2008.06.20.
A
katolikus egyház az élet pártján áll
Az
Európa Tanács április 16-án előterjesztett jelentéstervezete
felszólítja a tagországokat: biztosítsák, hogy minden nő
korlátozás nélkül élhessen az „abortuszhoz való jogával”.
A Tanácskozó Gyűlés 102:69 arányban megszavazta a tervezetet.
A Magyar Katolikus Püspöki Kar (MKPK) családreferens püspöke
előzőleg levelet intézett az Európa Tanács (ET) magyar
parlamenti képviselőihez, melyben – többek közt – ez
olvasható: „Ennek a határozatnak az elfogadásával az Európa
Tanács »az abortuszhoz való jog« korlátlan érvényesítéséért
szállna síkra, ezt pedig sem az európai, sem a nemzetközi jog
nem ismeri. Le kell szögeznünk, hogy »az abortuszhoz való jog«
nem tartozik a »szexuális és reprodukciós jog« körébe, mint
azt sokan állítják. Az »abortuszhoz való jog« alapvetően
elutasítandó, mert ez az ún. »jog« ellentétben áll az Európai
Emberjogi Konvencióval, amelynek éppen az a célja, hogy védje
az emberi méltóságot és az emberi jogokat. Az emberi méltóságnak
azonban megkerülhetetlen sarokköve az élethez való jog, ez
pedig megilleti a meg nem születettet is.” A magzat életének
védelméről, az európai morálról és a magyar társadalomban
létező házasság- és családellenes erőkről Bíró László, a MKPK családreferens püspöke, a Magyar Katolikus
Családegyesület elnöke nyilatkozott.
– A latin-amerikai életvédő mozgalom óriási sikerként könyvelheti
el, hogy a brazil törvényhozás alsóháza egyhangúlag elutasította
az abortuszliberalizációt, amelyért 1991 óta harcolnak az
abortusz támogatói. A „művelt” Európa pedig az abortusz
mellett teszi le a garast. Ezek után el lehet mondani, hogy míg
Brazíliában a többség ragaszkodik az élet védelméhez, addig
Európában nemcsak, hogy keresztényellenes, de életellenes erők
vannak hatalmon?
– Nemcsak, hogy el lehet, de el is kell mondani, mert ez
az igazság. Példaként elmesélem az egyik perui élményemet.
„Családlátogatásra” mentünk az Andok hegység egyik
elhagyatott, kicsiny, papot is ritkán látó falucskájába.
Eljutottunk egy nagyon szegényes körülmények között élő házaspárhoz.
Megkérdeztem a férfitől: „Mondja, maguk boldogok?” Az
asszonyka kíváncsian rátekintett párjára, aki ezt válaszolta:
„Igen, boldog vagyok, különösen akkor, mikor együtt lehetek
a családommal.” Feltettem magamnak a kérdést: mitől boldog
ez a kecsuai indián, s miért boldogtalan az európai ember? A válasz:
a latin-amerikaiak még az életnek, míg az európaiak az életmódnak
örülnek. S ami a legszomorúbb, az életmódnak rendelik alá az
EMBERT. Az európai ember úgy éli meg az abortuszt, hogy saját
jogát gyakorolja, holott nem önnön élete felett rendelkezik,
hanem egy megfogant élet felett dönt. A jelentéstervezethez
hasonló döntések pedig mind azt sugallják, hogy : „neked
ehhez a döntéshez jogod van.” Egy konferencián esett szó arról,
hogy mennyire meghamisítjuk a fogalmakat. Azt mondjuk: terhességmegszakítás.
Egy utazást meg lehet szakítani, vissza lehet szállni a következő
vonatra, ám azt, akit az életből kiemeltünk, már soha nem
tudjuk visszahozni az élők sorába. Ezek a félrevezetések az
abortuszpártiak agyszüleményei. Ki kell hangsúlyozni, az
abortusz nem jog, hanem jogtalanság! Európában minden embernek
megadják a testi épséghez fűződő jogot, a meg nem született
magzatnak azonban ezt nem biztosítják.
