2008.06.27.
A
népdal maga a teljesség
Beszélgetés
Budai Ilonkával.
– Felpécen, egy, a Sokoró lábánál elterülő községben
született. Ez mennyiben határozta meg pályaválasztását?
– Igazság szerint nem is Felpécen, hanem a községhez
tartozó tanyavilág központjában, Halipusztán születtem. Ez
egy hat házból álló kis tanyaközpont volt. Egyéves voltam,
mikor Gyömörére költöztünk. Így az összes meghatározó
emlékem, ami a falusi életmódhoz fűz, mind Gyömöréről származik.
A községben egy olyan mélyen hívő, katolikus közösségnek
lettem a tagja, ahol az ünnepek még nem veszítették el jelentőségüket.
Sajnos, manapság, főleg a városokban, az ünnepekre való felkészülés
kimerül a vásárlásokban. Emlékszem a gyönyörű karácsonyi
mendikálásokra, pásztorjátékokra, a pünkösdi virágszőnyegre
és rózsasziromszórásra. Az úrnapi körmenetről pedig azok a
szép sátrak jutnak eszembe, amiket mi is építettünk, s a jázmin
és a fehér liliom illata egy egész életre belém ívódott. Hálás
vagyok a Jóistennek, hogy egy csodálatos házaspárt kaptam szülőnek.
Édesapám és édesanyám is gyönyörűen énekeltek, s nagyon
szerettek dalolni. Tízéves koromig nem volt rádiónk, s tízen
hétéves voltam, mikor megvettük első televíziónkat. Estéink
meghittek és szépek voltak. Édesapám három és fél évet töltött
orosz fogságban, s így nagyon sok történetet mesélt nekünk,
de érdekes módon nem a szenvedéseit, hanem azokat az eseményeket
domborította ki, melyeket a megmaradás és a túlélési ösztön
motivált. Elmondta: miként segítették egymást, hogy tartották
a másikban a lelket. Bizonyára a mesélőkedvet édesapámtól
örököltem. Édesanyám énekkel altatott, énekkel ébresztett
bennünket. Ezek egy életre meghatározó élmények. Később
minden iskolai rendezvényen énekeltem, a kórusban pedig rám bízták
a szólót. A ménfőcsanaki gimnáziumba jártam, s ott találkoztam
a pályafutásomat igazán meghatározó egyéniséggel, Asbóth Márta
tanárnővel. Ő készített fel a különböző kulturális
versenyekre, s 1968-ban a Ki mit tud? és a Nyílik a rózsa vetélkedőkre.
A tanárnő nem csak az erdélyi népdalokkal ismertetett meg
engem. Magyar szakos volt és jól ismerte az erdélyi irodalmat.
Tamási Áron, Kós Károly könyveit ajánlotta nekem. Ezzel
megnyílt előttem a Tündérkert.
- A soproni óvónőképzőbe jelentkezett. Ez azt jelenti, hogy már
fiatalon szeretett foglalkozni a kisgyermekekkel?
– Egész kicsiny gyerek korom óta vagy tanító néni,
vagy óvó néni szerettem volna lenni. Amikor barátnőimmel
iskolásat játszottunk, mindig én voltam a tanító néni. Nem
is volt kérdéses, hogy az óvónőképzőbe jelentkezzek. Népdalénekesként
sem szakadt meg a kapcsolatom a gyerekekkel, hiszen nagyon sok
gyermekműsorom van. Összeállítottam egy olyan műsort,
kifejezetten óvodások számára, mely mesékből, mondókákból
s dalocskákból áll.
– Nagy türelem kell ahhoz, hogy valaki hivatásszerűen foglalkozzon
a kicsikkel?
– Nem türelem, hanem személyiség kell hozzá. A gyerek
minél kisebb, annál őszintébb, s ha megérzi, hogy valaki őszintén
szól hozzá, azt teljes mértékben el tudja fogadni.
– Az óvodákban sokszor improvizálni kell a mesélés közben a
pedagógusoknak. A kis óvodai előadások tapasztalatait fel
tudta használni későbbi nyilvános fellépései során? Tehát
jó „iskola” volt az óvoda?
– Olyan, ahol főleg türelmet, alázatot tanultam. Tudom:
mindennek a szeretet az alapja. Szeresd azt, amit csinálsz!
