2008.06.20.
Középkori
mentalitás Moldvában
„2008.
május 8-a óta a klézsei plébános, Pascariu Augustin és segédje,
Hodea Cristian szakadatlanul dolgozik azon, hogy megszüntesse az
iskolai magyar csoportokat. A bérmálkozásra készülő
gyerekeknek rendszeresen elmondják a felkészítők során, hogy
aki magyarórákra jár, az nem vehet részt a bérmálkozáson.
Miután ez a szóbeli fenyegetés kevésnek bizonyult, az említett
egyházi személyek az iskolai vallásórákon is folytatták »felvilágosító
kampányukat«, amelynek keretében fenyegetésekkel és képtelen
hazugságokkal próbálták rávenni a gyerekeket, hogy írásban
kérjék az iskola vezetőségétől, a továbbiakban ne tekintsék
őket a magyar anyanyelvi órákat látogató diákoknak.” –
olvasható a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) elnökségének
közleményében. A csángók oktatásáról, annak finanszírozásáról,
a magyar nyelvű foglalkozásokról Hegyeli
Attila, az MCSMSZ oktatási felelőse nyilatkozott.
– Művelődéstörténeti könyvekben olvasható, hogy
a középkorban és az ellenreformáció idején többször kiközösítéssel,
a szentségek szolgáltatásának megtagadásával fenyegették
meg a papok a híveket. Tehát Románia egyes régióiban középkori
állapotok uralkodnak?
–
Igen, de nem gazdasági, hanem szellemi, gondolkodásbeli értelemben.
Moldvában a katolikus papok többsége úgy viszonyul a hívekhez,
mintha a középkorban élnénk. Nem is olyan régen egy szertartás
keretén belül megátkoztak és kitagadtak egy római katolikus hívőt
az egyházból. Ez egy középkori metódus és az ortodoxoktól
átvett gyakorlat. 2000-ben Klézsén egy asszony szóvá tette,
hogy plébánosa a segélycsomagokat nem adja át a rászorulóknak.
Ezért kiátkozták az egyházból. A mise után leoltották a lámpákat,
s az asszony életét szimbolizáló gyertyákat a pap eltaposta a
templom folyosóján.
– A csángók elrománosítása terén ma is kiemelkedő
szerepe van a romániai római katolikus klérusnak. Mi az oka
annak, hogy a Vatikán a csángókérdésben meglehetősen
visszafogott magatartást tanúsít?
–
A Vatikánban tudnak a csángókérdésről, hiszen az MCSMSZ képviselői
tárgyaltak már magas rangú római egyházi méltóságokkal.
Azt mondták nekünk: a Vatikán megbízott egy püspököt azzal,
hogy egy adott területet kormányozzon, s nem szólhatnak bele az
egyházi autonómia bizonyos kérdéseibe. Ilyen kérdés a misézés
nyelve. Püspöki és nem vatikáni feladat annak eldöntése,
hogy valamelyik faluban a délelőtti misét román, vagy magyar
nyelven mondják. A iasi-i püspök pedig görcsösen ragaszkodik
a román nyelvű miséhez. A Vatikán azért sem avatkozik közbe,
mert Moldva a keleti bástyája. Ráadásul egy gyors ütemben
fejlődő püspökségről van szó: nőtt a hívek és a papok száma.
A Vatikán érdeke, hogy legyen egy erős román nyelvű püspöksége
ebben az „ortodox tengerben.”
– Tudtommal a jászvásári, vagyis a iasi-i püspök
magyar származású.
–
A püspök urat hivatalosan Petru Gerghelnek hívják. Ez a
Gergely Péter román változata. A püspök úr mindig felháborodott,
ha az utóbbi néven szólítottuk. Valóban magyar eredetű a főpap
családja, de szíve joga románnak tartani magát. Nem ez okozza
számunkra a problémát, hanem az, ha másokra is ráerőlteti
ezt az asszimilációs gondolkodásmódot. Mára – felvilágosító
munkánknak köszönhetően – térségünkben egyre többen
vallják magyarnak magukat, s szeretnék jobban megismerni a
magyar nyelvet és történelmet. Azt szeretnénk, ha ezt a klérus
nem akadályozná meg. Vasárnaponként a pusztinai templomban öt
misét tartanak. Nem hiszem, hogy olyan nagy problémát okozna,
ha az egyik magyar nyelvű lenne.
– 2000-ben sokan vakmerőségnek tartották azon ötletüket,
hogy magyar nyelvű foglalkozásokat szervezzenek a gyerekeknek.
