2008.05.02.
Az
„emberi szappan” legendája
Az
átlagember alighanem még ma is azt hiszi, hogy a második világháború
idején a nácik az elhunyt zsidók holttestéből szappant készítettek.
Holott számos „hivatalos”, holokauszttémában nyilatkozattételre
feljogosított történész beismerte már: a nácik nem állítottak
elő áldozataik teteméből szappant. Az emberek azonban erről
mit se tudnak. Éspedig azért nem tud erről senki semmit, mert a
Tv2 Napló, vagy épp az RTL Klub Fókusz című propagandaműsorai
nem adnak le összeállításokat a témáról. Mondjuk a „Félszázados
hazugság”, „Tudatos félrevezetés, vagy tudatlanság?” címeket
lehetne adni az ilyesfajta tájékoztató műsoroknak. Ez azonban
elképzelhetetlen. Méghogy tájékoztatás? Ilyesmi nincs ma a
nyugati világban. Propaganda van és félrevezetés. Illetve bocsánat:
politikailag korrekt beszéd. Ami azt jelenti például, hogy ha
kiderül valami orbitális hazugság, akkor arról hallgatni kell.
Beismerni semmit nem szabad. Talán mert akkor átszakad a gát,
és más hazugságok is lelepleződnek? De a hallgatás is jobb,
mint valótlanságokat hirdetni. A legújabb történelemkönyvek
legalább már nem tesznek említést a „szappanlegendáról”.
Odáig azonban senki sem merészkedik, hogy bevallja: a háború
óta folyamatosan hazudtak a témáról. Ami egyébként annál érdekesebb,
mivel az első világháború idején is elterjedt a
„szappanlegenda”. És persze akkor is a németeket vádolták
meg azzal, hogy a harctéren elesett katonák teteméből szappant
állítanak elő. Abban az időben azonban a nyugati világ még
nem süllyedt olyan mélyre, mint 1945 után, így a győztesek
gyorsan elismerték: a vádak alaptalanok. A második világháborút
követően a teljesen törvénytelenül ítélkező nürnbergi törvényszék
számos határozatában erősítette meg ennek a légből kapott
legendának a valódiságát. Aztán terjesztették ezt az
elborzasztó mesét politikusok, újságírók, tankönyvírók,
forgatókönyvírók, filmrendezők, minden rendű és rangú
propagandisták, és még ki tudja, ki mindenki más. Végül aztán
az „utca emberének” tudatáig is eljutott a
„szappanmese”. És még most is ott van, holott a
„hivatalos” holokauszttörténészek is beismerték már szép
csöndesen: az elhunyt zsidók testéből előállított szappan története
a háborús propaganda része volt, semmi más. Az egész legenda
azon alapult, hogy a gettókban és a koncentrációs táborokban
használatos szappanokon a RIF felirat volt olvasható. Ami a
sztori kiagyalói szerint annyit jelentett, mint Rein Juedisches
Fett (tiszta zsidó zsiradék). Persze már ezen a ponton is van némi
gond, hiszen a szappanokon I betű szerepelt, nem pedig J, de úgy
látszik, ilyen apróságokon senki sem akadt fönn. Még a nürnbergi
törvényszék nagyokos és nyilván roppant objektíven ítélkező
bírái sem. És vajon mennyire hihető, hogy ha már a nácik
ilyen aljasságra vetemednek, akkor ezt ilyen nyilvánvaló módon
közzé is teszik? (Miközben a zsidók megsemmisítésével és a
gázkamrákkal kapcsolatban minden dokumentumot megsemmisítettek.)
A háború idején egy amerikai titkosszolgálati jelentés állítása
szerint pedig a lengyelországi Turekben működött a
„szappangyár”. Ahol is hatalmas „kemencékben” olvasztották
ki a zsírt az áldozatok testéből – legalábbis a titkosszolgálat
információi szerint. (Miféle titkosszolgálat lehetett ez? Nem
inkább valamiféle propagandaosztály?) Mindamellett a háború
alatt széles körben elterjedt a „szappanmese”. Nem csupán a
táborlakók, hanem a kintiek körében is. „Mennek a zsidók
szappannak” – kiabálták néha a deportáltakkal teli vagonok
felé. De hivatalos személyiségek is erősítgették a történet
hitelét. Stephen S. Wise rabbi, aki a háború idején a Nemzetközi
Zsidó Kongresszus elnöke volt, 1942 novemberében így
nyilatkozott: „A zsidó áldozatok holttestéből szappant, zsírt
és műtrágyát állítanak elő a németek”, sőt „ki is ássák
az eltemetett halottakat, hogy azokból kinyerjék a számukra szükséges
anyagokat”. 1942 végén az Amerikai Zsidó Kongresszus
hetilapja szerkesztőségi cikkben azt írta: a németek a „zsidó
áldozataik testéből tudományos módszerekkel állítanak elő
műtrágyát, szappant és ragasztót”. Ugyanebben a lapszámban
egy másik írás már úgy tudja, olajat is gyártanak az elhunyt
zsidók tetemének felhasználásával. Egyesek még azt is tudni
vélték, hol vannak az emberi testeket nyersanyagként feldolgozó
gyárak. A háború után a nürnbergi törvényszéken az egyik
szovjet ügyész, L. N. Szmirnov a következőt mondta: „Ugyanaz
a technikai tudás és találékonyság, amely a gázzal illetve
szén-monoxiddal történő kivégzéseket lehetővé tette…
vezetett el az elhunytak tetemének ipari felhasználásához…
ezzel nem csupán gyilkosságaik áruló nyomait tüntették el,
de bizonyos ipari termékek gyártását is megkönnyítették. A
Danzigi Anatómiai Intézetben kísérletezték ki annak a módját,
miként lehet emberi testből szappant készíteni, az emberi bőrt
pedig cserzés után szintén felhasználni.” Na igen, így született
meg valahogy az emberi bőrből készített lámpaernyő meséje.
