2008.05.09.
Mire kíváncsi, Szilvásy elvtárs?
A
Gyurcsány-kormány 2008. március 20- án, egy titkos határozattal
nemzetbiztonsági ellenőrzés és védelem alá vonta az önkormányzatok
széles körét. A megfigyeltek körébe tartoznak a főváros, a
megyék, a megyei jogú városok és a fővárosi kerületek önkormányzatai.
Ez a titkos kormányhatározat az ellenzék nyomására nyilvános
lett. A kormány ezzel a döntésével – azon túl, hogy
alkalmatlanságát mutatja – alapvetően veszélyezteti az
emberek jogbiztonságát. A határozat ellentétes a demokratikus
normákkal, és azt üzeni, hogy a kormány következmények nélkül
bármit megtehet – mondta lapunk kérdéseire válaszolva
Demeter Ervin, az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának
tagja, az Orbán-kormány polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat
irányító tárca nélküli minisztere.
–
Képviselő úr, miért tartja tisztességtelennek, törvénytelennek
és szakszerűtlennek az önkormányzatokat nemzetbiztonsági felügyelet
alá helyező kormányhatározatot?
–
A nemzetbiztonsági törvény azt mondja ki, hogy a központi államhatalmi
szerv és a kormányzás szempontjából védelemben kell részesíteni
például a közigazgatás belső egységeit, a minisztériumokat
– hogy onnan ne hordják ki oda nem illő emberek a belső
információkat –, továbbá a Paksi Atomerőművet is ezért szükséges
védeni. A kormánynak lehetősége és joga, hogy felsorolja,
melyek ezek a fontos intézmények. 2008 márciusában ezen intézmények
közé bevette az önkormányzatokat is. Mi azt mondjuk, hogy ez törvénytelen,
erre nem ad felhatalmazást a nemzetbiztonsági törvény, így
ebből adódóan szakszerűtlen is. Tisztességtelen, mert nem
egyeztették az érintettekkel, és ezzel megteremtették a lehetőséget,
hogy bírói engedély nélkül lehessen titkosszolgálati eszközöket
használni az önkormányzatokkal szemben. Elég csupán az igazságügyi
miniszter engedélye.
–
Tehát Szilvásy törvénytelenül kiterjesztette az objektumvédelmet,
és ezzel a megfigyelés lehetőségét az önkormányzatokra,
valamint a választott képviselőkre?
–
Így van: az önkormányzatokra és a megválasztott képviselőkre
is. Innentől kezdve senki nincs biztonságban a kormánytól, ezért
emeltük fel a szavunkat. Úgy gondoljuk, ez megengedhetetlen és
összeegyeztethetetlen egy demokratikusnak mondott társadalmi
berendezkedéssel. Fontos tisztázni, hogy 2008 márciusa előtt
az objektumvédelem az önkormányzatokra nem terjedt ki, csupán
az önkormányzatok hivatalára, és ezt a különbségtételt azért
kell megtenni, mert előbbiekben politikusok és választott
tisztségviselők ülnek, az utóbbiakban viszont köztisztviselők.
–
Sokan támadták mind itthon, mind külföldön Laborc Sándor
kinevezését az NBH élére.
–
Laborc Sándor kinevezése után az következett be, amit
mondtunk: a kormány politikai célokra használja fel a
titkosszolgálatokat. Egy politikai komisszár kinevezése történt
meg. Laborc a KGBakadémián tanult szakember, átláthatónak egyáltalán
nem nevezhető múltja valamennyi lapban cikktéma volt. Az újságok
a nyugati közvélemény tudomására hozták, hogy Gyurcsány
Ferenc miniszterelnök annak ellenére nevezte ki Laborc Sándort,
hogy az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága nem tartotta
alkalmasnak a tisztség betöltésére. Mindez példátlan a főigazgatók
kinevezési gyakorlatában. Szomorúan kell tapasztalnunk: igazunk
lett. Úgy látjuk, hogy a kormány a hatalom megtartásának érdekében
minden eszközt igénybe vesz, és semmi sem drága céljai eléréséért,
így a titkosszolgálatokat is felhasználja politikai céljaira.
–
Milyen ma Magyarországon a nemzetbiztonság?
–
A rendvédelmi szervek, ezen belül a nemzetbiztonság rosszul működnek,
feladataikat nem tudják jól elvégezni. Csak ennek a rendelkezésnek
kapcsán felsorolok néhány példát: amennyiben meg akarják védeni
az önkormányzatokat attól, hogy szervezet bűnözői csoportok
onnan pénzt ne tudjanak elvinni, akkor előbb Veres Jánost
kellett volna megvédeni attól, hogy olyan üzlettársa legyen,
akit később börtönbe kellett csukni. Vagy Lamperth Mónikát
és férjét kellett volna megvédeni, hogy ne pezsgőzzenek egy
olyan emberrel, akit milliárdos csalás miatt büntetőeljárás
alá vontak. Vagy Gyurcsány Ferencet kellett volna megvédeni,
hogy a Fiatal Baloldal ne tudja talicskával kitolni a pénzt az
Ifjúsági és Sportminisztériumból. Számos olya példa van,
ami arra mutat rá, hogy a rendszer nem működik. Az ominózus
Kereskedelmi és Hitelbanknál Kulcsár Attilának volt a nagy
sikkasztási ügye. Nemzetbiztonsági védelem alatt állt. Milyen
nemzetbiztonság ez, ahol ilyeneket meg lehet tenni? A meglévő
feladataikat kéne jól és szakszerűen ellátni, erre kellene
koncentrálni, nem pedig törvénytelen és tisztességtelen
dolgokkal bővíteni a tevékenységüket. Az uniós pénzek
„veszélyeztetettsége” kapcsán csak annyit, hogy 2004 óta
vagyunk az Európai Unió tagja, így érthetetlen, hogy miért
most látja meg a veszélyt Szilvásy György.
