ávósnak, hogy nem gyűlöli őket. Ezért háromszor megverték.
Recski fogoly volt Faludy György; a tisztességes katonatiszt, Kéry
Kálmán; a százszor is gúzsba kötött magas testalkatú Benkő
Zoltán. Mindenkinek egy volt a sorsa. Nyeszte Zoltán rab ezt
mondja: „A legszörnyűbb nem a kínzás, nem a verés, nem a végkimerülésig
hajtott munka, hanem az a rettenetes éhezés volt, amikor az
ember már egy éve, már két éve nem lakott jól. Amikor füveket
húzgálok ki, és próbálom, hogy a gyökerét meg tudom-e enni,
amikor makkot és minden egyéb ehetetlen termést a fákról próbálok
megenni, amikor már alig tudok menni. Akkor már minden sejt éhes
az emberben. Az valami olyan borzalmas, megalázó szenvedés,
hogy ennél rosszabbat nem tudok kitalálni.” És a foglyoknak
álma volt a szabadulás. Mert már csak álmukban mertek arra
gondolni. Egyszer történt, hogy 8 rab egyszerre megszökött. A
szökevényekből hetet elkaptak, pépesre verték őket Recsken
majd az Andrássy úton, és aztán külön eljárásban megkapták
a magukét. Egyetlen ember volt Michnay Gyula, aki átjutott az
osztrák határon. Hónapokig nem foglalkoztak a nyugatiak a félelmetes
leleplezéssel, Michnay vallomásával, amíg csak a véletlen
folytán Nyugaton „Michnay összefutott dr. Földes-Pap Károllyal,
aki egyetemi tanár és református lelkész volt. Magyarországon
megbecsült tudós, ismert név. Összefutottunk, és mondta, hogy
neki találkozója van báró Weiss Edittel, Weiss Manfréd lányával,
aki kint Amerikában is milliomos, és mint ilyen, egyike a Szabad
Európa finanszírozóinak. Azt mondta, menjek vele. Elmentünk,
és egy étteremben találkoztunk. Weiss Edit néma undorral nézett
rám. Mondja, maga Recsken volt? Igaz, hogy ott volt? Igen, igen.
Nem ismer maga egy Györgyey nevezetűt? Hogyne ismerném. Györgyey
F. Aladár szüleinek a Perczel Mór utca sarkán volt déligyümölcs
nagykereskedése. Látom, hogy meghökken. És Létay Istvánt?
Mondom: Magas, erősen szeplős, göndör férfi. És akkor megdöbbent.
Hát maga mégis igazat mond? Akkor most fölmegyek Münchenbe, és
hogyha azonnal nem hozzák le a maga történetét, megvonom tőlük
a támogatást. Hát így történt, hogy három hónap késéssel
a rádió lehozta. Vagy hatszáz nevet olvastak be a rádióba.”
Recsk történetének zsidó összefüggései külön szinte
rejtett fejezetet jelentenek. Íme, néhány részlet. Gábori György
internált. Ő egy ismert szociáldemokrata volt. Járt az Andrássy
út 60-ban, élvezte a Gestapo szeretetét meg a többi. Íme hát
a szó szerinti idézet: „A talpamat verték, miközben az egyik
smasszer fogta a lábamat, úgyhogy nem tudtam elkapni. Egyszer
sikerült, de akkor az ütés a hátgerincemet érte. Olyan fájdalom
volt, hogy elvesztettem az eszméletemet. Amikor kezdtem magamhoz
térni, az előadóm fölém hajolt, és már éppen szólni akart
valamit, amikor azt kérdeztem tőle, mondja előadó úr, mégis
milyen érzés az, amikor zsidó veri a zsidót? Meg kell őszintén
mondanom, nem vártam ilyen óriási robbanásra. Üvöltött,
hogy én nem vagyok zsidó, én kommunista vagyok, én bolsevik
vagyok, nekem mindegy, hogy valaki keresztény vagy zsidó, az én
hitem a kommunizmus hite. Elnevettem magam, és ezért úgy
megvertek megint, hogy nem tudtak már tovább mit kezdeni velem.
Elvezettek, de úgy, hogy a smasszer a hónom alá nyúlva a földön
húzott, mert nem tudtam a saját lábamon menni. Nem az eredeti zárkámba,
az 58-asba, hanem a 36-osba vittek. Ez volt Szálasi cellája. A
Gestapo, Bergen-Belsen és Dachau túlélése után Gábori Györgyöt,
a zsidót berakták Szálasi cellájába.” Mondom, nem teljes a
recski foglyok névsora, de azt tanulmányozni rendkívül tanulságos.
Feltűnik egy különös jelenség, amikor a foglyok nevét, születési
helyét és az anyja nevét együtt tanulmányozzuk. Sok magyar
nevű fogolynak az édesanyja kifejezetten zsidó volt a neve után
ítélve. Tehát ezek a foglyok a zsidó hit szerint is zsidók
voltak. Kevés a magyarázat, hogy az ún. jobboldali szocdemek
zsidók voltak. Bizony itt sok asszimilált zsidó nyerte el büntetését.
Bűnük az volt, hogy kikeresztelkedtek. Vagy ők, vagy az anyjuk,
vagy az apjuk, vagy ki tudja. Mindenesetre a lényeg: a cionista
szellem, a zsidó maffia Recsk üzemeltetésében vezető szerepet
játszott, és nem kímélte zsidó hittestvéreit sem. Na, ez az
egyik érzékeny pont Recsk történetében, ezért is hallgatnak
a holokausztkutatók is, mint a sült béka Recsk történetéről.
De a teljes kép végül úgy is összeáll, a gyalázat minden részletére
fény derül. Csak tisztességes kutatói munkára, és ezek nyomán
megírt tisztességes könyvekre van szükség. Olyanokra, mint például
Böszörményi Géza Recsk című kötete, amelyet a Széphalom Könyvműhely
adott ki immár 3. bővített kiadásban. Csak egy utolsó
megjegyzés: nem véletlen, hogy Böszörményi Géza könyvét
agyonhallgatják. Nem véletlen az sem, hogy Böszörményi Géza
és Gyarmathy Lívia filmjét láthatatlannak és meg nem
hallgatottnak minősítették. Na, kinek az érdeke ez?
Győri Béla
|