2008.05.02.
Szeretetszövetség
a Szűzanyával
Április
5-én szentelték fel a Magyar Schönstatt Családmozgalom központjának
képzőházát Óbudaváron. A magyar egyházban 25 éve jelen lévő
Schönstatt Mozgalom óbudavári központjában, mintegy
480 m2
összalapterületen épült háromszintes képzőház, valamint a
központhoz tartozó kápolna megvalósulását túlnyomórészt a
mozgalom családjai tették lehetővé. A központ helyet ad a
családoknak, ahol megpihenhetnek, erőt meríthetnek a közös imákból,
az előadásokból, tapasztalataikkal, életpéldáikkal gazdagíthatják
egymást, bátorítást kaphatnak saját házasságuk építéséhez,
a helyes gyermekneveléshez. A mozgalom jogi hordozója a Családok
a Családért Egyesület. A képzőház feladatairól, a mozgalom
és az egyesület küldetéséről dr. Endrédy István, a Családok
a Családért Egyesület elnöke nyilatkozott.
-Mi az ismérve a
Schönstatt Mozgalom lelkiségének?
-Három
fő ismérvről beszélhetünk. A mozgalmat erős küldetéstudat
jellemzi. Tehát apostoli mozgalomról van szó. A második: a
Gondviselésbe vetett gyakorlati hit. Nem várunk tétlenül a
csodákra. Úgy véljük, ha a magunk aktivitásában teljes
igyekezetünkkel tesszük ami jó és helyénvaló, akkor az
isteni gondviseléstől is segítséget kapunk. Egy erős Szűzanya
–tisztelet is jellemzi a mozgalom tagjait. Az alapító, Joseph
Kentenich atya azt mondta: ha az Üdvözítő Márián keresztül
jött a világra, akkor nekünk is a Szűzanya által kell az Atyához
találni. Mária Istenhez, Jézushoz, a család dolgaiban gazdag
tapasztalattal rendelkezik, olyan utat talált, amelyen az élet
sebei szeretetté válnak. Ezért kérjük Őt, jöjjön
otthonunkba, vezessen minket is Jézushoz, hogy Istent és embertársainkat
jobban tudjuk szeretni és kérjük, hogy gyermekeinket ne hagyja
soha „elveszni”. Emblematikus a kánai menyegző egyik
jelenete, ahol Isten anyja hamarabb észrevette, hogy a házaspárnak
valamiben hiánya van, minthogy ezt ők észlelték volna. A
bibliai történetben a bor hiányzott, esetünkben, jelenünkben
természetesen más jellegű hiányokról van szó. A mozgalom
tagjai otthonukban háziszentélyt alakítanak ki, ahol imádkoznak,
s ahol Isten elé teszik örömeiket, kudarcaikat és ahol erőt
merítenek a mindennapokhoz. Felajánlják nehézségeiket családjukért
és a többi emberért. A háziszentélyben egy Mária-kép látható.
A Szűz karján a kis Jézussal. A Schönstatt Mozgalom nem
csak családmozgalomból áll, hanem minden „életállapotot”
hív és szeretne élővé tenni.
-Egy erős szeretetszövetség van jelen a Szűz Máriával.
-Igen. Ezt alapítónk így foglalta össze: „semmit Nélküled,
semmit nélkülünk”. A nélküled Máriára vonatkozik, akit
mindig, mint példaképünket akarjuk látni a Jóisten iránti
engedelmességben.
-Honlapjukon találkozhatunk egy kifejezéssel: Schönstatti
Háromszoros Csodálatos Anya és Királynő. Ez konkrétan mit
jelent?
-Ennek
a kifejezésnek történelmi háttere van. A középkorban,
Ingolstadtban áldásos lelkipásztori, keresztényi megújulást
eredményező munkát végzett Jakob Rem jezsuita a rábízott
fiatalokkal. Ők nevezték Máriát Háromszor Csodálatos Anyának.
A Schönstatt Mozgalom alapítója az ő munkájukat példaképnek
tekintette és állította az 1912-től rábízott fiatalok elé.
