2008.06.13.
Miért
fél Demszky a közpénzek használatának felülvizsgálatától?
Tarlós
Istvánt, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjét a BKV legújabb
botrányáról és a közpénzek felhasználásának ellenőrzéséről
kérdeztük.
– Május 29-én este írta alá a főpolgármester a
BKV új paraméterkönyvét. Így az új menetrend a tervezett két
ütemben, augusztus 21-től, illetve szeptember 6-tól életbe léphet.
Mire számíthatnak a tömegközlekedéssel utazók?
– Ahhoz képest érdekes eredmény született, hogy ez már
a sokadik változat. A hírek szerint éppen az új paraméterkönyv
változat miatt rúgták ki – nem kizárhatóan bosszúból –
a menedzsmentből Somody Lászlót, a BKV vezérigazgató-helyettesét,
aki összeállította a tervezetet. Az előzmények után egy
meglepően jó változat született, melynek olyan praktikus eredményei
is vannak, hogy például Óbudáról közvetlenül átszállás nélkül
lehet majd Kőbányára utazni. Ellenben ami az indíték volt,
vagyis a megtakarítás, abban szinte semmit nem ért el. A BKV adósságállományához,
jelen körülmények között leküzdhetetlen éves deficitjéhez
képest ez az egymilliárdos megtakarítás szinte semmi. Főleg,
ha figyelembe vesszük, hogy a főpolgármester úr eleinte
hatmilliárdos megtakarításról álmodozott, ám ez a különböző
lépcsőkön keresztül lecsökkent. Ez azt is mutatja, mennyire
szakszerűtlenek voltak az előző változatok. Az átalakítás költségei,
járatok, menetrendek, műszaki hátterek és az utaslétszám-csökkenés
benne sincs a kalkulációban, így valószínűsíthető, hogy
egymilliárdnál is kevesebb lesz a megtakarítás. Tekintettel
arra, hogy a BKV adóssága már 84 milliárd forint, és az éves
deficitje, az éves kamatokkal együtt eléri a 18 milliárdot
2008-ban, csupán jelentéktelen megtakarítást ért el a városvezetés.
– Mi a helyzet a közpénzekkel, hogyan kívánják ellenőrizni azok
mozgását?
– Ez minden városlakó érdeke. A nagyberuházások esetében
„enyhén szólva” magyarázatra szoruló fejlemények vannak.
A 4-es metró az egyik legjobb példa, vagy a BKV általános
helyzete. Nem normális, hogy a metróépítés költségei 2003-
2006 között 195 milliárdról 500 milliárd fölé emelkedtek.
Senki ne gondolja, hogy itt a kivitelezés közbeni költségekről
van szó, ezek még a kivitelezés előtti költségemelkedések,
amit magyarázni kellene a városvezetésnek. Én csodálkoznék,
ha 600 milliárdnál megállna a növekedés. A BKV-nál gyanús
szerződések, kifizetések sorozatát látjuk, amire a főpolgármester
úr nem ad magyarázatot.
– Ismeretes, különböző levelek kerültek nyilvánosságra,
melyekben többek között a cég vezérigazgató- helyettese arra
buzdítja a fővárosi MSZP egyik vezető politikusát, hogy a BKV
sztrájkját próbálják a Fidesz kezdeményezéseként beállítani.
A BKV ismeretlen tettes ellen tett feljelentést levéltitok,
gazdasági titok megsértése, valamint gazdálkodó szervezet
vezető állású személyének visszaélése gyanújával.
– Demszky annyit mond csak: transzparens a BKV. Ha attól
„transzparens”, mert Demszky ezt mondja, az még kevés.
Viszont, ha a felügyelőbizottság tagjai beletekintenének
ezekbe az anyagokba – ami kötelességük egyébként, mivel
ezek közpénzen intézett közügyek – akkor elkezdik, nem kis
sajtótámogatással, rendőrségi eljárással, sőt
nemzetbiztonsági ráfigyeléssel fenyegetni őket, ahelyett, hogy
ezeknek az anyagoknak a tartalmát vizsgálnák. Egyébként egyetértek
azzal, hogy a BKV rendszerébe telepített kémprogramokat ki kell
vizsgálni, viszont remélem, hogy nem lesznek ezzel visszaélések.
– MSZP szerint „le kell állítani” Orbán Viktort, mert csak így
védhető meg a 4-es metró. Mondott-e Orbán olyat, hogy leállítaná
a metróépítést, és mi az ön frakciójának álláspontja?
– Teljesen egyértelmű a helyzet. Nem is akarok ez ügyben
védekezni, Orbán Viktort sem akarom megvédeni – nem is szorul
rá –, mert soha nem mondott ilyet. Amennyiben létezne ez a
kijelentés, például magnószalagon, akkor már rég letették
volna az asztalra. Ez lenne logikus. Ha a nép apró hányada még
beveszi, amit 2002 óta többször elsütött az MSZP-SZDSZ, akkor
ebben az országban nagyon nagy a baj. Se Orbán, se én, se más
nem mondott olyat, hogy le kell állítani a 4-es metró építését.
Egyébként ez nem is lehetséges, mivel nemzetközi szerződések
vannak, uniós támogatást kapott a főváros a beruházásra.
Orbán Viktor arról beszélt – amit magyar nyelvről lefordítottak
liberális nyelvre – hogy ilyen nagyságú közpénzek sorozatos
homályos felhasználását ellenőrizni kell. Budapestnek nincs
olyan városlakója, vagy nincs olyan uniós tisztségviselő, aki
ezt ellenezné. Úgy látszik, az MSZP egy szegmense és a főpolgármester
ettől úgy megijedtek, hogy elkezdtek a Grimm-mesék nyomán történeteket
kitalálni. Erre mondtam a szocialista frakcióvezetőnek, hogy
nyugodtan lehet közvélemény-kutatást rendezni arról, mit szólnának
ahhoz, ha a szocialista frakcióvezető lebontatná a Parlamentet,
ennek annyi valóságalapja van, mint az Orbánnak titulált
kijelentésnek. Nyilván oka van annak, hogy ennyire félnek a közpénzek
használatának felülvizsgálatától, mert akkor nem próbálnának
ilyen kommunikációs elővágásokat tenni. Feltételezhető,
hogy Demszky Gábor attól is fél, hogy az általa remélt és
beharangozott uniós támogatásnál kevesebbet fog kapni, ezért
már előre keres egy alanyt, akire ráfoghatja, hogy ő a felelős
érte.
– „Miért hazudta azt Demszky Gábor, hogy rendben vannak az uniós
források, miközben nincsenek?” – ezt a kérdést öntől idéztem.
Mi a probléma az uniós pénzekkel?
– Demszky úgy háromnegyed éve azt nyilatkozta az újságban:
minden rendben van, elintézett az uniós támogatás. A környezetében
nem bírtak védekezni, mert még az unióban is cáfolták ezt a
kijelentést. Demszky Gábor félrevezette ezzel a meggondolatlan
kijelentéssel a közvéleményt, olyannyira, hogy az unióig
hatottak a hullámai. Arra sem adott soha magyarázatott a
budapestieknek, sőt igyekeznek agyonhallgatni, hogy miért nem
engedte az oroszoknak megépíteni a metrót az államadósság
fejében. Amikor ezeket a kérdéseket felteszik neki, akkor értelmezhetetlen
és hátborzongató mosoly a válasz, semmi egyéb.
Oláh János
|