2008.06.27.
Hová
folynak a milliárdok?
A
Centrum Parkoló Kft. az I., II., VI., VII., VIII., XI., XII.,
XIII. kerület tulajdonában levő utakon szed parkolási díjat.
Tavaly a Centrum több mint 450 ezer fizetési felszólításban
összesen 5 milliárd forintnyi bírság kifizetését követelte
az autósoktól. A sikertelen felszólítással járó ügyeket
eladják a követeléskezelőnek. Az Intrum Justitita Zrt. tavaly
és tavalyelőtt 5 milliárd forint értékben, mintegy 150 ezer
rendszámhoz tartozó 1 millió darab bírságot vásárolt a
parkolási társaságtól. A Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási
Hivatal több törvénysértést is megállapított a Centrum
Parkoló Kft.- nél, illetve az általa működtetett Fővárosi
Önkormányzatok Parkolási Társulásának tevékenységével
kapcsolatban. A Centrum Kft.-től senkit nem tudtunk megszólaltatni.
Az Emberibb Parkolásért Mozgalomnak (EMPAMO) egyelőre nincs ráhatása
a parkolási társaságok és az önkormányzatok illetékes
szerveinek működésére. Nem a „vészhelyzetek” utólagos
vagy egyedi SOS-megoldására szerveződtek, hanem arra, hogy a törvényi,
jogszabályi gyökereinél találjanak megoldást a parkolás
problémáira, hogy ne fordulhassanak elő magánérdekek által
diktált disznóságok, jogszabályi álcába bújtatott
folyamatos lenyúlások. Legin Istvánt, az Emberibb Parkolásért
Mozgalom alelnökét kérdeztük.
– Mikor és miért jött létre az Emberibb Parkolásért
Mozgalom (EMPAMO)?
– Három évvel ezelőtt lettünk bejegyezve civil
szervezetként. A kezdeményezést azért tartottuk fontosnak,
mert az emberek mindennapi életében nagyon fontos szerepet tölt
be, ilyen vagy olyan formában a fizetőparkolás. Sokszor kiszámíthatatlan,
hogy egy ember mennyi ideig van távol a gépjárművétől, közben
kiszámítható ideig lehet kifizetni a pénzt a parkolásért, és
néhány perc késésért már irdatlan összegekkel büntetnek a
parkolócégek alkalmazottai. Civil szervezetünket olyan
budapesti autósok hívták életre, akik különböző okból nem
nélkülözhetik a gépkocsihasználatot (áruszállítás, tömegiszony
stb.), és nap mint nap szenvednek a mind kiterjedtebb fizetőparkolási
rendszertől.
– Elég nagy a káosz a parkolással kapcsolatban Budapesten. Milyen követelései
vannak az EMPAMO-nak? Mivel nem értenek egyet?
– A parkolási cégek pótdíjazásra jogosultak, és
sajnos sokszor azt lehet észrevenni, hogy visszaélnek jogkörükkel,
és hatóságként intézkednek. Ki tudják keresni a rendszámot,
és ez után pert is indíthatnak a behajtás ügyében. Nem lehet
figyelmen kívül hagyni, hogy a Centrum Kft. eladta az adósságállományát,
amit teljesen jogszerűtlennek tartunk a közigazgatási
hivatallal együtt. Tűrhetetlen, hogy az ominózus rendelet változatlanul
a törvénytisztelő állampolgárt sújtja, olyan magatartást írva
elő számára, ami betarthatatlan. Hogyan képzelik, hogy a
parkolás megkezdésekor már érvényes jeggyel kell rendelkezni,
ugyanakkor a parkolójegy kiváltására a rendelet időt nem
biztosít. Ez a 22-es csapdája. Az ügyfélszolgálati
panaszrendszer felülvizsgálatát is szeretnénk elérni. A
panaszok elbírálását át kell adni egy független
szervezetnek. Az ügyfélszolgálatok jelenlegi üzemeltetése nem
pártatlan, holott a legtöbb állampolgári bejelentés, panasz
ezekre érkezik. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
jelentése is ezt emeli ki, mint fő hiányosságot, továbbá a
parkolóóráknak, a pótdíjazást rögzítő kézi számítógépeknek
és az eseményeket rögzítő fényképezőgépeknek az Országos
Mérésügyi Hivatal által történő hitelesítését. Bizonyító
erejű fényképekkel rendelkezünk arról, hogy a parkolóórák
3-4 percet eltérnek a pontos időtől. Csak hatósági személyek
lehessenek parkolóőrök, ellenőrök, mert elfogadhatatlan, hogy
jogkövetkezményt fűznek a szélvédőre helyezett úgynevezett
„Mikulás-zacskóhoz”, ennek kézhezvétele bizonyíthatatlan.
