2008.06.20.
A
liberális oktatáspolitika csődje
A
pedagógusok bérének rendezését, illetve a szakma presztízsének
visszaállítását várják a tanárok a kormánytól, erről
Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke
beszélt a Magyar Fórumnak.
– Elnök úr, önök szerint a kormány morálisan leértékeli
a pedagógusszakmát. Mire alapozzák ezt a kijelentésüket?
–
Nemcsak leértékeli, hanem szakmailag meg is kérdőjelezi. Ezt két
dolog miatt gondoljuk. A szakmai leértékelést azért, mert törvénybe
iktatták, hogy konkrét szakmai kérdésben a pedagógus nem dönthet.
Szülői beleegyezés nélkül a kisiskolást nem kényszerítheti
évfolyamismétlésre a tanár és a nevelőtestület sem. Ilyen
helyzetben meg kell kérdezni a szülőt, és ha ő nem egyezik
bele, hogy a gyerekének az a jobb, ha évfolyamot ismétel, nem
lehet vele mit csinálni, tovább kell engedni. Ez elképesztő. A
morális pedig az, hogy folyamatosan azt halljuk a kormány részéről,
hogy túl sok a pedagógus, ám keveset dolgoznak, és azt is
rosszul. Ilyen címkéket kapunk mostanában. Nagy valószínűséggel
ezt azért teszi a kormány, hogy utána vagy közben könnyebb
legyen több mint 8 ezer pedagógust elbocsátani. A cél: ne
legyen társadalmi támogatottságuk a pedagógusoknak. De ezzel
bakot lőtt a kormány, hiszen éppen 2005 vége óta – nem
akarok szerénytelen lenni, de a PDSZ akcióinak is köszönhetően
– egyre nagyobb a társadalmi támogatottságunk. A kormányzati
törekvéseknek egyetlen oka van: a pénz. Meg kellett spórolni tízmilliárdokat
– összesen most már több mint 50 milliárdot az elmúlt két
évben – a közoktatáson. Tekintet nélkül arra, hogy a diákoknak
ez jót tesz-e vagy árt. Nem lehet figyelmen kívül hagyni az
iskolákhoz kötődő erőszakot sem. Két gyerek megölt egy
harmadikat, már itt tartunk. A diák pedagógus elleni támadása
leginkább verbális, de többször előfordult már fizikai erőszak
is, illetve a szülő pedagógus elleni agresszív fellépése. Az
ezt vizsgáló bizottságban csupán egyetlen pedagógus volt az
összesen tizenegy tagból. Egy olyan pedagógus, aki belülről
ismeri az iskola világát. Ez is olyan üzenet a kormánytól,
ami leértékelheti a pedagógusokat a társadalom szemében.
Pedig pont az ellenkezőjét kellene tenni egy rendesen kormányzott
országban. Meg kéne erősíteni egyrészt a szülői ház és az
iskola kapcsolatát, másrészt a bizalmat a pedagógusok iránt.
– Hány tanárt bocsátottak el?
–
Több mint 8 ezer pedagógus veszítette el az állását. Egy részük
nyugdíjba ment. Több mint 10 ezer státus szűnt meg, tehát aki
bejönne a rendszerbe, az se tud hol elhelyezkedni.
– Jelen pillanatban hány tanár dolgozik Magyarországon?
– A közoktatásban hozzávetőleg 160 ezer.
– Milyen következménye van a tanári szakmára nézve, hogy ennyi
embert elbocsátottak? Hova kerültek ezek az emberek?
– Kicsit távolabbról kezdeném. Most azt mondja az Oktatási
Minisztérium, hogy magasabb bérezésért be kell csábítani
fiatalokat a pedagóguspályára. Ezért azt javasolja, hogy
legyen a pályakezdőknek plusz 25 vagy plusz negyvenezer forintos
illetménykiegészítésük. Ami azért nonszensz, hiszen egy 15
éve pályán levő ugyanannyit keresne, mint egy pályakezdő. De
nemcsak azért nem jönnek a pályára fiatalok jelentős számban,
mert alacsony a bér, hanem azért, mert azt láthatják most,
hogy fél év alatt ki lehet rúgni több mint 8 ezer embert. Ez
egyáltalán nem egy biztonságos jövőt megalapozó pálya. Így
akik most bent maradtak, azok jóval többet kell hogy
dolgozzanak, hiszen a kötelező óraszám emelésével tudták
kirúgni a kollégák egy részét. A tanárbérek reálértéke
10 százalékkal lett kevesebb az elmúlt évben. Nem tudni, hova
kerültek az elbocsátott pedagógusok. Úgy tűnik, és ezt az
Oktatási Minisztérium is megerősítette, hogy ennek a létszámnak
csak a töredéke jelenik meg a munkaügyi központokban.
– Ön azt mondta, hogy a kormány azt sugallja: a tanárok keveset és
rosszul dolgoznak. Mi az indíték?
– Sejtem, mi a cél. Egyrészt: ez alkalmas arra, hogy a társadalom
ne legyen szolidáris. De ezt a csatát szerencsére nem nyerték
meg. A másik: azért mondhatja ezt a kormány, mert jelentős erővel
bírnak azok a döntéselőkészítésben részt vevő
„szakemberek”, akiknek ez az álláspontjuk. Tehát, hogy a
pedagógusok túl sokan vannak, túl keveset dolgoznak, és azt is
rosszul..
– Mi a véleménye az Új tudás programról?
