2008.03.06.
Egy
zenei polihisztor - Esztergomból
Vereckei
Attila zenész, kórusvezető, zenepedagógus 1965-ben született
Dorogon. 1983-ban érettségizett az esztergomi Dobó Katalin Gimnáziumban.
1986-ban végezte el az Esztergomi Tanítóképző Főiskolát. Másoddiplomáját,
ének-zene szakos tanári oklevelet az egri Eszterházy Károly
Tanárképző Főiskolán 1990-ben kapta meg. 2006-ban a váci
Apor Vilmos Katolikus Főiskolán szerezte harmadik diplomáját,
mint drámapedagógus. 2007-ben pedig szakvizsgát is tett. Itt azóta
óraadóként is dolgozik. 1986 és 1988 között a dorogi Dózsa
György Általános Iskolában, 1989. február 1-jétől az
esztergomi József Attila Általános Iskolában, 2005 óta a
Szatmári Irgalmas Nővérek Rendje által működtetett Árpád-házi
Szent Erzsébet Középiskolában, a mai napig tanít. 1990
szeptemberétől 8 évig volt óraadóként az esztergomi Temesvári
Pelbárt Ferences Gimnázium énektanára és kamarakórusának
vezetője.1998 szeptembere óta a már említett esztergomi Árpád-házi
Szent Erzsébet Középiskolában is ellátta az énektanári
teendőket és a kórusvezetést. 1991-ben hozta létre az
esztergomi Liszt Ferenc Ifjúsági Vegyeskart, mely jelenleg is működik,
igaz három éve már Szent Erzsébet nőikar elnevezéssel.
Jelenleg is vezetője a Szent Erzsébet nőikarnak és az
esztergomi Ars Musica Kamarakórusnak. Tagként részt vett a
Balassa Bálint Kórus és az esztergomi Monteverdi Kórus munkájában
több mint 20 évig.
1996-ban
hozta létre az Ars Musica Kamarakórust. Eddig mindhárom ( József
Attila, Liszt Ferenc, Ars Musica ) énekkarával sikerült országos
kórusversenyen első helyezést szereznie.
Számos
színdarabhoz írt zenét különböző színjátszókörök részére.
Saját dalaiból CD is készült. Az esztergomi Várszínház zenés
gyermekprodukcióiban gyakran látja el a korrepetitori munkát.
Huszonöt éve muzsikál a Wesztergom country zenekarban, 10 éve
a Memory Bandben, 3 éve pedig a Kormorán Memory Band zenekar
billentyűs-gitáros-énekes mindenese. A zenekarban szerzőként
is bemutatkozhatott a 2007-ben kiadott 100xszép ünnep című
albumon. 2001-ben elvégezte a TIT Komárom-Esztergom megyei Egyesület
által szervezett Nemzetközi Kodály Tanfolyamot.
1996-ban
zeneszerzői különdíjat, 2004-ben Esztergom Város Képviselőtestületétől
kimagasló kulturális és szakmai munkáért „ Esztergomért”
Emlékplakett kitüntetést kapta.
-Jelenleg 14 hangszeren játszol. Mikor kezdted el
hangszeres tanulmányaidat?
-Zenészekhez képest későn, tizenkét évesen. Az volt az óriási
szerencsém, hogy egyszerre három hangszeren kezdtem el
tanulni,de fura módon nem zeneiskolában. Falusi gyerek vagyok,
annavölgyi, s a településen nem volt zeneiskola. Volt viszont
nagyszerű fúvószenekarunk. Halottuk a szót: aki akar, mehet a
zenekarba. Családunk rendkívül érdeklődő és nyitott volt az
újra: bármi is indult el a faluban – pl. tánciskola – ,mind
kipróbáltuk. Beálltunk a sorba, s mindenki kapott egy hangszert
a szekrényből. Így döntötték el, ki lesz a kürtös, vagy a
szaxofonos. Szerencsénkre ez egy olyan fúvószenekar volt, mely
pl. Bach - műveket is játszott. Sőt átiratban előadtuk
Muszorgszkij: Egy kiállítás képei c. zeneművét is.
Karnagyunk, aki az átiratok szerzője is volt, azt akarta, hogy a
szokásos polkák és indulók mellett komolyabb műveket is előadjunk.
