vissza a főoldalra

 

 

 2008.05.17. 

Ingmar Bergman: Rítus

(Radnóti Színház)

Bergmannak, a világhírű svéd színházi és filmrendezőnek Rítus című alkotását 1967-ben Párizsban mutatták be, és a következő szlogen kíséretében hirdették: „A film, ami sokkolta Svédországot.” Valóban, a film nem csupán a hatalmas tavak és végeláthatatlan fenyőerdők országának lakóira hatott elemi erővel, hanem a világ számos pontján élőkére is, mert a benne megfogalmazott mondandó: a hatalom és a művészet feloldhatatlan ellentéte – amíg világ a világ –, mindig aktuális lesz. A Rítust a mozivászonról ismerik a nézők, pedig Bergman először színpadra írta, és csak utána készítette el a filmváltozat forgatókönyvét, és rendezte meg. A Radnóti Színházban most április 5-én volt a premierje abban a különlegesen kialakított, 170 fősre lecsökkentett stúdió jellegű térben, amit a színház igazgatójának, Bálint Andrásnak Radnóti című estjéhez építettek fel. A közönség három oldalról veszi körbe a játszóhelyet, a nézők karnyújtásnyira ülnek, s így módfelett meghitt tér alakul ki.

A Rítus kamaradráma, amiben kevés a cselekmény, viszont annál több a szó. Azalatt, amíg a publikum tagjai elfoglalják helyüket, az egyik szereplő már bent ül, és iratait tanulmányozza. Amikor elsötétedik a nézőtér, három nem éppen átlagos kinézetű ember: két férfi és egy nő jön be. Már a külsejükön is látszik az ellentét, a mindvégig színen lévő disztingvált megjelenésű, javakorabeli úr elegáns öltönyben, nyakkendőben feszít, ami kihangsúlyozza fontosságát, a társadalomban elfoglalt előkelő helyét. Ő a bíró, és tisztában van azzal, életek felett dönt. Az érkezők egyik férfitagja is öltönyt hord, de nincs rajta nyakkendő, napszemüvege mögé bújuk, laza a testtartása, láthatóan ideges, mintha ezer ördög fűtené benne az indulatokat, száját vékonyra összepréseli, a másiknak pedig nadrágja, zakója, inge ugyan más színű, de azért harmonizálnak egymással, be nem áll a szája, precízen fogalmaz és maga a megtestesült nyugalom. A nő csinos, divatos ruha és márkás napszemüveg van rajta, ritkán szól, akkor is csak dadog. A bíró kihallgatja a művészeket, mert szeméremsértés miatt feljelentették őket, neki kell határozatot hoznia, előadhatják-e a botrányt okozó varietészámukat vagy sem. A bíró kóstolgatja a színészeket, mindentudásával akarja lehengerelni őket, a legkisebb stiklijeiktől kezdve – a piroson hajtották át –  a legnagyobb disznóságokig – adócsalás – mindent tud róluk. Össze akarja őket zavarni és roppantani, ugyanakkor izgatja őt ezeknek a tőle annyira másfajta életvitelű, felfogású embereknek a személyisége. Valamiféle csodabogaraknak látszanak a szemében, akik egyszerre vonzzák és taszítják is őt. Az asszony gyakorol rá különleges hatást, kívánatosnak találja. Tisztában van vele, egy tollvonásával megsemmisítheti őket. Beleborzong abba a szerelmi háromszögbe, ami a két férfi és a nő között kialakult. Nem tudnak egymással, de egymás nélkül sem élni, összefonódott a sorsuk. A színészek igyekeznek kisiklani a bíró provokatív kérdései elől. Mintha süketek párbeszéde folyna közöttük, nem értik meg egymást, nekik túl korlátolt és beszűkült a bíró, parlagiasnak tartják a foglalkozását és lenézik őt. A bíró többször is magához rendeli őket együtt és külön-külön is. Amikor a színésznőt egyedül hallgatja ki, nem bír magával, és megerőszakolja. Végül arra az elhatározásra jut, játsszák el neki azt a darabot, amiről ítéletet kell hoznia. A színészek hajlandók erre, és be is mutatják. Ez a szám olyan, mintha valamiféle cirkuszi mutatvány lenne. Már a külső megjelenési formája is botrányos, ugyanis az egyik férfi jókora aranymellekkel és szőke női parókával jelenik meg, a másik pedig méretes aranyfallosszal. A műsor tartalma rendkívül megdöbbentő, vért áldoznak és isznak, a szertartás közben pedig esznek a nő húsából. A bírót olyannyira sokkolja a látvány, hogy belehal.

A négy művész szerepformálásától függ, hogy a nézőkhöz eljut-e a darab mondanivalója. Rajtuk áll vagy bukik, hogy a produkció lázba hozza az embereket, vagy hidegen hagyja őket. A dráma szuggesztív hatását a tartalom és a színészi játék együttesen váltja ki. Szervét Tibor a tőle megszokott profizmussal alakítja a mindig összeszedett, atyáskodó, a bölcsességébe belemerevedett Hans-ot. Schneider Zoltán kifogástalanul jeleníti meg a túlérzékeny, mindenre ugró, a gyertyát két végéről égető Sebastian karakterét. A szemrevaló Theát Kováts Adél olyan könnyen sebezhető nőnek jeleníti meg, akivel csak úgy szabad bánni, mint valami finom porcelánbabával. Bálint András személynév nélküli bírója egyszer úgy viselkedik, mint egy kíváncsi nyárspolgár, máskor pedig úgy, mint aki magasan fölötte áll ezeknek a művészféle népeknek. Lukáts Andor rendezi a darabot. A Rítus mondanivalója, azaz a hatalom és a művészet összeegyeztethetetlen mivolta kevésbé emelkedik ki ebből a produkcióból. Olyan emberi szituációt mutat be, amiben két férfi és egy nő kiszolgáltatott helyzetbe került, mert a kissé jellemgyenge hivatalnok kénye-kedve szerint packázhat velük. A mű vége, a szám bemutatása nem ragadja magával a székben ülő embereket, csak a csinovnyiklelkületű és kinézetű közszolga hal bele a látványba, holott nem csak neki, hanem a nézőknek is el kéne alélniuk...

 Dr. Petővári Ágnes