Gondolom, munkájuk során számításba vették, hogy mennyi csángó
gyerekkel kell foglalkozniuk. Diószegi László, a Teleki Alapítvány
igazgatója azt írja egyik tanulmányában: „A moldvai csángók
lélekszámának megállapítása a megbízható források hiánya
miatt nehéz feladat.” Önök sem tudnak pontos számot mondani?
–
Mi azt tudjuk, hogy jelenleg kb. 60 ezren közölték szövetségünkkel,
hogy magyar gyökereik vannak. A csángóság lélekszámának megállapítása
bonyolult feladat. A moldvai csángók által lakott területek
soha nem tartoztak a Magyar Királysághoz, ezért társadalmi,
gazdasági fejlődésük is külön utat járt be. A csángók nem
voltak részesei a magyar nemzetté válás folyamatának, mint
ahogy etnikai kisebbségként a román nemzettudat kialakulása
sem alakította identitásukat. Azonosságtudatuk a legutóbbi időkig
jellegzetesen a középkor emberének identitástudatát mutatja:
„én elsősorban katolikus vagyok.” Ehhez hozzátartozik, hogy
a nacionalista román állam mindent elkövetett a csángóság erőszakos
asszimilációja, megfélemlítése érdekében. Magyar iskolák
nem voltak, a közhivatalokban, templomokban megtiltották a
magyar beszédet.
– Az eltelt nyolc év alatt milyen tapasztalatokat
szereztek az oktatás területén? Tudják, hogy milyen ütemben
lehet előrehaladni a gyakorlatban, s melyek a legsúlyosabb fékező
tényezők?
–
A legfontosabb, s ezt minden fórumon elmondom: a románok nem
fogják helyettünk megoldani a csángó gyerekek oktatásának
problémáját. Annak a kb. kilencezer magyarul még értő, tudó
gyereknek az oktatását a magyar értelmiségnek, a magyar
nemzetnek kéne felvállalni, megoldani. Nem fognak a bukaresti
románok csángóföldre magyar tanítókat küldeni. Tehát
minden problémát nekünk kell megoldanunk. Ma már több iskolában
van magyaróra, ám ez nyolc év kemény munkájának az eredménye.
Külső- Rekecsinben két magyar állami katedra is van. Ez azt
jelenti, hogy a tanítás költségeit a román állam fedezi.
Sajnos nagyon sok helyen még csak iskolán kívüli foglalkozások
keretén belül tudjuk megoldani az oktatást. Ezt követi az,
hogy ún. töredék-katedrával jelenjünk meg az iskolákban. De!
Ha nekünk, a magyarságnak nincs erőnk, energiánk arra, hogy
abba a negyvenöt faluba, ahol még beszélik a magyar nyelvet,
tanítókat küldjünk és beindítsuk az oktatást, akkor az
asszimilációt nem tudjuk megállítani. Jelenleg tizenkilenc
településen harminchat tanár dolgozik, így a már említett
kilencezer magyarul értő gyerek közül csak ezerötszázzal
tudunk foglalkozni. Ennek főleg anyagi okai vannak.
– Nem félemlítik meg a magyartanárokat?
–
Sajnos továbbra sem konfliktusmentes az állami iskolák és
magyartanárok viszonya. Sok iskolában igyekeznek kiszorítani,
kiközösíteni tanárainkat a tantestületből, az igazgatóságok
pedig több helyszínen próbálták megakadályozni az újabb
csoportok indulását. Szinte „megszokottá” vált az, hogy
egyes tanárok más tanórákon megszégyenítik a magyar órára
járó diákokat, negatívan beszélnek osztályfőnökök, tanítónők,
igazgatók a szülőknek a magyar nyelvórákról, illetve megpróbálják
lebeszélni őket az újabb kérvények benyújtásáról.
Mindezekkel magyarázható az is, hogy a tanévet megkezdő diáklétszámból
minden évben lemorzsolódtak év közben is. Az iskolai magyarórákkal
kapcsolatosan gond az is, hogy nincs a Bákó Megyei Tanfelügyelőség
keretében olyan szakirányító, magyar kisebbségi felelős, aki
állami státusa által felhatalmazott lenne a magyarórák
szervezési vagy tartalmi kérdéseivel foglalkozni.
– Nem tartanak attól, hogy az alacsony bérezés miatt
egyre kevesebb tanár fog vállalkozni a csángó gyermekek oktatására?
