2008.05.02.
A
Felvidék szerelmese
Barcsai
Tibor grafikus, festőművész
1937. október 7-én született Pécsett. Kisgyermekként,
1939-ben került Ungvárra, majd 1966-ban visszatelepült
Magyarországra. 1950-es években végezte el az Ungvári Iparművészeti
Főiskolát. Mesterei: Erdélyi Béla, Boksay József. 1967 óta
Esztergomban él. 1960-tól a Kárpátontúli Terület kiállításain
szerepelt, majd Esztergomban megtelepülve a városi, illetve a
Komárom-Esztergom megyei kiállítások rendszeres szereplője.
1991 óta az Esztergomi Művészek Céhének tagja. A Muravidék
Baráti Kör Kulturális Egyesület vezetőségi tagja.
Tollrajzain és kisméretű, fatáblára festett olajképein
leggyakrabban középkort idéző emberalakok, városrészletek, várak
és várromok jelennek meg. Kompozícióit az archaizáló valóságidézés
és szürreális látomásosság kettőssége jellemzi. Az utóbbi
években főként szürreális hangvételű fekete-fehér és színes
rajzokat készít.
Egyéni
kiállítások:
1968
• Technika Háza, Esztergom
1972
• Zodiákus Klub, Esztergom
1976
• Művelődési Ház (Tímár Zsuzsával), Bajna
1980
• Balassa Bálint Múzeum, Esztergom
1984
• Kernstok Terem, Tatabánya
1997
• Vármúzeum, Esztergom • Komáromi Kisgaléria, Komárom
2003
• Babits Mihály Általános Iskola Sugár Galériája,
Esztergom
2006
• Király-Erdei-Műhely / Erdei Éva Galéria (Bugyács Sándorral),
Budapest
Válogatott
csoportos kiállítások:
1967-89
• Komárom-Esztergom megyei képzőművészek kiállításai,
Tata, Tatabánya, Esztergom, Budapest
1967-98
• Esztergomi képzőművészek kiállításai, Esztergom, Espoo
(FIN)
1988
• IV. Országos Rajzbiennálé, Salgótarján.
Művek
közgyűjteményekben:
Balassa
Bálint Múzeum, Esztergom; Kuny Domonkos Múzeum, Tata; Magyar
Nemzeti Galéria, Budapest.
Barcsai_csokonai alá:
Barcsai Tibor: Csokonai Vitéz Mihály (fekete-fehér tollrajz)
-Két éves
korodban Pécsről Ungvárra kerültél. Mi volt ennek az oka?
-Édesapám
debreceni születésű volt, édesanyám pedig ungvári. Apám Pécsett
szolgált a magyar vasút jogtanácsosaként, s ott élt egy ideig
anyámmal. A baranyai megyeszékhelyen születtem, de sosem
tartottam pécsinek magamat. Szüleim elváltak, s ezért édesanyámmal
Ungvárra költöztünk. A trianoni békediktátum miatt Kárpátalja
többször cserélt gazdát. Először a Magyar Királysághoz
tartozott, 1867 után a monarchiához, majd Csehszlovákiához, utána
egy rövid ideig újra az anyaországhoz, s ezután Szovjetunióhoz.
Most a független Ukrajna nyugati tartománya.
-Amikor látta a család, hogy Kárpátalja újra el fog
szakadni Magyarországtól, miért döntött úgy, hogy a határokon
kívül éljen?
-Ezt akkor világosan
nem lehetett látni. Nem is álmodtunk arról, hogy újra elszakítanak
minket a törzstől és egy barbár impérium igája alá kerülünk.
1945 után kb. 20 évig pedig semmi esélyünk sem volt arra, hogy
Magyarországon telepedjünk le.
-Könnyen elsajátítottad az ukrán és az orosz nyelvet?
-Ez természetes,
mert kisgyermek koromtól idegen környezetben éltem. Még a
ruszin nyelvet is kiválóan beszélem. A ruszin nem egyenlő az
ukránnal. Iskolásként nagyon szerettem a művészetet,
ügyesen rajzoltam, festettem, így úgy döntöttem, hogy
jelentkezem az Ungvári Iparművészeti Főiskolára.
-Egy magyar fiú nem indult hátránnyal a szovjet birodalom
felsőoktatási intézményében?
-A főiskolán –
ahol öt évig tanultam- nem éreztem a hátrányt, hála kiváló
mestereimnek. Később már igen. Sosem mondták ki, de úgy éreztem,
hogy származásom miatt többet kell bizonyítanom ahhoz, hogy
rangosabb kiállításokon szerepelhessek.
