2008.05.17.
A
kormány ne az EU érdekeit védje!
–
Az élelmiszerek árának áfatartalmát a felére csökkentené
Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági bizottságának
elnöke, a Nemzeti Fórum tagja. Miért?
– Már az elmúlt évben
jeleztük, hogy drasztikus élelmiszerár-emelkedés várható.
Javasoltuk az intervenciós gabonakészletek Magyarországon tartását
és ennek eljuttatását az állattartókhoz, valamint az elvett
25 milliárd forint földalapú támogatás visszaadását a gazdálkodóknak.
A kormány semmit nem tett. Így a legnagyobb multinacionális
kereskedők vásárolták fel a gabona nagy részét. Az étolaj
ára
52, a
liszt
48, a
tésztafélék
25, a
tejé
21, a
kenyér, a tojás és a sajt egyaránt 20-20 százalékkal lett drágább.
A magyar lakosok átlagjövedelmüknek 27%-át költik élelmiszerekre,
míg az uniós átlag alig 10 százalékát. Ez a szegényebb népréteget
súlyosabban érinti. Azt javasoltuk a kormánynak, gondolja újra
az áfa kérdését, hiszen szinte az összes EU-tagállamban az
élelmiszerek áfája kedvezményes kulcs alá került, kivétel Dánia
és Magyarország. A lakosság terheit illetően is a legrosszabb
helyzetben vagyunk. Az unió régi tagországainak döntő többségében
így 3 és 10 százalék között mozog az élelmiszerek áfája,
meglepő módon csak az utólag csatlakozott országok lépnek 10
százalék fölé, illetve egyedül Dániában 25 százalékos
ennek a mértéke. Az áfacsökkentéssel szélesedik a tiszta, számlázott
termékek köre. Tehát javaslatunk, hogy csökkentsük az élelmiszerek
áfáját az EU mintájára, első lépésben 20%-ról 10%-ra és
nagyon komoly hatósági eszközökkel ellenőrizzük, hogy ezt ne
nyúlják le szokás szerint a kereskedőhálózatok. Az árcsökkentés
jusson el az érintetthez, a fogyasztóhoz. A kormány legyen szíves
végre átállni a multinacionális cégek oldaláról a fogyasztók
és termelők oldalára.
–
A szakmai szervezetek már korábban is jelezték ezt a problémát,
de a kormány nem vette figyelembe az adott szakma véleményét.
Milyen eredményre számítanak?
– Látjuk, hogy egy
tehetetlen kormány napról napra még mélyebbre süllyeszti
Magyarországot és még nehezebb helyzetbe hozza a magyar
embereket. Így alakult ki az az általános szociális válság,
ami az egész élelmiszerár-növekedés mögött megbújik. Veres
pénzügyminiszterként pontosan tudja, hogy az élelmiszerár-növekedés
nagyon magas extrabevételt jelent a költségvetésnek, magyarul
újabb adót vetettek ki az emberekre. Minden országnak megvan a
lehetősége, hogy segítse saját mezőgazdaságát, például
Franciaország, Olaszország és Németország a kereskedelmi hálózatok
ellen versenyhatósági eljárást indított, azt kutatva, hogy
indokolt-e a nagymértékű élelmiszerár- emelkedés. Ugyanis
kiderült, hogy az alapanyagárak nem emelkedtek olyan mértékben,
mint a fogyasztói kiskereskedői árak. Magyarországon is ez történt:
11,5%- os volt az átlag élelmiszerár-emelkedés, de a termelői
árnövekedés csak 8,5%. Az igazi nagy nyertesek a multinacionális
kereskedelmi hálózatok. Úgy néz ki, hogy egy élelmiszerár-
nyereség tartalmában 12–14% kerül vissza a termelőhöz, a
maradék 86-88% a feldolgozóipar és a kereskedők között
oszlik meg, de ebből a feldolgozóipar alig egyharmadát tartja
meg.