A nürnbergi perben tanúként megjelent egy bizonyos Sigmund
Mazur, aki a Danzigi Anatómiai Intézet egyik alkalmazottja volt
a háború idején. Ő azt állította, hogy 1943-ban kezdtek gyártani
emberi testekből szappant. Tanúvallomása szerint vezető német
politikusok nagy érdeklődést mutattak a munkálatok iránt. Sőt
mint mondta, ő maga is mosakodott ilyen szappannal. A nürnbergi
perben be is mutattak egy állítólag emberi testből készített
szappant. (Hol van most ez a szappan? Miért nincs meg valamelyik
múzeumban?) A bíróság határozatában végül kimondta: „kísérletek
történtek arra nézve, hogy kinyerjék a zsírt a meghaltak
tetemeiből szappangyártás céljára”. Ez az egész képtelen
propagandamutatvány azután roppant bizarr eseményeket eredményezett.
Egyes zsidó temetőkben ugyanis vallási szertartás keretében végső
tiszteletadásban részesítették azokat a szerencsétlen áldozatokat,
akiknek tetemeiből a szappanokat a legenda szerint előállították.
Kimondani is borzasztó, de a szappanokat temették el – noha
persze semmi kétség: akik így cselekedtek, őszintén hitték,
hogy embertársaiknak adják meg a végső tisztességet. (De
vajon mit gondolhatnak ők, miután kiderült az igazság?) De a náci
koncentrációs táborokat megjárt egyes túlélők is hosszú időn
át kitartottak a zsidó szappan legendája mellett. Így például
egy Ben Edelbaum nevű szerző 1980-ban megjelent visszaemlékezéseiben
az alábbi mondatokat vetette papírra: „A gettóban a németek
időnként kiosztották szappanainkat, amelyeken a R.J.F. felirat
volt olvasható. Azonban csak a háború befejeződése után értesültünk
a szörnyű igazságról. Így azután a szeretteink csontjaival
és húsával mosakodtunk.” Nesse Godin, egy másik emlékező,
1983-ban a következőt mondta a stotthofi koncentrációs táborba
érkezésének körülményeiről: „Először is le kellett
zuhanyoznunk, és a kezünkbe nyomtak egy darab szappant. Csak a háború
után tudtuk meg, mit is jelentett rajta az RJF rövidítés… néha
arra kell gondolnom, az én apám testének is benne volt egy
darabja abban a szappanban, amellyel mosakodtam.” Mel
Mermelstein, egy korábbi auschwitzi fogoly, 1981-ben „eskü
alatt” tett tanúvallomásában állította, hogy ő és rabtársai
emberi zsírból készült szappannal tisztálkodtak. Ez
„vitathatatlan tény” – hangoztatta. Se szeri, se száma a
hasonló visszaemlékezéseknek. Amelyek viszont ellentmondásban
vannak azzal az eléggé bizonyosnak tűnő állítással, hogy a
háború alatt mind a táborok lakói, mind a szabad emberek körében
elterjedt az „emberi szappan” előállításának hiedelme.
Simon Wiesenthal, a neves „náci vadász” is (aki szerint még
Romániába is kerültek emberekből készített szappanok) a következőket
írta 1946- ban: „1942 után a Lengyel Főkormányzóságban
mindenki tudta, mit jelent a RIF rövidítés”. Persze lehet,
hogy egyesek tudták, mások meg nem tudták. Wiesenthal hozzáteszi
még: „a civilizált világ nem hiszi el, micsoda örömöt
jelentett a nácik és feleségeik számára ez a szappan…
mindegyikben egy-egy zsidót láttak, akit megakadályoztak abban,
hogy éljen, és egy második Freud, Ehrlich vagy Einstein legyen
belőle.” Hasonló hangnemben íródtak évtizedeken át a történelemkönyvek.
De még az olyan nagyszabású, komoly művek is, mint például
William L. Shirer: A Harmadik Birodalom felemelkedése és bukása
című munkája is készpénznek veszi a „zsidó szappan”
legendáját. Hasonlóképpen cselekszik az 1981-ben megjelent
Hitler haláltáborai című könyv szerzője, Konnilyn Feig.
