2008.05.09.
A bakterháztól az operáig
Györgyfi
József operaénekes
1939. március 25-én született Pusztamonostoron. Énektanulmányait
magánúton Fodor János és Budanovits Mária irányításával végezte.
1969-72-ig a Honvéd Művészegyüttes kórusában énekelt, ezt követően
szerződött a kecskeméti Katona József színházhoz. 1974-78-ig
a debreceni Csokonai, 1978-tól pedig a Győri Nemzeti Színház
operatársulatának magánénekese. Operák, nagyoperettek
valamint musicalek eleinte tenor, majd bariton szerepeiben egyaránt
elkápráztatta a közönséget. Kiemelkedő művészi teljesítményével,
továbbá emberi karakterével hozzájárult ahhoz, hogy Győr város
színházlátogató közönsége számára minden alkalommal
maradandó élményt nyújtson. Ezért kapta meg a Győr Művészetéért
Díjat. Főbb szerepei: Don Jose (Bizet: Carmen), címszerep
(Verdi: Don Carlos), Tamino (Mozart: A varázsfuvola), Zsupán
(Strauss: A cigánybáró), címszerep, herceg (Verdi: Rigoletto),
Alfred, George Germont (Verdi: A traviata), Ottó, Petur bán
(Erkel: Bánk bán), Canio, Tonio (Leoncavallo: Bajazzók),
Turridu (Mascagni: Parasztbecsület), Gorilla (Fényes Szabolcs:
Maya), Mandarin (Puccini: Turandot), Zülfikár (Huszka: Gül
baba), Rabbi (Bock: Hegedűs a háztetőn), Fővadász (Hunyadi Sándor:
Vöröslámpás ház), Sancho (Mich Leigh:
La Mancha
lovagja), Sír Bazil (Lehár: Luxemburg grófja), Kringelein (Vicki
Baum: Grand Hotel).
-Örökölted
valakitől a színház és a zene szeretetét?
-Családomban nem volt művész, de mégis otthonról hoztam
a zene szeretetét. Famíliánk egyik tagja vőfély volt, s ő
ezt a mesterséget kiválóan űzte. Egyik nagybátyám pedig kántortanító
volt, s orgonált a templomban. Sokat jártam akkoriban ministrálni,
de bevallom, nem csak a mise és a különböző liturgikus
cselekmények miatt. A templomnak volt egy nagyon szép, tiszta
hangú énekese, kántora: Ballagó bácsi, akinek tenorjában gyönyörködhettem.
Az első zenei élményem tehát a templomhoz kötődik.
-Egy pusztamonostori gyerek számára az ’50-es évek
elején milyen művelődési lehetőségek álltak rendelkezésre?
-Egyedül a templom. Isten háza nevelt és művelt is bennünket.
Színtársulat, vagy zenekar nem volt a faluban. Pusztamonostor
kis hely volt ahhoz, hogy a fővárosból lejöjjenek tájolni a
színészek. Teremtőm jó hangi adottsággal ajándékozott meg,
s én okosan gazdálkodtam a kapott talentumokkal. Már kisgyermek
koromtól magyar népdalokat énekeltem. Bevallom: az orosz népdalokat
is nagyon szerettem. Az első sikerem egy bakterházhoz kötődik.
Édesapám bakter volt, s a ház mellett legeltettem a teheneit.
Kicsi voltam, s, hogy ne mászkáljak el, ne menjek a vonat alá,
apám – nem szadizmusból, hanem féltésből - a tehenek mellé
egy hosszú lánc végére kötött ki engem. Kínomban és
unalmamban dalolni kezdtem, de eleinte csak a vonat robogása
alatt mertem hangosabban énekelni. Egyszer aztán, mikor már
elment a vonat, teljes hangerővel folytattam a danolást. Ezt
meghallotta a szomszéd, átjött, s azt mondta nekem: te Jóska
gyerek, de gyönyörű hangod van!
-Mikor fogalmazódott meg benned, hogy énekes szeretnél
lenni?
