2008.05.09.
Tisza és Trockij
Gróf
Tisza István magyar miniszterelnök és Lev Davidovics Trockij
1918-ban szorosabb kapcsolatba kerültek, mint azt képzelnénk.
Az első magáért az I. világháború kirobbantásáért egy
személyként felelős, ahogy azt mindmostanáig hiszi és
„tudja” az átlag magyar polgár, aki még egyáltalán
gondolkozik ilyenekről. A második az 1917-es orosz forradalom előkészítője,
ideológusa, a vörös hadsereg megszervezője, a polgárháború
egyik parancsnoka. Erre a cikkre összehozza őket az a tény,
hogy Tisza István lapja, a Magyar Figyelő, melyet Herczeg Ferenc
felelős szerkesztő jegyzett, 1918. júl. 1-jei és okt. 1-jei számában
két tanulmányt is közölt Trockij tollából. Különösen az
utóbbi esik súlyosan latba tartalma és a publikálás időpontja
tekintetében. Hiszen egy hónap múlva, 1918. okt. 31-én kitört
Budapesten az ún. őszirózsás forradalom, mely a nemzeti összeomlás
első történelmi demonstrációja volt, másrészt kapunyitás
az ún. tanácsköztársaság, a kommunista hatalom-megragadás előtt.
1.
Tisza István értékelése
A
vesztes háborúk után szokásban van Magyarhonban bűnbakok
keresése és kijelölése egy személyben, mégpedig a realitások,
a történeti források, a józan paraszti ész stb. mellőzésével,
kikapcsolásával. Gondoljunk csak Görgeyre, aki 1849-ben letette
a szabadságharc fegyverét, bár semmi esélye sem volt már a háború
megnyerésére, mégis ezzel a tettével “elárulta” a hazát.
Ahogy azt generációk sora számára a történetírásban, az
oktatásban stb. beállították. Tisza István megítélése az
I. világháború után hasonló fordulatot vett Görgey utóéletéhez
mérten. Tisza értékelését súlyosbította még belpolitikai működésének
bemutatása baloldalról, valamint nemzetiségi politikájának túldramatizálása,
mintha az egymagában váltotta volna ki a nemzetiségek
magyarellenességét. Nem kell azonban bizonyítanunk, hogy a román,
szerb, szlovák stb. nacionalizmusok, sovinizmusok már a XIX. század
végére felkészültek, hogy feldarabolják az Osztrák–Magyar
Monarchiát, amennyire csak lehetséges. Tisza működésének
megkezdése idejére már régen kialakultak a magyarellenes
indulatok, eszmék és vágyak. Ferenc Ferdinánd megmerénylése
már a jel volt a délszlávok részéről, hogy az akció
elindult. A kor politikai-diplomáciai viszonyai és Európa
gondolkodása nem tette lehetővé, hogy egy olyan középhatalom,
mint a Monarchia megtorlás nélkül tűrje el, hogy trónörökösét
lemészárolják, mint egy ökröt. Innen nézve nem a Monarchia
jegyzéke volt elfogadhatatlan /az volt!/ Szerbiához, hanem a trónörökös
megölése volt békésen elfogadhatatlan a Monarchia számára.
Kezdésnek álljon itt egy marxista értékelés 1969- ből Tisza
István politikai pályájáról: „A 67-es irányzat legkövetkezetesebb
képviselője, a magyar nagybirtok és nagytőke együttes uralmának
védelmezője volt. A magyar uralkodó osztályoknak a dolgozók
és a nemzetiségek fölötti hatalmát a dualizmus rendszerének
változtatások nélküli fenntartásában, az Osztrák– Magyar
Monarchia nagyhatalmi helyzetében látta biztosítottnak.
Politikai pályája kezdetén felismerte, hogy a Monarchia előbb-utóbb
válságba, háborús konfliktusba keveredik, és az erre való
felkészülést sürgette. Ennek érdekében erélyes intézkedéseket
kívánt a parlamenti ellenzék obstrukciós tevékenysége ellen.