-A
mozgalom magyarországi központja a Balaton-felvidék piciny
falujában, Óbudaváron található. Miért pont egy 62 fős kisközségre
esett a választásuk?
-Ennek két oka van. A mozgalom
magyarországi megjelenése a Gódány-családhoz kötődik. Gódány
Róbert 1956-ban hagyta el az országot. Egyetemistaként
ismerhette meg a Schönstatt Mozgalmat. Bécsben megismerkedett későbbi
feleségével, Ritával. Öt gyermekük született, s Ausztriában
részt vettek a Schönstatt Családmozgalom tevékenységében.
1978-ban úgy döntöttek, hogy visszatérnek Magyarországra. Ezt
az 1980-ban kivitelezett elhatározást a hazaszeretet motiválta.
Óbudavárra úgy esett a választás, hogy a település kb. feleúton
fekszik mindkettőjük családjától. Később, már hazánkban jöttek
rá, hogy a gondviselő Isten tervében szerepel számukra a közreműködés
a magyarországi kereszténység megújulásában a schönstatti
lelkiség által. Az Isten szándékának felelhet meg, hogy egy
olyan légkör alakuljon ki, ahol az adott család és házaspár
tagjai minden külső tényező behatása nélkül egymás felé
fordulhassanak. Foglalkozzanak önneveléssel, a házasság szentségével
és a gyerekneveléssel. A gyönyörű természeti környezet is
nagyban hozzájárult a döntéshez. Egy német atya, Tillman
Beller, aki ismerte Gódányékat, 1983-ban Óbudaváron
megtartotta az első lelkigyakorlatot három házaspár számára.
A lelkigyakorlatot mi családnapnak hívjuk. 1984-ben már négy
család vett részt rajta. 1995 óta évente 11 családnapot
tartunk június közepétől szeptember elejéig. Ezek általában
egyhetes lelkigyakorlatok, melyeken 14-15 házaspár vesz részt.
-Legyen kedves röviden összefoglalni az április 5-ei, óbudavári
eseményeket.
- Április
5-én az ünnepi szentmisét és a szentelést dr. Márfi Gyula
veszprémi érsek végezte. Szentbeszédet mondott Robert
Zollitsch freiburgi érsek, a Német Püspöki Konferencia elnöke,
schönstatti pap. Azért esett 5-ére a szentelés dátuma, mert
2005. április 2-án, ami egy szombati nap volt, szentelték fel
óbudavári kápolnánkat. Tehát idén az április 2-ához eső
legközelebbi szombati napot választottuk a képzőközpont
felszenteléséhez. Zollitsch érsek úr még 47 évvel ezelőtt
találkozott Gódány Róberttel, s barátságot kötöttek. Most
Gódány úr meghívásának eleget téve öt napot töltött hazánkban,
s találkozott Erdő Péter prímás-érsekkel is. Az eseményen több
mint 30 pap és 600 regisztrált vendég vett részt. A szentmise
alatt Márfi érsek úr átadta P. Tilmann Bellernek, munkásságának
elismeréseként, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia kitüntetését,
a Pro Caritate Christiana –díjat. Miközben felszentelték a képzőközpontot,
a családok körbeállták az épületet és kézen fogva imádkoztak.
Ezt követően agapéra – szeretetlakomára - került
sor.
-A szentbeszédet a
freiburgi érsek tartotta, aki schönstatti pap. Németországban
ugyanolyan problémák, kihívások előtt áll a katolikus családmodell,
mint hazánkban?
-Az ún. fogyasztói
trend ott is dívik. Aki teljesen magáévá teszi ezt a divatos
viselkedést, csak a külső behatásokra figyel, így nélkülöz
egyfajta sajátos belső világot, és szegényes lesz a gondolkodása.