–
Mindenhol igyekeznek kedvező feltételeket biztosítani a mezőgazdaságban
dolgozók számára, csak nálunk nem. Megdöbbentő,hogy a magyar
zöldség- és gyümölcstermesztés, ami még versenyképes Európában,
tönkremegy .
– A fóliasátrakat besorolták
a szilárd építésű házak építési rendjébe. Ez azt
jelenti, hogy építési engedélyt kell kérni minden fóliasátorhoz.
Terveztetés, szakhatósági engedélyeztetés s rögtön 200 ezer
forintnyi kiadást jelent minden egyes fóliasátor esetében. Azt
látjuk, hogy a kertészet, a hajtatott növények, a zöldségek
területén nagyon jelentős a lefedetlen piac, tehát itt kiugró
teljesítményt lehetne elérni a gazdálkodóknak, ha nem akarnák
tönkretenni ezt az ágazatot is. A mezőgazdasági bizottság
kezdeményezi az önkormányzati és területfejlesztési, és mezőgazdasági
miniszterek meghallgatását. Számoljanak be a szakbizottság előtt,
mi az oka annak, hogy kiadtak egy ilyen rendeletet. Aki július
30-ig nem engedélyezteti a már meglévő fóliasátrát, 100
ezertől milliós nagyságrendig terjedő bírsággal számolhat
építési rend vétsége miatt.
–
Mi a logikája a családi adózás elnevezésű programpontjuknak?
– Más országok
tapasztalatai egyértelműen mutatják: egy ország gazdasági vérkeringését
az adóterhek csökkentésével lehet megindítani. Itt az ideje,
hogy az Európában legmagasabb szintű adóterhek végre
elkezdjenek csökkenni. A családi adózás logikája az, hogy nem
a családtagok egyéni jövedelmét kell nézni és adóztatni,
hanem nézzük meg, hogy egy családban hány további eltartott
van, vagyis az összbevételt nézzük a keresők részéről, és
az összes érintettet, akire a kiadás hárul (gyermekek, nagyszülők),
figyelembe vesszük és így állapítjuk meg az adófizetés
alapját. Mindenki érzi, hogy ez erősíti a családi közösséget,
ami nagyon fontos a társadalom stabilitása érdekében. Nem mi
találtuk ki ezt. Németországban, Franciaországban tipikusan
családi gazdaságokra, családi adózásra épül fel a mezőgazdasági
termelés.
–
Varga Mihály szerint eddig ötvenmilliárd forintjába került az
országnak a kormányválság. Az államadósság finanszírozására
rettenetes pénzt költünk. Rohamosan nő az infláció.
– A kormány a 8500 milliárd
forintos államadóságot 17 000 milliárdra tornázta fel hatéves
kormányzása alatt. Ennek következtében egyre lejjebb sorolnak
minket, fűszerezve mindezt azzal, hogy 1,3 %-ra sikerült
lenyomni a bruttó hazai termelést, a magyar gazdaság teljesítőképességét.
Ezzel Európában totálisan utolsók lettünk, néhány afrikai
ország szintjére süllyedtünk. Az infláció, a munkanélküliség
is egyre emelkedik. Minden gazdasági és politikai elemző határainkon
belül és kívül egyaránt látja a veszélyeket és
figyelmeztet is. Egyre drágábbak a kamatvisszafizetéseink.
Ameddig ilyen kormány van, amelynek már nem hisz senki, nemcsak
a magyar lakosság 80%-a, hanem az európai pénzvilág sem, addig
a pénzvilág bünteti az országot, mert tűri egy ilyen kormány
fennmaradását.
–
Önök azt is követelték a kormányzattól, hogy adja vissza a kárenyhítési
alapba a korábban a mezőgazdaságtól elvont 25 milliárd
forintot.
– Ez egy régi vitánk.
Vissza kell nyúlnunk a 2004-es európai uniós csatlakozásunkhoz.