A belső konszolidációt szolgálták a nemzetiségek egy részének,
a horvát és a román burzsoázia megnyerésére irányuló kísérletei.
A Monarchia két Balkán-háborúban megtépázott tekintélyének
visszaállítása érdekében 1913. októberében a Szerbia elleni
erélyes fellépést javasolta; 1914 júliusában azonban, a
szarajevói merénylet után a háború megindítása ellen
foglalt állást, mert a nemzetközi erőviszonyokat ekkor kedvezőtlennek
találta. Tartott az Erdélyt fenyegető román betöréstől és
az esetleges győzelmet is a dualista berendezkedés fennmaradása
szempontjából veszélyesnek ítélte. Amikor a német kormány a
háború megindítását sürgette, feltétlen támogatásáról
biztosítva a Monarchiát, s a bécsi uralkodó körök is a háború
mellett döntöttek, – a júl. 19-i minisztertanácson hozzájárult
a Szerbiához intézendő, lényegében hadüzenetet jelentő
ultimátum elküldéséhez. Háborús politikáját a német szövetséghez
való ragaszkodás, a belső gazdasági és politikai erőknek a háború
szolgálatába állítása jellemezte. Ellenezte IV. Károly – a
birodalom megmentése érdekében – mérsékelt reformokkal kísérletező
politikáját is.” Igazabb és árnyaltabb a politikai pályája
a 2006- ban megjelent polgári és nemzeti elkötelezettségű
lexikonban: „Ifjúkorában kialakult, s hamar letisztult
politikai nézeteihez (amelyet a liberális és konzervatív eszmék
közötti konszenzus jellemzett) egész életében következetesen
ragaszkodott. Úgy vélte, hogy a magyarság vezető szerepét a Kárpát-medence
többi népeivel szemben - elsősorban az Oroszország által
gerjesztett pánszláv törekvések miatt – csak az Ausztriával
kialakított dualista államszerkezet biztosítja, ugyanezért
ragaszkodott a Németországgal kötött kettős szövetség
(1881) fenntartásához és erősítéséhez, s ellenezte a választójog
kiterjesztését. A magyar nemzeti lét alapfeltételének
tartotta az alkotmányosságot, támogatta az egyház és az állam
szétválasztását, kiállt a zsidók emancipációja mellett, s
lelkes híve volt a városiasodásnak és az iparosodásnak.”
„Ferenc Ferdinánd trónörökös meggyilkolása (1914. jún.
28.) után, az Osztrák–Magyar Monarchia többi felelős döntéshozójával
szemben kezdetben ellenezte a Szerbia elleni fegyveres fellépést.
Miután azonban Németország gyors akciót sürgetett, s –
biztosítékokat kapott, hogy nem fognak délszláv területeket a
Monarchiához csatolni (ez a dualista rendszer felbomlásával
fenyegetett), valamint garantálták Románia semlegességét és
Bulgária csatlakozását a központi hatalmakhoz, július közepére
megváltoztatta álláspontját. Kormánya a hadüzenet után
bevezette a cenzúrát, a postaforgalom ellenőrzését, korlátozta
az egyesülési jogot, elfogadtatta a hadsegélyezést szabályozó
törvényeket, de – Ausztriával ellentétben – megőrizte az
alkotmányosságot. Háborús törekvéseire megpróbálta
megnyerni a magyarországi nemzetiségeket, elsősorban a románokat,
akiknek – többek között – megígérte a közigazgatásban
és az elsőfokú bíróságokon az anyanyelv használatát. Az I.