– EU-s képviselőkhöz írta levelét. Nem közölték Püspök Úrral,
hogy levelével politikai kérdésekbe avatkozik bele?
– Néhányan válaszoltak levelemre, ami már önmagában
is dicséretes dolog. A válaszok gondolatmenetével viszont nem
mindig érthettem egyet. Az egyik levélíró szerint Jézus egyháza,
a szegények egyháza, s én az elesettek ellen beszélek. Az
indok: a gazdagok átmehetnek Írországból Angliába abortuszt végeztetni,
míg a szegények ezt nem tehetik meg, s ezért az életük is
veszélybe kerülhet, mikor mostoha körülmények közt akarják
elvetetni magzatukat. Tehát – a levél írója szerint – én
Krisztus szándékával ellentétesen nem a szegények, hanem a
gazdagok mellé állok, mikor az abortusz könnyebbé tétele
ellen emelem fel a szavam.
– Ez érdekes: egy szocialista oktatta ki Püspök Urat arról, hogy
mi Krisztus szándéka?
– Nem szeretnék neveket mondani. Nem érdemes. Sokféle
kioktató választ kaptam. Az egyik levél így fejeződik be:
„Remélem, megérti Püspök Úr, hogy az élet és az anyák védelmében
igennel fogok szavazni.” Elszomorító, hogy egyesek nem látják:
az élet mindenek feletti érték.
– Más európai országok katolikus püspökei is küldtek hasonló
tartalmú levelet a képviselőknek?
– Erről nincs tudomásom, arról viszont már van, hogy a
Vatikán szomorúan konstatálta az ET abortuszpárti döntését
és közleményt bocsátott ki, melyben – többek közt – az
olvasható : a tervezet ellentétben áll az emberi jogokkal.
– Az abortusz-pártiak a nők tiszteletéről, jogaik védelméről
beszélnek. Mi erről a véleménye?
– Jómagam is tisztelem a nőket, s éppen ezért emelem
fel a szavam az életük védelmében. Lelkivezetőként nagyon
sokszor megtapasztaltam, hogy az, aki az élet ellen tesz, milyen
hatalmas és nehezen lerázható terhet rak magára. Aki
gondolkodik, az tudja: az abortusz nem csupán a saját sorsomról
való döntés, hanem egy másik életről is meghozott határozat.
Néha erre csak későn jönnek rá. Figyelembe kell venni, hogy a
nők az abortusz következtében gyakran egészségi és
pszichikai károsodást szenvednek. Azt is meg kell vizsgálni:
miként függ össze a visszautasított élet a házassággal.
Nyugaton többször felteszik a kérdést: a házasságok labilitását
mennyire lehet az abortuszok következményeiként felfogni? A házasság
két személy egymást elfogadó döntése. Mikor már magát az
életet kezdjük el szelektálni, akkor gyakoroljuk be azt: milyen
módon lehet valakit nem elfogadni. Az abortuszok magas száma tehát
gyengíti a házasságon belül egymás elfogadását.
– Az ellentábor egyik érve: a magzat öntudatlan.
– Nagyon nehéz logikusan érvelni a magzatgyilkosság
mellett. Az életet nem lehet az öntudat meglétéhez kötni,
hiszen ebben az esetben akár egy alvó embert is meg lehetne ölni,
csak azért, mert nincs öntudatánál. A magzat személyvoltát
tehát nem lehet az éppen aktuális éntudathoz kötni.
– A házasságban, vagy a lazább kapcsolatban élők körében
magasabb az abortuszok száma?
– Nem tudok statisztikai adatokat mondani, de az biztos,
hogy az egyedülálló nők és a fiatalok körében igen magas az
abortuszok száma. Az abortusz annak a kapcsolatnak a minőségére
is utal, ami nemzette az életet. Ha ez a kapcsolat bizonytalan és
a felelőtlenség jellemzi, akkor az abban élők könnyen választják
az abortuszt.
