2008.05.02.
Imázs-ezüst
Esztergomnak
Siófok
után Esztergom kommunikált a legjobban a múlt évben a nagyvárosok
közül – derül ki az Observer Budapest Médiafigyelő valamint
az Image Factory közös városimázs felméréséből. Az elemzés
szerint a Botticelli-üggyel, valamint a Suzuki gyárral
kapcsolatos híreknek köszönhetően az országos sajtót is megjárt
botrányok is maximum csak némileg árnyalták a városról
alkotott képet.
Az Observer Budapest Médiafigyelő valamint az Image
Factory kutatói országos sajtómegjelenések alapján, 1 éves
időtartamot figyelembe véve készítették el a Városimázs
Toplista 2007-et (a teljes elemzés letölthető innen: http://www.imagefactory.hu/varosimazs/2007/varosimazs_toplista_2007.pdf)
amely arról tájékoztat, hogy mely városok kommunikáltak a
legjobban a vizsgált évben. A városimázs toplista a 10.000 főnél
nagyobb magyarországi települések - Budapest nélküli - imázs-rangsora.
A lista összetett módszertan alapján készül, amelynek
alapelemei az országos sajtómegjelenések mennyisége és minősége,
saját kezdeményezések mennyisége és kreatív indexe, online
jelenlét értékelése. A kutatók ezen szempontok alapján
pontozzák a városokat, és három kategóriában (megyei jogú városok,
nagyvárosok és kisvárosok) hirdetnek győztest. A megyei jogú
városok között Miskolc, a kisvárosok között Balatonfüred végzett
az élen, míg Esztergom a nagyvárosok kategóriájában méretett
meg, ahol Siófok mögött, Hajdúszoboszló előtt végzett.
Az
elemzés szerint „Esztergom igen ellentmondásos képet sugárzott
magáról, ennek ellenére – intenzív médiapressingjének köszönhetően
a második a nagyvárosok toplistáján. Számos pozitív, de
majdnem ugyanannyi negatív hírt is produkált. A városról szóló
híreket néhány nagyobb esemény és a helyi autógyár tematizálta
– utóbbiról szólt a hírek többsége. Az esztergomi Suzuki
gyár példája azt mutatja, hogy bár gazdaságilag fontos, a városimázs
szempontjából is előnyös egy nagyberuházó jelenléte a városban,
elfoglalhatja a médiateret a település saját kezdeményezései
elől. Bár az esztergomi gyár lényegesen elfogadottabb, illetve
tradicionálisabb szereplője a helyi életnek, mint dunaújvárosi
társa, mégis a gyárról szóló hírek (pl. szakszervezeti feszültségek)
okozhatnak „sérüléseket” a város imázsán is. Egy másik
médiaesemény az esztergomi Bazilikával volt kapcsolatos,
melyben „találtak” egy Botticelli freskót.(Nem a Bazilikában
találták, hanem a várban, ahogy arról a Hídlap is beszámolt.
-a szerk.) Ez az esemény nemzetközi nyilvánosságba is
eljutott, illetve átmenetileg a hazai sajtót is egyértelműen
uralta. Bár a várossal összeforrt, a városképet meghatározó
műemlékkel kapcsolatos bármilyen felfedezés pozitív lehet, mégis
a freskóról kiderült információk – ti. mégsem Botticelli
– nem kedveztek Esztergomnak. (Ez nem igaz, ez nem derült ki, sőt
a freskóval foglalkozó szakemberek ennek éppen az ellenkezőjét
állítják. -a szerk.) Az esztergomi önkormányzat számos
programmal és helyi intézkedéssel segítette a lakói életét,
amely intézkedések országos hírekben is szerepeltek, igaz csupán
elvétve. Ilyen volt a fiatal családok lakásvásárlását támogató
program. Számtalan kulturális fesztivál zajlott Esztergom városában,
amelyek mind országos érdeklődésre tarthattak számot:
Jazztergom, Fesztergom, Gitárfesztivál.”
Esztergom pozitív képét számtalan közéleti botránya
árnyalja. Több alkalommal, számos sajtótermékben jelentek meg
a vezetést támadó kritikák, tüntetésekről, tojásdobálásokról,
illetve oktatási intézményeket kísérő botrányokról szóló
híradások. Ennek ellenére a lista második helyén szerepel,
amelyet köszönhet az autógyárral kapcsolatos rendszeres és
kedvező gazdasági híreknek, a gazdag kulturális programkínálatnak,
és színvonalas városi portáljának. Esztergom egy kulturális
rendezvényektől nyüzsgő elegáns város képét mutatja felénk.”
A települések a nyilvánosságban karakteres, azonosítható
képpel, imázzsal jelennek meg. A városimázs hasonlatos a termékek
piacán felépített trandhez: olyan a fejekben élő kép, amely
gyorsan eligazít a választás során. Annál biztosabban választja
a fogyasztó az adott terméket, minél karakteresebb imázzsal,
minél markánsabb, eltaláltabb pozicionálással célozzák meg.
Az a város rendelkezik jól felépített imázzsal, amely kitartó
munkával eléri, hogy mindenkinek ugyanaz a három – kedvező
kicsengésű – mondat jusson eszébe neve hallatán. A városvezetők
egyre inkább kezdik felismerni, hogy a kommunikációs befektetések
megtérülnek: több hazai és külföldi turista jön a városba,
illetve nagybefektetők dönthetnek a település mellett. Az
Image Factory és az Observer kutatásának az volt a célja, hogy
felhívja a figyelmet a települések imázs-kommunikációjának
fontosságára, és értékelje az eddigi eredményeket.
(Forrás: Hídlap)
|