világháború idején fellépett a katonai túlkapások, a
civilekkel szembeni kegyetlenkedések ellen, ezért gyakran került
konfliktusba a hadseregvezetéssel és az egyes katonai
parancsnokokkal. Ferenc József halála után az új uralkodó, a
világháborúból kiutat kereső IV. Károly (akinek koronázásán
– nádorhelyettes volt) rövidesen felmentette (1917. máj. 23.;
de jún. 15-éig hivatalában maradt). Ettől kezdve a parlamenti
ellenzék (és egyúttal a többség) vezéreként politizált tovább,
közben ezredesként, mint a debreceni 2. huszárezred parancsnoka
néhány hónapig az olasz fronton tevékenykedett. Utolsó királyi
megbízatásaként Boszniában tárgyalt az elszakadásra törekvő
délszláv politikusokkal. A közvélemény nagy része őt tette
felelőssé Magyarország világháborús részvételéért, s az
ún. forradalmi szocialistákhoz tartozó Lékai János sikertelen
merényletet kísérelt meg ellene (1918. okt. 16.). Másnap a Képviselőházban
elismerte a háború elvesztését, ugyanakkor hangsúlyozta az önálló
magyar hadsereg és Külügyminisztérium felállításának
fontosságát, de kiállt a perszonálunió mellett. Az őszirózsás
forradalom idején az otthonába behatoló fegyveresek meggyilkolták.”
Szekfű Gyula, a Tisza István korának legnagyobb történésze
alapművében 1922-ben Tisza István politikai pályaképét is
megrajzolta. Szekfű ekkoriban visszautasította egy német kiadó
ajánlatát, miszerint írná meg a magyar nemzet történetét
1867 után. Az elhárítás oka saját szavai szerint: „... én
az akkor uralkodó liberális történetfelfogástól diametrálisan
eltérő állásponton lévén, utóbb lefolyt liberális félévszázadunkat
másnak nem, csakis dekadencia szomorú korszakának rajzolhattam
volna.” Ebben a liberális, szomorú korszakban azonban
kiemelkedő jelentőségűnek tekintette Tisza István alakját,
akit elsősorban megtartó erőként jellemzett a nemzet szempontjából.
„Tisza István ép alakját a beteg kor sodrába kell szemügyre
vennünk. Életének műve, tudatos szándékkal és a valóságban
is elsősorban politikai. Mint államférfiú, belső meggyőződésből
volt híve a Deák-féle államjogi konstrukciónak, amely tényből
magából látható, hogy bizonyos nemzeti és állami illúziók
reája hatás nélkül kellett hogy maradjanak. Külsőleges,
anyagi fellendülésünk, s a túlzott önérzetnek azzal karöltve
jelentkező képei, az imperializmusnak, a húsz- és harmincmillió
magyarnak abszurd és lehetetlen vágyai nem zavarták meg ítéletét
népünk súlyát és nemzetközi helyzetét illetőleg. A magyarság
sokkal gyöngébb, földrajzi helyzete sokkal veszélyesebb,
semhogy egymagában, saját erejéből fenn tudná tartani eddigi
kedvező helyzetét, évszázados hegemóniáját Közép-Európa
terein: ez az objektív alapigazság volt Tisza István politikai
pályájának sarkköve. Igaz követője volt ebben Széchenyinek,
a száműzetés Kossuthjának s Deáknak egyaránt, hisz mindezek
tudták, vagy 49 katasztrófája után megtanulták, hogy Ausztria
és a nemzetiségek, azaz a nagy német hatalom és a szláv népek
együtt két malomkő, melyek porrá zúzzák a mi szép évezredes
Nagy-Magyarországunkat. E két végzetes hatalmat tehát el kell
egymástól választanunk, sőt, amelyiket lehet, fönnmaradásunk
eszközévé, hatalmi állásunk kezesévé kell tennünk. A
nevezett államférfiak közt, mint tudjuk, eltérés csak a cél
eléréséhez szükséges módozatban volt: Kossuth Kelethez húzódott,
de kísérlete: dunai konfederáció, szlávmagyar blokk létesítésével
védeni ki a nyugati malomkő, Ausztria, nyomását: sikertelen
maradt. Deák a másik módot próbálta és valósítá meg,
melynek egyébként is megvoltak feltételei az ős magyar-német
kultúrkapcsolatban és az évszázados államjogi érintkezésben.