Szeresd a közönségedet! Szeresd a népi kultúrát, s próbáld
meg belőle azt közvetíteni, mely az adott hallgatóság számára
felemelő lehet.
– Megérzi azt a publikum, ha egy művész a közönséget partnerként
kezeli?
– Nagyon is! Ritkán lépek fel színpadon. Ha egy kis közösségbe
megyek el szerepelni, azt kérem, hogy húzzák össze mögöttem
a függönyt. A színpad előtt szeretek énekelni, mert így láthatom
a közönség reakcióját, s el tudom dönteni: mi az, amit másképp
kell csinálnom. A publikum szereti a közvetlenséget. Egy-egy műsort
a közös éneklés és egy fórum szokta zárni. Addig nem távozok
el az előadás helyszínéről, míg az összes kérdésre nem válaszoltam.
Ezeket a beszélgetéseket nagyon igénylik az emberek. Kíváncsiak
arra: hogyan élek, miként telnek napjaim. Azt hiszik: egy különleges
ember vagyok, de a beszélgetésből megtudják, hogy ugyanúgy élek,
mint más ezen a földön.
– Lépjünk vissza az időben. 1968-ban sikeresen szerepelt az MTV Ki
mit tud? és Nyílik a rózsa vetélkedőin. Népdalokkal nevezett
be?
– Igen, sőt kíséret nélkül énekeltem népdalokat,
ami Szinetár Miklós szerint egy új kezdeményezés volt, s
ilyennel még nem találkoztak. A zsűri tagjai nem is tudtak
„mit kezdeni” ezzel az előadásmóddal, így csak a középdöntőig
jutottam el. A Nyílik a rózsán már bekerültem a döntőbe.
Ott meg az okozta a problémát, hogy egyedül én énekeltem népdalt,
míg a többiek magyar nótát. 1969-ben vette kezdetét a Röpülj
páva verseny, amiről el sem hitték kezdetben a szerkesztők,
hogy milyen hatalmas érdeklődés fogja kísérni. Sorra
alakultak a Pávakörök, a vidéki muzsikáló csapatok.
– Működnek még ezek a Pávakörök, s ha igen, akkor egymással
szoros kapcsolatban, vagy pedig izoláltan?
– Miután tavaly megszüntették a Magyar Rádióban a Fúvom
az énekem-et, idén, Juhász Judit, a Magyar Katolikus Rádió
vezérigazgató-helyettese felkért egy népzenei műsor szerkesztésére.
Arra gondoltunk, hogy az országban működő népzenei köröknek
legyen végre egy nyilvános fórumuk, mert az MR-ben erre már két
éve nincs lehetőség. A katolikus rádió Népdalforrás c. műsorában
magyar népzenei együttesek részére teremtek fórumot.
Megtudtam: nagyon sok népdalkör, citerazenekar és éneklő
csoport működik ma Magyarországon, összesen ezerkettőszáz.
Ezek a csoportok tudnak egymásról, hiszen járnak különböző
fesztiválokra, találkozókra. Azt hiszem, hogy ezek a kis együttesek,
ezek az apró falvakban működő csoportok, ahol szinte semmi más
kulturális élet nincs – jártam ilyenekben – ezek fogják átmenteni
ezt az országot. Én ezekben az asszonykórusokban, kis
zenekarokban hiszek. Ezek fogják nekünk azt a csodát, amit
magyar népdalnak hívunk, megmenteni.
– 1987-től 20 éven át vezetett műsort a Magyar Rádióban. Az első
műsorának címe: Énekeljünk együtt. Ki hívta meg a Rádióba?
– Máder László, a népzenei rovat akkori vezetője és
kollégája, Dévai János azt ötlötték ki, hogy a Magyar Rádió
hullámhosszán népdalokat tanítsak. Senki sem gondolt arra,
hogy ilyen hosszú időt – tíz évet – fog megérni az Énekeljünk
együtt. Sokan jelezték: felvették kazettára műsoraimat, s abból
állították össze saját népdalcsokraikat. Tehát segítségére
voltunk a népdalkörök állandó megújulásában. 1997- ben
Kondor Katalin, a Kossuth Rádió akkori vezetője és Juhász
Judit, ügyvezető alelnök mindent megtett azért, hogy a népdal
ne szoruljon ki a Magyar Rádióból, s így született meg a Fúvom
az énekem c. műsorom.