-Nyolcadikos lehettem, mikor egy szép tavaszi napon a rádióban
meghallottam Sárdy János hangját. „De szép az erdő, a tarka
rét”- énekelte Sárdy. Akkor döntöttem el, hogy, ha módomban
áll, énekelni tanulok. Annyira hatott rám Sárdy János, hogy
teljesen rászoktam az ő egyedülálló hangszínére. Amikor
Pestre kerültem, s eljártam éttermekbe énekelni, mindig Sárdy
stílusában adtam elő a dalokat. Néha azt füllentettem, hogy
ő az apám. Jómagam először Fodor Jánosnál, majd Budanovits
Máriánál tanultam, magánúton énekelni. Sárdy János kezdő
operaénekesként tanárnőm férjénél, Palotai Árpádnál
tanult. Így sok történetet meséltek nekem róla.
-Egy kicsit előreugrottunk az időben. Mikor kerültél
fel a fővárosba?
-A gimnázium első osztályát Hatvanban kezdtem el. Olyan
szegények voltunk, hogy szüleim azt mondták: „Jóska, neked
is el kéne menned dolgozni, mert nem bírunk taníttatni”.
Olvastuk, hogy a budapesti II. Rákóczi Ferenc Katonai Középiskola
felvételt hirdet. Jelentkeztem, s 15 éves koromban felvettek.
Kadétként piros váll-lapunk volt, s katonatiszti pályára készítettek
minket fel. A tiszti előkészítő szerepkörét a szocialista
Magyarországon elsőként a II. Rákóczi Ferenc Katonai Középiskola
látta el. Az intézményt 1953-ban hozták létre, vagyis 8 éven
át nem tartottak középfokú katonai képzőintézményre igényt.
Nyilvánvalóvá lett ekkorra, hogy a katonatiszti képzést a minőségi
javítás érdekében át kell alakítani: érettségizett
fiatalemberekből kiszámítható utánpótlást kell kialakítani.
Az intézmény, bár természetesen nem mondta ki ezt akkor senki,
a Horthy-rendszer katonai képzésének több hagyományához is
visszatért: az alapos képzés igénye, a katonai ismeretek
mellett az általános műveltség gyarapítása, a hivatás
szeretetének kialakítása egyaránt céljait képezték. A képzés
a katonaságra jellemző szervezeti rend szerint, szakaszokban és
századokban, nevelőtisztekkel folyt. Az általános gimnáziumi
tantervet katonai tantárgyak és testgyakorlatok egészítették
ki, illetve a reáliákat magasabb óraszámban tanulták. Ehhez
az időszakhoz tartozik első színházi élményem. Pécsett néztem
meg a Csárdáskirálynőt. Ültem a nézőtéren, s az egyik slágerszám
alatt elkezdtek hullani könnyeim. „Te akarsz katona lenni, aki
elsírja magát az «Emlékszel még- kettős» alatt?”
–tettem fel magamnak a kérdést. Ami nagyon érdekes, hogy
ebben az intézményben elég erős hazaszeretetre neveltek bennünket.
Az érettségi után mehettem volna a tiszti iskolába. Majdnem
katona lettem, a történelem azonban közbeszólt. Az iskola diákjai
részt vettek az 1956-os forradalom eseményeiben, de nem az
elnyomók oldalán. Csatlakoztunk az egyetemisták vonulásához.
Az akkori Sztalin téren hatalmas tömeg gyűlt össze. Néhányan
körbevettek bennünket, letépték váll-lapjainkat, s fenyegetőn
kérdőre vontak minket. Azt mondták, hogy a rendszer kiszolgálói
vagyunk. Szerencsénkre az idősebbek leintették a kötözködőket:
„hagyjátok békén őket, hiszen még gyerekek, nem tehetnek
semmiről.” Október 23. után nem vettem részt a fegyveres
eseményekben. Még aznap, néhány társammal együtt
felkapaszkodtam egy teherautóra, s visszamentem a mátyásföldi
iskolánkba. Akik nem tudtak visszajönni, belekeveredtek a
harcokba. 1957-ben, mikor beindult a tanítás- már nem Mátyásföldön,
hanem a Hűvösvölgyben - , a fél osztály hiányzott. Voltak,
akik meghaltak, mások kimentek Nyugatra. A katonai iskolában
tettem le az érettségit. Ezt követően beiskoláztak minket a
tiszti iskolába. Az Üllői úti légvédelmi tüzértiszti iskolába
kerültem. Itt következett egy jelentős fordulat az életemben.
