2008.06.20.
Sporthajó-
és jachtkikötő épül Párkányban
Jövő
őszre elkészülhet a közel negyven éve megálmodott párkányi
kishajó- és jachtkikötő. A 60-as évektől kezdve folyamatosan
napirenden tartott ötlet alapján kialakított öbölben akár
60-70 sporthajót is ki tudnak majd szolgálni.
A párkányi jachtkikötő ötlete annak idején néhai
Bartusz Gyula agyából pattant ki az 1960-as években. A párkányi
papírgyár az akkori kormányzat által preferált stratégiai
beruházásnak számított a Vadas fürdőkomplexum, továbbá egy
szakszervezeti ház a jelenlegi Billa áruház mellett, és a papírgyár
dolgozóinak otthont adó lakótömbök megépítése. Mivel a
szakszervezeti házat az illetékesek kihúzták a csomagból
(nyilván úgy gondolták, hogy megteszi a már létező kultúrház
is), helyette éppen Bartusz Gyula javaslatára került be a
fejlesztési tervekbe egy csónakkikötő megépítése. 1969-ben
mintegy 600 ezer korona ráfordítással az egykori kavicsbánya tőszomszédságában
egy öblöt képeztek ki, a létesítmény azonban csak néhány
évig működött csónakkikötőként. A természet a területet
részben visszahódította és a békák paradicsoma, kedvelt
szaporodási helye lett ez a LIDL áruházhoz közeli hely.
Gimesi Sándor, a kivitelező Agimpex Kft. ügyvezetője
szerint nem ismerték az öböl előéletét. 2006-ban döntötték
el, hogy egy sporthajó– és jachtkikötőt építenek az öbölben,
a beruházó cég időközben geológiai méréseket végeztetett,
kidolgozta a szükséges tanulmányterveket, felvásárolta a
telkeket, és beszerezte a szakhatósági engedélyeket. A városi
tulajdonban lévő telek eladására a párkányi képviselő-testület
2006 áprilisában csak azzal a feltétellel bólintott rá, hogy
az Agimpex továbbra is garantálta a dunai szabad strand akadálymentes
megközelítését. Eszerint a Duna-part továbbra is mindenki számára
hozzáférhető lesz, és csupán a kikötő üzemeltetőjének
szolgáltatásait igénybe vevő üdülőknek kell majd használati
díjat fizetni.
A mintegy kéthektárnyi területen művileg kivájt kikötő
hozzávetőleg 60-70 darab 6-8 méteres sporthajó kikötésére
lesz alkalmas, emellett a nagyobb 15-
20 méter
hosszú hajókból (jachtokból) egyszerre négyet tud majd
fogadni a létesítmény. A járulékos beruházások közt említhető
egy 50-60 férőhelyes személygépkocsi-parkoló, egy kisebb
panzió és vendéglő, valamint egy folyami üzemanyagtöltő állomás.
A létesítmények elsősorban a Párkányban kikötött hajótulajdonosoknak
nyújtanak majd szolgáltatásokat, de értelemszerűen ezeket bárki
más is igénybe veheti, függetlenül attól, hogy az ideérkező
sporthajók és jachtok a kikötőt cél- vagy tranzitállomásként
fogják használni. A folyami „benzinkút” különösen
fontos, hiszen üzemanyag töltési lehetőség legközelebb
Budapesten van.
A pontonok, amelyekre a panzió is épül hullámtörőkként
is funkcionálnak. A hajók egy hat–nyolc méter széles
„csatornán” jutnak az öbölbe, ahol szükség esetén egy 16
tonnás daruval ki- vagy visszaemelhetők lesznek, így a közúton
ideérkező vízi járműveket itt majd vízre lehet bocsátani
vagy utánfutóra kiemelni. A befektető elképzelései szerint a
beruházás első szakasza – mintegy 20 ezer köbméter, zömmel
iszapos föld kitermelése, a közművesítés, a stégek kihelyezése
– már idén lezárul, a másik szakasz – a panzió, a vendéglő
és az üzemanyagtöltő állomás átadása – jövő őszre várható.
A Renner-gödör : a helyi emlékezetben így él a hely,
ahol most a kishajó-kikötő épül. Nevét a Renner családról
kapta, akik a boldog békeidőktől a múlt század közepéig téglagyárakat
működtettek Párkányban. Az RG (Renner Gáspár) szignóval jelölt
„Renner-tégla” fogalom volt ezen a vidéken. A Renner-gödörben
annak idején kavicskitermelés folyt. A mélyedés nagy részét
néhány évtizeddel ezelőtt feltöltötték, majd az úgynevezett
„Papagáj-telep“ lakótömbjeit építették rá a múlt század
nyolcvanas éveiben. A gödör folyó-közeli része azonban
megmaradt és benőtte a természet. Sokan, mint „Parkanikumot“
tisztelték, mások szerint természetvédelmi lokalitásként
volt érdekes, megint mások hulladékgyűjtő helynek nézték.
Leginkább azonban békák, szúnyogok keltetőhelye volt. No, nem
mintha a teremtés ezen lényei nem érdemelnék meg a figyelmet.
Annál is inkább, mivel csendes nyári estéken a kétéltűek nászának
koncertjeit évtizedekig élvezhették a gödör szomszédságában
magasodó háztömbök lakói. A mintegy 100 millió korona értékű
beruházás építője az AGIMPEX Kft. építőipari vállalat. A
teljes beruházás befejezése jövő őszre várható.
(Forrás: Hídlap)
|