– Tavaly, éppen a Kodály-év idején döntötték el, hogy megszüntetik
a Fúvom az énekem c. műsorát, s helyette a Muzsikás együttes
egyik tagját kérték fel népzenei műsor készítésére. Mivel
magyarázta a vezetőség döntését?
– Ez egyik napról a másikra történt. Egyszer csak felhívott
Dévai János, aki akkor a népzenei rovat vezetője volt. Azt
mondta: van egy jó és egy rossz hírem, melyikkel kezdjem? Kezd
a rosszal – válaszoltam. „Megszüntették a műsorodat, a jó
hír, hogy én, mint a népzenei rovat vezetője, s egyetlen
munkatársa, az intézménynél maradhatok.” Egy hónapja neki
is ki kellett költöznie szobájából. Tehát a Magyar Rádióban
nincs népzenei rovat, s nincs gazdája a népdalnak. Éri Péter,
a Muzsikás együttes tagja csupán külsősként szerepel a Rádióban.
– Mit gondol: miért lehetett szálka az intézmény vezetőinek szemében?
– Nem a személyemről van szó. Az egész népi kultúrát
akarták kiirtani a Magyar Rádióból. Nem akart olyan műsort az
intézmény vezetősége, mely erkölcsre, hitre, emberségre,
tisztességre, s a népi kultúra megbecsülésére nevelte volna
a hallgatókat. A Fúvom az énekem c. műsorban megpróbáltam értékeket
is közvetíteni. Ez lehetett a „hibám”.
– Az Élet és Irodalom egyik publicistája ezt írta Budai Ilona műsoráról:
„Olyan folklóralapú terrorcselekmények történnek a Magyar Rádióban,
mint Budai Ilona Fúvom az énekem című műsora. Vagy mije.
Merthogy műsornak mégiscsak azt lehet nevezni, aminek van oka, célja,
eredete, értelme. Budai Ilona műsora olyan, mint a játék,
amely közismerten önmagáért való dolog, az akció kedvéért
van, hogy legyen. A húsvéti, ünnepi adásban, ahogy legtöbbször,
a műsorvezető önmagáról mesélt. Az egész egy formai
nonszensz, egy monológ, bele a semmibe, sehonnan, Budai Ilona
ahelyett, hogy meghívna valakit, kérdezne, figyelne, hallgatna,
fiatalokat mutatna be, saját érdeklődésének eleget téve saját
színes életéről mesél.” Mi erről a véleménye?
– Az írás elolvasása után arra gondoltam, hogy levelet
írok a szerzőnek. Később rájöttem: nem érdemes. Sajnálom
az illetőt, mert egy olyan közegben kell élnie, ami nem a sajátja.
Nincsen otthon ebben az országban. Aki idegenkedik ennek a népnek
a kultúrájától, az válasszon magának egy olyan országot,
ahol jól érzi magát. Aki így tud nyilatkozni arról a kultúráról,
ami megmentett és átmentett minket évszázadokon keresztül, az
jobban teszi, ha más földet választ magának. Akkor nem kell
„szenvednie” a magyar népdaltól.
– Ebben az írásban azt is felróják önnek, hogy túlzottan idilli
képet fest a faluról. Pedig ott is nagy a munkanélküliség,
magas az alkoholisták száma, ápolatlanok az emberek. Arról nem
írnak, hogy mindez minek a következménye.
– A szerzőnek pont ez lenne a feladata, hogy utánajárjon:
mi az oka annak, hogy hazánk egyes tájain megugrott a szenvedélybetegek
száma. Az ÉS publicistája nem tudja, hogy milyen sokat járok
haza, s mit jelent számomra szülőföldem, s Gyömöre. Minden
megtartó emlékem ehhez a faluhoz köt.
– Térjünk rá népdalgyűjtői munkásságára. Tudtommal Felpécen
él még Papp Andrásnak, Sobri alvezérének legendája. Róla
maradtak fenn népdalok?
– Róla csak apróbb történeteket hallottam, de Sobriról
sok népdal maradt fenn. Állítólag Gyömörén is megfordult
Sobri Jóska, és az egyik pincében mulatott.
– Először a csonkaországban kezdett el népdalokat gyűjteni?