– Püspök Úr, a katolikus egyház ugyanúgy gyilkosságnak, halálos
bűnnek tekinti azt a magzatelhajtást, amit anyagi problémákra
hivatkozva végeztetnek el, mintha valaki előre megfontolt szándékkal
végez ellenségével?
– Az egyház szerint a legfőbb érték az élet a fogamzás
pillanatában kezdődik. Sem a megfogant, sem az elaggott élet
ellen nem szabad támadólag fellépni. Pont az élet védelme
lehetne az a terület, ahol az eltérő politikai nézeteket valló
emberek összetalálkozhatnának és együtt dolgozhatnának az
emberi jogokért.
– Mit tud tenni a magyarországi klérus az abortuszok számának
visszaszorítása érdekében? Elegendők a lelkigyakorlatok, vagy
más eszköz is rendelkezésükre áll?
– Nyilvánvalóan csak azokra tudunk hatni, akiket elérünk.
Szociálisan kéne segítenünk azokat az édesanyákat, akik megélhetési
gondokra hivatkozva akarják választani az abortuszt. Példamutató
Böjte Csaba ferences lelkipásztor kezdeményezése: az Élet Háza.
Olyan lányokat várnak oda, akik áldott állapotba kerültek, de
nem tudják hol megszülni a gyerekeiket. Csobánkán viszont
lehetőségük nyílik arra, hogy ne az abortuszt válaszszák,
hanem rendezett körülmények között tudjanak élni.
– Összeegyeztethető-e a család szentségének védelmével az, hogy
a nem kívánt gyermeket olyan szülőknek adják örökbe,
akiknek nem lehet gyermekük?
– Krízishelyzetekben mindenképpen gondolni kellene arra,
hogy sok házaspár vágyik a gyermek után, mert nekik nem lehet.
Társadalmi feladattá kell tenni az örökbefogadás megkönnyítését.
– Mi a véleménye a béranyaságról?
– Miközben sokan visszautasítják a gyermekáldást, és
abortuszra, halálra ítélik a megfogant életet, közben
rengetegen vannak olyanok, akik szeretnének gyermeket, de nem
lehet nekik. Az egyház tanítása ebben az esetben a gyermekek örökbefogadását
ajánlja. Az élet nemzésénél az egyház komolyan veszi a személyes
felelősségtudatot. Óvakodik attól a zűrzavartól, ami a
megfogant élet körül a személytelen nemzés útján
keletkezhet. Az egyház azt szeretné, ha az élet a személyes
szeretet ölelésében foganhatna meg.
– Az nem jelent problémát, hogy a magyar társadalom túlhangsúlyozza
az ember fiziológiai, biológiai valóságát?
–
Minden bizonnyal, mert ha az ember önmagát felnőtt korában is
csak egy biológiai lénynek tartja, akkor nem biztos, hogy az éppen
megfogant, védtelen kisembert személynek tudja tekinteni. Sajnos
nagyon sokan nem egész emberben gondolkodnak. A lelki, szellemi
szféra elhanyagolódik, s középpontba kerül a fiziológiai lét,
közben személyes kapcsolataink tönkremennek. A reklámok is
ebbe az irányba terelnek minket. Divatos szlogen lett az önmegvalósítás.
Az individualizmus az, ami élet-és családellenessé teszi az
embert.
– Látjuk, halljuk, hogy a médiumok többsége olyan műsorokat sugároz,
melyben a szingliéletmódot hirdetik, s azt sugalmazzák: a
gyerek csak teher egy nő számára.
– Az él a köztudatban: a gyermek idő, pénz, s mind a
kettőből nagyon kevés áll rendelkezésünkre. Nem hiszek az önmegvalósításban.
Az életet azért kaptuk, hogy szétajándékozzuk, s ennek egyik
formája a házasság, s benne az élet fakasztása. A szeretetnek
és az életnek a továbbörökítését tartom a legmagasabb
szintű kreativitásnak.
Medveczky Attila
|