2008.05.02.
Csak
az igazságos, ami méltányos
Miért
van az, hogy egyre többen, egyre igazságtalanabbnak érzünk
mindent, ami ebben az országban történik? Az igazságtalanság
szájízét már jó ideje nemcsak a bírósági döntések váltják
ki belőlem, de kiváltja az egész magyar politikai rendszer érvelése,
a közbeszéd fordulatai, a képviselők, miniszterek, illetékes
elvtársak fantáziaszegény logikája. Pedig állítólag
roppantul igazságos igyekszik lenni a hatalom, sőt, éppen ezen
kínosan védett igazság nevében nyilatkozza azokat az
argumentumokat, melyekből azután nekem – és velem együtt, néhány
milliónyi magyarnak – az igazságtalanság jól ismert szagát
könnyű kiszimatolni. A szociális ellátás témakörében különösen
felszaporodtak az igazságtalanságok, az egészségügy válsága,
a háziorvosi rendszer szétesés előttisége, a tandíjmentesség
joga, a nyugdíjkorhatár kérdései, de magának a nyugdíjnak a
fenntarthatatlansága is mind-mind növelik a minket érő igazságtalanságok
halmazát. Balliberális oldalról, ahonnét persze utolsó töltényig
védik a Gyurcsány-féle halálkormány intézkedéseit, felvetésemre
nagy magabiztossággal válaszolnának: Utána lehet nézni, utána
lehet számolni, minden, amit mondtunk, a valóságnak megfelelő.
És én tulajdonképpen ezt nem is vitatom, számomra fontosabb
ennél azt megvizsgálni, hogy vajon a „valóságnak megfelelés”
elég-e az igazságossághoz? Felelősséggel állítom, hogy nem.
Ugyanis a XX. század szenvedésektől és tragédiáktól roskadó
történelmének, ha van bármiféle szellemi öröksége az utódok
felé, akkor az csakis ennyi lehet: a vegytiszta igazság öl,
csak a méltányos igazság gyógyít. Mondhattam volna azt is,
hogy csak a méltányos igazság igazság, a méltánytalan hazugság.
Az összes tömeggyilkos doktrínerkedést – amely kezdetben
mindig önzetlen jóakarattól indíttatva jelenik meg – az
vitte vakvágányra, zsákutcába vagy egyenesen a pokolba, hogy
nem tudott vagy nem akart különbséget tenni a méltányos és méltánytalan
igazság között. A szabadság, egyenlőség, testvériség, netán
az egyenlő munkáért egyenlő bért, az azé a gyár, aki
dolgozik, a munkások kezébe a hatalmat, vagy, az aki nem
dolgozik, ne is egyék, önmagukban akár még alapigazságnak is
elmennek, a tragédiát az okozta, hogy megvalósításuk barbár,
vak és süket doktrínerkedés mellett történt, és teljesen
mellőzték a mellőzhetetlen alapfeltételt: önmagában nem elég
igazságosnak lenni, méltányosan kell kimérni az igazságot. A
méltányosság pedig sem a gulágon, sem Buchenwaldban, sem
Hirosimában nem volt divat – miként Guantanamón ma sem az
–, sőt: a méltánytalanságot az igazságosztás egy formájának
vélték. Óriási történelmi tévedés volt, nem véletlenül
buktak el, és fognak elbukni az ezt valló hatalmi berendezkedések.
A filozófiából ismert, hogy a tények nem ritkán a valóság
eltakarására, semmint feltárására szolgálnak. Ha valaki
valakit megölt, az ténynek tény, de ha csak ennyit tudunk, még
csak közelében sem vagyunk az igazságnak: okok, motivációk, körülmények,
közel- és távolmúltbeli események, manipulációk, félreértések,
vagy az elkövetés lélektani szituációja éppen úgy része
kell hogy legyen az igazságnak, mint a tény maga: a gyilkosság
megtörtént. Az viszont egyáltalán nem következik ebből a tényből,
hogy aki elkövette, az elvetemült, aljas, mindenre képes
gyilkos. Talán az, talán nem. Erre csak egy méltányos igazságszolgáltatás
adhat választ, automatikus, beszűkült jogi logikájú nem.