– Nem, hanem Erdélyben. 1970-ben a mezőségi Széken töltöttem
a húsvéti ünnepeket. Először Sós Pál Mártonné, Zsuzsi nénitől
gyűjtöttem dalokat. Később rendszeresen visszajártam Székre.
Az ottaniak tanácsára látogattam meg a szomszéd települések
énekeseit. Tehát „kézről kézre” adtak. Szék után Csíkban
és a Küküllő mentén gyűjtöttem.
– Nem kellemetlenkedtek a román hatóságok?
– Dehogynem! Előfordult, hogy megbüntették azokat,
akiknél estére megszálltam. A ’80-as években csak rokonoknak
lehetett szállást adni. Budapestről kellett segítenem szállásadóimnak
a büntetés kifizetésében.
– Milyen technikai metódust használ gyűjtései során?
– Először egy nagyméretű, orsós magnetofonnal
dolgoztam. Később követtem a technika fejlődését. Nem úgy
megyek oda egy-egy énekeshez, hogy gyűjteni jöttem. Először
beszélgetünk, s majd megkérdezem: nem tetszik egy szép éneket
tudni? Később átjönnek a szomszédok, a rokonok, s együtt énekelnek.
Ezt követi a mesélés, a katonatörténetek, a boszorkányos, tündéres
legendák előadása. Eleinte csak a dalokat gyűjtöttem, de később
a történeteket, a meséket is.
– A civilizáció átka az, hogy a nagyobb városokban ezek a mesék
és a népdalok kiszorultak az otthonokból? Az ünnepek is
elvesztették eredeti jelentőségüket.
– A legnagyobb gond a civilizációs vívmányok bálványozása.
Erdélyben és azokban a magyarországi falvakban, ahol összetartó
a közösség, ott még élnek a hagyományok. Nagyon fontos, hogy
legyen egy olyan személyiség – pap, tanító, óvónő,
templomi előénekes asszony –, aki kezébe veszi és irányítja
a kulturális örökség ápolását. Így több faluban az ünnep
része a pásztorjáték, a betlehemezés és a szentcsalád járás.
Ha ezeket a hagyományokat nem mentjük át, akkor ez a nép ép lélekkel
nem képes átvészelni a globalizáció átkait.
– Művésznő zenepedagógus is. A népzene tanítása során elegendő
csupán a zenei ismereteket átadni, vagy népművészeti, művelődéstörténeti
előadást is kell tartani?
– Így van, ahogy mondja. Sőt, még pszichológusi
feladatom is van. Egy szorongó gyerekre is oda kell figyelni. A
dal sokszor gyógyít, s oldja a szorongást. Egy olyan iskolában
tanítok, ahol a népzene van a központban. Amikor egy dalt tanítok,
sok mára már feledésbe merült szót kell megmagyaráznom. A
budapesti gyermekeknek a mese, vagy a népdal végén vagy közben
magyarázni kell, hogy a pruszlik, a lapító, a pendely vagy
laskasirítő micsoda. A néprajzi, földrajzi és történelmi
ismereteket is át kell adni. Egy erdélyi, vagy felvidéki dal
tanulása közben elővesszük a térképet, s arról beszélek,
hogy mi volt 1920 előtt, s mi történt a határon túli
magyarokkal Trianon után.
– Műsorai közben nem csak énekel, hanem mesél is. A ’80-as években
már beszélt arról, hogy nem csak hazánkban élnek magyarok,
hanem a határon túl is, s volt egy Trianon. Nem kapott ezért
fenyegetéseket?
– Műsoraimban akkor és most is elmondom: miért fontos
az nekünk, hogy az az ország, ahol élünk, az a hazánk. Legyünk
erre büszkék! A történelmünkre, a múltunkra, mert csak így
léphetünk előre, és csak így lehet jövőnk, hogyha ezeket az
értékeinket, amiket az őseinktől kaptunk megbecsüljük.
Egyszer, 1986-ban egy előadás végén odajött hozzám egy úr,
s megkérdezte tőlem, hogy ezt a műsort valaki átnézte, s hozzájárult
a nyilvános előadásához? Döbbenten néztem rá, majd azt
feleltem neki: „remélem, Pozsgay Imre neve megfelel önnek. Ő
látta a műsoromat, és nagyon tetszett neki”.
