2008.05.02.
Először
kaptuk el röptében a galambot
A
kommunista hatalom bukásának évében – 1989-ben – születettek,
ez év (2008) tavaszán érettségiznek. Micsoda boldogság: előttük
a világ. Micsoda teher: előttük a világ. Milyen világ? – ez
a nagy kérdés. Amikor 2004. május elsején csatlakoztunk az Európai
Unióhoz és számba vettünk mindent, amit ez a csatlakozás
hozhat számunkra, pl. a vámhatár megszűnését, az útlevél nélküli
utazást, a vállalkozások és a munkavállalás szabadságát, a
bármelyik egyetemre való beiratkozás lehetőségét, a kedvezmények
egyetemességét és a lehetséges üzleti korlátozásokat is, az
1870-ben született nagyapám jutott eszembe. Ha most élne, azt
mondaná: mindez már egyszer volt. Ha az emlékezet nem csal, száz
évig tartó vargabetűvel oda jutottunk vissza, ahol akkoron
voltunk – vagy még oda sem? Haladás ez, vagy egyhelyben topogás?
Sem ez, sem az, hanem a minket gúzsba kötő rosszakarat fölött
arattunk győzelmet oly módon, hogy annak kiagyalói is velünk
együtt váltak részeseivé az egyetemes rendszernek. Újraindulás,
de nem onnan, ahol megszakadt a természetes fejlődés, mert eközben
a világ haladt előre. Elrugaszkodtunk onnan, ahová kárhoztattak
bennünket Trianonban.
Néhány
éve, (2002-2006 között) az akkori szlovákiai parlamenti ellenzék
egyik politikusa, aki most az éppen hivatalban lévő szlovákiai
kormány alelnöke (Dusan Čaplovič), kijelentette, hogy a
magyarok azért hívei az Európai Uniónak, mert abban reménykednek,
hogy az rövidesen szétesik, mint minden birodalmi elvű
szerkezet, és a magyarok területileg meggyarapodva kerülnek ki
onnan. Ő, és a mostani miniszterelnök pártja akkor azon a véleményen
voltak, hogy az európai integráció ördögtől való, amit azért
kell féken tartani, hogy ellenőrizhető legyen.
A felvidéki magyarok a rendszerváltozás óta valóban az
európai integráció elkötelezettjei voltak, hiszen aki nem is
tudta, érezte, hogy ez hozhatja vissza azokat a természetes
kapcsolatokat ebbe a térségbe, amit a csehszlovákizmus tönkretett.
A csehszlovák politika abban reménykedett, hogy olyan hidat
alkot kelet és nyugat között, amelyen ő szedi a hídpénzt és
határozza meg, ki haladhat át rajta. Az európai integráció az
ehhez hasonlatos terveket lerombolta.
Viszont
nem árt időnként felfrissítenünk az emlékezetünket. Szlovákia
sem lehetne az Európai Unió tagja, ha mi magyarok ebben nem segítünk.
De segítettünk, mert érdekünk volt, hogy a szülőföldünk
ugyanannak a szövetségi rendszernek legyen a része, amelynek része
Magyarország is. A nemzet így lehet együtt a szétszakítottságban
– jó, ha ezt tudatosítják a magyar euroszkeptikusok és azok
is, akik a rövidebbjét húzták az integrációnak. A hátrányokért
okolják a kormányt vagy a minisztert, ne az eszmét.
Emiatt vált fonákká Szlovákiában a politikai helyzet
2008 januárjában. A jelenleg ellenzéki pártok miért tettek
keresztbe az európai integráció szervezetét megújító
Lisszaboni Szerződésnek, hiszen eddig az integráció hívei
voltak, és azok a kormánypártok miért sürgették a szerződés
parlamenti jóváhagyását, amelyek korábban akadályozták
Szlovákiának az Európai Unióhoz való csatlakozását? Nagyon
sokan nem értették és bírálták emiatt a magyarok közül is
a Magyar Koalíció Pártjának politikusait és parlamenti képviselőit.
Egy pillanatra ez a magatartás kiverte a biztosítékot Brüsszelben
is – veszélyeztetjük az Európai Unió további fejlődését.
Noha a januári parlamenti ülésszak előtt kimondtuk, a
lisszaboni szerződést elfogadjuk, de megszavazásának a késleltetésével
hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a kormánykoalíció egy, a
sajtószabadságot korlátozó törvényjavaslatot akar
elfogadtatni a parlamenttel.