Ahogy beléptünk az épületbe, állandóan azt hallottuk:
mocskos fasiszták vagytok. Miért? Mert 1956-ban felvonultunk.
Nincs üldözési mániám, de az a sejtésem, hogy „ennek köszönhetően”
nem futottam be fényes, fővárosi karriert itthon, s nem énekelhettem
Nyugaton. Szeretem a hazámat, nemzeti érzelműnek vallom magam,
de ez nem egyenlő a fasizmussal. Pár hét múlva ebből elegem
lett a fasisztázásból; leszereltem. „Megbánja ezt még, Györgyfi
elvtárs!” – mondták az iskolában. Az éneklési „őrület”
már dolgozott bennem, s minden bizonnyal kultúrtiszt lett volna
belőlem.
- Miből éltél a
leszerelés után?
-Segédmunkásként, majd betanított villanyszerelőként
kerestem kenyerem. Jelentkeztem a Színművészetire és később
– mikor már énekelni tanultam – a Zeneakadémiára is, de
nem vettek fel. Bementem a Zeneakadémiára, s láttam, hogy nincs
rajta a nevem a listán a felvettek között. Bevallom: elbőgtem
magam. Egyszer csak megfogta a vállam Forray Miklós, az énektanszak
vezetője. Azt mondta: „fiam, ne búsuljon. Menjen el magánúton
tanulni, mert úgyis énekes lesz önből.” Megfogadtam a tanácsát.
Már a felvételi előtt is jártam egy Baross utcai énekmesterhez,
Bányai Aladárhoz tanulni. Ezt követően behívtak katonának, s
miután leszereltem, a ’60-as évek elején Fodor Jánoshoz, az
Operaház híres baritonistájához mentem tanulni. Ő aktív művész
lévén keveset tudott velem foglalkozni, így tanárt kellett váltanom.
1962-ben megházasodtam, s a család és a tanulás mellett kétkezi
munkát végeztem. Ilyen előzmények után elég sokáig tartott
a pályára való felkészülésem. Meg lett az eredménye: jól
megtanultam énekelni, s amikor 1972-ben lekerültem a kecskeméti
színházhoz, már felkészült énekesként foglalkoztattak.
-Honnan az opera iránti
rajongásod?
-1958-ban mutatták be nálunk a mozik Mario Lanza főszereplésével
a Nagy Caruso c. filmet. Ez annyira magával ragadott, hogy
pontosan huszonháromszor néztem meg. Akkor az operát a világ
legcsodálatosabb műfajának tartottam.
-Egy operaénekesnek
nem csak az éneklést kell elsajátítani, hanem illik ismerni a
színháztörténetet és a zenetörténetet is.
-Nagyon sokat olvastam és rengeteget jártam színházba.
Hetente 3-4 este az Erkel Színházban voltam. Egy kedves jegyszedő
néni 10 forintért beültetett a nézőtérre. Az Erkelben népszerű
operákat, operetteket ismertem meg. Nem érzem a konzervatórium
és a főiskola hiányát, mert így is elég jól megálltam a
helyem a színpadon. Amikor a kor neves énekesnőjénél,
Budanovits Máriánál tanultam, elvittek meghallgatásra az
Operaházhoz. A próbaéneklés az igazgatói szobában zajlott.
Akkor Lukács Miklós volt a dalszínház direktora. A meghallgatás
eredménytelen lett, de! Aznap este Komor Vilmos karmester, aki
ott volt a zsűriben, a Fészek Klubban ezt mesélte kollegáinak:
„ma az utóbbi 30 év legszebb tenor hangját hallottam, s érthetetlen
módon nem kellett az Operának.” Az Operaház kórusa sem
tartott rám igényt.
-Három évig a Honvéd Művészegyüttesben énekeltél.
Visszatekintve: jó iskola volt?
-Remek. Rögtön felvettek, s az együttes kariskolájában
tanulhattam szolfézst, zeneelméletet. A pontos éneklést, intonálást
ott sajátítottam el. A Honvédtől nagyon sokan jöttek az
Operaházba. Így Gregor József, Ilosfalvy Róbert, Palcsó Sándor
és B.Nagy János. Ezzel az együttessel bejártam a fél világot.
