2008.05.17.
Egyenes
gerinccel
Körtvélyessy Zsolt színművész 1941. április 2-án született
Budapesten. Tanulmányok: Filmszínészképző Stúdió,
1963–65, Színház- és Filmművészeti Főiskola, 1965–69.
1969–79 a Kecskeméti Katona József Színház, a békéscsabai
Jókai Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a szolnoki
Szigligeti Színház, 1979–88 a Miskolci Nemzeti Színház
tagja. Ezt követően a Nemzeti Színház (a későbbi Pesti
Magyar Színház) társulatához szerződött. Jelenleg a Karinthy
Színpad, Budapesti Kamaraszínház és a Gózon Gyula Kamaraszínház
produkcióiban játszik.
- Édesapád a II. világháborúban őrnagyként szolgált. Ez a tény
később megnehezítette a család életét?
–
Édesapám egyedüli „bűne”, hogy katonatiszt volt, ezért
1949-ben három év börtönbüntetésre ítélték. A családot
– szerencsére – nem hurcolták meg, csupán néhány évre
„száműzték” Érdre. Édesapám egy tősgyökeres felvidéki
család gyermekeként 1898-ban, Eperjesen látta meg a napvilágot.
1920-ban áttelepedett Magyarországra. Három évig az orvosi
egyetemen tanult, méghozzá olyan híres professzoroknál, mint
Korányi Frigyes és Lenhossék Mihály. Az orvosit nem tudta elvégezni,
ezért a katonatiszti főiskolára jelentkezett. Nagyon szeretett
tanulni; tisztként a jogi diplomát is megszerezte. 1948-ban
feljelentették, s a népbíróság ítélete értelmében a
szegedi Csillag volt három évig a „lakhelye”. Addig édesanyám
egyedül nevelte gyermekeit. Apám, aki szabadulása után segédmunkásként,
raktárosként tengette életét, és sosem tudott magához térni
a félreállításból, 1961-ben meghalt.
– Tudtommal a család lakása is megsínylette „hazánk
felszabadítását”, mert, akárcsak az ország: összezsugorodott.
–
Egy zuglói villa alsó szintjén nagyszüleim éltek. Családunk
a második világháború alatt költözött ide. A lakás valaha
hat szobájából csupán kettő maradt. 1946-ban a mi házunkba költözött
Révai József, a kultúrkomisszár. Ott élt egészen 1949-ig, míg
a Rózsadombon nem találtak számára egy ideálisabb helyet.
Nagyapámnak elég nagy könyvtára volt, s Révai többször kért
tőle kölcsön könyveket. A szomszéd házban pedig nem más,
mint Rákosi Mátyás lakott. Ennek a szomszédságnak egyetlenegy
haszna volt: az utca tele volt rendőrökkel, s nem tartottunk attól,
hogy éjszaka betörnek hozzánk. Állítólag a mi lakásunk is
ki volt nézve egy pártfunkcionárius számára, de szerencsére
megmenekültünk a kiköltöztetéstől.
– Gyermekkorodban ügyesen rajzoltál, sőt Párizsban
kiállítást is nyert egy munkád. Miért nem a képzőművészetet
választottad a színművészet helyett?
–
Nagyon sokáig kacérkodtam a képzőművészettel, de hiúságom
miatt a színészet mellett döntöttem. Arra gondoltam, hogy világsztár,
filmcsillag lesz belőlem. Ha kiállítanák az egyik képemet,
akkor viszont az alkotást, s nem engem néznének. Tehát ez volt
a fő ok. Nem szűnt meg a képzőművészet iránti rajongásom,
s néha meg is bántam, hogy nem lett grafikus, festőművész belőlem.
– Miért?
–
Olyan alkotómesterségről van szó, ami nagyobb függetlenséggel
jár. A színész munkájába beleszól a rendező, a producer, a
kollégák, s még sorolhatnám. A mi pályánk nagyon kiszolgáltatott;
erre több évtizednyi játszás után jöttem rá. Minél jobb színész
valaki, annál kiszolgáltatottabb. Fel kell mutatni a színpadon
a gyengeségeit, azt, hogy „milyen vagyok, milyen tudok lenni, s
mennyire vagyok képes a bennem lévő poklot a színre varázsolni”.
Ez az igazi színészet, a többi csak magamutogatás.