– Azóta eltelt 22 év, s ugyanúgy rossz szemmel néznek arra, aki
megemlíti a trianoni tragédiát. Közben beléptünk az EU-ba
is. Meg tudtuk így is őrizni nyelvünket, kultúránkat?
– Addig nincs gond, amíg meg tudjuk tartani a nyelvünket,
a kultúránkat. Ha ezt meg tudjuk őrizni – a magyar lelkünket
–, akkor jöhet ide bármilyen globalizált világ. Ez az
egyetlen, ami megtartott bennünket 1100 esztendőn keresztül.
Ettől ez az egész olyan színt kap, amire más népek is
odafigyelnek. Színeinket nem szabad elveszíteni, az arcunkat nem
szabad feladni. Ne hagyjuk, hogy a globalizáció szürke masszája
beborítsa ennek a népnek az arcát, s a színét.
– Hogyan lehet védekezni?
– Lehet, hogy egy kicsit megmosolyognak ezért, s kissé költői
leszek. Védekezni lehet a népdalainkkal, a szőtteseinkkel,
Liszt Ferenccel, Csontváryval, s még sorolhatnám. Minden egyes
népdal, mese, népművészeti munka egy kis lépés a globalizáció
kivédésére. Ezt mindenki megteheti a maga kis közösségében.
Fel kell vállalni múltunkat! Az a nép, amelyik megtagadja a múltját,
nem érdemli meg a jövőjét! Ha feladjuk kultúránkat, akkor
menetelhetünk a Golgota felé. Ha ez a nemzet önként rabigába
hajtja a fejét, s felvállalja a keresztre feszítést, akkor nem
érdemli meg a föltámadást.
– Ha bekapcsolom a tv-t, az az érzésem, hogy a cél nem más: a népi
kultúrát halottként, s annak művelőit valami csodabogárként
bemutatni.
– Ez egy nagyon ravasz és előre megfontolt gonosz szándék
hozadéka. Alattomosan tiltják el ezt a népet a saját kultúrájától
és múltjának valódi megismerésétől. Ebben nem csak a médiumok
– tisztelet a kivételnek – , hanem az iskolarendszer átalakítói
is hibásak. Tudatos rombolási akcióról van szó. Egyszer, Bécs
elfoglalása után Napóleon megkérdezte tanácsadójától: mit
tegyünk a magyarokkal? A válasz: „a magyar egy nagyon büszke
nép, büszke a múltjára. Ha elveszed tőle a múltját, azt
csinálsz ezzel a néppel, amit akarsz.” Ettől a néptől már
nagyon sokan próbálták meg elvenni a kultúráját és a múltját.
Eddig még nem sikerült. Rajtunk áll, hogy beleugrunk-e a nagy
szürke, globalizált masszába, vagy megkapaszkodunk a múltunkba,
s úgy lépünk előre.
– Amit művésznő csinál, az minden, de nem divatos. Nem érzi, hogy
az árral szemben úszik?
– De igen, s ez nem baj, mert erőt ad. Nem vagyok egy
nagy sztár, ünnepelt énekes. Így nem a nagy színpadok adnak
számomra erőt, hanem a kis pódiumok. Amikor egy 200 fős faluból
90-en vannak ott a műsoromon, az óriási erőt ad. Ha ebből a
90 emberből csak kettő gondolkozott el otthon azon, amit
mondtam, már nem volt hiábavaló a munkám. Én úgy érzem,
hogy minden kicsi lépés – még az árral szemben is – lépés.
Azért nemcsak én vagyok egyedül ebben az országban, aki ezekről
a dolgokról mer felelősen beszélni és próbál eszerint élni
és gondolkodni is.
– Vannak követői?
– Természetesen. Többször hívnak el népdalversenyekre,
s láthatom: nagyon sok tiszta hangú és tiszta arcú fiatal, őszinte
ember határozta el a hagyományok továbbadását, éltetését.
– Tudják, hogy ez nem egy könnyű feladat, s nem lesz a népdaléneklésből
rózsadombi villa?
– Tanítványaim biztosan tisztában vannak ezzel. A
gazdagságot viszont sosem pénzben mértem, hanem másban. Az értéket
számomra az a szeretet jelenti, amit pályám alatt összegyűjtöttem
közönségemtől, tanítványaimtól.
Medveczky Attila
|