Bátyám elhatározta, hogy gitározni akar. Szüleim, hogy ne
irigykedjünk egymásra, két hangszert is vettek. Így
megtanultam gitározni, s rövidesen furulyázni is. Ekkor döntöttem
el, hogy zenével fogok foglalkozni. Olyan jól játszottunk a gitáron,
hogy tanárunk azt mondta: egy fillért sem fogad el szüleinktől,
neki az az öröm, ha taníthat minket. Intézményes keretek között
az Esztergomi Zeneiskolában nagybőgőzni és zongorázni
tanultam. Olyan jól ment a bőgőzés, hogy már a dzsessz zene
felé kacsingattam, s a Dorogon lakó Lattmann Bélához jártam
basszusgitárt tanulni.
-Konzervatóriumba nem jelentkeztél?
-Fel is vettek Győrbe nagybőgő szakra. Más kérdés: nem
mentem el…Úgy éreztem: nem biztos, hogy az Operaház zenekari
árkában van a helyem. Tudtam, hogy Győr után a Zeneakadémiára,
majd az Operához kerülök. Ez matematikai pontossággal ki volt
számolva. Az Opera egyik nagybőgőse, aki falumbéli volt, pont
akkor ment volna nyugdíjba, mikor én a Zeneakadémiát végeztem
volna el. Ezt az utat tehát elkerültem. Annyira vonzott a
country zene, hogy már 17 éves koromban egy zenekar tagjaként
énekeltem a Rádióban. A ’80-as évek elején egy DG Country
nevű együttesben kezdtem el muzsikálni. Gitároztam, bendzsóztam,
mandolinoztam, hawaii gitáron is játszottam. 1983-ban a helyi
zenekarok történetében először bejutottunk a Magyar Televízió
Ki-mit-tud? című műsorába. Ez akkor óriási lehetőség volt.
Ez pont az érettségi évében volt, így az írásbeli és a szóbeli
vizsgák között a tv-ben szerepeltem. Még a középiskolai évek
alatt egy dixieland zenekarban is játszottam. Ez a csapat odáig
vitte, hogy Tatán a Benkó Dixieland Band előzenekaraként léphetett
fel. A gimnázium után átigazoltam a Wesztergom együttesbe, s
ezzel a bandával nagyon sok számot vettünk fel a Magyar Rádióba.
1984-ben az Ifjúsági Rendező Iroda annyit foglalkoztatott bennünket,
hogy egy nyári hónap alatt 30 koncertet is adtunk.
-Miért pont a tanítóképzőt választottad?
-Kellett egy olyan iskola, ami könnyűnek tűnt, lehetett mellette zenélni,
s az sem mellékes, hogy húzni akartam a bevonulás időpontját.
Jelentkezéskor eszembe sem jutott, hogy valamikor majd tanítani
fogok. A felvételinél már az is előny volt, hogy fiú vagyok,
nem is beszélve arról, hogy tudok kottát olvasni. Ekkor „fertőződtem
meg”, s indult el a pedagógusi pályám. Ráébredtem arra,
hogy tanítanom kell. Nem adnám oda egyetlen egy nagy
koncertteremért a katedrámat. Az esztergomi szülők alapítottak
egy olyan díjat, amit az a pedagógus kap meg, aki nem csak
oktat, hanem nevel is. Egy nyakláncról van szó, melyen egy medál,
rajta a felirat: mentálhigiéné. Ezt a kis díjat nagyon büszkén
viselem. Ha látom, hogy az egyik diákom szomorú, megállítom,
s elbeszélgetek vele. Ez is a pedagógus feladata. Kiemelendő:
nem tananyagot tanítunk, hanem gyereket. Úgy érzem, fontosabb,
hogy egy normális, mint az, hogy egy okos gyereket adjunk a világnak.
-Egyszer szólót is énekeltél
Mozart Requiemjében. Egyáltalán van olyan zenei stílus amiben
nem próbáltad ki magad?
- Professzionális
szinten még soha nem szerepeltem úgy, mint népzenész. Igaz,
vannak olyan stílusok, melyeket jómagam nem kedvelek, ilyen a
rapp, de majd döntse el az utókor, hogy ezt a zenét érdemes
volt-e valamikor is játszani. Nem mondhatok művészi ítéletet
egyetlen egy stílus felett sem!
