2008.06.20.
Friedrich
Schiller: Don Carlos
(Bárka Színház Vívóterem)
Az 1759-től
1805-ig tartó, rövidre szabott földi pályafutása alatt
Schiller teljes életművet hagyott az utókorra. Drámákat életének
minden szakaszában írt, első színdarabját, a Haramiákat
1782-ben játszották. Legismertebb műve az 1784-ben született
Ármány és szerelem, a Shakespeare Rómeó és Júliájának
gazdag líraiságát megközelítő tragédia, valamint az
1804-ben keletkezett Tell Vilmos, ami a svájci pásztorok
Habsburg-ellenes felkelését mutatja be. A Don Carlost, ezt a
szabadságeszmétől áthatott művét 1787-ben írta, aminek története
a németalföldi szabadságharcba ágyazódik be, s a XVI. századi
spanyol önkényuralom elleni küzdelemhez köthető. A dráma
ismertségét Giuseppe Verdi azonos című, 1884-ben Milánóban
bemutatott operája tette még tejesebbé. A Don Carlos cselekményének
mozgató ereje a társadalmi igazság és az emberi szabadság
eszméje. Schiller öt évid dolgozott rajta, s a mű nemes pátoszát
fokozza az is, hogy nem prózában, hanem Shakespeare ötödfeles
jambusaiban, a „blanc vers”-ben írta. A darab úgy indul,
mintha fő témája a trónörökös, Don Carlos és a
mostohaanyja közti titkos szerelmi kapcsolat lenne. Ebből természetesen
következik apa és fiú féltékenysége, kölcsönös
ellenszenve. II. Fülöp spanyol király ugyanis feleségül vette
fia menyasszonyát, Erzsébetet. Carlos még mindig olthatatlan
szerelemet érez volt jegyese iránt. Ezt a helyzetet használja
fel céljai érdekében Posa márki, a szabadság és az emberi
jogok szószólója, s így a dráma szerelmi és politikai szála
egységes indítékhálózattá kapcsolódik össze. A márki
ugyanis európai körútjáról egy új állam „merész álomképével”
tér vissza Madridba, miután megismerkedett a dráma cselekményének
időpontjában, 1568-ban a protestáns Németalföld politikai célkitűzéseivel.
Első dolga, hogy megnyerje törekvéseinek Carlost és a királynét,
szerelmüket pedig politikai szándékainak rendelje alá. A márki
megkísérli Fülöp királyt - bizalmába férkőzve - megnyerni
eszméinek, a király azonban csak a nyílt szívű, egyenes
embert, a barátot látja meg benne, fennkölt elvei iránt érzéketlen
marad. A kölcsönös csalódás után Posa már csak Carlosban bízhat.
Erzsébetet is beavatja titkos terveibe, megszervezi a trónörökös
szökését Madridból és útját Flandriába, hogy a felkelés
élére állva harcolhasson a zsarnokság ellen. A király megöleti
a márkit, Carlos barátja holtteste mellet döbben rá feladatára.
Szerelmi szenvedélyén felülemelkedve kész vállalni Posa márki
örökségét, nagy céljainak megvalósítását. Megható
jelenetben búcsúzik el a királynétól, s elindul, hogy
szorongatott népét megmentse a zsarnok kezétől. S épp ebben a
pillanatban éri el végzete: a lesben álló király elfogja, s
kiszolgáltatja a főinkvizítornak.
A
Bárka Színházban ez év március 21-én, Alföldi Róbert
rendezésében volt a premierje a Don Carlosnak. Már a szórólapokon
és plakátokon is feltüntették, hogy az előadást csak 16 éven
felülieknek szánják, s ezzel tökéletesen egyet lehet érteni.
Alföldi – saját bevallása szerint – soha nem magát a drámát
akarja bemutatni, hanem azt, amit belőle kivált az írás. Most
sem cselekszik másként. Ebben a Carlosban egy csepp méltóság,
elhivatottság nincs, a nagyérdemű csak egy zavart elméjű,
fordított Hamletet láthat, aki az állig felöltözött szereplők
között alsógatyában grasszál,
egy idő múlva felöltözik, viszont nem sokkal később
– fiúi tisztelete jeléül mint valami Szent Ferenc - csupaszra
vetkőzik az apja előtt. (A férfiak teljes pőresége most kezd
tért hódítani a színpadon és filmvásznon egyaránt, ugyanis
a nők meztelenkedése már unalmas, egészen konzervatív...)
Persze azért fedetlen női keblekben is gyönyörködhetnek a Bárka
nézői, Eboli hercegnő derékig levetkőzik, úgy ajánlkozik
fel Carlosnak. Posa márki és Carlos között is nem egészen egyértelmű
a viszony, nem elvbarátság köti őket össze, inkább egymást
szeretik, mintsem a szegény németalföldiek ügyét. Carlos
azonban Domingóval is meleg barátságot ápol, a viszontlátás
örömében birkóznak egymással egy kicsit. Alföldi koncepciójából
teljes mértékben hiányzik a közjó, a szegény, elnyomott nép
szolgálata, csak a szerelmi szálak gabalyodnak össze benne.
Furcsa, sötét, falakkal körbezárt világban bolyonganak a
szereplők, és egy hangyányi emelkedettség nincs ebben a
produkcióban, katarzisról pedig szó sem lehet. A színészek a
legjobb tudásuk szerint játsszák el azt, amit a rendező rájuk
bízott. Makranczi Zoltán tétova, önmagával meghasonlott
alaknak formálja meg a címszereplőt, akit ide-odadobálnak az
események. II. Fülöpöt Seress Zoltán nemes méltósággal
jeleníti meg, egyszerre tiszteletet parancsoló és könyörtelen
uralkodó, gyötrődő és féltékeny férj, érző szívű és
nagylelkű apa. Ilyés Róbert Posa márkija inkább afféle
intrikus, mintsem a jó ügyért harcoló szabadsághős. Tompos Kátya
Erzsébetet elfojtott indulatú, félreállított asszonyként
viszi fel a színre, Varga Anikó Ebolija a viszonzatlan szerelem
mártírja. Ez a minden nemességtől megfosztott Don Carlos nem
egy példamutató régi történet, inkább valamiféle apa-fia közötti
generációs különbségen és a nő fölötti küzdelmen alapuló
mai sztori.
Dr.
Petővári Ágnes
|