2008.06.06.
Aktív
delírium
A
komolyabb mennyiségű alkoholt fogyasztó, de szerény anyagi képességekkel
rendelkező állampolgár előbbutóbb találkozik a boltok polcán
kis, féldecis, a kocsmákban nagy, literes kiszerelésű, ún.
kommersz italokkal. A barackízű szeszesital, a rumízű
szeszesital, vagy a brandyízű szeszesital, olyan különleges, a
természetben fel nem lelhető aromákat tartalmaznak, melyek
ugyan élénk, gyakori asszociációra hajlamos emberek elméjében
valami megmagyarázhatatlan okból felidézik a barack, a rum,
vagy a brandy ízösszetevőit, de hogy az említett termékek nem
barack-, rum-, vagy brandyízűek, az egészen biztos. Tehát mégiscsak
pontosabb megjelölés volt a rum, barack stb. jellegű
szeszesital megjelölés. A kereskedelmi tévécsatornák az említett
alkoholos italok sikerén felbátorodva, kifejlesztették a hírműsor
jellegű produkciót. Ugyan élénk képzelőerővel megáldott
embertársaink nyomokban képesek felfedezni a hírműsor ismertetőjegyeit
ezekben a sokszínű alkotásokban, de valójában híreket – a
szó sajtóértelmében – a dekoratív, sokat mozgó műsorvezetők
szájából, vagy a kissé didaktikus bejátszásokból egyáltalán
nem ismerhetünk meg. Igaz, véleményt sem. Egyszerű, a nézőt
befolyásolni szándékozó üzeneteket fogalmaznak meg, valós tények
– esetleg feltételezések – szelektív bemutatásával. A bejátszások
leginkább a mosóporreklámok és Frei Tamás műsorainak ötvözetére
emlékeztetnek. Egyrészt megpróbálnak valami érdekeset
bemutatni, másrészt azt feltétlenül összekötik valami
tesztszerűséggel.
A TV2 Aktív c. hírműsor jellegű produkciója nemrég –
ki tudja, miért – azt tesztelte, hogy hol olcsóbb élelmiszert
vásárolni. Elmentek egy kis faluba, ahol a próbavásárlásnak
álcázott bejelentkezésféle kiderítette, hogy bizonyos termékekért
– melyek közül a néző csak néhányat ismerhetett meg –
mondjuk 3300 forintot kellett fizetni. Ugyanezekért a termékekért
Cegléden, valamelyik bevásárlóközpontban csak mondjuk
3150-et, míg Budapesten csak 2950-et. A bejátszás tanulságát
le is vonták, azaz Budapesten olcsóbban lehet élelmiszert vásárolni,
mint Cegléden, de a legdrágább a falu. Leszámítva az egész
teszt nyilvánvaló alkalmatlanságát, hogy abból bármiféle
megalapozott következtetést vonhassunk le, a bejátszás két
felettébb kétes igazságtartalmú közlést sugallt. Az egyik,
hogy vidéken drágább élni, mint Pesten, a másik, hogy
kisboltban drágábban vásárolhatunk, mint nagyáruházban. A
szerkesztők a kép árnyalására kísérletet sem tettek, pl. véletlenül
sem említették meg, hogy ha nem éppen a teszkó mellett lakunk,
akkor az útiköltség kompenzálására egy nagyáruházban 10
ezrekért kell vásárolni. Mintha az egész píárhangulatú bejátszást
valamelyik budapesti nagyáruház szponzorálta volna. Tulajdonképpen
az ilyen műsorok szót sem érdemelnének, esetleg valami harsány,
de hülye vagy tartalmú röhögést, ha ezek a végletesen
egyszerű üzenetek nem kezdenének önálló életet élni. A
teszkóba járás kultusza már amúgy is beteges méretűvé nőtt.
Szinte minden városban van valamiféle raktáráruház,
Budapestet pedig multinacionális védelmi vonalként fogja körbe
a teszkók, osanok és metrók gyűrűje. Családok sokaságának
nagy hétvégi programja a teszkóba járás. (Ide persze bármelyik
raktáráruház behelyettesíthető.) De mi a bajom a nagyáruházakkal?
A piacra, boltba járás társadalmi kapcsolattartási lehetőséget
is magában foglalt. A kisboltban találkoznak rendszeresen a környék
lakói. Ezek a közösségi helyek bizonyos kulturális közeget
jelentenek, ahol a közösség tagjai, ha felületesen, ha futólag,
de mégis megismerik egymást. A jól ismert, állandó boltos,
hentes, zöldséges figurája is magában hordozza a bensőséges
közösség képét. Az emberi tevékenység hangulata, stiláris
elemei nagyban meghatározzák a tevékenység értékét – és
ha most a nagyáruházak nyilvánvaló és ebben az újságban számtalanszor
elemzett nemzetgazdaságra gyakorolt káros hatásait leszámítjuk
–, a boltba, piacra járás összehasonlíthatatlanul
tartalmasabb és kellemesebb élmény, mint raktáráruházak
egyformaságában megrakott bevásárlókocsikat tologatni. Az
ilyen műsorok által megfogalmazott üzenetek mégis – számomra
kideríthetetlen okból – futótűzként terjednek. A legkülönbözőbb
társadalmi csoportok tagjaitól hallom vissza nap mint nap a töméntelen
baromság rövid, könnyen fogyasztható csomagolásba burkolt –
vélemény jellegű – agysorvasztó sűrítményét. Nehéz eldönteni,
hogy a rum, barack, brandy, vagy bármilyen egyéb jellegű
szeszesitalok, vagy a vélemény jellegű instant üzenetek
okoznak nagyobb pusztítást a társadalom szürkeállományában.
P. B. G.
|