-Kik voltak tanáraid, mestereid?
-Nagyon sokat köszönhetek Pintér Jánosnak, aki gitározni
tanított, s elindított a zene útján. Ő jelenleg a kórusomban
énekel. Rengeteget tanultam olyan esztergomi művészektől, mint
Reményi Károly és Hunyadi Zoltán. Számomra az etalon Szabó
Tibor, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója.
Tőle sokat tanultam a kórusvezetésről. Volt olyan nyári
kurzus, ahol a Kodály-tanítvány Katanics Mária tanított. Tarr
Lőrinc, egri karnagytól szintén karvezetést tanultam, s nagyon
sokszor jártunk Szőnyi Erzsébet zeneszerző, zenepedagógus óráira.
-Lépjünk vissza az időben…Ha azt mondom: Hamlet, a legtöbb
embernek a nagy angol drámaíró neve jut eszébe, de nálad másról
van szó…
-Ez
az ELTE-nek volt a rockzenekara. Újhullámos zenét, valamint
blues-t játszottunk. Azért emlékezetesek a Hamlettel való fellépések,
mert amikor mi játszottunk, Orbán Viktort mindig elvitte a rendőrség,
nehogy lejöhessen a fiatalok közé agitálni.
-Jött a katonaság, majd elkezdtél tanítani. Nem volt
fura a fergeteges bulik után a katedrára lépni?
-Nem, mert van egy adag exhibicionizmus bennem, s az órákat
is úgy élem meg, mintha szerepelnék, előadnék. Hangszereket
viszek be az órákra, azokat a gyerekek kezébe adom. Ismerjék
meg az instrumentumokat! Nálam nem úgy működik egy tanóra:
osztály vigyázz, majd feleltetés.
-Sok diák berzenkedik az énektanulástól, s egy kicsit
semmibe is veszi az ének-zene órákat. Kinek a „készülékében”
van a hiba? Hallottam olyan véleményt is, hogy nem kéne annyira
erőltetni a szolfézst, először meg kell szerettetni a diákkal
a zenét.
-Osztom
ezt a nézetet, s ezért néhány zeneiskolában „ellenségként”
tekintenek rám. Egy példával támasztom alá véleményemet. Hány
ember tud magyarul? Nagyon sok. Mégis vannak közülük, akik nem
voltak jelesek nyelvtanból. Sokan tudnak szépen, nagyszerűen
muzsikálni úgy, hogy nem is tanultak szolfézst. Ők nem profi
zenészek, de nem is ez a cél, hanem az, hogy ne riasszuk el a
gyereket a zenéléstől. Ha valaki tud németül, akkor könnyen
megtanul egy német verset, de ha egy diákkal bemagoltatnak
eredetiben egy Goethe-költeményt, attól még nem tudja a
nyelvet. Tehát magát a zenét kéne megtanítani, s nem konkrét
darabokat. Egy igazi zenész az adott hangszeren nem dolgozik,
hanem – ahogy a magyar nyelv találóan kifejezi – játszik.
Milyen unalmas is lenne, ha az építőkockákból mindig ugyanazt
a formát lehetne csak kirakni….Így van ez a zenében is. Kreatív
emberekre van szükségünk. A zene egy érzelem. Kodály mondta,
hogy ne kottafaló, hanem zenére fogékony embereket neveljünk.
Ezért döbbenetes, hogy a gimnázium 11. és 12. évében megszüntették
az ének-zene -oktatást, s általános iskolában pedig csak heti
egy óraszámot engedélyeznek. Azt mondják a pszichológusok és
a pedagógusok: a heti egy óra a szinten tartáshoz elég. Felvetődik
a kérdés: heti egy órával hogyan tudjuk elérni azt a bizonyos
szintet? Egy japán karnagy, mikor elmondtam neki a hazai
zeneoktatás kálváriáját, nem hitte el, hogy mindez Kodály
országában történik.
-Egy egyházi iskolában lehet-e orvosolni a tanügyi
reformok által keletkezett sebeket?