A fogyasztói embertípus német földön hamarabb alakult ki,
mint nálunk. A mi helyzetünk abban különbözik a Németország
nyugati felében élőkétől: a bolsevik diktatúra idején a társadalom
jelentős hányada hozzáedződött ahhoz, hogy helyettünk döntenek
el igen sok mindent. Mozgalmunk segít a családoknak védekezni a
fogyasztói társadalom káros hatásai ellen. Kentenich atya már
1914-ben felismerte, hogy az emberi szabadság kora fog bekövetkezni,
s ezt a szabadságot sokan nem az egyes ember érdekében fogják
meghirdetni, megélni. Ezért egy önállóan gondolkodó és a társadalomban
megjelenő negatív tendenciákkal szembeszállni tudó embertípust
kell kinevelni. Ez a nevelés pedig döntően a családban kezdődik
el. Ott dől el, hogy ki milyen ember lesz.
-A mozgalom alapítója, Kentenich atya szerint a modern
kollektivizmus korunk eretneksége. A kollektivizmus lényege,
hogy ördögi, mert tudatosan és minden oldalon elfordul az igazságtól
és odafordul a hazugsághoz, amelyből rendszert csinál. Jól látom,
hogy ez a modern kollektivizmus hazánkban is igen erősen hódít?
-Egyetértek
önnel. Április 5-én jelent meg a Szent István Kiadó gondozásában
Isten szelíd forradalmára címmel egy könyv, mely az alapító
életéről szól. A szerzőt nem lehet elfogultsággal vádolni,
mert nem tagja a mozgalomnak. Ez a mű alaposan körbejárja azt a
témát, melyről most szó esik. Tudjuk jól: erős családok képesek
erős gyermeket adni az egyháznak és a nemzetnek. Ezek a
gyermekek képesek a mai kor összes téveszméjével
szembefordulni, de nem anarchistaként, hanem építő jelleggel.
-Azt olvastam, hogy a mozgalom jogi hordozója a Családok a Családért
Egyesület. A jogi formán kívül – gondolom – más
kapcsolatról is beszélhetünk…
-Igen, egy olyan kapcsolat is létezik, mely nem a magyar
jogrendszer sajátosságán nyugszik. Beller atya és Gertrud Mária
schönstatti nővér jelentik a spirituális kapcsolatot a
mozgalom központjával. A családnapokat nálunk már nem csak
papok és nővérek tartják, hanem házaspárok is. Őket Beller
atya képezte ki erre a feladatra. Fontos, hogy az a lelki mélység,
amely a mozgalmat jellemzi, ne vesszen el. A spirituális kötelék
jelenti azt, hogy a mozgalom
él, s így az talán vonzóvá válik más családok számára
is. Az egyesület tagjai automatikusan nem válnak a mozgalom
tagjaivá. Tiszteletben tartjuk a tagok szabad döntését. Természetesen
vannak átfedések. Az egyesület a fenntartást, az üzemeltetést
vállalja, végzi, s a családnapokhoz kapcsolódóan kiadványokat
jelentet meg. Ezekben a kiadványokban pl. leírjuk azt: mit
jelent a házaspárok életében a megbocsátás. Ezt a házaspárok
egy-egy hónapon keresztül próbálják meg otthonukban
gyakorolni, életre váltani.
-Amit ön mond, arra rávághatja egy ateista, hogy nem más,
mint egy pszichológiai tréning némi katolikus sóval fűszerezve.
Korunkban, ha valakinek valami lelki baja van nem az egyházhoz
fordul, hanem pszichológushoz.
-Ehhez képest nálunk
többletekről lehet beszélni. A házaspárok közötti történést
segítjük elő, de nem külső ráhatással, mint amikor pszichológushoz
megyünk. A másik különbség: a hit, a természetfölötti rásegítés.
Lényeges: aki a mi módszerünk szerint él, nem is gondol a válás
lehetőségére.
-A pénzszerzés, a karrierizmus miatt egyre több házaspár
– még a katolikusoknál is – mind későbbre halasztja a
gyermekvállalás idejét. Erről is szó esik a képzőközpontban,
vagy a családnapokon?
