2008.05.09.
Eszter
hagyatéka
(Sipos
József filmje)
Márai
Sándor kevés színpadi művet írt, ezért dramatizálják regényeit.
A gyertyák csonkig égnek című regényéből 2006-ban készült
el az első egész estés film, de ez a valamikori Nemzeti, ma
Pesti Magyar Színház előadásának felvétele inkább, mint önálló
filmes alkotás. Ennek Sipos József a producere, és már öt évvel
ezelőtt elhatározta, mihelyt módjában áll, vagyis
szponzorokat talál, akkor „igazi” játékfilmet forgat Márai
egyik regényéből. Az Eszter hagyatékára esett a választása,
mert ebben a Márai-regényben találta meg azt a fajta gondolati
gazdagságot és viszonylag mozgalmas cselekményt, amiről az első
olvasás után tudta, filmre kell vinnie. Az Eszter hagyatékának
is Sipos József a producere, a forgatókönyvet is ő írta, az
operatőri feladatokat Gózon Franciscóra bízta. A film látványvilága
lenyűgözi a nézőket, a lépésről lépésre haladó
kameramozgással az operatőr impresszionista festményekre emlékeztető
képeket varázsol fel a vászonra, a komótosan mozgó kamera bekúszik
a tágas szobákba, ezután ráérősen szétnéz, majd csigalassúsággal
kivonul azokból, elidőzik a virágok és Balaton-felvidéki táj
megannyi szépségén. Sipos József filmjét április 17-én
mutatták be, és nem csak az art mozihálózatban, hanem a
multiplexekben is vetítik. A nemzetközi terjesztés jogát egy
olasz filmforgalmazó cég megvásárolta, fesztiválokra szeretné
nevezni, a Sanghaji Filmfesztiválra már el is küldte. A Márai-műveknek
Itáliában valóságos kultuszuk van, ugyanis Nápoly mellett,
Salernóban jó pár évet élt Márai, innen ered az olaszok kitüntető
figyelme.
Márai
Sándor 1939-ben adta ki az Eszter hagyatéka című regényét,
amiben a főszereplő egyes szám első személyben meséli el a történetét.
A cselekmény mindössze egy nap eseményeit sűríti magába, és
az 1930-as évek Magyarországába, Badacsonyba vezeti el az olvasókat.
Itt morzsolgatja napjait az idők vasfoga által már kikezdett
villájában Eszter és bizalmas barátnőjévé vált házvezetőnője,
Nunu. Eszter ugyanolyan kopott úriasszony, mint a háza, hasonlítanak
egymásra. Súlyos beteg, érzi a közeli véget. Krajcáros
gondjai vannak, de a külső körülmények nem befolyásolják őt,
húsz év óta semmi említésre méltó nem történt vele. Ekkor
érkezik a távirat, amiben az áll, Lajos és családja meglátogatja
őt. Eszter egyszem szerelme Lajos volt, de a csapodár férfi nem
Esztert vette feleségül, hanem Évát, Eszter nővérét. Eszter
a zsigereiben érzi, eljön, mert el kell jönnie annak az órának,
amikor lezáratlan ügyeiknek a végére pontot kell tenniük.
Eszter húsz esztendeje őrzi sérelmeit és megbántottságát,
nem hagyja, hogy lelkében a Lajostól kapott sebek begyógyuljanak,
ezért nem veszi észre Endre iránta táplált érzéseit. Pedig
Lajos nem érdemli meg Eszter szerelmét, ugyanis nem más, csak
egy pitiáner szélhámos, akinek folyton pénzügyi nehézségei
vannak, mert felelőtlenül, nagy lábon él, ész nélkül költekezik,
váltót hamisított, mindenkit becsapott. Ráadásul elvárja,
hogy Eszter a maradék vagyonát, a badacsonyi házát ajándékozza
oda neki, mert már semmije sem maradt, mindent eltékozolt.
Eszter úgy érzi, nem csak Lajosnak tartozik, hanem nővére
gyermekeinek is, ezért aláírja a tulajdon átruházási szerződést.
Sipos
József filmje hűen adja vissza Márai regényének a tartalmát.
Eszter narrátorként meséli el annak a bizonyos napnak az eseményeit,
és az ehhez vezető utakat. A nézők szeme előtt bomlik ki az a
fimon, szerelmi szálakkal átszőtt kapcsolatrendszer, ami Eszter
és az őt körülvevő férfiak között jött létre. Annak a félelemmel
várt, ugyanakkor Eszter számára megkönnyebbülést is hozó 24
órának minden feszültsége szinte kézzel foghatóan jön le a
vászonról. Eszter nem csupán Lajossal számol el, hanem Évával,
nővére felnőtt lányával is, de rendezi kapcsolatát Lajos új
feleségével, a számító Olgával is. Amikor este az udvarból
a fényes automobil kigördül, a révbe érés nyugalma szállja
meg, most már meghalhat, mert elintézett maga körül mindent,
mindenkivel szemben törlesztette adósságát. Sipos József már
akkor, amikor megfogant benne az Eszter hagyatékának a megfilmesítése,
azonnal tudta, Eszter szerepére Nagy-Kálózy Esztert, Lajoséra
pedig Cserhalmi Györgyöt kéri fel. Eszébe sem jutott, hogy bárki
mást bízzon meg ennek a két embernek a megformálására. Választása
mindkét esetben telitalálat! Sallangmentesen alakítják Esztert
és Lajost. Az idős házvezetőnőt Törőcsik Mari jeleníti
meg. Kisebb szerepekben Szilágyi Tibor, Eperjes Károly, Udvaros
Dorottya és Hámori Gabriella látható. Aki kedveli a mindenféle
sietséget nélkülöző, hömpölyögve előre haladó,
gondolatokat ébresztő filmeket, amik nem a pörgős cselekményre,
akciódús jelenetekre épülnek, hanem a míves színészi játékra,
az úgy fog felkelni a székéből, hogy Márai Sándor szavai által
gazdagabb lett.
Dr.
Petővári Ágnes
|