-Lehet. Nagyon szerencsés helyzetben vannak a diákok, mert
gitárszakkört, s heti négy énekkari órát engedélyez az
igazgatóm. Az éneket, a rajzórát és a testnevelést egy pedagógusnak
úgy kéne tartania, hogy a diáknak ez érzelmi-értelmi feltöltődést,
aktív regenerálódást jelentsen. Ha pl. egy matematika és egy
fizika óra közé beiktatunk egy éneket, az az említett két tárgy
javára is válik. Ha már oktatás… Sajnos az oktatási intézmények
többsége nem képes áldozni a tehetséggondozásra. Az iskolának
fel kell mutatni egy tudományos palettát, s figyelje meg: ki
miben tehetséges. Ezt követhetné a tehetségápolás.
-Azzal, hogy esténként rockbandákban lépsz fel,
jobban értesz a diákok nyelvén?
-Ebben teljesen biztos vagyok.
-Vannak olyan együttesek, ahol a tagok nem tudják
olvasni a kottát. Ez szerinted mennyire hátrány?
-Kottaolvasás nélkül csak bizonyos szintig lehet eljutni. Ez egy jól
hangzó szöveg híres zenészek szájából. A Beatles tagjai is
ezt mondták magukról. Ha valóban nem tudtak volna, akkor miért
használták Schumann újításait?
-A Komárom-Esztergom megyei Memory Band 1993 nyarán
alakult, s rá három évre te is csatlakoztál az együtteshez.
Milyen számokat játszotok?
-Ez a nosztalgiazenekar azért alakult, hogy átmentsük az ’50-es és
’60-as évek dalait. Ezeket a számokat korunk technikai szintjén
adjuk át a közönségnek. Órákat töltöttünk el azzal, hogy
ültünk a magnó mellett, s az utolsó hangig leírtuk az adott
számokat. Úgy kell leírni a dalokat, hogy minden úgy szóljon,
ahogy az eredetiben. Színvonalas vokális slágerzenét játszunk.
Az együttesnek 1996-ban jelent meg első CD-je, ill. műsoros
kazettája. Saját számokat sosem játszunk. „Természetesen”
a zenekar tagjai több zeneszámot is szereztek, de azokat máshol
adják elő.
-Átlépitek azért a megyehatárt is?
-A megye területén kívül, az ország nagyvárosaiban is sikerrel
szerepeltünk. Németországban, Ausztriában és Felvidéken is
bemutatkoztunk. Sajnos mostanában már egyre kevesebbek a meghívások.
Az ok a pénztelenségben keresendő. Nem vagyok anyagias ember,
de zenei önbecsülésemet bántja, ha fillérekért kell zenélnem,
s szórakoztatnom másokat. Azt mondják: azért nem hívnak
minket, mert egy szintetizátoros olcsóbban eljön, mint mi. Ez
viszont a zenei igénytelenséget mutatja. A legtöbb ember
mindennek megadja a módját – karácsonykor sem főzeléket
esznek, hanem halat és pulykát -, a zenében viszont azt nézik,
hogy mi a legolcsóbb. Jó lenne, ha az élő zenét újra megbecsülnék.
-Ki hívott meg
a Jenei Szilveszter neve által fémjelzett Kormorán Memory
Bandbe?
-Margit Józsi egyszer azt mondta, hogy a megújított Kormoránnal nem
tud azonosulni. Ahogy az Illés-dalokat Szörényi Levente, úgy a
Kormorán-nótákat Margit Józsi hangjához tudom kötni. A
Kormorán ifjúkorom kedvenc együttese volt, s olyan is előfordult,
hogy egy fellépés alkalmából az előzenekarában játszottam.