-Akkoriban a szocreál dívott a Szovjetunióban?
-Sajnos igen. A
szocialista realizmus szűkebb értelemben a keleti blokkban
hosszabb-rövidebb ideig – Magyarországon 1949-től 1956-ig –
tartó ún. ’50-es évek művészete, tágabb értelemben pedig
mindazon művészeti produktumok együttese, amelyek a
szocializmus – kommunizmus - építésének ideologikus ábrázolását
tűzték ki céljukul. Jómagam mindig idegenkedtem ettől a stílustól.
-Kérlek, mesélj mestereidről.
-Erdélyi Béla
egy européer művész volt. 1891-ben született az Osztrák-Magyar
Monarchia keleti csücskében, s ugyanott halt meg 1955-ben a nagy
Szovjet Birodalom nyugati szegletében, Kárpátalján, amelyhez
valami végtelen vonzódás fűzte. E nagy tehetséggel megáldott
művész megítélésébe minduntalan beleszólt a történelem. Művészi
indulása Budapesthez kötődik, kezdetben Ferenczy, Iványi Grünwald
egyengeti útját. Ezt a művésszé érés korszaka követi a 12
éves külföldi, főleg párizsi tartózkodás alatt. Az 1940-es
években visszatért Kárpátaljára, ahol a legőszintébb
elhivatottsággal örökítette át felhalmozott tudását az
ifjabb művésznemzedékekre. Művészklubot, szabadiskolát, Művészeti
Egyesületet, majd Képzőművészeti Főiskolát alapított. Végtelenül
emberséges és nagylelkű volt. Pezsgő művészeti életet akar
varázsolni a végvárakon. Ez csak részben sikerült neki, mert
a hatalom tönkretette őt. Az ok: formalista volt. Boksay kissé
mogorvább volt nála, de ugyanolyan jóindulattal viseltette tanítványai
iránt.
-Akkor már nem. Boksay József sosem volt modern festő, a
kor nyugati áramlatai teljesen hidegen hagyták. Nagyon jól felkészült
mester volt. Az I. világháború után Ungvárott tanított.
1927-ben Erdélyi Bélával megalakította a művészeti
szabadiskolát, 1931-ben, ugyancsak Erdélyivel, a Kárpátaljai Képzőművészek
Szövetségét. 1945 után az Ungvári Képzőművészeti Főiskolán,
majd az ungvári és lembergi iparművészeti szakiskolában tanított.
Festészete a Munkácsy- és Révész-hagyományt folytatja, tájfestészetére
hatott az impresszionizmus. A mélyen vallásos Boksay egyházi témájú
képein Raffaello, Tintoretto követője volt. Volt még egy
szellemi mesterem: Bedzir Pál. Ő egy igen rebellis, ún.
non-figuratív művész volt, aki sosem tudott – igaz, nem is
akart - beilleszkedni a rendszerbe. Ezért többször el akarták
vinni Szibériába. Merész és kétségtelenül nagy tehetséget
mutató művészete kiválik az ’50-es-70-es évek megideologizált
szovjet művészetéből. Életművét nem lehet, nem szabad
beskatulyázni, stílusokhoz, áramlatokhoz kötni. Egyedi jelenség
az Kárpátalja képzőművészetében. Afféle „magányos cédrus".
Ukrán származású volt, de sokat mesélt arról, milyen sokat
adott neki magyar nyelvtudása, az, hogy magyar írók, költők műveit
olvashatta, ezáltal közelebb kerülve a nyugati kultúrához.
Ugyanakkor szerette a keleti filozófiákat, maga is aktív jógázó
volt. Nagy hatással volt rám Tarkovszkij, a kiváló filmrendező
is. Kárpátaljai tartózkodása idején a mi társaságunkat is
felkereste. Mélyen vallásos volt, ezért a szovjet rendszer éppen
csak tolerálta. Egyenes, s a maga igazáért kiálló művész
volt. Az 1966-os Andrej Rubljov forgatása közben már érték őt
atrocitások a szovjet belügyi hatóságoktól, alkotói szabadságáért
élete végéig harcolnia kellett. Ez a film már Nyugaton nagy
sikert ért el, mikor a Szovjetunióban még csak kis
filmklubokban engedték vetíteni.
-Az, aki nem a
szocialista realizmusban alkotott mindig „C” vágányon állt?