Ugyanez van a társadalomépítés minden szegmensében: elismerem
én, hogy többe kerül az egészségügy, mint amennyit erre
befizetnek, elismerem, hogy nagy gazdasági érvágás az ingyenes
egyetem, elismerem, hogy szólnak érvek a nyugdíjkorhatár
felemelése mellett – csakhogy: vannak a nemzet életében vérrel,
izzadtsággal, évszázados lemondással, koplalással, szenvedéssel,
robottal, fegyverrel és halállal kiharcolt szerzett jogok,
melyeknek bármiféle megcsonkítása – még ha indokoltnak tűnő,
látszólag helyénvaló, azaz „igazságos” is – ordítóan
méltánytalan. A most kialakult politikai és társadalmi krízis
egyik fő okát abban látom, hogy a Gyurcsány-, Kóka-, Veres-féle,
a kádári korban szocializálódott és művelődött, MSZMP-s,
KISZ-es, „modern”, a reformokra hajló, exkommunista középgenerációnak
mákszemnyi érzéke sincsen a méltányosság fogalmához, annak
felismeréséhez és politikai alapvetésként való kezeléséhez.
Lila gőzük nincsen arról, mi a különbség az igazság, azaz a
meztelen valóság, és a méltányos igazság, vagyis az elvárt
és elvárható valóság világa között. Ez egyebek mellett talán
azért is van, mert soha, semmiféle keresztény erkölcsi oktatásban
nem részesültek, és eredendően ateisták. Eltűnnek persze,
hiszen a kormány végső bukása karnyújtásnyira van, csakhogy
az ő dicstelen távozásuk nem old meg semmit: rombolásuk, hozzá
nem értő, kontár jelenlétük a társadalom szövetében nagyon
brutális sebeket hagy hátra, melyeknek gyógyulása ugyancsak
sok tűrést és többletszenvedést jelent mindenkinek. A jó
Gyurcsányné Dobrev Klára nőhöz és anyához egyként méltatlan
módon most a gyed és a gyes ellen kampányol, merthogy azok
felett „eljárt az idő”, azok „zsákutcák”, nem valódi
megoldások. A valódi megoldás a bölcsőde, mert igazán ideje
lenne megszabadulni a magyarságnak attól a feudális nézettől,
mely szerint a gyermeknek hároméves koráig az anyja mellett a
helye. Nem így van az – figyelmeztet Klára asszony –, az a jó
anya, aki bölcsődébe adja a gyermekét, ő maga pedig munkába
áll. (Ha Dobrev Klárát látom vagy hallgatom, miért jut nekem
mindig eszembe Joszif Visszarionovics?) Furcsa dolog ez, némileg
ellentmondásos, mert általában magam is tiltakozni szoktam az
alapfogalmak jelzővel ellátása ellen, ezek ugyanis magyar sorstörténetünkben
nem gazdagítják, de kivétel nélkül – mint valami fosztóképzők
– szűkítik a fogalom eredeti jelentését: a népköztársaságnak
köze nincs a köztársasághoz, a szocialista jognak a joghoz, a
kommunista alkotmánynak az alkotmányhoz, a népi parlamentnek a
parlamentarizmushoz, a KISZ-es vitakörnek a vitához stb. Most mégis,
mindezek ellenére én figyelmeztetek: az igazság, ha nem méltányos,
nem igazság, még akkor sem, ha „a valóságnak megfelelő”.
Ugyanis a valóság önmagában nem szükségszerűen igazságos,
még kevésbé méltányos. Olyan kormányra lenne szükségünk végre,
amely feltétel nélkül méltányos hozzánk, még akkor is, ha
ennek áraként, ittott néha igazságtalan.
Szőcs Zoltán
|