–
Bevallom: igen. Az idei tanév végén többen jelezték, hogy
anyagiak miatt más területeken fognak dolgozni. Romániában a közelmúltban
hihetetlenül megnőttek a bérek. Főleg az iparban, a gazdaságban
dolgozók keresnek jóval többet, mint 5–6 évvel ezelőtt. Egy
olyan kis szövetség, mint a miénk, képtelen a bérezés kérdésében
lépést tartani az állami szektorral. Nagyon nehéz így növelni
a tanárok létszámát, s ami a legnagyobb gondot jelenti: a
magyarországi támogatások szinte a felére csökkentek.
– Fordítsuk le ezt a számok nyelvére.
–
2000-2004 között évente összesen 100 millió forintnyi támogatásban
részesültek a csángó programok. Jelenleg 56,4 millió forintot
ad a magyar állam. Ebből 30 millió jut a moldvai magyar
gyermekek anyanyelvi oktatására. A Moldvai Magyar Csángó Szövetség
még kétszer ennyit kell hogy összeszedjen, hogy a jelenlegi
iskolán kívüli magyar oktatás kiépített rendszerét működtetni
tudja. A 19 faluban a tanárok fizetéséhez, a tanszerek vásárlására,
a fenntartáshoz szükséges költségeket a Keresztszülő-program
segítségével és cégeknél kilincselve próbáljuk előteremteni.
Olyan mértékben kellene növelni a csángók oktatási programtámogatását,
hogy valamennyi moldvai magyar csángó gyermek lehetőséget
kapjon az anyanyelvi oktatásra. Nem tudjuk magunktól, egy civil
szervezet erejéből tovább folytatni az oktatási program
kiterjesztését. A fenntartáshoz szükséges költségeket a
Keresztszülő-program segítségével és cégeknél kilincselve
próbáljuk előteremteni. A moldvai magyarok önazonosságának
őrzését közösségi házak működtetésével is lehetne segíteni.
De egyetlen ilyen ház létesítése is legalább 30 millió
forintnyi összeget igényel.
– Mit gondol: Magyarországon egzotikumként, vagy már
a nemzetpolitika részeként foglalkoznak a csángókkal?
–
Az elmúlt időszakban volt néhány olyan örvendetes esemény,
amely arra utal, hogy Magyarországon nem közömbösek a csángók
iránt. Április 11-én a moldvai Bákóban tanácskozott a magyar
Országgyűlés elnöke, a kíséretében utazó magyarországi
parlamenti küldöttség és Bogdan Olteanu, a Román Képviselőház
elnöke. A megbeszélésen terítékre kerültek a moldvai magyarság
jelentős problémái: a csángó falvakban nehézségekbe ütköző
anyanyelvi oktatás és a magyar misék hiánya. Megállapodtak
abban is, hogy a moldvai magyar nyelvű misék bevezetése érdekében
közösen fordulnak a Vatikánhoz, és segítenek elhárítani a két
országban élő nemzeti kisebbségek jogai érvényesítésének
akadályait. Bevallom: kissé szkeptikus vagyok a sikert illetően.
Ez után meghívtak Budapestre a Kárpát-medencei Magyar Képviselők
Fórumának Oktatási Albizottsága egyik tanácskozására, ahol
április 23-án beszámolhattam a csángóföldi anyanyelvi
magyaroktatás helyzetéről. Május 25-én a Magyarfalusi magyar
ház szentelésekor Gilyán György külügyi államtitkár volt a
vendégünk, aki kihangsúlyozta, itt az idő arra, hogy a csángókat
Magyarország beemelje a nemzetpolitikába. Elnökasszonynak és
államtitkár úrnak is elmondtam: a látogatás szép gesztus, de
kevés. Ne csak szavakkal, hanem tettekkel és anyagilag is álljanak
ki a csángók mellett. Elszomorító, hogy kiadásaink 2/3-át
magánszemélyek támogatásaiból tudjuk csak fedezni.
– 2001-ben készült az ET-jelentés a csángókról.
Ez ajánlásként fogalmazza meg pl. az anyanyelvi misét és az
oktatást. Most, hogy romániai magyarok is ülnek az EP-ben,
lehetőség nyílik rá, hogy sürgessék a jelentés monitorozását?
–
Az Európai Parlamentben képviselőink azt szeretnék, hogy
alakuljon meg egy olyan bizottság, mely megvizsgálja: mi valósult
meg az említett ajánlásokból. Mi tudjuk: semmi. Azért vagyok
szkeptikus a bizottsági vizsgálódások iránt, mert a román
hatóságok kiválóan értenek ahhoz, hogy bemutassák azt, ami
nincs.
Medveczky Attila
|