– Ellentmondásos a véleményem. Amit mi már a korábbi
kormányzatok idején is mondtunk, hogy döntse el az állam,
valamilyen megegyezés alapján, hogy a közszférában mit helyez
előtérbe – tűzoltókat, a rendőröket, a pedagógusokat, az
egészségügyet vagy bármi mást –, most eldőlt. A közoktatás
kerül előtérbe a következő 2–3 évben. Sajnos ellentmondások
is vannak a programban. Az állam támogatja azt, hogy a szülők
küldjék óvodába a gyerekeiket. Ez egy nagyon fontos elem,
hiszen ilyen módon sokkal kisebb problémája lesz a gyereknek is
és a szülőnek is, a pedagógusnak is az iskolában Ez nagyon
fontos. Különösen azokban a társadalmi rétegekben, amelyek
rendszeresen nem taníttatják gyerekeiket. Viszont ebben a szépen
megfogalmazott tervben van egy nagy ellentmondás: egy év alatt
bezártak 200 óvodát. A másik ellentmondás: azt akarják, hogy
a kistelepüléseken a közösségi helyeket meg kell erősíteni.
Ezzel szemben rengeteg falusi iskolát zártak be. Tehát a
kistelepülési iskolák megmentéséről nem szól a program.
Ugyanúgy nem szól semmi a pedagógusokról, a munkájukról. Még
arról sem szól, hogy a pedagógusok munkáját segítő
alkalmazottak létszámát növelnék. Rájuk azért lenne nagyon
nagy szükség, mert ha már egyszer növelték a pedagógusok kötelező
óraszámát, akkor le kéne venni a pedagógusok válláról az
összes olyan terhet, ami nem függ össze közvetlenül az oktatás-neveléssel.
Gondolok itt az ifjúság- és gyermekvédelmisre, a család és
az iskola kapcsolatát erősítő kollégára. Jó lenne, ha
nemcsak a megszorítások határoznák meg a jövőnket, nemcsak a
spórolási logika alapozná meg a döntéseket, hanem némi pénzt
is befektetnénk az oktatásba.
– Már csak azért is, mert ez alapozza meg a jövőt.
– Így van. Tisztán lehet látni, milyen irányba fejlődik
a magyar közoktatás. Nő az iskolához kapcsolódó erőszak. Ez
csak gyorsulni fog, és sokkal szélsőségesebb esetek kerülnek
majd előtérbe, mint Németországban, Finnországban, de különösen
az angolszász államokban. Nem kéne ezt az utat választanunk. A
család és az iskola kapcsolatát kéne megerősíteni. Erre nem
fordít kellő figyelmet az oktatási kormányzat.
– Ez a liberális oktatáspolitikának a teljes csődjét jelenti?
– Lehet, hogy elérkezik az idő, amikor tanárokat kell
importálni, hogy a közoktatást fenn tudjuk tartani. A világ
persze változik. Nem lehet mindent ráfogni az oktatásra, az
oktatás rendszerére és az oktatás liberalizációjára, mint
ahogy nem lehet mindent ráfogni a pedagógusra sem. Csak az a
baj, hogy az utóbbi túl gyakran fordul elő a kormányzati beszédben.
Az, hogy a társadalom individualizálódik, nem kizárólag és
nem kifejezetten az oktatási rendszer bűne. Ezért felelős a
szociálpolitika, a foglalkoztatáspolitika, az egészségügyi és
különösen a médiapolitika. A liberális oktatáspolitika a csőd
felé vezet. A tanár és diák együttműködése romlik általában,
különösen a nehéz szociokulturális környezetben élők esetében,
másrészt azoknál, ahol is a szülők túlzottan megengedők a
gyerekeikkel kapcsolatban. Nem fogadta el az oktatási kormányzat
azt a javaslatunkat sem, hogy ha a gyerek szélsőségesen közösségellenes
magatartást tanúsít, akkor legalább időszakosan ki lehessen zárni
a közösségből, az oktatási intézményből. Ez nonszensz. Például
Angliában az igazgató egyszemélyi döntésére ki lehet zárni
45 napra a fegyelmezetlen tanulót. Merthogy ott a törvény védi
az oktatási intézményt, a pedagógust, a közösséget. Nálunk
azt sem lehetett keresztülvinni a törvénymódosítás kapcsán,
hogy konfliktushelyzetben a gyereket ki lehessen vinni az osztályteremből.
Pedig 5-10 perc után megnyugodva visszajöhetne az órára. Erre
nem volt hajlandó a jelenlegi oktatási kormányzat. Ezek azok az
elemek, amelyek azonnali pozitív hatást gyakoroltak volna. Hosszú
távon pedig nagyon nagy szükség lenne arra, hogy a kormány
olyan típusú programokat írjon ki, amik a szülőt az iskolához
közelebb hozzák.
– Mit tesznek a kisiskolák megmentéséért?
– A PDSZ és az Élőlánc több más civil szervezettel,
illetve a szociális tárca közreműködésével korábban közös
javaslatcsomagot készített a falusi kisiskolák helyzetének
rendezésére. Ennek lényege, hogy a kistérségi társulásokon
belül ne a fenntartó intézményeknek jusson a finanszírozás
nagy része, amelyek jelenleg abban érdekeltek, hogy a kisiskolákat
minél hamarabb megszüntessék. Egy minőségi normatívát
vezetnénk be, amelynek mértékét attól tennénk függővé,
hogyan teljesítenek a központi iskola tagintézményei.
„Gyerekgyárak” helyett több kisebb, minőségi képzést nyújtó
intézményre van szükség.
Oláh János
|