Az úgynevezett pótdíjazás során a jogkövetkezmények idejét
az első, hivatalosan kézbesített, a címzett által bizonyíthatóan
átvett irattól számolják, és a pótdíj mértéke ne
emelkedjen a törvényben előírt – 60 napon belül megküldendő
– értesítő kézhezvételének dátumától számított 8
napig.
– Ezek profitorientált magántársaságok, pénzt szednek be, amivel
nem számolnak el. A Centrumnak szerettem volna igazából ezt a kérdést
feltenni, de nem lehetett elérni senkit, aki nyilatkozna. Öntől
kérdezem, hova kerül a befizetett, behajtott pénz?
– Budapest háromnegyed részén magáncégek működtetik
a zónákat, ők szedik be a pénzt és ők is büntetnek, amivel
természetesen nem értünk egyet, és határozottan tiltakoztunk
ez ellen. Ezzel kapcsolatban is van egy per, a LÁT-Kép Egyesület
beperelte a Centrumot, mert nem mutatták meg az elszámolást. Mi
is kértük ezeket a papírokat, de nem kaptunk választ. Az önkormányzatoknak
a befolyt összegek 10–20%-át adják le, a többi állítólag
önköltség.
– A főváros, amely a megbízást kiadta, még kevesebbet kap, legalábbis
papíron. Miért nem áll érdekében elszámoltatni ezeket a cégeket
Demszky Gábornak és csapatának?
– Valóban, a főváros egy jelentéktelen, 5% körüli összeget
kap. Nem tudok erre válaszolni, miért van ez, miért hagyják az
ilyen típusú működést. Hagyó főpolgármester-helyettes és
Demszky minden panaszt elutasítanak. Még azt is letagadják,
hogy a panasz létezik. Született egy ombudsmani jelentés, ami
kifogásolta a parkolócégek működését, Hagyó úr erre azt
mondta, téves információ alapján született a jelentés.
– Ameddig nem lehet elszámoltatni a Centrumot, addig nem lehet kizárni
azt, hogy politikai összefonódások, korrupciógyanúk merülnek
fel a háttérben. Főleg annak ismeretében, hogy az MSZP–
SZDSZ-es városvezetés ellenzi a betekintést a pénzügyekbe.
– Az a legfőbb probléma, hogy azt, amit ön mond, senki
nem is cáfolja. Az elszámoltatás nem történik meg. Pedig közpénzekről
beszélünk, melyekről minden budapestinek az az elvárása, hogy
vissza legyen forgatva a budapesti közlekedésbe, az utak rendbetételébe,
P+R parkolók építésébe. Arról kéne beszélnünk, hogyan
osszuk el a befolyt pénzt, nem pedig arról, hogy egyáltalán
hol a pénz?
– Indokolatlanul magas a parkolási díj, mennyit kell most fizetni,
és mi lenne önök szerint a reális ár?
– Van, ahol 280 forint a parkolási díj, amit nagyon
magasnak tartunk. Abból az elvből indulunk ki, hogy az autósoknak
legalább 80%-a munkához használja az autóját. Például egy
szobafestő, aki nem tudja nélkülözni a járművét, és egész
nap kénytelen dobálni a pénzt, elég tetemes összeget fog
kifizetni, mire a munka végére ér. Nincs parkolási szabályozási
rend, a jelenlegi gyakorlat nem arról szól, hogy normális
parkolás legyen, csak a pénzorientáltságról szól az egész.
Nagyobb lenne a társadalmi elfogadottság, a fizetési hajlam, ha
ezt végre rendbe tennék a felelősök.
– A bíróságok ugyanakkor le vannak terhelve a parkolási ügyekkel,
ezek miatt nem tudnak érdemi munkát folytatni fontos ügyekben.