-Az emberi szabadságot
tiszteletben tartva mindenkit figyelmeztetünk a zsoltár
szavaival: „Isten áldása a gyermek, az anyaméh gyümölcse
jutalom.” A hitben élő családok számára a gyermek nem
teher, hanem az Úr áldása. Boldog család az, ahol Isten kezéből
fogadják a gyermekáldást. Ilyen légkörben a gyermek, a fiatal
is jól érzi magát, nevelkedése is kiegyensúlyozott, örömteli
lesz. A szülők elsődleges feladata, hogy szerető, meleg családi
hátteret biztosítsanak gyermeküknek. Közösségünknek olyan
diplomás édesanyák is tagjai, akik komolyan veszik az édesanyai
hivatást a civil foglalkozásuk mellett.
-Mennyire segít az a gyerekek nevelésében, ha önmagunkat
is neveljük?
-Don Bosco mondta
ki először: a nevelt nevelővel érjük el a legtökéletesebb módszert.
Ezt a tant vette át Don Boscotól Kentenich atya. A gyereknevelésnél
fontos kritérium, hogy mindig az adott gyermek adottságaihoz mérten
határozzuk meg módszereinket, érzékelésben velük.
-A családok egysége feltétele a nemzet egységének?
- Az összefogást
tanulni kell, s először ezt a családban lehet elsajátítani.
Nem különálló várak, erődítmények vagyunk, hanem képesek
vagyunk összefogni egy nemes cél érdekében. Azt szeretnénk,
hogy sok családból épüljön fel a mi hazánk.
-Nehéz az ellenszéllel szemben hajózniuk? Néhány
politikai izmus a család intézményét szeretné széjjelzúzni.
Ma a médiában – tisztelet a kivételnek – nem a hagyományos
családmodellt hirdetik. Nagyon dívik a nőknél szingli életforma
propagálása, s a férfiakat pedig a nyers, még az erotikát is
nélkülöző pornográfia felé terelik. Milyen eszköz áll a
mozgalom rendelkezésére ahhoz, hogy vonzóvá tegye a keresztény
család eszményképét?
- Természetesen
feladatunk embert próbáló. Össze kell kapaszkodnunk, hogy erősítsük
egymást. Sok embernél a pénz, a hatalom és a szexualitás még
csak nem is eszközként, hanem célként jelenik meg. A családmozgalomban
sikerrel bizonyítottuk be, hogy a szülők egymás iránti növekvő,
tökéletesedő szeretete és egyetértése formálja a család légkörét.
Ez is egy eszköz. A család az a tér, ahol életfelfogásunk,
alapvető céljaink kialakulnak. Erre említek egy példát.
Jelenits István atya, amikor osztály találkozónkon szemére hánytuk,
hogy ki mindenki volt piarista diák, azt felelte: „ha az iskolába
a szülők egy kis igaz embert hoznak, akkor mi egy tanult, igaz
embert tudunk belőle nevelni. Ha egy kis gazembert hoznak, abból
csak tanult gazembert nevelhetünk.” Mi schönstatt családok
ahhoz próbálunk hozzájárulni, hogy minél több igaz ember lépjen
ki a szülői házból, a későbbi változtatás az ember jellemében,
mint az előbbi példa is mutatja, profiknak is lehetetlen.
-Az alapító atya
az 1930-as években azt írta, hogy egy pogány világban élünk,
s az őskeresztények példáját kell követni.
Ez jelenünkre is elmondható?
-Joseph Kentenich
próféta volt abban az értelemben, hogy előre látott olyan
folyamatokat, melyek korunkban, az emberi közösségben játszódnak
le. Amit ő állított valósággá vált. Nem csak a veszélyre
figyelmeztetett minket, hanem megmutatta az utat: hogyan lehet egy
Istennek tetsző, minőségi életet élni. Mi ezt próbáljuk az
ő nyomdokain keresztül megélni és tanításait, módszereit
tovább adni a fiatalabb nemzedékek számára.
(Képünkön Márfi Gyula veszprémi érsek, Robert
Zolltisch freibrugi érsek és Tilmann Beller schönstatti pap a képzőház
szentelésén.)
Medveczky Attila
|