Felkerestem Margit Józsit, aki tokodaltárói születésű, hogy
csatlakozzon a Memory Bandhez. A válasz – legnagyobb megdöbbenésemre
– pozitív volt. Történt, hogy felléptünk a Mária Valéria
–híd avatásán, s ráadásként elénekeltük a „Kell még
egy szó…” kezdetű számot. Majd Drexler Zoltán, az együttes
dobosa, az egyik próbán felvetette: lehet, hogy a Memory Band híresebb
lenne, ha néhány Kormorán-nótát is megtanulnánk. Eltelik
egy-két hét, s Margit Józsi előállta az ötlettel: alapítsunk
egy új együttest, ami a régi Kormorán - hangzást vinné tovább,
s ebben benne lenne Jenei Szilveszter is. Később az ex-Kormorános
Gál Pétert és két neves népzenészt, Salamon Beát és Csávás
Attilát is sikerült megnyerni. Margit Józsi kijelölte az öt
legnehezebb Kormorán-dalt, azzal, hogyha ezeket el tudjuk játszani,
akkor megalakult a zenekar. El tudtuk…A kérdés: mi legyen az
együttes neve? A válasz: illesszük egymáshoz az alapzenekarok
neveit. Így lettünk Kormorán Memory Band. Tehát nem a Kormoránra
emlékező zenekarról van szó, s azért, hogy Koltay Gergelyt is
megnyugtassuk, ahol csak lehet, a rövidítést, a KMB-t használjuk.
Kiemelendő:nem vagyunk a jelenlegi Kormorán ellenfelei, riválisai.
Margit Józsi mondta egyszer: egy bokron miért ne nőhetne két
virág! Jómagam pedig kimondottan büszke vagyok arra, hogy volt
tanítványom, Tóth Renáta a Kormoránban énekel. Kicsi ez az
ország ahhoz, hogy haragudjunk egymásra…
- Egy-egy fellépés előtt, ráhangolódásképpen
szoktál CD-ket hallgatni?
-Ha éppen KMB-koncertre megyek, akkor KMB-t hallgatok, de nem ráhangolódásképpen.
Akkor töltődök fel igazán, s akkor felejtek el minden fáradtságot,
mikor már fenn vagyok a színpadon. Frissebben lépek le a színpadról,
mint amikor felmentem.
- Zeneszerzőként is kipróbáltad magad…Tehát elsajátítottad
az összhangzattan tudományát?
-Nagyon vadul fog hangzani, de az egyik kedvenc könyvem a Keszler-féle
Összhangzattan. Azért szeretem, mert tiszta matematika, én
pedig matek-fizika szakosként jártam a gimnáziumba. Történt,
hogy az egri főiskolán ki kellett dolgozni egy összhangzattani
mintapéldányt. Tanárnőm ránézett a példára, s megkérdezte:
„Attila, szokott maga zenét írni?...Látszik, mert ez így nem
helyes, de nagyon jól hangzik!” Több olyan Kodály-kórusmű
van, mely nem felel meg az összhangzattan szabályainak, de kiválóan
szól és gyönyörű. Egyik tanárom mondta: azért kell jól
megtanulni az összhangzattant, mert tudnunk kell, hogy pontosan
hol sértettük meg a szabályt.
-Amikor
zenét írsz színjátszókörök, ifjúsági zenekarok, rockbandák
számára, mennyire kell megalkudnod? Tehát figyelembe venni azt,
hogy milyen zenei képzettséggel rendelkezők fogják előadni
szerzeményeidet?
-Gyakorlatilag mindenben meg kell alkudnom, de ez jó, mert inspirál. A
zenei képzettséget főleg az éneknél kell figyelembe vennem,
mert zenekarra kevés művet írok. Szerzek zenét színjátékokhoz
is, de azok a dallamok az előadások alatt gépről mennek. A
ferences színjátszókörnek rendszeresen szerzek „rendelésre”
melódiákat. Egyszer Pásztó András, az adott színjátszókör
vezetője megkért arra, hogy Balogh Elemér Csíksomlyói passiójához
dalokat írjak kíséret nélkül. Ebben az esetben minden egyes
szereplőt meg kellett hallgatnom. A negatívszereplők kaptak tőlem
egy kis romános dallamot, míg a pozitív szereplők magyaros melódiákat
énekeltek. Ez persze nem jelenti azt, hogy a románokkal bármiféle
problémám lenne, de az akkori történelmi helyzetben, mikor éppen
kiverték Süttő András szemét, ez ott és akkor helyénvalónak
tűnt.
-Saját albummal is megjelentél…
-Valóban, de csak azért, hogy ne vesszenek el szerzeményeim.
Kereskedelmi forgalomba nem került az a cd, melyen kizárólag
erdélyi magyar költők megzenésített versei szerepelnek.