– A másik „gyerekkori szerelmed” a sport. Volt
olyan fiatalkori álmod, hogy olimpikon lesz belőled?
–
Természetesen. Mindenben első szerettem volna lenni. Ez a vágy
most is munkál bennem. Győzni, bizonyítani akarok. Ettől régebben
igencsak görcsös voltam, mert mindenáron a legjobb akartam
lenni. A sport területén nagyon sok mindennel próbálkoztam.
„Úri gyerekként” először teniszeztem, ez viszont nem volt
egy támogatott sportág. Az István Gimnáziumban gyephokiztam,
mert az igazgató, dr. Konorót Gyula volt a Magyar Gyephokiszövetség
elnöke. Ezenkívül vívtam, fociztam, s végül az atlétikánál,
a tízpróbánál kötöttem ki. A sportolást egy buta sérülés,
ún. „légmell” miatt huszonkét éves koromban be kellett
fejeznem. Az csak később tudatosult bennem, hogy nagyon jó tartást
és kondíciót adott nekem az, hogy sportoltam.
– Ha jól számolok, ez a baleset már főiskolás
korodban történt.
–
Igen. A gimnázium elvégzése után jelentkeztem a Színművészetire.
A főiskolára azonban eléggé felkészületlenül mentem, úgyhogy
csak negyedik alkalommal vettek fel. Élveztem a tanulást, de előtte
mindenfélét dolgoztam: voltam egyházi adószedő, benzinkútkezelő,
építőipari segédmunkás. Az utóbbi a káderlap miatt volt számomra
előny. Filmgyári statisztaként és ún. fénydublőrként is
kerestem kenyerem. A legérdekesebb foglalkozásom a „bikázás”
volt. Mindennap fél ötkor keltem, s telente az autók akkumulátorát
kellett feltöltenem.
–
Elvégezted a Filmszínészképző Stúdiót. Ez hol volt helyileg, s
kik tanítottak?
–
Ez még a főiskola előtti történet. A stúdió a pasaréti
filmgyárterületén működött. Nagyon hasznos iskola volt, mert
kiváló tanárok – Bacsó Péter, Ranódi László, Jancsó
Miklós – oktattak minket. 1965-ben végeztem el a Filmszínészképző
Stúdiót, s még abban az évben felvettek Szinetár Miklós osztályába,
ahol négy nagyszerű évet töltöttem.
– Igaz, hogy fiatalon bekerültél Latinovits Zoltán társaságába?
–
A főiskola elvégzése után többször filmeztem Latinovitscsal.
Nagyon jóba voltam vele, s különös módon azon kevesek közé
tartoztam, akiknek szerette a társaságát. Talán azért, mert ráhagytam,
ha kritizált engem, s örültem annak, ha vele vagyok. Sokat éjszakáztunk
együtt. Taxival mentünk az egyik kocsmából a másikba. Történt,
hogy hármasban, a drága, öreg Kovács Károly színész barátunkkal
autóztunk az éjszakában, mikor csúnyán karamboloztunk. Karcsi
a ruháját sajnálta, míg én azt mondtam neki: „ne azzal törődj,
hiszen, lehet, hogy Zoli nem is él”. Erre ő odament
Latinovitshoz, s azt mondta neki: „Zoli, Zoli, kelj fel!
Magyarok vagyunk!” Latinovitscsal egy-egy átmulatott éjszaka
elején még a színházról, művészetről beszélgettünk, majd
Zoli lassan más mederbe terelte a társalgás folyamát. Nagyon
szeretett verset mondani, s az ő stílusa mindig magával
ragadott.
– Az egyik bulvárlapban azt olvastam, hogy fiatal színészként
botrányaidról voltál híres. Ez igaz?
–
Ezen nincs mit tagadni. A színészek közt elég erős fiúnak számítottam,
s nem voltam egy ijedős alak. A verekedéseket sohasem mi kezdeményeztük,
hanem valaki rosszul szólt ránk, amire mi visszaszóltunk, hogy
na, mi van, haver, és máris megvolt a konfliktushelyzet. Ha
Latinovits kötekedett, többször nekem kellett megvédenem őt.
Bevallom: Cserhalmival, Koltai Jánossal és Latinovitscsal módfelett
önpusztító életformát folytattunk.
– Majdnem 20 éven keresztül vidéken játszottál.