Olyan jól énekeltem, hogy bekerültem abba a válogatott
csapatba, amely a külföldi szereplések alkalmából léphetett
fel. Ez akkor óriási dolognak számított, mert akkoriban még
nem voltak „légies határok”.
-Ki hívott le Kecskemétre?
-Áts Gyula, aki most kollegám a győri színháznál,
fiatalon Kecskeméten játszott. Gyuszival már akkor jó barátok
voltunk, s ő jelezte, hogy a hírös városban bonvivánt
keresnek. Közölte az ottani karmesterrel, hogy egy szép hangú
fiú énekel a Honvéd kórusában. A karmester levelet írt
nekem, hogy jöjjek le meghallgatásra. Felvettek anélkül, hogy
színpadi rutinom lett volna. Kecskeméten operettekben játszottam.
Az igazi nagy szerelmem viszont az opera volt. Ezért szerződtem
át Debrecenbe.
-Ha
már a váltásnál tartunk. Egy művész magánéletet nem befolyásolhatja
károsan, hogy 3-4 évente más – egymástól jelentős távolságra
fekvő - városba költözik?
-Erről inkább a feleségemet kérdezd meg. Nagyon sokat köszönhetek
a családomnak! Mindenben támogattak, s feleségem a nehéz
helyzetekben is kitartott mellettem.
Leoncavallo Bajazzókjában Tonio szerepében (jobbra). Nedda:
Bellai Eszrer (balra). Győri Nemzeti Színház, 2008.
-Debrecenben milyen szerepekben láthattak?
- Az első főszerepem Delibes Lakméjában volt; Géraldot,
az angol katonatisztet énekeltem. Ebben még nem voltam eléggé
sikeres, hiszen előtte sosem énekeltem operában. Kipihentem az
évadot, s azután lelkileg és hangban megerősödve vártam az
újabb szerepeket. Meg is kaptam – többek közt - a Rigoletto,
a Traviata, az Igor herceg tenor főszerepeit. 1977-re már akkora
sikereket értem el, hogy a Nemzetközi Koncertigazgatóságtól
egy levelet kaptam, mely a következőt tartalmazta: „szeretnénk
önt ajánlani külföldi vendégszereplésekre, ezért kérjük,
szíveskedjék mielőbb eljuttatni irodánkba önéletrajzát,
repertoárját, valamint néhány színpadi felvételét.”
Eljutattam. A mai napig nem kerestek meg. Csak sejtem, hogy még
mindig az 1956-os szereplésem állt ennek a hátterében.
1978-ban szerződtem át a győri színházba, ahol sok sikeres
produkciónak lehettem résztvevője.
-Tenorként indultál, de egy ideje baritonszerepeket énekelsz.
Gondolom az átálláshoz nem kevés hangtechnikai képesség
kellett.
-Elénekeltem Don Jose-t a Carmenből, majd a Caniót a
Bajazzókból. Mindkettőt ragyogóan megoldottam. Akkoriban
annyira szerette a helyi közönség az operát, hogy a Carment
„lépcsős házakkal” játszottuk. A Tosca és a Bánk bán
tenor főszerepét viszont már nem adták oda nekem. Inkább
kisebb karakterszerepeket osztottak ki rám. Viccesen azt szokták
mondani: a tenor nem hang, hanem egy állapot, ami este 7-től
10-ig tart. Úgy érzem, nem a hangi magasságomat vesztettem el,
hanem „helyére került a hangom.” 2000-ben a Miskolci Nemzeti
Színházban a Rigoletto címszerepére kerestek énekest.
Jelentkeztem, s már este felhívott a darab karmestere, Kesselyák
Gergely, hogy velem szeretne dolgozni. Azóta baritonszerepeket éneklek.
-Vannak olyan operák, melyeknek eddig mind a tenor, mind
a bariton főszerepét elénekelted?
-Ilyen a Bajazzók, a Traviata, s a Rigoletto. A Bánk bán címszerepét
sajnos nem énekelhettem el, de voltam Ottó, ami tenor, s tavaly
már Peturt alakítottam.