Ugyanis csak úgy léphettünk be, hogy egy megalázó szerződést
kellett az országnak elfogadni, amit sokan már elfelejtettek. Idézzük
fel, hogy Medgyessy Péter, Kovács László és Németh Imre mit
írtak alá abban az időben Koppenhágában. A lényege az volt,
hogy a magyar gazdálkodók – ugyanazért a tevékenységért
– csak a 25%-át kapják meg annak a támogatásnak, amiben a régi
tagországok gazdái részesülnek. A „gáláns” felajánlás
az volt a koppenhágai szerződésben, hogy minden tagország a
25%-os uniós támogatást saját költségvetésből kiegészítheti
30%-os támogatással, így közel fele annyi támogatással
indultak a magyar gazdálkodók az uniós gazdálkodókkal szemben
ebben a kegyetlen és nyitott versenyben. Sajnos el is hullottak jó
néhányan. Ez a 30%-os kiegészítő támogatás körülbelül
103 milliárd forintot jelentett. Ezt a 2007-es és 2008-as költségvetésben
a kormány lecsökkentette 78 milliárd forintra, azaz 25 milliárd
forinttal kevesebbet adnak a gazdálkodóknak, mint amennyit
adhatna az ország. Ilyet természetesen egyetlen más ország sem
tett a csatlakozók közül, sőt Lengyelország, Csehország,
Szlovákia, melyek velünk együtt csatlakoztak és mezőgazdaságban
érintettek, még további pótlólagos támogatásokat adtak a
saját gazdálkodóiknak. Mi azt kértük, törvényjavaslattal alátámasztva,
hogy adják vissza legalább azt a 25 milliárdot, ami jár a gazdáknak,
mert még így is hátrányosabb helyzetben vannak, mint uniós társaik.
Nem történt semmi, sőt a következő költségvetésben szinte
természetesnek vették, hogy már a csökkentett összeg
szerepel.
–
Amennyiben a Fidesz nyerné a választásokat, felülvizsgálnák
az előnytelen szerződéseket, amit az Európai Unióval kötött
az ország?
– Én azt gondolom, ami nem
érdeke Magyarországnak, abba nem szabad beletörődni. Nem állítom,
hogy ezek sikeres konzultációk lennének, mert az unió sokszor
liberálisokat vagy ultraliberálisokat alkalmaz a mezőgazdaság
területén. Mariann Fischer Boel, az uniós biztos asszony egy dán
liberális párt vezetőjeként került a mezőgazdasági biztosi
posztra, látjuk is ennek az áldásos következményeit. Minden,
amit eddig reformoknak neveztek, rosszul érintette Magyarországot.
Például a cukorrépareformnak, amiben Gráf József miniszter is
támogatta Mariann Fischer Boelt, az lett az eredménye, hogy csupán
egyetlen cukorgyárunk maradt talpon, a kaposvári. Az összes többi
bezárt, így az ezzel foglalkozó gazdák csináljanak, amit
akarnak. Említhetném még a szőlő-borreformot, a közvetlen
farmalapú támogatásra való áttérést. A lengyel példa
lehetne mérvadó, ahol a konzervatív kormányzás azt mondta:
ami Lengyelországnak nem érdeke, azt ő nem szavazza meg. Ilyen
egyszerű ez. Azt gondolom, nem kellene azt a régi moszkvai
beidegződést alkalmazni, hogy nekünk Moszkvát mindig ki kell
szolgálni. A régi MSZMP és a mostani utódai azt hiszik, hogy
az EU arról szól, hogy az új központból leszólnak: mit kell
csinálni – ez most Brüsszel –, és azt ők pontosan végrehajtják,
végrehajtatják. Ez a kormány Budapesten Brüsszel érdekeit képviseli,
pedig pont fordítva kéne, Brüsszelben kellene Magyarország érdekeiért
dolgozni.
Oláh
János József
|