Ujlaki Dénes nyilatkozta egyszer, hogy a ’80-as évekig egy vidéki
színész számára a kocsma, a színház és a színészház volt
az élet három fő helyszíne. Ezt meg tudod erősíteni?
–
Ez így van, de ennek minéműségét nagyban befolyásolja az
adott színházi közeg. Amikor fiatalon leszerződtem vidékre
– mert a fővárosi színházak telítve voltak –, az volt a célom,
hogy minél nagyobb szerepeket játszhassam el. A vidéken töltött
18 év alatt több mint 100 ragyogó szereppel ajándékoztak meg.
Kezdetben volt az akarat, az önbizalom meg a vágy, hogy mi
mindent akarok eljátszani. Később már az lett a fontos, hogy
kikkel, hol és hogyan? Például amikor Székely Gábor hívására
Szolnokra mentem, egy más minőség felé indult el a pályám. A
Szigligeti Színházat egy jó minőségű teátrumnak tartotta a
szakma, tehát irigyelt helyzetben voltam. Ott rendezett – többek
közt – a „gonosz” Horváth Jenő, Pál István és Valló Péter.
Szolnokon állandó kontaktusban voltunk az adott darab rendezőjével,
aki az összes előadást megnézte, s mikor legördült a függöny,
elmondta észrevételeit. Akkor jöttem rá, hogy jó minőségű
színházat csak jó rendezővel lehet létrehozni, fenntartani.
Egy kiváló rendező ki tudja hozni a színészből azt, ami
„benne lakozik”.
– Székely Gábor neve összeforrt a Katona József Színházzal.
Miért nem követted?
–
Az ok: Miskolcon Csiszár Imre, a helyi színház művészeti
vezetője briliáns szerepeket adott nekem és egy nagyon jó társulatot
hozott létre. Major Tamás több mint három darabban rendezett
engem. Ez jelentette számomra a második színiakadémiát. Major
akkor már nem foglalkozott politikával, hanem „csak” a színművészettel.
Egyszer titokban megkérdezte tőlem Major Tamás, hogy szeretnék-e
felszerződni a Katonába, de nemet mondtam. Miskolcnak köszönhetem
a színházi találkozó legjobb férfi alakítás díját és a Jászai
Mari-díjat is. Itt kaptam életem legszebb szerepét, az apáét,
mert akkor született tündéri leányom, Kinga.
– Öt vidéki teátrumnak voltál a tagja. Jobb
szerepekkel, vagy nagyobb gázsival lehetett téged elcsábítani
az egyik játszóhelyről a másikba?
–
Gázsival nem, egyrészt, mert soha nem az volt a döntő számomra,
hogy mennyit fizetnek, másrészt: a vidéki színházakban nem
voltak ezen a téren hatalmas különbségek. Mi számított? Főleg
a művészi igényesség és a társulat. A jó értelemben vett műhelymunkás
színház vonzott, s már nem is a szerep nagysága, hanem a minősége.
– Nem zavar, hogy a nagyközönség a Barátok közt
Hoffer Józsijaként ismer, s nem úgy, mint Prospero, Marat, vagy
Petur?
–
Ezzel számoltam, így nem ért meglepetésként. Amikor 1998-ban
belevágtam ebbe a szappanoperába, épp mellőzve éreztem magam
a színpadon. Akkoriban történt a régi Nemzeti Pesti Magyar Színházzá
válása. De nem ez okozta számomra a fő problémát. Gondolom,
azt rótták fel nekem, hogy 1991-ben Csiszár távozása után is
a színháznál maradtam. Jól tudta az új vezetőség, hogy én
Csiszár körébe tartozom. Ráadásul visszaadtam egy olyan
szerepet, ami szerintem méltatlan hozzám. Ezért haragudhattak rám,
s nem kaptam feladatot. Ekkor arra gondoltam, hogy Gogol Az őrült
naplója című tragikomédiájával fogom járni az országot.
Szerencsére ezt a produkciót mindenütt nagy siker követte/követi.
Amikor a Barátok közt szereplőválogatása folyt hónapokon át,
kolléganőm, Fehér Ildikó beajánlott az egyetlen szerepre,
amelyre még nem volt jelölt. Tehát eszembe se jutott oda
jelentkezni, de mégis érdekelt a feladat. Egyik reggel kimentem
a próbára, s délután már játszhattam Hoffer Józsefet. Ez
akkor jót tett nekem, mert a színházakban alig-alig
foglalkoztattak. Az tény, hogy az általam alakított figurával
azonosítottak, már csak azért is, mert a szappanoperában azt
írták a képem alá, hogy Hoffer József. S ezt látta esténként
kb. 2 millió ember. Előfordult, hogy egy ifjúsági előadáson
már mikor beléptem a színpadra, nyílt színi tapsot kaptam.