Olvasgatom a verseket, s ha az adott költeményről nem jut
eszembe semmi, nem töröm az agyamat, továbblapozok. Hiszek
abban, hogy a zenét nem szerezzük, hanem van, s csupán fogékony
vagyok arra, hogy meghalljam egy-egy költeményben, vagy a
mindennapokban. Előfordult, hogy olvastam egy verset, s a végére
már megszületett a dallam.
-Már említettük a Requiem basszus szólóját. Nem akartál
operaénekes lenni? Sarastro, vagy Fülöp király megformálása
soha nem vonzott?
-Dehogynem! Sokszor álltam az Operaház előtt és azt mondtam
magamnak: márpedig én itt fogok énekelni. Végül rájöttem: a
fentiek ellenére nekem a tanítás a legfontosabb. Imádkozás közben
azt hallottam: taníts. Senki ne gondoljon ezért bolondnak…Tehát
nem az a fő feladatom, hogy csillogva a reflektorfényben legyek,
hanem a tanítás, a tudományok alázattal történő átadása
és a háttérből irányítás.
-Életrajzodban olvashatjuk, hogy több kórusnak is a vezetője
vagy. Főleg egyházi énekek szerepelnek a kórusok repertoárjain?
-Az egyházi, a gregorián énekek, a vallásos témájúakkal együtt a
repertoár két harmadát teszik ki. Mást lehet tanulni egy
gregoriánból, egy Palestrina-vagy egy Kodály-kórusműből. Népdalfeldolgozásokat
és spirituálékat is éneklünk. Az utóbbiakból keveset, mert
mi úgysem tudjuk olyan jól előadni azokat, mint az amerikaiak.
Az Ars Musica Kamarakórust azért hoztuk létre, hogy magyar műveket
énekeljünk, mert a hazai kórusirodalom messze földön híres
és hatalmas repertoárt foglal magában. Egy német karnagy
mondta egyszer nekem: milyen szerencsés helyzetben vagy, csak
leemeled a Kodály-kóruskötetet és 30 évig jobbnál-jobb műveket
taníthatsz be. És mit tesznek nálunk? Háttérbe szorítják az
énekoktatást, pedig ha a magyar kórusirodalmat nézzük, rá
kell jönnünk, hogy óriási nemzeti kincsről van szó!
-Az Ars Musica együttes több cd-t is
megjelentetett…
- Egyszer Tamás Gergely Alajos ferences pap-tanár zeneszerző
alkotásainak felélesztésére, népszerűsítésére kiírt országos
versenyen az Ars Musica-val első helyezést értünk el kamarakórus
kategóriában. A szerző iránti tiszteletünk jeleként kiadtunk
egy cd-t, melyen Tamás Gergely Alajos szerzeményei szerepelnek.
A hanghordozók a kórus bemutatására szolgálnak, mert a jogdíjak
miatt – senki sem szponzorál minket - nem tudnánk kereskedelmi
forgalomba hozni. Ha külföldi meghívást kapunk, az útiköltséget
is nekünk kell állni. Ez már egy kulturális misszió, és nem
szórakoztatás, tehát esetünkben a pénz másodlagos.
-Tatáról mondják, hogy a vizek városa. Lehet-e
Esztergom a kórusok városa?
-Szeretném, ha az lenne. Minden iskolának, templomnak önálló kórusa
van. Aki eljön az országosan egyedülálló, többnapos Tavaszi
Dalos Ünnepre, az láthatja, hogy milyen szerepet játszik városunk
a hazai iskolai kórusok életében. Úgy látom, hogy kevés
olyan magyar iskolaváros van, ahol ennyi nívós kórus lenne.
Nagyon büszke vagyok az esztergomi zenei életre. A felnőtt kórusok
pedig ugyancsak a diákokéhoz hasonlóan kiemelkedően jók, országosan
elismertek. Ezek a Monteverdi, a Balassa és a mi Ars Musica kórusunk.
Esztergomban került megrendezésre a Cantemus ’93 nagyfesztivál,
amelyen nyolc országból 300 énekes vett részt. Ekkor Liszt
Esztergomi miséjében énekeltem el a basszus szólót. Énekeltem
én operákban is, igaz a kórusban. A Bánk bán békétlen
nagyuraként énekeltem, hogy „nem tűrjük el tovább a nemzet
szégyenét.”