– Erről sajnos nincs statisztikám, hogy mennyire
terhelik a bíróságokat a parkolási ügyek, de el tudom képzelni,
hogy így van. Az a tapasztalatunk, hogy a bíróság nagyon
elfogult a parkolócégek iránt. A bíróság hitelesnek
elfogadja a parkolócégek számítógépes jegyzékét, ez azért
felháborító, mert egy kft. magánalkalmazottja, aki nyereségérdekelt,
indítja el a büntetési bejegyzést, az írja fel a rendszámot,
időpontot stb. Már itt megborul a hitelesség, sorolhatnám: a fényképezőgép,
a számítógép sem hiteles. Ezek után miért hiteles mégis a követelés
a bíróság szemében?
– Mi lenne az önök megoldási javaslata?
– Azt, hogy magáncégek kezeljék a parkolást
Budapesten, meg kéne szüntetni. Először is, párbeszédet kell
kezdeni a budapesti autósokkal valamennyi kérdésben! Nem
fogadjuk el a gyalogosok, ill. a lakók helyzetének javítására
való hivatkozást, hiszen rengeteg esetben a lakók szenvedő
alanyai a rendszernek. Az üzemeltetés körüli káoszt rendezni
kell! Számolják fel a különféle kft.-ket, a budapesti parkolást
egy valóban nonprofit, közvetlenül a Főpolgármesteri Hivatal
alá tartozó közhasznú társaságnak és egy közalapítványnak
kell üzemeltetnie. Meghatározott időközönként hozzák nyilvánosságra
a tételes elszámolást. Mennyi pénz folyt be, ebből mennyit költöttek
a rendszer üzemeltetésére, és mennyit a város közlekedési
helyzetének javítására. Vizsgálják felül a parkolási díjakat,
és ahol lehet, csökkentsék azokat. Ugyancsak átgondolásra
szorul a fizetős övezetek kérdése: a szűk belvároson kívüli
lakóövezetekben, lakótelepeken, kertvárosokban szüntessék
meg a díjfizetési rendszert. A forgalmasabb tömegközlekedési
csomópontok körül létesüljenek ingyenes és elfogadható árú
(100–200 Ft/nap) parkolók. Itt teremtsék meg a megfelelő
biztonsági feltételeket, pl. térfigyelő kamerák alkalmazásával,
vagy a fizetős P+R szekciók 24 órás őrzésével. Szülessenek
céges parkolóbérletek, melyek nem kötöttek rendszámhoz, az
áruk pedig igen jelentősen maradjon a normál tarifa alatt! A
parkolással foglalkozó önkormányzati hivatal a teljes fizetős
időszakban üzemeltessen jól megközelíthető, tisztességes ügyfélszolgálatot.
A fizetős övezetekben teremtsék meg a kulturált parkolás
lehetőségét, a parkolási szolgáltatásba tartozzék bele a
parkolóhelyek tisztán tartása.
– Mennyire veszik önöket komolyan?
– Ez változó, az ombudsmanjelentés például komolyan
vette a panaszainkat, de Hagyó Miklós személyesen nem is
hajlandó velünk találkozni, tehát van ilyen is és olyan is.
Az Alkotmánybíróság két éve nem foglalkozik három beadványunkkal,
nem tudjuk, hogy mikor veszik elő őket, azt viszont figyelembe kéne
venni, hogy az embereknek mindennapi gondjaik vannak, az anyagi létük,
a törvényesség, erkölcsiség miatt is illő lenne végre ezt a
helyzetet rendbe tenni. Mindig példálóznak Londonnal, de mindig
csak a negatívumokat veszik figyelembe. Azokat szeretnék átültetni
hozzánk, ilyen ez az elképesztő dugódíj, vagy a szigorúbb
parkolási rendszer, viszont ott a parkolási büntetést rendőrök
szabják ki. Másrészt jól működő közlekedésük van, pókhálórendszerben
működik a metró, kétpercenként járnak a buszok, a
gyorsvasutak bemennek a város központjába, a taxihálózat is jól
működik, megbízható, fejlett a város úthálózata, van körgyűrűje,
de ezeket nem veszik figyelembe a magyar főváros vezetői.
Oláh János József
|