Tudtam: a taps nem Körtvélyessy Zsoltnak szólt. Most – már rég
kiszállva a Barátok közt-ből – arra törekszem, hogy újra
alakításom miatt kedveljenek. Vitathatatlan: hatalmas népszerűséget
adott nekem ez a sorozat.
– Igaz, hogy rendeztél is?
–
Csak egyszer. Szilágyi Domonkos: Kényszerleszállás c. monodrámáját,
melyet feleségem, Egerszegi Judit játszott oly nagy sikerrel,
hogy Fehér György, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
rendezője meghívta Szent Johanna szerepére. Sajnos az egészből
nem lett semmi, mert Fehér György felmondott a teátrumnál.
– Fellépsz ellenzéki rendezvényeken, sőt a „három
igenes” népszavazás egyik kampányarca voltál. Voltak
olyanok, akik ezután nem ültek le veled egy asztalhoz?
–
Nem ért semmilyen kellemetlenség, de véletlenül, vagy nem: jóval
kevesebb szerepet kapok, mint régebben. Igaz, színészként elég
magányos vagyok, már rég nem éjszakázom; van egy baráti társaságom,
ott elfogadnak olyannak, amilyen vagyok. Nem felvállaltam az ún.
jobboldaliságot,
hanem
„beleszülettem”. Azt nagyon fájlalom, hogy a szakmán belül
létezik egy politikai megosztottság. Ez rendkívül káros, mert
a színpadon nem azt kell nézni, hogy ki húz a kormánypárthoz,
s ki az ellenzékhez. Nem vetem meg azokat a kollégákat, akik a
másik politikai oldalon állnak. Ha valaki jól teljesít, gratulálok
neki, attól függetlenül, hogy milyen izmus híve. Ráadásul,
figyelve a mai hazai politikai teret, nem is helyes jobb- vagy
baloldalról beszélni. Gondoljunk csak a népszavazásra. Ezek
egytől egyig szociális kérdések. Színészként, s humanista
felfogású emberként mindig a kisemberek pártján álltam. Ezért
viccesen azt mondhatom magamról: jobboldaliként vagyok
baloldali. A színészeknek pedig szakmailag össze kell fogniuk,
félretenni a politikai csatározást, megalakítani egy erős színészkamarát,
mert a színházak léte, működése van veszélyben. A szakmánk
védelmének legegyszerűbb módja a politikamentes színészkamara.
Nem titkolt vágyam a két tábor szakmán belüli egyesítése.
– Nem lett grafikus belőled, de a képzőművészettel
nem szakadt meg a kapcsolatod. Több újságban olvastam: szenvedélyes
műgyűjtő vagy.
–
Igaz, sok szép festményem van, de a gyűjtésben van egy erős
határ: a pénz. Leginkább grafikákat gyűjtök; így Szőnyi,
Kass, Somogyi, Barcsay, Dési Huber, Kondor, Melocco, Gy. Szabó
és Szalay rajzait. Utóbbi a világ egyik legjobb grafikusa,
rajzprofesszora volt. Picasso is jól ismerte, nagyra tartotta művészetét,
s „dacos magyar”-nak titulálta. Szalay sokáig Argentínában
élt, s csak a ’80-as évek végén jött haza Magyarországra.
Miskolci színészként ismerkedtem meg az idős mesterrel. Alig
valamivel a halála előtt dedikálta nekem Nők és lovak című
rajzát, amire nagyon büszke vagyok.
–
Jelenleg hol láthat a nagyérdemű?
–
A Karinthy Színpad, a Gózon Gyula Kamaraszínház és a
Budapesti Kamaraszínház produkcióiban. Nagyon jól érzem magam
a Budapesti Kamaraszínházban, ahol Szűcs Miklósban kiváló
barátra és színházigazgatóra találtam. Emlékeztet engem első
nagyszerű direktoromra, a kecskeméti színház egykori vezetőjére,
Radó Vilmosra.
Medveczky Attila
|