-Sztalin halála után jött egy kis enyhülés. No azért
nem kell hatalmas reformokra gondolni. A képzőművészetben is
elnézték azt, ha valaki nem a szocreált követi. Igaz, nem is
futtatták az illetőt. Főiskolásként ismertük az orosz
avantgard művészeket és a nyugati absztrakt stílusokat. Ezek
erősen hatottak rám, bár a figuratív ábrázolás mellett
mindig megmaradtam. Most szürrealista abszurdnak tartom magam.
-Miután kikerültél
a főiskoláról kötelező volt leadni bizonyos időszakonként
egy-egy művet?
-Nem volt kötelező, de ajánlott volt részt venni egy-egy
kiállításon. Csak olyan képeket engedélyezett a zsűri, ami a
figuratív ábrázolást mutatta. Akkor főleg tájképeket és
csendéleteket festettem. A kárpátaljai festészetnek van egy rákfenéje:
a népieskedés. Mind a mai napig szeretnek ruszin parasztokat,
faházakat ábrázolni a vásznon. Ne értse félre az olvasó:
nem a népművészet ellen, hanem a népieskedés ellen beszélek.
Nem naív művészetről van szó, hiszen a horvát naivok kiválóak,
s alkotásaik az európai festészet részei.
-Most szürrealista
abszurd stílusban alkotsz. Volt egyfajta fejlődés művészetedben?
-Ahogy magában a művészetben, úgy az én művészetemben
sincs fejlődés, változás már igen. Stílusbeli, eszközbeli
fejlődésről beszélhetünk csupán. Nemrég hallgattam egy
Monteverdi –operát. Semmivel sem volt rosszabb, mint Verdi
egyik remeke. Nem rosszabb, más. Egy egyiptomi szobor sem
rosszabb, mint egy modern. Mindent a saját korához mérten kell
bírálni, megítélni.
-Említetted az
abszurdot. Ez térségünkben nagyon népszerű stílus.
-Ezt a történelmi múlt termelte ki. Angliát, Franciaországot
sosem viselte meg annyira a történelem, mint a térségünkben
fekvő országokét. A magyar és cseh önállóság nem egy-két
évre, hanem évszázadokra szűnt meg. Lengyelországot pedig többször
is felosztották. Nem voltunk/vagyunk önmagunk urai. Főleg ez a
tény szülte meg a kelet-közép-európai abszurd művészetet.
-1967-ben
visszatelepültél Magyarországra. Esztergomra hogyan esett a választásod?
-Akkor már vissza lehetett települni. Azért esett a választásom
erre a városra, mert itt minden utcának, háznak – nem a lakótelepekre
gondolok - , nem is beszélve a Várhegyről, történelme van.
Esztergomnak ráadásul egy sajátos kultúrája van. A másik ok:
közel van az általam szeretett Felvidékhez. Annak idején, Ungvárról,
nagyon sokat kirándultam át a Felvidékre.
-Azt írták rólad,
hogy műveiden gyakran ábrázolsz várakat, várromokat. Ez
esztergomi, vagy még ungvári hatás?
-Egyik se. Rajongok a régi várakért, városokért. Ebben
az értelemben abszolút nem vagyok modern ember. Semmi közöm a
mai korhoz. Egy nagyon rossz korban élek. Legszívesebben, ha létezne
időutazás, a középkorba mennék vissza. Tudom, kegyetlen világ
volt, de tisztább és becsületesebb. Akkor még éltek tiszták,
hősök, szentek. Aki hősként, istenhitben élt, szerette a hazát,
a népét nem volt gúny tárgya. Mindenki tudta: hol a helye. Ma
egy teljesen művészietlen korban élünk. Szerelem helyett
pornográfia, hazaszeretet helyett csak az egyén önmegvalósítása
áll a középpontba. Most a művészeknek világító fáklyaként
kell a helyes, igaz utat megvilágítaniuk. Ez óriási, embert próbáló
feladat. Sokszor gondoltam: feladom, de nem tehetem! Visszatérve
a kérdéshez: a felvidéki várakat, hegyeket, folyókat kedvelem
a legjobban. Ki merem jelenteni: Árva vára Európa egyik
legszebb építménye. Elborzadva hallom, mikor azt mondják: „átmegyek
a cseszkókhoz Sturovóba”. Egy magyar ember azt mondja: „átmegyek
a Felvidékre, Párkányba.” Jól tudom, ma már utópia Felvidék
visszacsatolása, de a gyökereinket nem tagadhatjuk meg.
-Rokonod Barcsay Jenő, a híres festőművész?
-Igen. Ő a család másik ágának tagja. Apai ágon Erdélyből
származunk. Arra fele nem dívott az y-os családnév a nemesek körében.
