vissza a főoldalra

 

 

 2008.06.13. 

Miért fél Demszky a közpénzek használatának felülvizsgálatától?

Tarlós Istvánt, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjét a BKV legújabb botrányáról és a közpénzek felhasználásának ellenőrzéséről kérdeztük.

– Május 29-én este írta alá a főpolgármester a BKV új paraméterkönyvét. Így az új menetrend a tervezett két ütemben, augusztus 21-től, illetve szeptember 6-tól életbe léphet. Mire számíthatnak a tömegközlekedéssel utazók?

 – Ahhoz képest érdekes eredmény született, hogy ez már a sokadik változat. A hírek szerint éppen az új paraméterkönyv változat miatt rúgták ki – nem kizárhatóan bosszúból – a menedzsmentből Somody Lászlót, a BKV vezérigazgató-helyettesét, aki összeállította a tervezetet. Az előzmények után egy meglepően jó változat született, melynek olyan praktikus eredményei is vannak, hogy például Óbudáról közvetlenül átszállás nélkül lehet majd Kőbányára utazni. Ellenben ami az indíték volt, vagyis a megtakarítás, abban szinte semmit nem ért el. A BKV adósságállományához, jelen körülmények között leküzdhetetlen éves deficitjéhez képest ez az egymilliárdos megtakarítás szinte semmi. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a főpolgármester úr eleinte hatmilliárdos megtakarításról álmodozott, ám ez a különböző lépcsőkön keresztül lecsökkent. Ez azt is mutatja, mennyire szakszerűtlenek voltak az előző változatok. Az átalakítás költségei, járatok, menetrendek, műszaki hátterek és az utaslétszám-csökkenés benne sincs a kalkulációban, így valószínűsíthető, hogy egymilliárdnál is kevesebb lesz a megtakarítás. Tekintettel arra, hogy a BKV adóssága már 84 milliárd forint, és az éves deficitje, az éves kamatokkal együtt eléri a 18 milliárdot 2008-ban, csupán jelentéktelen megtakarítást ért el a városvezetés.

 – Mi a helyzet a közpénzekkel, hogyan kívánják ellenőrizni azok mozgását?

 – Ez minden városlakó érdeke. A nagyberuházások esetében „enyhén szólva” magyarázatra szoruló fejlemények vannak. A 4-es metró az egyik legjobb példa, vagy a BKV általános helyzete. Nem normális, hogy a metróépítés költségei 2003- 2006 között 195 milliárdról 500 milliárd fölé emelkedtek. Senki ne gondolja, hogy itt a kivitelezés közbeni költségekről van szó, ezek még a kivitelezés előtti költségemelkedések, amit magyarázni kellene a városvezetésnek. Én csodálkoznék, ha 600 milliárdnál megállna a növekedés. A BKV-nál gyanús szerződések, kifizetések sorozatát látjuk, amire a főpolgármester úr nem ad magyarázatot.

 – Ismeretes, különböző levelek kerültek nyilvánosságra, melyekben többek között a cég vezérigazgató- helyettese arra buzdítja a fővárosi MSZP egyik vezető politikusát, hogy a BKV sztrájkját próbálják a Fidesz kezdeményezéseként beállítani. A BKV ismeretlen tettes ellen tett feljelentést levéltitok, gazdasági titok megsértése, valamint gazdálkodó szervezet vezető állású személyének visszaélése gyanújával.

 – Demszky annyit mond csak: transzparens a BKV. Ha attól „transzparens”, mert Demszky ezt mondja, az még kevés. Viszont, ha a felügyelőbizottság tagjai beletekintenének ezekbe az anyagokba – ami kötelességük egyébként, mivel ezek közpénzen intézett közügyek – akkor elkezdik, nem kis sajtótámogatással, rendőrségi eljárással, sőt nemzetbiztonsági ráfigyeléssel fenyegetni őket, ahelyett, hogy ezeknek az anyagoknak a tartalmát vizsgálnák. Egyébként egyetértek azzal, hogy a BKV rendszerébe telepített kémprogramokat ki kell vizsgálni, viszont remélem, hogy nem lesznek ezzel visszaélések.

 – MSZP szerint „le kell állítani” Orbán Viktort, mert csak így védhető meg a 4-es metró. Mondott-e Orbán olyat, hogy leállítaná a metróépítést, és mi az ön frakciójának álláspontja?

 – Teljesen egyértelmű a helyzet. Nem is akarok ez ügyben védekezni, Orbán Viktort sem akarom megvédeni – nem is szorul rá –, mert soha nem mondott ilyet. Amennyiben létezne ez a kijelentés, például magnószalagon, akkor már rég letették volna az asztalra. Ez lenne logikus. Ha a nép apró hányada még beveszi, amit 2002 óta többször elsütött az MSZP-SZDSZ, akkor ebben az országban nagyon nagy a baj. Se Orbán, se én, se más nem mondott olyat, hogy le kell állítani a 4-es metró építését. Egyébként ez nem is lehetséges, mivel nemzetközi szerződések vannak, uniós támogatást kapott a főváros a beruházásra. Orbán Viktor arról beszélt – amit magyar nyelvről lefordítottak liberális nyelvre – hogy ilyen nagyságú közpénzek sorozatos homályos felhasználását ellenőrizni kell. Budapestnek nincs olyan városlakója, vagy nincs olyan uniós tisztségviselő, aki ezt ellenezné. Úgy látszik, az MSZP egy szegmense és a főpolgármester ettől úgy megijedtek, hogy elkezdtek a Grimm-mesék nyomán történeteket kitalálni. Erre mondtam a szocialista frakcióvezetőnek, hogy nyugodtan lehet közvélemény-kutatást rendezni arról, mit szólnának ahhoz, ha a szocialista frakcióvezető lebontatná a Parlamentet, ennek annyi valóságalapja van, mint az Orbánnak titulált kijelentésnek. Nyilván oka van annak, hogy ennyire félnek a közpénzek használatának felülvizsgálatától, mert akkor nem próbálnának ilyen kommunikációs elővágásokat tenni. Feltételezhető, hogy Demszky Gábor attól is fél, hogy az általa remélt és beharangozott uniós támogatásnál kevesebbet fog kapni, ezért már előre keres egy alanyt, akire ráfoghatja, hogy ő a felelős érte.

 – „Miért hazudta azt Demszky Gábor, hogy rendben vannak az uniós források, miközben nincsenek?” – ezt a kérdést öntől idéztem. Mi a probléma az uniós pénzekkel?

 – Demszky úgy háromnegyed éve azt nyilatkozta az újságban: minden rendben van, elintézett az uniós támogatás. A környezetében nem bírtak védekezni, mert még az unióban is cáfolták ezt a kijelentést. Demszky Gábor félrevezette ezzel a meggondolatlan kijelentéssel a közvéleményt, olyannyira, hogy az unióig hatottak a hullámai. Arra sem adott soha magyarázatott a budapestieknek, sőt igyekeznek agyonhallgatni, hogy miért nem engedte az oroszoknak megépíteni a metrót az államadósság fejében. Amikor ezeket a kérdéseket felteszik neki, akkor értelmezhetetlen és hátborzongató mosoly a válasz, semmi egyéb.

 Oláh János