2008.05.09.
Diszkriminatív törvényjavaslat
Április
közepén hat szlovákiai magyar szervezet – MKP, Csemadok,
Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége (SZMPSZ), Szlovákiai
Magyar Szülők Szövetsége, Szlovákiai Magyar Cserkészszövetség
és a Via Nova ICS – helyi vezetősége tartott munkamegbeszélést
a felvidéki Komáromban, ahol a járási koordinációs bizottságok
létrehozásáról tárgyaltak. A készülő oktatásügyi törvény
nemzetiségi iskolákat érintő intézkedései ellen a
szervezetek és a szülők közös erővel kívánnak fellépni,
és tiltakozó akciókat készítenek elő. A készülő oktatási
törvénnyel kapcsolatos kifogásokról Pék Lászlót a Szlovákiai
Magyar Pedagógusok Szövetségének elnökét kérdeztük.
-Elnök úr, kérem,
mutassa be olvasóinknak a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségét.
Melyek a szervezet fő célkitűzései, s milyen érdekvédelmi
feladatokat látnak el?
-Az SZMPSZ 1991-ben jött létre azzal a fő céllal, hogy a
rendszerváltást követően megerősítse a civil szférát, felvállalja
a szlovákiai magyar oktatás érdekvédelmét, és szakmai
programokat biztosítson. Mindez azért volt fontos, mert az állami
szerepvállalás ezen a téren igen csak gyenge.
A szlovákiai megyei módszertani központok és az Állami Pedagógiai
Intézet alig biztosítanak szakmai szolgáltatásokat a magyar
iskolák részére. Így a magyar tanítási nyelvű iskolák
pedagógusainak továbbképzését, a szakmai napok, s helyi, országos
rendezvények, nyári egyetemek megszervezését nekünk kellett
felvállalni. Pályázati támogatásokból szervezzük és
koordináljuk a magyar pedagógusok szakmai programjait.
Foglalkozunk még tehetséggondozással és tanulmányi versenyek
szervezésével.
-Hány tagja van a szövetségnek?
-2700 tagja van a
Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének, s ez hozzávetőlegesen
az országban élő magyar pedagógusok felét jelenti.
-Melyek azok a fő kifogások melyeket „A képzési ,
oktatási, és némely további törvény változásáról és
kiegészítéséről szóló törvény (oktatásügyi törvény)
tervezete” kapcsán fogalmaztak meg?
-Az érvényben lévő
szlovákiai oktatási törvény 1984-ben született, s azóta több
módosításon ment át, de csak most szánta rá magát az állami
oktatásirányítás, hogy egy új jogszabályt fogadtasson el a képviselőkkel.
Mi nagyon sajnáljuk, hogy éppen most, mikor a Szlovák Nemzeti Párt
(SNS) által delegált oktatásügyi miniszter ül a bársonyszékben,
akarnak egy új törvényt megszavaztatni. Még el sem olvastuk a
javaslatot, mikor már sejtettük, hogy abban olyan részek is
lesznek, mely minket, magyarokat hátrányosan fog érinteni. A törvény
még nincs elfogadva, de első olvasatba már a parlamentbe került.
Nagy valószínűséggel május 6-án, vagy 7-én tartják meg a zárószavazást.
Térjünk rá az általános kifogásokra. A modern demokratikus
európai szellemiség helyett még mindig nagyon sok a központosító
elem, s ez szerintünk hosszú távon nem tesz jót a szlovákiai
közoktatásnak. Egy példa: az iskolatanácsokba az államigazgatás
két emberét fogják delegálni, így csökken az intézmény önkormányzati
jellege. Szlovák kollegáink is egyetértenek abban, hogy ez a törvényjavaslat
nem biztosítja a tankönyvkiadás –forgalmazás, és – használat
szabadságát. A tankönyveket csak a minisztérium jóváhagyásával,
a segédtankönyveket pedig a kabinet ajánlásával lehetne használni.
Ez sérti a szellemi értékekhez való hozzáférést és korlátozza
a pedagógusok oktatási - módszertani szabadságát. Szlovák
szakemberek is kifogásolják, hogy a javaslatban szereplő néhány
pozitív intézkedés kidolgozására, érvényesítésére nagyon
kevés az idő. A jogszabályjavaslatban olvashatunk olyan
kerettantervekről, melyek alapján az iskolák saját tanterveket
fognak létrehozni. A törvény szeptembertől lépne érvénybe,
s ezért félő, hogy az idő rövidségének a helyi pedagógiai
programok minősége esik áldozatául. Pozitív elemek: az idegen
nyelv oktatásának megerősítése, a kötelező egyéves óvodai
oktatás bevezetése az alapiskola előtt, a rendszeres tesztelések
és az osztályok diáklétszámainak a csökkentése.