67 és a reája következő kettős és hármas szövetség
Ausztriát és a német hatalmat nemcsak kikapcsolta ellenségeink
sorából, de erős kötelékekkel hozzánk fűzve kezesévé
tette a történeti Nagy-Magyarország fennmaradásának. A
nyugati szövetség árnyékában szabadon konszolidálhattuk belső
viszonyainkat, és erősödésünk mértéke szerint szerezhettünk
befolyást a monarchia és Közép- Európa nemzetközi alakulásaira.
Hogy már csírájában megakadályozhattunk minden olyan
mozgalmat, mely későbbi fejlődésében ellenünk irányulhatott
volna.” Ez ellen a „státusz férfiú” ellen háromszor kíséreltek
meg merényletet, míg végül sikerült. Kovács Gyula, országgyűlési
képviselő 1912. jún. 7-én az ülésteremben sikertelen
revolveres merényletet követett el ellene. A fa burkolatba fúródott
golyó nyoma jelenünkben is látható. Az idegenvezetők olykor
mutogatják az Országházban. Másodjára 1918. okt. 16-án Lékai
János, a Korvin Ottó vezette kommunista csoport és a Galilei Kör
tagja kísérelt meg merényletet Tisza ellen. Természetesen
letartóztatták és börtönbe vetették, ahonnan október 31-én
/két hét múlva/ szabadult, mint hős. Lékai irodalmi babérokra
is pályázott. Drámái 1922-ben Moszkvában jelentek meg
Lunacsarszkij előszavával. Harmadjára sikerült meggyilkolni
Tisza Istvánt 1918. okt. 31-én Budapesten a XIV. kerületben, Róheim
Samu Hermina úti villájában. A merénylők között volt a Károlyi
Mihály vezette Nemzeti Tanácsnak két tagja. Sosem fogjuk
megtudni, hogy Tisza István meggyilkolásában mennyi és milyen
része volt Károlyi Mihálynak. Az 1960-as évek elején a
veresegyházi Válóczy-kocsmában találkoztam egy idegennel, aki
avval dicsekedett, hogy egyike volt Tisza gyilkosainak.
2.
Trockij írásait közli a MagyarFigyelő
A
Magyar Figyelőt Tisza István alapította, szerkesztette jóbarátja,
Herczeg Ferenc. A Huszadik Század és a Nyugat konzervatív
ellensúlyozására szánták. Ennek ellenére szerzői között
feltűntek a Nyugat írói is: Kemény Simon, Krúdy Gyula, Móricz
Zsigmond. A Magyar Figyelő havilap minden hónap elsején jelent
meg, élt 1911. jún 1.-1918. okt. 1-ig. A Magyar Figyelő hasábjain
indított támadást Ady ellen Tisza István az 1911. dec. 1-jei
számban. Ady Endre ebben az évben kokettált a Galilei Körrel.
Trockijtól két publikáció jött a lapban. Az első 1918. júl.
1-jén Az orosz kapitalizmus címmel. A második a lap legutolsó
számában, az ún. őszirózsás forradalom kitörése előtt egy
hónappal, 1918. okt. 1- jén Az orosz forradalom mozgató erői címmel.
A két közlemény valójában Trockij Russland in der Revolution
c. kötetének néhány fejezete, mely 1909-ben jött ki a nyomdából.