-Nagyszerű opera, mégis sokan lenézik…
-Nem is ismerik. A szerbeknél, a románoknál a kommunisták
a legnacionalistábbak, nekünk belőlük is a legrosszabbak
jutottak. Egy román kommunista büszke arra, ha egy honfitársa
sikeres, nálunk pedig…Itt a reneszánsz év. A magyar reneszánsz
csodás alkotásaira büszkének kéne lennünk, s teljes mellszélességgel
kiállni nemzeti kincseink mellett. Miért fáj egyeseknek, ha
valaki büszke a saját nemzetére? Vannak olyan történészek,
akik Ősbudát a Pilisbe helyezik el. Mások ezt vitatják. De!!!
Az ilyen feltételezés után kötelessége lenne az államnak ásatásokat
folytatni, de legalább lezárni a területet. Most pedig építkezés
miatt buldózerekkel mennek neki Ősbuda feltételezett maradványainak.
- Esztergom jelenlegi kulturális életét mennyiben befolyásolja
a város történelme, múltja?
-Nagyon sokban. Aki a királyvárosban nő fel, önkéntelenül is magába
szívja annak múltját. Így a kultúra iránt jobban érdeklődik,
mint az, - senkit sem akarok megbántani – aki egy zsúfolt,
hangos nagyvárosban él. Ennek a városnak olyan egyedülálló
hangulata van, mint Egernek, Kőszegnek, vagy éppen Velencének.
Érdekesség: Esztergom az egyedüli város, ahol a trianoni békediktátum
aláírásának idején minden délután fél ötkor felcsendül a
várból a Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország dallama.
-A pártpolitika mennyiben szól bele a település művészeti
életébe?
-Semennyiben. Fideszes polgármesterünk van, s a hajdani ellenjelölt a
Várszínház igazgatója. Ha őt hagyják dolgozni, akkor nem
lehet szó pártpolitikai kulturális egyeduralomról. Szeretném,
hogy az önkormányzat még többet áldozzon a kultúrára, mert
évtizedeken át Esztergom volt a bűnös, a klerikális város,
és mindenben akadályozták fejlődését.
-Nagyon sok mindennel foglalkozol…Ha éppen nem játszol,
tanítasz, vagy komponálsz, akkor mivel töltöd szabadidődet?
-Ha csak tehetem, otthon vagyok a családommal. Nejem, Vereckei Beáta,
aki szintén énekes-énektanár, hatalmas türelemmel tudja
biztosítani munkámhoz a hátteret. Hátteret mondtam, önkéntelenül…Első
számomra a család! Két fiam van, s nyárra várjuk harmadik
gyermekünk érkezését. Szabadidőmben, ha csak tehetem,
olvasok. Főleg szépirodalmat. Wass Albert, Márai Sándor, Szabó
Magda, Shakespeare, Thomas Mann és Beckett műveire vagyok mostanában
ráhangolva.
-Végezetül: milyen új tervek lapulnak Vereckei Attila
tarsolyában?
-Két izgalmas szakmai kihívást említek. Most, hogy
gyarapodik a család, ezek megvalósítását későbbre tűzőm,
mert egy gyermek érkezésénél nem lehet fontosabb. Szeretném,
hogy iskolai kórusaim országosan ismertek legyenek, az Ars
Musica pedig minél több nemzetközi elismerést kapjon.
Elterveztem, hogy 40-45 éves koromig összehozok egy olyan énekkart,
mellyel el lehet indulni az országban. Ötven évesen szeretném
elérni, hogy nemzetközi versenyen szerepeljünk, s 55 éves
koromban már díjat is kapjunk. Ha egy európai kórusfesztiválon
megkapjuk az első díjat, átadom a hangvillát az általam kijelölt
fiatal zenésznek, s beállok a basszus szólamba énekelni. Ez az
egyik kihívás. A másik: azt szeretném, ha a KMB még sokáig működjön,
de úgy, hogy az én dalaim is repertoárra kerüljenek. A legutóbbi
karácsonyi cd-n már szerepel az egyik számom: Zelk Zoltán Karácsonyi
éneke.
Medveczky Attila
|