-A szlovákiai magyar lapokban főleg a magyar nyelv
oktatását féltik.
-Ez
már nem az általános, hanem a nemzetiségi létből fakadó
kifogások körébe tartozik. Az új oktatási törvény arról
rendelkezik, hogy a szlovák nyelvórák száma nem lehet
kevesebb, mint a magyar, közben folyamatosan arról beszélnek,
hogy a magyar nyelvórákat csökkentenék, a szlovákot pedig növelnék.
Már az alapiskola első évfolyamban szeretnék ezt elérni.
Szerintünk nem a szlovák nyelvórák számát kell növelni,
hanem az oktatás minőségén kell javítani. A minőséget
megfelelő tankönyvekkel, módszertani változásokkal, a pedagógusok
továbbképzésével lehetne elérni. Gondoljunk csak az orosz
nyelvre, amit régebben 15 éven keresztül tanítottak, de mégis
a felnőttek közül nagyon kevesen tudnak oroszul. Szövetségünk
létrehozott egy olyan tantárgybizottságot, ami országos
szinten működik, s néhány hónapja igyekszünk olyan
javaslatokat tenni, mely a szlovák nyelv hatékony elsajátítását
segítené. A tapasztalatokat – elsősorban – az
idegennyelv-oktatás teréről vesszük. A szlovák nyelvet módszertani
szempontból idegen nyelvnek tekintjük, melynek oktatásához
olyan metodika szükséges, mely pl. az angol nyelv tanítása során
használatos a világban. A szabad tankönyv használatra visszatérve:
nem lenne jó, ha a magyarországi, vagy a szlovákiai magyar
pedagógusok által szerkesztett tankönyveket nem engednék használni
az állami oktatásban. További probléma: a törvényjavaslatba
foglaltak szerint a magyar iskolák munkáját ellenőrző tanfelügyelőknek
a szlovák nyelv tökéletes ismeretére van szükségük, arról
viszont nem rendelkeznek, hogy a nemzetiségi iskolák nyelvét is
ismerniük kéne. A Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége
azt is helytelennek tartja, hogy a minisztérium nem vette
figyelembe a magyar pedagógusok észrevételeit a jogszabály
megalkotásakor. A törvényjavaslat, ha elfogadásra kerül, megsérti
az eddig szerzett jogokat, s veszélyezteti a kisebbségi közösségek
jogállását. Már a Fico-kormány hatalomra kerülése után csökkentették
az Oktatási Minisztériumban a nemzetiségi osztály szerepét, s
a magyar nyelvű közoktatással foglalkozó munkatársakat elbocsátották
onnan. Az oktatási autonómia kérdését viszont most
feleslegesnek tartjuk felvetni, mert akkor, amikor a Magyar Koalíció
Pártja kormánytényező volt sem sikerült ez ügyben eredményeket
elérni. Ha a tervezetet mostani formájában fogadná el a
parlament, az egyértelműen bizonyítaná, hogy a Fico-kormány
nem tartja meg a nemzetiségi jogok status quojának megőrzésére
tett ígéretét. Azt látjuk, hogy a törvénytervezet a nemzeti
párt ideológiájára épül. Igaz: bizonyos visszalépések történtek
már a hatalom részéről. A tanfelügyelők nyelvismeretének kérdését
a magyar iskolák vonatkozásában jogosnak ítélte meg a
miniszter.
-Hány magyar nyelvű iskolát érintene a közeljövőben
elfogadásra kerülő törvény?
-Majdnem 300
alapiskolát, s 80 olyan középiskolát, mely csak magyar, vagy
magyar nyelvű osztályokkal is rendelkezik.
-Ez a törvénytervezet
– gondolom –nem csak a magyar nyelvű iskolákat érinti hátrányos
módon, hanem más szlovákiai kisebbségi oktatási intézményeket
is. Felvették a kapcsolatot pl. a cseh, ruszin, vagy a német
pedagógusokkal is?
-A többi nemzetiség esetében a kisebbségi oktatás az
adott nyelv elsajátítását jelenti. Náluk a tantárgyak többségét
szlovák nyelven oktatják. A magyar tanítási nyelvű iskolákban
a tantárgyakat – a szlovák és az idegen nyelvű órák kivételével
- magyar nyelven oktatjuk. Tehát a többi kisebbség tőlünk eltérően
viszonyul ehhez a törvényjavaslathoz.
-Igaz, hogy a
tervezet még a szlovák alkotmány szakaszaival is ellentétes?
-Igaz, mert az
alaptörvény csupán megadja az államnyelv elsajátításához
való jogot, de ezt nem teszi kötelezővé. A törvényjavaslatban
viszont kötelességről olvashatunk.
(Az interjú április 23-án készült.)
Medveczky Attila
|