Az első cikk szerkesztői ajánlása szerint „Az orosz népbiztos
... fejtegeti azokat az okokat, amelyek szerinte forradalmat
fognak előidézni.” Nos, 1918. júl. 1-jén már tudható volt,
hogy Trockij jóslata 1917. októberében bekövetkezett a cári
Oroszországban. A második közlemény ajánlása, valószínűleg
magától Herczeg Ferenctől így olvasható: „Trotzky: Russland
in der Revolution című könyvéből közöljük az alábbi érdekes
fejezeteket.” Trockij mindkét publikációja bíráló megjegyzések,
kiegészítések nélkül, feltételezhetően hiteles fordításban
látott napvilágot a Magyar Figyelő lapjain. Az orosz
kapitalizmus című részben Trockij az ismert marxista szisztéma
szerint elemzi az oroszországi társadalom osztályait, rétegeit,
ezek egymáshoz és Európához való viszonyát. Mindezeket még
történelmi perspektívába is helyezi. “A krónika azt közli
velünk, hogy a IX. században a tengeren a varägeket hívtuk be,
hogy segítségükkel megalapítsuk államunkat. Aztán a svédek
következtek, akik az európai haditechnikára tanítottak bennünket.
Thomas és Knop a posztószövést hozták el hozzánk. Az angol
Hughes délvidékünkön meghonosította a fémipart. Nobel és
Rotschild a Kaukázust átalakították a naftaprofit szökőkutjaivá.
Egyidejűleg a vikingek vikingje, a nagy nemzetközi Mendelssohn
Oroszországot az európai börze gyarmatává tette. Addig amíg
csak arról volt szó, hogy munkavezetőket és gépeket hozzunk
be Európából, nagy kölcsönöket kérjünk termelési célokra,
addig alapjában véve az volt a kérdés, hogy Oroszország
nemzeti, gazdasági szervezetére rákényszerítsük küleurópai
termelés egy-egy elemét. Amikor azonban a szabad külföldi tőkék
magas profit után való vadászatuk közben elárasztották az
orosz területet, akkor napirendre került az egész orosz közgazdaságnak
bekebelezése az európai kapitalista gazdasági szervezetbe. A mi
gazdasági történelmünk utolsó évtizedei épen ezt a
programmot valósítják meg.” Nem kell hozzá nagy cinizmus se,
hogy Trockij eme idézetét némileg átgondolva és átalakítva
alkalmassá tegyük az 1990 utáni Magyarország jellemzésére.
“Egyidejűleg a vikingek vikingje, a nagy nemzetközi
Mendelssohn /helyette tessék beírni egy mostani világkapitalista
nevét/ Magyarországot az európai börze gyarmatává tette.
Addig amíg csak arról volt szó, hogy munkavezetőket és gépeket
hozzunk be Európából, nagy kölcsönöket kérjünk termelési
célokra, addig alapjában véve az volt a kérdés, hogy
Magyarország nemzeti, gazdasági szervezetére rákényszerítsük
küleurópai termelés egy-egy elemét. Amikor azonban a szabad külföldi
tőkék magas profit után való vadászatuk közben elárasztották
a magyar területet, akkor napirendre került az egész magyar közgazdaságnak
bekebelezése az európai kapitalista gazdasági szervezetbe. A mi
gazdasági történelmünk utolsó évtizedei éppen ezt a
programot valósítják meg.” Kedves Olvasó! – Ha úgy véli,
hogy a szöveg átdolgozása találó a mai viszonyainkra, az nem
csak Trockij zsenialitásának a következménye, hanem inkább
annak, hogy a tőke természete nem változott. Trockij második
írása az előzőnél sokkal veszélyesebb volt tartalmát és a
megjelenés időpontját tekintve. Az orosz forradalom mozgató erői
című esszé úgy is felfogható volt, mint használati utasítás
kezdő forradalmároknak a forradalom csinálásához. Supka Géza,
liberális politikus, a Károlyi-kormány követe Prágában 1918
őszétől, mélységesen elítélte Tisza István egész életművét,
a legfőbb rossz megtestesítőjének tekintette Magyarországon.
Természetesen a kommunista /bolsevik/ forradalom is rémületbe
ejtette Supkát. Így azután Tisza Istvánnak és Herczeg
Ferencnek is a fejére olvasta eltévelyedését, mintha
nevezettek hozzájárultak volna a magyarországi bolsevik előretörés
lehetőségéhez. Trockij
a „modern várost” tartja a kapitalista társadalom
jellegzetes településének általában, de Oroszországban különösen.