-Mennyire érdekel, hogy mit írnak rólad a kritikusok?
-Fiatal művészként rendkívül elkeserített, ha rosszat
írnak rólam. Ma már megtanultam mentálisan kezelni ezt a problémát.
-Magyarország főváros-centrikus. Aki nem budapesti színész,
arról hallgat az országos média. Ez nem zavar?
-Eleinte nagyon bántott, de megszoktam. Szerettem volna „átigazolni”
az Operaházba, de csak vendégként léphettem fel a Varázsfuvolában
és a Rigolettóban. Ránki György Holdbeli csónakosában, Győrben
én énekeltem a főszerepet. A premierre lejött Mihály András,
az Operaház akkori igazgatója. Az előadás utáni banketten
megkérdezte tőlem: „mit szeretnél Pesten énekelni?” „Taminót
a Varázsfuvolából ”-válaszoltam. Meghívtak, elénekeltem,
majd nem történt semmi.
-Mégis optimista
ember benyomását kelted.
-Miért ne legyek derűlátó? Hatvankilenc éves vagyok,
falun élek, s még mindig számítanak rám a színházban. Egy
operaénekesnél ez nagyon sokat jelent. A tavalyi és az idei évadban
is jelentős feladatokat kaptam.
-2007. márciusában, kollegáddal, Bede-Fazekas Csabával
készítettem az egyik Bánk bán előadás előtt interjút.
Akkor nem éppen a nyugodt légkör jellemezte a színházat.
Korcsmáros Györgyöt az önkormányzat felfüggesztette igazgatói
állásából. Majd Forgács Pétert bízták meg –ideiglenes
jelleggel - a színház vezetésével. Beszélgetésünk előtt
egy nappal, április 17-én, 21 órakor Borkai Zsolt, Győr polgármestere
kihirdette a közgyűlés 22:10 arányban hozott döntését: Nagy
Viktor irányíthatja a Győri Nemzeti Színházat 2008. júliusától
öt éven keresztül. Majdnem 40 éve vagy a pályán. Ezzel a színházi
múlttal a hátad mögött bizonyára körvonalazódott benned:
milyen is egy jó színházigazgató.
-A legfontosabb: legyen jó gazdája a színháznak. A mosdók
tisztaságától a műsorstruktúra kialakításáig mindenre ügyeljen.
Ne kivételezzen senkivel, tartson fegyelmet, s egyszemélyes
felelősként őrködjön az anyagiak felett. Őrizze meg a társulat
értékeit, s a magas színvonalon teljesítő művészeket
kiemelten becsülje meg. A Győri Nemzeti Színház műsorának
sokszínűségét a város lakói láthatóan szeretik, hiszen zsúfolt
házakkal mennek előadásaink. Szokás szerint minden műfaj
megtalálható a palettán: opera és operett, musical és színmű,
dráma és vígjáték, tragédia és bohózat. Remélem, hogy az
új igazgató tekintetbe veszi a színház hagyományait. A győri
közönség nagyon kedveli az operát, s ebben nagy szerepe van
Medveczky Ádámnak, aki megköveteli a magas színvonalat. Az is
üdvös lenne, ha a diákok és a pedagógusok olcsóbban
tekinthetnének meg egy-egy előadást. Hogyan töltse be akkor az
adott teátrum nevelői funkcióját, ha pont ők nem tudnak az átkos
anyagiak miatt színházba járni?
-Nagy Viktor kinevezése kapcsán több lapban a Fidesz vidéki
nyomulásról lehet olvasni. Te miképp vélekedsz erről?
-Egyet tudok: Nagy
Viktor írta a legjobb pályázatot. A szakmai zsűri, melynek
Balikó Tamás, pécsi direktor is tagja volt, Nagy Viktor munkáját
ítélte a lehető legjobbnak. Egy biztos: az előző évad fesztültségekkel
volt tele. Remélem, hogy a jövőben, nyugodt légkörben tudunk
dolgozni.
(Képünkön: Tonióként /jobb oldalt/ Leoncavallo Bajazzók
c. operájában. Bal oldalt: Bellai Eszter.)
Medveczky Attila
|