Két hónapon át ebben a politikai lázban égtünk, köszönhetően
az újságíróknak is, hiszen a sajtótörvény javaslata róluk
is szólt, nem csak kiadóikról és a sajtószabadságról. Az
eredmény megszületett, még ha ez nem is a teljes siker. A
legfontosabb sajtókorlátozási elemet sikerült eltávolítani:
a büntetéseket és a minősítéseket. Egyedül a válaszadási
jogban nem sikerült elérni azt, hogy ne lehessen visszaélni
ezzel a joggal. A kormánypárti többség így szavazta meg a
sajtótörvényt, amelynek a megváltoztatására ebben az évben
már nincs esély. Egyébként is, a válaszadási joggal a
politikusok oldalán csak a gátlástalanok fognak visszaélni, az
újságírói oldalon pedig az erkölcsteleneknek van rettegni valójuk.
Akik mindkét oldalon tisztességesek maradnak, azoknak nincs mitől
félniük.
Április második hetében jutottunk el ahhoz a pillanathoz,
amikor mindenkinek színt kellett vallani. Elismerjük-e, hogy a
sajtótörvény ügyében eljutottunk a határvonalhoz? Ha igen,
nincs okunk és jogunk veszélyeztetni az Európai Unió további
fejlődését.
A jelenlegi szlovákiai ellenzék ezen a ponton három részre
szakadt. A szlovák kereszténydemokraták eldöntötték: a
Lisszaboni Szerződés számukra elfogadhatatlan. A szakadárok
ellene fognak szavazni, a bennmaradtak kivonulnak a szavazásról.
A bukott miniszterelnök – Dzurinda – pártja nem tudta eldönteni,
hogy mit tegyen, hogyan őrizze meg vezető szerepét az ellenzéki
körben. Végül úgy döntött, hogy májusban feltétel nélkül
megszavazná a szerződést, ha közben sor kerülne a jelenlegi
és a volt miniszterelnök közötti négyszemközti egyeztetésre,
de miről, azt nem árulta el. Az MKP szerint pedig a sajtótörvény
elfogadása után nem volt további ok a Lisszaboni Szerződés
megszavazásának az elodázására.
A
szavazás körüli botrány két okból keletkezett.
Sikerült felheccelni az újságírók egy részét: mi lesz
akkor, ha működni kezd a válaszadás joga? – nem lehet használni
a tollat felelőtlenül.
Dzurinda,
az MKP logikus viselkedése miatt elveszítette ellenzéki vezéri
szerepét. Ezért vált hisztérikussá. Sikerült maga mögé állítania
az újságíróknak a sajtótörvény által érintett gátlástalanabb
részét és támadta az MKP-t.
Ebből több régi és új tanulságot lehet levonni.
Az egyik: soha sem szabad cselekedni a pillanatnyi benyomások
és egyéni érdekek hatására.
A másik: soha sem szabad elfelejteni a politikai partner gáncsait.
Márpedig Dzurinda számláját elég sok ránkmért övön aluli
ütés terheli, pl.: ellenséges magatartása Malina Hedvig ügyében;
a Beneš-dekrétumok érinthetetlenségének a megszavazása; a
jelenlegi nyolc megyés közigazgatási rendszer, amelyet a kormány
döntésének ellenében az ő kormányfői utasítására támogatott
a pártja; a 2006-ban folytatott MKP-ellenes fellépései; az Európai
Néppárt elnökségében ő támadja elsősorban a magyar
javaslatokat stb.
A Magyar Koalíció Pártja és a szlovákiai magyarok
szempontjából négy vonatkozásban volt fontos, hogy parlamenti
képviselőink megszavazták a Lisszaboni Szerződést:
- az MKP a korábbi követő politikáját felcserélte egy
konstruktív helyzetteremtő magatartással;
-
megerősítettük helyzetünket az Európai Unión belüli együttműködésben,
ami azt jelenti, hogy eredményesebben tudunk majd fellépni ügyeink
képviseletében;
- a
belpolitikában ezen alapozva több eséllyel tudjuk érdekeinket
érvényesíteni, aminek legközelebbi próbája az oktatásügyi
törvény lesz;
-
javítottuk az MKP belpolitikai pozícióját, mert 2006-ban
kisodródtunk a peremre.
A tanulságok és a nyert esélyek szempontjából kell tehát
a helyzetet és a körülményeket értékelnünk. Egy fő célunk
van, hogy megmaradjunk és boldoguljunk szülőföldünkön.
Minden cselekedetünket és lépéseinket ennek kell alárendelni.
Duray Miklós
(Megjelent a 2008.04.23-i Szabad Újságban)
|