Ellentétben a faluval, a nagybirtokok majorsági népességével
szemben. A faluban honos kézműves ipart is elmarasztalja annak
szétszórtsága miatt, melyből annak rendje és módja szerint a
céhes ipar, illetve a manufaktúra nem fejlődött ki. Mindez a
szétszórtság és falusi primitív kézműipari szint azután életre
hívta és virágoztatta a közvetítő kereskedelmet, amelyik a
termékeket összegyűjtötte és közvetítette az ugyancsak szétszórt
feudális fogyasztó réteghez. Ilyen módon a kézműves munkásság
vidéken nem volt képes koncentrálódni, hanem csak a városokban.
Nagy tömegű városi ipari munkásság nélkül pedig nem lehet
forradalmat csinálni. Az ipari városok primátusáról szóló
Trockij-nézetek természetesen tetszhettek Tisza Istvánnak, aki
a Monarchia 1867 utáni gyermeke volt ízig-vérig, az iparosítás
lázában formálódott jelleme. Persze az 1910-es évekig a városi
proletárság veszélyes volta, internacionalizmusa, gyenge
nemzeti kötődése, idegen érdekek szerint való felhasználhatósága
stb. történelmi méretekben még nem mutatkozott meg a Monarchiában.
Trockij jellemzi a polgárságot, a polgári demokráciát is.
“Nálunk a legkisebb nyoma sincs annak a gerinces polgárságnak,
amely végigcsinálta az önkormányzat és politikai harc évszázados
iskoláját és aztán a fiatal, még osztállyá sem forrott
proletariátussal karöltve ostromolta meg a feudális uralom
Bastille-jait. Mi következett utána? Az új harmadik rend a
hivatásos intelligencia: ügyvédek, újságírók, orvosok, mérnökök,
tanárok, tanítók. A társadalmi termelésben nincs önálló
jelentőségük, kevesen vannak, gazdaságilag nem függetlenek;
ez az osztály a maga tehetetlenségének tudatában mindig keres
egy szilárdan kialakult társadalmi osztályt, melyre támaszkodhatik.”
A kor orosz intelligenciájának neve narodnyik, azaz népbarát
volt, akik mozgalmát Lenin is tárgyalta elmarasztalólag. Valóban
csekély szerepet vittek az 1917-1921-es években, miközben azzal
küszködtek, hogy eljussanak a tömegekhez. Mennyire átsüt ezen
az orosz és múltbéli problémán a mai magyar valóság! Anélkül,
hogy a 100 évvel ezelőtti cári orosz helyzetet és a jelenlegi
agymosott magyar milliók állapotát egynek vennénk, anélkül,
hogy az ázsiai termelési mód és a köztes Európa különbségeit
ne tekintenénk, a párhuzam önmagát kínálja. Valóban, évszázados
polgári hagyományaink, szervesen fejlődött önkormányzati
rendszereink /tekintve éppen a szovjetek által ránk kényszerített
tanácsrendszert/ gyérek. Ami volna, az nemzeti, sajátos és
ennek következtében látszólag is, valóságosan is ellentétes
az internacionalizmus bármely fajtájával, főleg a
globalizmussal. Megemlítjük a régiók szervezését, a kistérségek
behozatalát, melyek a magyar nemzeti megye és járási rendszer
ellen irányulnak. Mintegy máris megkettőzik a középszintű államigazgatást,
hogy majd az eredetit likvidálhassák az államéletből. Ami végülis
a magyar állam likvidálásának útján az egyik lépés. És a
jelenlegi honi intelligenciának a társadalmi termelésben valóban
nincs jelentősége. Mondjuk, Fekete Gyula életműve hozzájárulhatna
a társadalmi termelés, a bővített újratermelés legfontosabb
tényezőjéhez, a népfogyás megállításához, a népszaporulat,
a magyar nemzet állagának újratermeléséhez. De tudjuk, akik
figyelemmel kísérjük munkásságát, hogy mit kapott érte,
hogy mi jár annak, aki itt egészséges, testben és lélekben is
gyarapodó magyar nemzetet akar, akár még a trianoni határokon
belül is. Kevés a magyar intelligencia az ország és nemzet
gondjaihoz. Szárszó, Monori-erdő, Lakitelek stb. magyar
Golgota-hegyek. A megfeszítés helyei, és annyi érdeklődő
sincsen a keresztek felállításakor, mint amennyi Jézus halálának
színhelyén összegyűlhetett. Tízmilliós ország, tizenötmilliós
nemzet. Tömegek kiáltják azonban Pilátus oszlopos palotája előtt,
hogy feszítsd meg őt! Az intelligencia magányos, minél
nemzetibb, minél radikálisabb, annál jobban fokozódik a magánya.