–
Szilvásy György parlamenti felszólalásában azt mondta, hogy már
1998-ban is megfigyelték az önkormányzatokat.
–
Több dologban sem mondott igazat Szilvásy György a
parlamentben. Amikor azt mondta, hogy már 1998-ban is megfigyelték
az önkormányzatokat, arra hivatkozik, hogy a Horn-kormány
hozott egy rendelkezést, ami szerint a nemzetbiztonsági ellenőrzés
és védelem kiterjed a fővárosi és megyei önkormányzati
hivatalokra. Ez az önkormányzatok választott testületeire soha
nem terjedt ki.
–
Teljes káosz uralkodik az MSZP-n belül, vannak magas rangú
politikusaik, akik csak a médiából értesültek erről a törvényről.
–
És a még koalíciós társ, az SZDSZ miniszterei sem tudtak róla.
Nem nagyon lehetett találni olyan embert Gyurcsányon és Szilvásyn
kívül, aki ismerte volna ezeket az elképzeléseiket. Valószínűleg
ez az ő partizánakciójuk.
–
A jelenlegi igazságügyi miniszter egy olyan ember, akiről maga
Gyurcsány Ferenc mondta ki korábban, hogy azért kellett leváltani,
mert az államháztartási adatok eltitkolásával mindenkit
becsapott. És most ez az ember fogja eldönteni, hogy kit
figyeljen meg a titkosszolgálat és kit nem. Mi lehet ennek az
oka?
–
Ezen már akkor meglepődtünk, amikor Draskovics Tibort kinevezték,
immár harmadik miniszteri posztjára (volt pénzügyminiszter, tárca
nélküli miniszter és most igazságügy-miniszter), valami ok
kell hogy legyen, amiért olyan fontos Draskovics egy ilyen
helyzetben. Ő adhat engedélyt az önkormányzatok megfigyelésére.
Nagyon szoros kapcsolat kell hogy fűzze a miniszterelnökhöz.
–
„A kormány egyeztetni fog az érintett testületekkel, melyek
majd eldönthetik, kívánják- e az objektumvédelmet, avagy
sem.” Magyarázza el nekem, mit jelent ez a mondat?
–
Ez sem igaz, Szilvásy téved, vagy nem mond igazat. A kormánynak
el kell dönteni, hogy valami nemzetbiztonsági szempontból olyan
fontos, hogy védelem alá tartozzon vagy nem. Amennyiben olyan
fontos, akkor a nemzetbiztonságnak el kell látni ezt a védelmet,
nincs választási lehetősége. Ilyen jogszabályok ma még
nincsenek Magyarországon, hogy akinek gondolom, annak végrehajtom,
akinek nem, azt pedig figyelmen kívül hagyom.
–
Miért kerültek a Megyei Fejlesztési Tanácsok a megfigyeltek
listájába?
–
Érthetetlen, hogy miért kerültek bele a kötelezően
megfigyelendő intézmények sorába a Megyei Fejlesztési Tanácsok,
melyek egy fillér elosztásáról sem jogosultak dönteni, így
ez az indoklás is teljesen fals, addig kell küzdeni a
demokratikus jogok védelmének érdekében, amíg ezt a kormányhatározatot
vissza nem vonják.
–
A szociálliberális kormányoknál menetrend szerint előjönnek
az ügyeletes randalírozók, figyelemelterelést generálva
ezzel. Hornéknál ott volt Szabó Albert, és most megint a
fasiszta veszélyről harsognak Gyurcsányék.
–
Azért, hogy médiaeseményt szolgáltassanak. A nemzetbiztonság
feladata többek között az, hogy az alkotmányos berendezkedést
veszélyeztető elemek ellen fellépjen. Ezt a feladatát
1998–2002 között el tudta látni a titkosszolgálat, sem előtte,
sem utána nem lett lényegesen rosszabb, csak az lehet a különbség,
hogy a vezetői elvárások, a feladatok kiszabása helytelenül történik.
A mi kormányzásunk idején megköveteltük, hogy fellépjenek a
nemzetbiztonságot veszélyeztető szervezetek ellen, úgy látszik,
most ez nem olyan fontos.
–
Ezután egy önkormányzati képviselő nagyon vigyázzon, hol és
mit beszél, mert lehallgathatják?
–
Reméljük, hogy nem. Mi azért küzdünk és dolgozunk, hogy ez a
határozat hatályon kívül kerüljön.
Oláh János
|