Így én nem változtattam meg eredeti nevünket. Jenővel kiváló
kapcsolatom volt, többször meglátogattam műhelyében, de nem
az ő hatására készültek képeim.
-Van-e külön témaköre grafikáidnak, illetve festményeidnek?
-Annyi az eltérés, hogy grafikáim elvontabbak, mint festményiem.
-Esztergomban a képzőművészetek terén kialakult-e
egy olyan jelentős műhely, mint Szentendrén?
-Sajnos nem.
Szentendre mindig Budapest kertvárosa, kinyújtott keze volt.
Rangosabb szentendrei művésznek lenni, mint esztergominak.
Nagyon bántott, mikor az esztergomiak szentendrei kiállításának
megnyitóján egyetlen egy helyi képzőművész sem vett részt.
-Mi az előnye, s mi a hátránya annak, ha valaki vidéki,
s azon belül esztergomi képzőművész?
-Az előnye, hogy
tisztább marad a művész, mint a fővárosban. Vidéken kevésbé
válhat szellemi prostituált belőle. A hátránya: nem ír róla
az országos sajtó, nincs benne egy állandó mozgásban. Mára
megszoktam ezt a provinciális életet, a
mai Pest
ridegségével és lármájával elriaszt engem.
-A Muravidék
Baráti Kör Kulturális Egyesület vezetője vagy. Pécs, Ungvár,
Esztergom most pedig Muravidék…Korábban kifejtettél a Muravidék
kultúrájával kapcsolatos tevékenységet is?
-Nem. Ruda Gábor, az alapító, kért meg rá, hogy lépjek
be ebbe az 1997-ben alakult szervezetbe. Fő célunk a Kárpát-medencei
magyar képzőművészek, tudósok összefogása. Az egyesület
szakmai tevékenysége közé tartozik egyrészt a muravidéki írók
mellett nem muravidéki szerzők a Muravidék kulturális eseményeivel,
illetve Szlovéniával foglalkozó írásait megjelentető kulturális
folyóirat kiadása. Másrészt a Muravidék témájú könyv- és
zeneműkiadás; művészeti kiállítások, fesztiválok, együttesek
fellépésének szervezése és rendezése a Muravidéken, illetve
egyéb helyeken muravidéki művészek részvételével. Céljaink
között szerepel még a Muravidék - témával kapcsolatos tudományos
kutatómunka és önképzés elősegítése, tudományos-ismeretterjesztő
előadások szervezése; kirándulások, tanulmányutak, tudományos
kutatóexpedíciók szervezése, konferenciák, szimpóziumok
szervezése és megrendezése a Muravidéken, illetve egyéb
helyeken muravidéki résztvevőkkel. Sokat köszönhetünk egyik
lendvai barátunknak, Hagymás Istvánnak, aki orvosként, fotóművészként,
íróként az egyesület egyik „motorja” lett.
-Utoljára 2006-ban
volt kiállításod. Azóta nem rendeltek tőled képeket?
-Nem szeretek rendelésre dolgozni. Nem vagyok egy „termelési”
művész. Amikor elkap az ihlet, s kedvem is van rajzolni, vagy
festeni, akkor állok csak neki egy adott munkának. Ha csupán pénzkeresési
célból festek, az meglátszik a művemen. Rossz, vagy számomra
nem kedves alkotást viszont nem szeretek kiadni a kezem közül.
Nyugdíjamat – mivel több nyelven beszélek - idegenvezetéssel
egészítem ki.
-Mivel töltöd
szabadidődet?
- Meglepő: szeretek elméleti fizikával foglalkozni. Az
elméleti fizikusok a természetre vonatkozó alapvető ismeretek
után kutatnak, felhasználva a kísérleti fizikusok megfigyeléseit.
Ám szabadidőmet főleg zenehallgatással töltöm. Nagyon
szeretem a klasszikus zenét és az operákat. Mindig csodáltam
édesapádat, hogy partitúra nélkül képes egy Wagner-zenedrámát
eldirigálni. Schopenhauer azt írja: „A zene kimondhatatlan
bensőség, amely egészen bizalmas és mégis örökké távoli
paradicsomkert gyanánt vonul el mellettünk; teljes mértékben
érthető, és mégsem magyarázható.” Ehhez a
paradicsomkerthez szeretnék egy kicsit közelebb kerülni.
(Képünkön: Barcsai Tibor Csokonai Vitéz Mihály c.
fekete-fehér tollrajza)
Medveczky Attila
|