A Trockij által felsorolt „új harmadik rend” alkotói, az ügyvédek,
újságírók, orvosok, mérnökök, tanárok és tanítók,
mind-mind alapos feltárásra váró, elemzésért kiáltó alkotó
elemei a magyarországi intelligenciának Mindegyiknek romlott a
helyzete az utóbbi években, mindegyik csoport iránt
bizalomvesztéssel jellemezhető a helyzet. A vizitdíj, bármennyire
is pénzben kifejezhető, lényegét tekintve nem anyagi természetű
támadás a magyar nép ellen. Sokkal inkább a társadalom
feltrancsírozásának kísérlete, amennyiben mélységesen
megrontja a beteg és az orvos közötti korábban fennállt és
szükséges bizalmat. A magyar intelligencia természetesen gazdaságilag
nem független. A magyar nemzettől kellene függnie, az kellene méltóan
elismerje fáradozásait és eredményeit, melyeket a magyar
nemzet fennmaradása érdekében teljesít. Mivel azonban a magyar
nemzet lappang, enyészik, idegen és érdekei ellen való ideológiák,
eszmék, szlogenek mákonyával töltik és töltekezik, ezért
kevés gondot fordít és fordíthat saját intelligenciájának
kondíciójára. A bűvös kör pedig így záródik: a nemzetépítésben
szorgoskodó intelligencia kevés visszajelzést, megerősítést
kap, mert nem figyelnek rá kellőképpen, sőt sikerült megutáltatni,
fekete bárány pozícióba hozni tömegek szemében. Így azután
működése kevés eredményt hoz a nemzeti társadalom számára,
mely tény visszamenőleg is igazolni látszik, hogy csekély
jelentőséggel bír a mindennapi élet területén, ezért csekély
elismerés illeti meg. A nemzet és intelligenciája tehát egymást
hibáztatva egymást sorvasztja. Az intelligencia pedig ennek még
a tudatában is van. Sok keserű írás és előadás született már
ebből az életérzésből. Miközben a nevető, idegen harmadik a
kezét dörzsöli nagy serényen. Trockij elemzése, tételei a
polgárságra, az intelligenciára nézve, mint láthatjuk, sok
hasonlóságot mutatnak a mai helyzetünkkel. Egyre többet és többektől
hallom úton-útfélen, hogy jelenünk olyan, mintha az őszirózsás
forradalomból most mennénk át a proletár diktatúrába. Különösen
a magyar honvédség leépítésével, szétzüllesztésével
kapcsolatosak ezek a megnyilatkozások. Mint minden példa, ez is
csak részben igaz, mert a kiépülő diktatúra már semmiképpen
sem lesz proletár. A magyar ipar leépítésével ugyanis leépítették
a munkavállalók, a munkások osztályát. Trockij még valóban
feljövő munkásosztályról beszélhetett Európában és a cári
Oroszországban, mára azonban a nagyipari munkásság
egyetemlegesen elveszítette történelemformáló erejét és
szerepét. A két Trockij-cikk a Magyar Figyelőben Supka Géza
szerint annak a következménye, hogy Tisza Istvánt elhagyta önérzete,
úrrá lett rajta a háborús pszichózis, nem ismerte fel a közelgő
veszedelmet a maga és az ország számára. Supka felemlegeti az
állítólag Tisza által felállíttatott „erkölcsi karanténok”
hálózatát, melyek az Oroszországból visszatérő magyar állampolgárokat
szándékozták megtisztítani a bolsevizmus járványától.