Igaz, megjegyzi, hogy „némely történész úgy gondolja, csupán
szóbeszéden alapul a feltételezés, mely szerint a nácik
emberek holttestéből állítottak elő szappant”. Mindamellett
hozzáteszi: „a legtöbb kelet-európai történész mégis
hitelt ad ennek a szóbeszédnek. Számos ilyen szappant állítottak
ki múzeumokban, magam is láttam közülük néhányat.” (A
szerző nem túl meggyőző, valljuk be.) De még 1983- ban is, az
Amerikában élő holokauszttúlélők legnagyobb találkozóján,
Arthur Schneier New York-i rabbi kijelentette: „Mindnyájan emlékszünk
a szappanokra, az RJF felirattal, amelyeket szeretteink testéből
készítettek.” Mármost persze mindig is voltak olyanok, akik
legalábbis kételkedtek az emberi testekből gyártott szappanokról
szóló történetekben. Azonban nemigen merték hallatni a
hangjukat. Pedig elmondhatták volna, hogy a RIF a Reichstelle für
Industrielle Fettversorgung (Ipari Zsírellátás Birodalmi Központja)
rövidítése. Ez a szervezet volt felelős a náci Németországban
a szappanok és tisztálkodószerek forgalmazásáért. Aztán a háború
után a flensburgi ügyészségen perbe fogták dr. Rudolf
Spannert, a Danzigi Anatómiai Intézet igazgatóját, mivel állítólag
utasítást adott beosztottainak szappan előállítására
„emberi zsír” felhasználásával. A vádakat azonban idővel
elejtették, hiszen semmiféle bizonyítékkal nem tudtak előállni.
1968 januárjában a flensburgi ügyészség elismerte: vizsgálataik
alapján a Danzigi Anatómiai Intézetben nem gyártottak szappant
emberi holttestek felhasználásával. 1980- ban aztán újabb
beismerés történt. Walter Laqueur zsidó történész a Szörnyű
titok című könyvében leírta, hogy az emberekből gyártott
szappan legendájának nincs semmi valóságalapja. Majd egy másik
zsidó történész, Gitta Sereny következett. Bele a sötétségbe
című művében a következő mondatok olvashatók: „Az általánosan
elfogadott sztorit, mely szerint holttesteket használtak a háború
alatt a németek szappan és műtrágya gyártására, teljességgel
megcáfolta a Ludwigsburgi Náci Bűnöket Kutató Intézet vizsgálata.”
Deborah Lipstadt, a modern zsidó történelem professzora pedig már
1981-ben leszögezte: „Az igazság az, hogy a nácik sohasem
használták sem a zsidó, sem más nemzetiségű áldozataik
tetemét szappan előállítására.” Továbbá olyan neves
holokauszttörténészek, mint Gerald Reitlinger vagy Raul Hilberg,
szintén kételyeiket kezdték hangoztatni. 1990 áprilisában
Yehuda Bauer, az Izraeli Héber Egyetem professzora, vezető
holokausztkutató, valamint Shmuel Krakowski, a Yad Vashem
Holokauszt Kutatóintézet levéltárának igazgatója ismerték
el: a szappanlegendának semmilyen alapja nincs. Yehuda Bauer
azonban a németeket hibáztatta az alaptalan szóbeszédekért,
mivel a koncentrációs táborok foglyai „minden képtelenséget
elhittek kínzóikkal kapcsolatban”, sőt a németek szándékosan
terjesztették az ilyen borzalmas históriákat, hogy ezzel is
„gyötörjék foglyaikat”. No, ez remek! Vagyis akik fél évszázadon
keresztül hirdették ezt a hazug történetet, azok nem felelősek!
A Zsidó Világkongresszus, Simon Wiesenthal, a győztes
nagyhatalmak vezetői lankadatlanul terjesztették a szappanmesét,
de egyikük sem hibás, amiért félrevezették a közvéleményt!
Mi az oka hát ennek a csöndes meghátrálásnak? Nos, alighanem
a revizionista történészek (akiket pontatlanul holokauszttagadóknak
neveznek) egyre kínosabb kérdései nyomán voltak kénytelenek a
legenda hirdetői visszakozni. Miként Shmuel Krakowsi
megfogalmazta: „A történészek arra a következtetésre
jutottak, hogy emberi testekből a nácik nem állítottak elő
szappant. Amikor oly sok ember tagadja a holokausztot, miért adnánk
nekik ürügyet, hogy felléphessenek az igazság ellen?” Ez
roppant logikus érvelés, csak nem kellett volna várni vele 45
évet. És nem kellett volna törvényszéken kihirdetni a történelmi
igazságot. A zsidókkal tényleg sok kegyetlenséget követtek el
a háború alatt a nácik, amelyek önmagukban is szörnyűségesek.
Semmi szükség légből kapott, kitalált sztorikkal felnagyítani
a szenvedéseiket. Mert a végén az ember azt sem hiszi már el,
ami tényleg megtörtént.
Zábori László
|