Ezekből a táborokból a baloldali, a békepárti, a kozmopolita
polgári stb. sajtó kitiltatott. Azonban a Magyar Figyelő
rendszeresen bejárt a táborokba és a hadrakelt sereghez, lévén,
hogy Tisza és Herczeg Ferenc orgánuma volt. Ha az utolsó, 1918.
okt. 1-jei szám olyan nagy bajt már nem is csinálhatott, az
1918. júl. 1-jei szám elolvasására és megemésztésére azért
volt elég idő. Supka szerint Tisza ezzel a furcsa és fura eljárással,
hogy lapjában Trockijt közölt és azt beküldte a háborúból
visszatér magyar katonák átnevelő táboraiba, önmaga és
nemzete ellen felidézte a bolsevizmust, bár akaratlanul. Különösen
kifogásolható ez Herczeg Ferenc esetében is, aki a lapot
szerkesztette, és 1919 őszén korszakérlelő vádiratot írt Károlyi
Mihály ellen. Ugyanakkor Herczeg Ferenc mélyen hallgatott a
Magyar Figyelőben közzétett Trockij-cikkekről. Azt azonban
hangsúlyozta később és kiaknázta, hogy a bolsevikok letartóztatták
és börtönbe zárták. A román megszállás kezdetén, 1919.
aug. 3-4. után szabadult. Mentora, Tisza István ekkor már nem
élt háromnegyed éve. IV. Károly 1918. nov. 11-én Ausztriában
lemondott az államügyek intézéséről, de a trónról nem.
November 13-án a király fogadta a magyar főrendeket, ekkor
Magyarország részére csak megismételte az osztrák trónra való
nyilatkozatában foglaltakat, és már eleve elfogadta a jövőbeni
döntést Magyarország államformájára nézve. Ennek következtében
1918. nov. 16-án /szombat/ kikiáltották a Magyar Népköztársaságot.
Elsőnek a képviselőház ülésén jelentette be Szász Károly
házelnök, hogy a magyar nép a lezajlott események során
megvethette a független és demokratikus Magyarország alapjait.
Ekkor Tisza István haláláról meg sem emlékeztek, mintha bűnösök
lettek volna, úgy sunyítottak. A főrendiház utolsó ülését
ezen a napon Wlassics Gyula vezette, akinek beszédéből már erősen
kiérződött az aggodalom, hogy bosszút, gyűlölséget, megalázást
lihegő békekötés elé nézhetünk. Kinyilvánította Wlassics,
hogy az ezeréves magyar állam területi épsége is veszélybe
kerülhet, a nemzetiségek nemzeti tanácsai ekkorra már
kinyilatkoztatták elszakadásukat Magyarországtól. Az országgyűlés
két háza ezután kimondta önfeloszlatását. Az Országház előtti
téren százezrek gyűltek össze a népköztársaság kikiáltására.
A tömeg hangulata irreálisan lelkes volt, a szónokok sora
fokozta a vágyálmokat, a tömeg várakozásai az egeket verték.
János Jelenéseinek hasonlatával élve a tömeg új földet és
új mennyországot vélt közeledni. A tömeghisztéria tehát
legfeljebb azt fejezte ki, hogy a nép négy háborús év után
valóban meggyötörve, mit remélt az új kormánytól. „A kormányok
értékét pedig nem az adja meg, hogy miként fogadják őket,
hanem az, hogy miként búcsúznak tőlük.”
Horváth Lajos
(Forrás: Havi Magyar Fórum)
|